Decizia nr. 164 din 16.04.2013

16.04.2013


envoyer l'article par mail title=

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 16 aprilie 2013, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat reclamaţia nr. 1669/07.02.2013, raportul întocmit de Direcţia Monitorizare cu privire la spotul de teleshopping pentru tigaia „Dry cooker”, la care se referă reclamaţia, precum şi punctul de vedere comunicat de Consiliul Român pentru Publicitate (RAC).

Potrivit raportului de monitorizare, spotul de teleshopping care promovează tigaia „Dry Cooker” beneficiază de imaginea realizatoarei TV Adriana Bahmuţeanu, care prezintă calităţile produsului folosindu-se de experienţa avută cu aceasta în propria gospodărie. În spotul analizat mai apar două doamne, Daniela Iacobescu şi Ana Ionescu, care povestesc telespectatorilor despre felul în care utilizarea produsului promovat le-a schimbat viaţa.

Redăm spre exemplificare :
„Ana Ionescu : Cu pensia, ştiţi cum este, fiecare bănuţ contează, dar tigaia Dry Cooker ne ajută să facem multe economii : la energie electrică, la gaz, la ulei şi la timp şi găteşte şi uşor şi sănătos ; Au apărut multe făcături. O prietenă de-a a mea şi-a cumpărat o tigaie, care a venit la mine foarte plină, că-i mai bună a ei şi că a luat-o mai ieftin. Şi vreau să spun că, după ce a pregătit prima dată, i s-a prins mâncarea, nu merge fără ulei, în trei zile a venit şi a spus că a făcut o mare greşeală că nu şi-a luat o tigaie originală.
Daniela Iacobescu : Orice mâncare care o făceam cu ulei, se spoieşte totul : pereţi, aragaz, tot. Foloseam folie din aia de aluminiu, dar degeaba. Mai rău ! Ei, Dry Cooker-ul, nu mai ai probleme. Clar !”

Spotul cuprinzând aceste prezentări are o durată de aproximativ 5 minute şi se difuzează în ferestrele de teleshopping ale posturilor Prima TV, Kanal D, TVR 1, Naţional TV şi Acasă TV.

Analizând conţinutul spotului de teleshopping, în special declaraţiile doamnelor Daniela Iacobescu şi Ana Ionescu, membrii Consiliului au apreciat că forma în care afirmaţiile acestora sunt prezentate în spot este de natură să contravină dispoziţiilor art. 3 alin. (1) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi celor ale art. 83 din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual.

Potrivit dispoziţiilor invocate :
Legea audiovizualului
- art. 3 alin. (1) : Prin difuzarea şi retransmisia serviciilor de programe se realizează şi se asigură pluralismul politic şi social, diversitatea culturală, lingvistică şi religioasă, informarea, educarea şi divertismentul publicului, cu respectarea libertăţilor şi a drepturilor fundamentale ale omului.

Codul audiovizualului
- art. 83 : Furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia de a asigura respectarea normelor ortografice, ortoepice şi morfologice ale limbii române, stabilite de Academia Română.

În calitatea sa de garant al interesului public în domeniul audiovizualului, Consiliul are obligaţia, conform dispoziţiilor art. 10. alin. (3) lit. f) din Legea audiovizualului, să asigure protejarea culturii şi a limbii române, iar în temeiul dispoziţiilor art. 17 alin. (1) lit d) este autorizat să urmărească exprimarea corectă în limba română.

Astfel, Consiliul a apreciat că prezentarea în cadrul unui spot de promovare a unor formulări greşite, a exprimărilor sau expresiilor incorecte din punct de vedere gramatical, contravine dispoziţiilor legale privind obligaţiile radiodifuzorilor de a asigura educarea publicului şi prin respectarea normelor limbii române stabilite de Academia Română.

Consiliul consideră că difuzarea repetată a înregistrărilor declaraţiilor din care lipseşte prepoziţia „pe” a complementului direct, în construcţia „Orice mâncare care o făceam cu ulei”, sau prezentarea unor asocieri de cuvinte care implică raporturi logice nefireşti sau formulări eliptice („O prietenă de-a a mea şi-a cumpărat o tigaie, care a venit la mine foarte plină, că-i mai bună a ei şi că a luat-o mai ieftin”) nu sunt în concordanţă cu dispoziţiile legale din domeniul audiovizual care obligă la educarea publicului şi la protejarea limbii române.

Un alt aspect avut în vedere de Consiliu la analizarea spotului a fost cel sesizat prin punctul de vedere formulat de Comitetul Etic al RAC prin adresa 120/13.03.2013, înregistrată la CNA sub nr. 1669PDVP/25.03.2013.

Astfel, Comitetul Etic al RAC a stabilit că declaraţiile Adrianei Bahmuţeanu privind efectele tigăii Dry Cooker asupra stării de sănătate (“De când folosesc tigaia Dry Cooker simt că am mai multă energie”, “parcă aş dărâma munţii cu tigaia Dry Cooker”, “sunt în formă doar cu tigaia Dry Cooker”, “Dry Cooker nu e o tigaie (…) e sănătatea copiilor mei”) încalcă articolul 5.1 din Codul de Practică în Publicitate elaborat de RAC, care spune că, “Anunţatorul trebuie să fie în măsură să probeze veridicitatea datelor, descrierilor, afirmaţiilor, ilustrărilor şi testimonialelor folosite în continuare. Probele trebuie să fie actuale, relevante şi documentate”.

Redăm spre exemplificare din conţinutul spotului de teleshopping :
„Adriana Bahmuţeanu : De când folosesc tigaia Dry Cooker simt că am mai multă energie (n.n. pe ecran apare scris : mai multă energie). Stau noaptea până la 11 la filmări, la televiziune, cu copiii… parcă aş dărâma munţii cu tigaia Dry Cooker (n.n. pe ecran apare scris : sunt în formă doar cu tigaia Dry Cooker).(...)
Adriana Bahmuţeanu : Sunt cruciali primii ani de viaţă în creşterea şi educarea copilului, mă gândesc că le dau un start în viaţă foarte bun, îi hrănesc aşa cum trebuie, cu produse naturale, gătite corespunzător. Tigaia Dry Cooker mă ajută nemaipomenit să le fac copiilor mei o mâncare gustoasă şi, în primul rând, sănătoasă. După ce am început să folosesc tigaia Dry Cooker, am observat o îmbunătăţire a stării de sănătate. (...)
Adriana Bahmuţeanu : N-am mâncat niciodată o carne atât de savuroasă precum în tigaia Dry Cooker, vă rog să mă credeţi. Mie-mi place să mănânc dar acum, de când cu tigaia Dry Cooker, am descoperit secretul : mănânc cât vreau eu şi fără să mă îngraş. (...)
Adriana Bahmuţeanu : Dry Cooker nu e o tigaie, e timpul pe care-l economisesc, e sănătatea copiilor mei, iar gătitul e o plăcere. Ce mai aştepţi ? (...)”

Consiliul apreciază că afirmaţii precum cele prezentate anterior, referitoare la efecte ale utilizării produsului promovat, respectiv : „o îmbunătăţire a stării de sănătate”, „mănânc cât vreau eu şi fără să mă îngraş”, „e sănătatea copiilor mei” fiind doar simple afirmaţii subiective, fără corespondent în realitate.

Având în vedere notorietatea de care această persoană se bucură, astfel de afirmaţii sunt de natură să inducă în eroare publicul, în calitatea lui de consumator, cu privire la caracteristicile produsului promovat şi la efectele pe care utilizarea acestuia le poate avea asupra consumatorilor.

Faţă de aceste aspecte, Consiliul a apreciat că în forma difuzată, spotul de teleshopping nu asigură o informare a publicului conformă cu dispoziţiile legale.

Pentru aceste considerente, cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune intrarea de îndată în legalitate în privinţa spotului de teleshopping pentru promovarea produsului “Dry cooker”, în sensul ca acesta să fie transmis cu respectarea obligaţiilor legale referitoare la asigurarea informării publicului şi respectarea normelor limbii române.