Decizia nr. 223 din 27.03.2008

27.03.2008


envoyer l'article par mail title=

ÃŽntrunit în ÅŸedinţă publică în ziua de 27 martie 2008, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de DirecÅ£ia monitorizare ÅŸi a audiat spoturile publicitare pentru ÅŸamponul Foltene difuzate de posturile de radio Kiss FM ÅŸi Radio 21, spoturi al căror mesaj verbal este următorul :

Varianta 1 (Radio 21, Kiss FM) Voce 1 : „De când soÅ£ul dă pedală, părul meu e mai sănătos ca niciodată. De când bagă vaporul în port, părul meu e mai mătăsos, mai solid ; pierd din ce în ce mai puÅ£ine fire de păr de când eu ÅŸi soÅ£ul meu ducem mai des pionierul la ecluză.

Voce 2 :„Dovedit ÅŸtiinÅ£ific, la femei sexul e cel mai bun tratament în combaterea căderii părului. Cu cât mai mult, cu-atât mai bine. O campanie inÅ£iată de FOLTENE, celălalt remediu eficient în cazul căderii părului ; îl găsiÅ£i în farmacii”.

Varianta 2 (Radio 21, Kiss FM) Voce 1 : „De când soÅ£ul îşi lasă ratonul la veveriţă, părul meu e mai sănătos ca niciodată. De când îşi coboară moÅŸul în beci, părul meu e mai mătăsos, mai solid. Pierd din ce în ce mai puÅ£ine fire de păr de când eu ÅŸi soÅ£ul meu dresăm maimuÅ£a.

Voce 2 :„Dovedit ÅŸtiinÅ£ific, la femei sexul e cel mai bun tratament în combaterea căderii părului. Cu cât mai mult, cu-atât mai bine. O campanie inÅ£iată de FOLTENE, celălalt remediu eficient în cazul căderii părului ; îl găsiÅ£i în farmacii”.

Audiind cele două spoturi, membrii Consiliului au apreciat că expresiile ÅŸi locuÅ£iunile colocviale de sorginte argotică precum : „de când bagă vaporul în port – de când eu ÅŸi soÅ£ul meu ducem mai des pionierul la ecluză – de când soÅ£ul îşi lasă ratonul la veveriţă – de când îşi coboară moÅŸul în beci – de când eu ÅŸi soÅ£ul meu dresăm maimuÅ£a”, folosite în spoturi pentru a exprima plastic exerciÅ£iul unei vieÅ£i sexuale conjugale fireÅŸti, au evidente conotaÅ£ii sexuale.

Aceste expresii, alături de afirmaÅ£ia explicită din cea de a doua parte a spoturilor, respectiv „la femei sexul e cel mai bun tratament...cu cât mai mult, cu-atât mai bine”, încadrează spoturile în categoria producÅ£iilor audiovizuale care pot afecta minorii ÅŸi care, potrivit normelor audiovizuale, pot fi difuzate numai după ora 22.00.

Având în vedere expresiile folosite şi implicit mesajul verbal al acestor spoturi, difuzate pe parcursul zilei, la ore la care minorii au acces neîngrădit la audierea programelor de radio, membrii Consiliului au constatat că acestea nu respectă dispoziţiile referitoare la regimul difuzării publicităţii în audiovizual şi pe cele privind protecţia minorilor, fiind încălcate prevederile art. 29 alin. (1) lit. a) şi art. 39 alin. (2) din Legea Audiovizualului.

Potrivit art. 29 alin. (1) lit. a), publicitatea nu trebuie să afecteze dezvoltarea fizică, psihică sau morală a minorilor.

Conform art. 39 alin. (2), difuzarea programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare sau datorită mijloacelor tehnice necesare recepţiei, minorii nu au acces audio sau video la programele respective.

Pentru aceste considerente, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului dispune, în temeiul ÅŸi cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului, intrarea deîndată în legalitate în privinÅ£a celor două spoturi difuzate de posturile de radio pentru ÅŸamponul “Foltene”, în sensul că acestea să fie difuzate după ora 22.00, astfel încât protecÅ£ia minorilor să fie asigurată.