Decizia nr. 174 din 23.04.2013

23.04.2013


envoyer l'article par mail title=

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 23 aprilie 2013, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare cu privire la varianta modificată a spotului publicitar „Miracle Blade World Class” difuzat de posturile de televiziune.

În anul 2012, membrii Consiliului au mai analizat două variante anterioare ale spotului publicitar pentru cuţitul „Miracle Blade World Class” şi, constatând că acestea au fost difuzate cu încălcarea prevederilor legale referitoare la regimul difuzării publicităţii în audiovizual, au fost emise Deciziile nr. 723 din 16.10.2012 şi 928 din 05.12.2012, prin care s-a dispus intrarea de îndată în legalitate.

În urma vizionării şi analizării a ultimei variante a spotului publicitar „Miracle Blade World Class”, membrii Consiliului au constatat că aceasta a fost difuzată cu încălcarea prevederilor art. 93 din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit dispoziţiilor invocate, comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale.

Conform raportului de monitorizare, în cadrul emisiunilor de teleshopping sau în grupajele publicitare ale principalelor posturi de televiziune cu acoperire naţională (Pro TV, Prima TV, B1 TV, Realitatea TV, România TV, Antena 1, TVR 1, Kanal D, Naţional TV, Acasă TV) se difuzează spotul pentru cuţitul „Miracle Blade World Class”, având următorul conţinut :

„Voce : Ofertă extraordinară la Top Shop. Doar pentru tine în premieră în România iată o ofertă unică : unul dintre cele mai bune cuţite de bucătărie din lume este al tău gratuit. Profită acum de oferta valabilă exclusiv pe tv. Stocul este limitat. Cuţitul de feliat Miracle Blade atât de ascuţit şi de puternic încât oricine poate tăia un ananas dintr-o singură lovitură. Îţi este greu să tai chiar şi pâinea proaspătă cu vechile cuţite ? Pentru Miracle Blade este foarte simplu, cuţitul face treaba în locul tău. Acest cuţit este doar unul dintre cele 13 din setul Miracle Blade World Class. Oţel nemţesc inoxidabil, performanţă de tăiere, rezistent şi durabil.
Tony Notaro (subtitrat) : Cuţitul Miracle Blade va rămâne toată viaţa la fel de ascuţit ca la prima utilizare. Priveşte – am tăiat lemnul. Iar acum va tăia roşia aceasta cu precizia unui brici.
Voce : Perfect echilibrat, cu mâner profesional nituit, lamă cu faţă concavă, forjat la cald pentru ai asigura duritatea, flexibilitatea şi rezistenţa la rugină. Cu un design clasic şi o performanţă de ultimă generaţie, acest cuţit are la bază un concept nemaiîntâlnit. 5 milioane de utilizatori mulţumiţi din întreaga lume se bucură de calitatea, durabilitatea şi valoarea acestui cuţit extraordinar. Cât ai plăti pentru acest cuţit ? Probabil mai mult decât ceea ce-ţi oferim noi, iar noi ţi-l oferim gratuit. Pentru ca tu să testezi calitatea cuţitelor incredibile Miracle Blade World Class. Profită de o ofertă limitată valabilă exclusiv pe tv. Cu Miracle Blade ai garanţia pe viaţă că va rezista indiferent ce vei tăia cu el. Uimitor ! Doar în această ofertă exclusivă îl poţi primi gratuit, doar pentru tine în premieră în România şi este unul dintre cele mai bune cuţite din lume, Miracle Blade World Class. Sună şi comandă acum cuţitul universal Miracle Blade World Class ! Poate fi acum al tău absolut gratuit. Nu rata oferta excluivă. Stocul este limitat. Comandă acum !

Pe parcursul spotului au fost prezentate imagini ale cuţitului şi modul în care acesta tăia un ananas, o pâine, o portocală, un pepene etc., iar pe ecran au fost titrate succesiv următoarele informaţii : Apel cu tarif normal 021.301.72.71 (număr de telefon afişat pe parcursul spotului difuzat la TVR1), 021.301.72.81 (număr de telefon afişat pe parcursul spotului difuzat la B1TV) sau 021.407.89.42 (număr de telefon afişat pe parcursul spotului difuzat la România TV şi Realitatea TV) ; interro_liens_callback ;vizitează site-ul sau sună acum ! Premieră, Ofertă unică ! ; Miracle Blade World Class GRATUIT ! ; Ofertă exclusivă TV ; Stoc limitat ! ; Cuţit universal, foarte ascuţit, foarte puternic ; Cuţit profesional ; 13 piese Miracle Blade World Class ; Oţel inoxidabil ; Performanţă de tăiere ; Rezistent şi durabil ; Mâner profesional ; Lamă concavă ; Duritate, flexibilitate, rezistenţă, design clasic, foarte performant ; Calitate, durabilitate, plus de valoare ; 149 lei, 99 lei, 49 lei ( preţuri tăiate cu linii roşii) GRATUIT ! Ofertă limitată exclusiv pe TV ; Miracle Blade World Class cuţit profesional 0 lei ;
Cuţit profesional, lamă cu precizie, mâner profesional, rezistent şi flexibil ; Ofertă exclusivă 149 lei, 99 lei, 49 lei (preţuri tăiate cu linii roşii) GRATUIT ; stoc limitat.

Spotul publicitar pentru cuţitul Miracle Blade World Class a avut o durată de aproximativ două minute, iar în ultimele 30 de secunde s-a titrat “+ transport 40 lei, Termen de returnare 10 zile lucrătoare”, cu caractere de dimensiuni mai mici decât titrările care descriau calităţile produsului şi avantajele promoţiei.

Membrii Consiliului au constatat că spotul este difuzat cu încălcarea prevederilor art. 93 din Codul audiovizualului, întrucât informaţia cu privire la plata taxei de transport nu a putut fi percepută în mod clar de către telespectatori, astfel încât dreptul acestora la informare corectă a fost prejudiciat.

Astfel, deşi în noua versiune a spotului a fost menţionată valoarea taxei de transport, comparativ cu celelalte forme anterioare ale spotului în care această taxă nu era precizată în mod explicit, membrii Consiliului au constatat că informaţia a fost prezentată numai în formă scrisă, nu şi sonor.

Pe de altă parte, membrii Consiliului au considerat că prezentarea informaţiei scrise potrivit căreia pentru achiziţionarea produsului se va achita o taxă de transport este în contradicţie cu informaţia prezentată referitoare la faptul că produsul este “oferit gratuit”.

Pe parcursul spotului a fost prezentată în mod repetat informaţia conform căreia produsul este oferit „gratuit” (Cât ai plăti pentru acest cuţit ? Probabil mai mult decât ceea ce-ţi oferim noi, iar noi ţi-l oferim gratuit./. Doar în această ofertă exclusivă îl poţi primi gratuit./ Poate fi acum al tău absolut gratuit./ GRATUIT ! Ofertă limitată exclusiv pe TV ; Miracle Blade World Class cuţit profesional 0 lei/ GRATUIT ; stoc limitat).

În realitate, conform informaţiei scrise în finalul spotului, pentru a intra în posesia produsului promovat, beneficiarul urmează să plătească suma de 40 de lei, reprezentând taxa de transport.

Astfel, informaţiile contradictorii oferite publicului în ceea ce priveşte fie posibilitatea achiziţionării gratuite a cuţitului promovat, fie achiziţionarea acestuia sub condiţia plăţii unei taxe de transport au fost de natură să-l inducă în eroare privind gratuitatea ori costurile reale ale produsului promovat.

De asemenea, membrii Consiliului au considerat că publicul nu a putut percepe cu claritate informaţia referitoare la plata unei taxe de transport şi pentru faptul că, pe ecran, această informaţie a fost scrisă cu litere de dimensiuni mici şi numai în finalul spotului, în timp ce informaţiile referitoare la descrierea calităţilor produsului au fost scrise cu litere mai mari, iar cuvântul „gratuit” a fost prezentat cu majuscule.

În aceste condiţii, Consiliul a constatat că prin prezentarea informaţiei privind plata taxei de transport numai în formă scrisă, fără a fi menţionată şi sonor, precum şi prin scrierea pe ecran a acestei informaţii cu litere de dimensiuni mici, dreptul publicului la informare corectă a fost prejudiciat, fapt ce contravine dispoziţiilor art. 93 din Codul audiovizualului.

Faţă de toate aceste aspecte, în temeiul şi cu respectarea dispoziţiilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune intrarea de îndată în legalitate în privinţa spotului publicitar „Miracle Blade World Class”, difuzat de posturile de televiziune, în sensul ca acesta să fie transmis cu respectarea regimului difuzării publicităţii din domeniul audiovizualului.