Decizia nr. 194 din 30.04.2013

30.04.2013


envoyer l'article par mail title=

privind obligaţia S.C. NEWS MEDIA S.R.L. de a acorda dreptul la replică Societăţii de Transport Public S.A. Alba Iulia

Către,

S.C. NEWS MEDIA S.R.L.
ALBA IULIA, str. Gheorghe Pop de Băseşti, nr. 10, jud. Alba
CUI 18517850

pentru postul de radio ARDELEANUL FM
ALBA IULIA, Str. 1 Decembrie 1918, nr. 68, bl. M6, jud. Alba

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 30 aprilie 2013, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul de monitorizare, precum şi sesizarea înregistrată sub nr. 4818/19.04.2013, formulată de Societatea de Transport Public S.A. din Alba Iulia, prin reprezentant legal, dl. Nicola Stelian Constantin, cu privire la emisiunea „Ora adevărului” difuzată în data de 15.04.2013 de postul de radio ARDELEANUL FM.

Prin sesizare se reclamă faptul că în cadrul emisiunii menţionate, „au fost aduse acuzaţii nefondate, neprobate, fără a fi respectat principiul audiatur et altera pars”.

Postul de radio ARDELEANUL FM aparţine radiodifuzorului S.C. NEWS MEDIA S.R.L. (licenţa audiovizuală nr. R 705.2/24.05.2006 şi decizia de autorizare nr. 1328.0/02.10.2007).

În urma analizării raportului de monitorizare şi a reclamaţiei, membrii Consiliului au decis obligarea S.C. NEWS MEDIA S.R.L. la acordarea dreptul la replică, în condiţiile prevăzute de dispoziţiile Codului audiovizualului.

În fapt, în data de 15.04.2013, postul ARDELEANUL FM a difuzat emisiunea „Ora adevărului”, emisiune moderată de dl. Gligor Iosif. În cadrul acesteia au participat, în calitate de invitaţi, dl. Pleşa Gabriel, consilier local PNL şi vicepreşedinte PNL Alba, şi dl. Albani Simone, consilier local PNL şi vicepreşedinte PNL Alba.

Tema emisiuni a privit cheltuirea banilor publici pentru subvenţiile date de Primăria Municipiul Alba Iulia către S.T.P. (Societatea de Transport Public S.A.), valorile acestor subvenţii şi propuneri pentru eficientizarea şi micşorarea sumelor plătite pentru acest tip de transport. Din contextul emisiunii rezultă că aceste propuneri au fost discutate în şedinţa de Consiliu Local ca amendamente.

Redăm din raportul de monitorizare :
Gligor Iosif : Îi rog pe cei doi invitaţi să ne spună ce s-a petrecut la Consiliul Local, la şedinţa Consiliului Local. S-a încheiat din câte am înţeles în urmă cu foarte puţin timp şi a fost un adevărat, nu neapărat război, dar o gâlceavă din aceea, un scandal şi se pare că cei doi consilieri, atât Simone Albani şi Gabriel Pleşa deţin documente foarte importante prin care pot să demonstreze, eu am şi văzut că a apărut deja o declaraţie, domnule Simone Albani, a dumneavoastră în presa locală prin care spuneţi că preţul biletelor este foarte foarte mare şi dacă se va opri într-un fel sau altul transportul este din cauza acestor cheltuieli ...(...)
Gligor Iosif : Un moment ... vreau să citesc în presa locală, numai un moment mi s-a îmbârligat pe aici materialul, să-l găsesc, câteva secunde să dau de el, un material mie mi se pare foarte explicit şi apoi v-aş ruga pe dumneavoastră Simone Albani să explicaţi. „Dragi albaiulieni, vreau să vă anunţ cu tristeţe că datorită felului în care e gestionat, vom rămâne curând fără transport local în municipiul Alba Iulia. De ce ? Pentru că Hava, PD-L şi prietenii lui de la firma de transport STP, l-au făcut să coste de aproape 3 ori mai mult decât face. Ba mai mult bugetul oraşului este secat de bani, falimentat cu bună ştiinţă” citesc stimaţi ascultători „Hava, PD-L şi STP au inventat un mod de a da bani cu nemiluita firmei de transport private, având scuza subvenţiilor că trebuie să mai dăm şi noi câte ceva contribuţie de la buget ca să susţinem transportul, Hava, PD-L şi STP au deschis o autostradă pe care banii dumneavoastră, banii noştri ai tuturor pleacă cu o viteză ameţitoare din buget şi la nişte sume uriaşe. Schema este simplă, au fost inventate tresee numeroase uneori lungi şi inutile şi costuri care să justifice subvenţiile” aici vă rog să fiţi atent domnule Simone Albani eu citesc, repet, din presa locală şi după aceea aş vrea să... este un material semnat de dumneavoastră de Simone Albani în presa locală şi v-aş ruga să şi detaliaţi, să exemplificaţi, citez în continuare „sunt autobuze care, sunt acuzaţii foarte grave, sunt autobuze care au în medie unu, doi călători pe zi şi e normal că se întâmplă aşa ? Dumneavoastră aţi merge cu un autobuz care în loc să vă ducă rapid la destinaţie face nu ştiu câte ocolişuri de zici că te plimbi ca turist prin Roma sau Londra ? De ce se întâmplă asta ? Pentru că firma de transport STP primeşte subvenţii din greu pentru toţi aceşti kilometri în plus, pentru toată această plimbare absurdă cu autobuzele goale şi credeţi-ne, puteţi şi verifica, cineva s-a ocupat atent să facă aceste trasee absurde şi costisitoare doar că acum chiar au sărit calul. Rezultatul, un preţ pe care toţi îl plătim, de aproape 3 ori mai mare decât preţul pieţei per kilometru. Aşadar Alba Iulia prin buget şi prin biletele plătite de călători ajunge să plătească în total 10 lei pe kilometru parcurs în condiţiile în care preţul de transport de călători în condiţii chiar de lux, pe piaţa liberă e de 3,5 – 4 lei. În total se ajunge la milioane de euro anual aproximativ 5 milioane de euro 2013 cost calculat de firma STP. Ajungem deja în situaţia in care Alba Iulia ne conduce după dictonul trăim ca să mergem cu autobuzul” repet că citesc din presa locală stimaţi ascultători, „putem să ne resemnăm că atunci când tragem linie şi facem împărţirea avem un cost real per bilet care include şi bilete dar şi subvenţiile ascunse de la buget primite de la STP, aproape ca la Roma şi Milano, 1,5 euro pe bilet de o oră şi jumatate şi la fel ca la Paris 1,7 euro pe bilet de o oră şi 30 de minute. Dumneavoastră cetăţenii nu aveţi nici o vină că vă doriţi un transport civilizat aşa cum ar vrea Hava să spună. Transportul de călători nu costă atât pe piaţa normală, primăria ar putea să închirieze cu doar 4 lei pe kilometru autobuze şi toată lumea nu numai că ar merge liniştită dar ar merge gratis fără bilet şi la buget s-ar face economie „ citesc din presa locală, vreau să reamintesc, constat acest lucru ca să ştie domnii de la C.N.A. că nu sunt cuvintele mele şi că citesc pentru că noi primim foarte multe amenzi aici mai nou „contractul prin care a fost dat acest plocon foarte scump firmei STP a fost semnat în vara lui 2012 imediat după alegeri, probabil un cadou al lui Hava către albaiulieni care l-au reales, prin care efectiv se goleşte visteria şi aşa săracă a oraşului, raportul de procedură a licitaţiei a fost semnat de domnul Hava în 15.07.2012 şi contractul de delegare de gestiune cu AIDA şi STP a fost aprobat rapid după doar 3 săptămâni, în 08.08.2012 într-o şedinţă extraordinară de Consiliu Local când lipseau anumiţi consilieri locali incomozi şi au putut să-şi facă votul mai uşor şi contractul este pentru 6 ani. Să nu ne mai mirăm dragi concetăţeni că nu mai sunt bani de investiţii, de sală polivalentă, teatru, cinematograf, spital sau promovare turistică adevărată, bugetul oraşului este muls cu grijă şi atenţie de firma de transport ...” (...)
Gligor Iosif : Vreau să precizez încă odată 0358 401 801 stimaţi ascultători dacă doriţi să intraţi în legătură directă, dacă sunteţi nemulţumiţi, cei care vreţi un drept la replică sau, mă rog, vă simţiţi într-un fel sau altul ofensaţi sau doriţi să interveniţi, puteţi transmite SMS-uri la 0727 802 900 sau ne puteţi scrie pe ID-ul de messenger radioardeleanulfm totul legat. (....)
Gligor Iosif : ... deci aceşti domni, Mircea Gheorghe Hava, viceprimarii Paul Voicu şi Bogăţan, directorul de la STP, Nicola, precum şi alţi ..., toţi au averile sechestrate pentru că DNA aşa spun eu am citit din dosarul penal 213/2011, trei ani la rând aşa spune Direcţia Naţională Anticorupţie, trei ani la rând consecutivi 2009, 2010, 2011 ... de ce credeţi dumneavoastră că aşa după cum am înţeles ar risca sau ar face iar alte matrapazlâcuri, că asta am înţeles din ceea ce spuneţi dumneavoastră, sunt lucruri care nu par la prima vedere cel puţin, sau din ce aţi expus dumneavoastră aici, nu par deloc în regulă, adică să circule autobuze goale pe banii noştri numai de dragul de a circula. Aceşti oameni chiar nu s-au învăţat minte ? De asta nu a venit astăzi primarul Mircea Gheorghe Hava la şedinţă ? Vă întreb că sunteţi consilieri locali şi ştiţi mai bine decât mine. (...)
Gligor Iosif : ... există profit am înţeles că la Societatea de Transport Public este un profit.
Albani Simone : Care îl plătim noi.
Gligor Iosif : Bun, dar profitul care-l obţine unde merge, ce se întâmplă cu el ?
Albani Simone : La ei.
Gligor Iosif : La Societatea de Transport, cine sunt acţionari ? Cine sunt în consiliul acela ? Am înţeles că sunt nişte oameni care iau nişte bănuţi buni.
Albani Simone : Eu nu vă pot spune, nu cunosc acţionariatul.
Gligor Iosif : Nu ? Acţionariatul, păi de ce nu cereţi. Eu am înţeles că în acest acţionariat ar fi persoane cunoscute din Alba Iulia.
Albani Simone : Probabil. Dar ştiţi cum e ...
Gligor Iosif : Păi oamenii aceia iau nişte bani.
Albani Simone : Pentru noi la sfârşit nu prea contează cine este acţionar acolo, pentru noi este important să cheltuim cât mai bine banii pe care-i administrăm prin Consiliul Local. Asta este prima sarcină a noastră, şi obligaţia noastră. Mai departe ...
Gligor Iosif : Da, dar cu cât profitul este mai mare domnule Simone, cu atât acţionarii respectivi iau şi bani mai mulţi. Am înţeles că sunt politicieni, e adevărat sau nu ? Vă rog să vă interesaţi, am înţeles că sunt politicieni cunoscuţi la nivelul judeţului Alba, care sunt acţionari şi care ar primi, nu ştiu dacă e adevărat, dividende, ar primi sume foarte mari de bani.(...)

Potrivit raportului de monitorizare, emisiunea a fost difuzată în reluare marţi, 16.04.2013, de la ora 13:05.

După analizarea raportului de monitorizare, Consiliul a constatat că, în cadrul emisiunii “Ora adevărului”, difuzată de postul ARDELEANUL FM, în data de 15.04.2013, şi în reluare, în data de 16.04.2013, nu a fost prezentat un punct de vedere al reprezentanţilor Societăţii de Transport Public Alba Iulia, în legătură cu faptele imputate.

Potrivit dispoziţiilor legale în vigoare, responsabilitatea pentru conţinutul programului difuzat revine radiodifuzorului, indiferent de sursa informaţiilor pe care acesta le pune la dispoziţia publicului, iar în situaţia în care acuzaţiile sunt aduse de furnizorul de servicii media audiovizuale, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars ; în situaţia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere, trebuie să se precizeze acest fapt.

De asemenea, moderatorii programelor au obligaţia să solicite ferm interlocutorilor să probeze afirmaţiile acuzatoare sau să indice, cel puţin, probele care le susţin, pentru a permite publicului să evalueze cât de justificate sunt acuzaţiile, or, în situaţia analizată, moderatorul a preluat practic toate acuzaţiile formulate de invitaţi şi chiar le-a întărit.

Conform dispoziţiilor art. 50 alin. (2) din Codul audiovizualului, respectarea principiului audiatur et altera pars presupune condiţii nediscriminatorii de exprimare în cadrul aceluiaşi program.

Mai mult, pentru asigurarea unei informări corecte şi complete a publicului, pentru favorizarea liberei formări a opiniilor, la prezentarea unor subiecte de interes general pentru comunitate, radiodifuzorul este obligat să respecte principiile imparţialităţii şi echilibrului, prin prezentarea tuturor punctelor de vedere, fapt care presupune invitarea la dezbateri a tuturor părţilor implicate.

Or, din punctul de vedere transmis de radiodifuzor cu privire la aspectele reclamante, nu reiese că acesta ar fi solicitat un punct de vedere oficial reprezentanţilor reclamantei cu privire la aspectele dezbătute în emisiune, astfel încât să asigure o informare corectă a publicului şi respectarea dreptului la imagine şi a intereselor persoanei.

De asemenea, nu rezultă că reprezentanţii reclamantei ar fi fost contactaţi de post înaintea difuzării emisiunii, ori chiar pe parcursul acesteia, pentru a le fi solicitat un punct de vedere referitor la informaţiile care urmau să fie prezentate publicului şi care îi vizau în mod direct.

În această situaţie, membrii Consiliului au constatat că unele afirmaţii făcute în cadrul emisiunii pot leza interesele persoanei, în condiţiile în care au fost prezentate fără a fi însoţite de punctul de vedere al reclamantei, punct de vedere care ar fi putut oferi publicului posibilitatea să-şi formeze propria opinie asupra subiectului dezbătut şi ar fi asigurat respectarea principiului audiatur et altera pars.

Faţă de aceste aspecte, constatând că sesizarea este întemeiată, în temeiul prevederilor art. 62 din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, membrii Consiliului au decis ca radiodifuzorul S.C. NEWS MEDIA S.R.L. să acorde dreptul la replică Societăţii de Transport Public S.A. Alba Iulia în termenul şi cu respectarea condiţiilor prevăzute de Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual.