Decizia nr. 138 din 28.02.2008

03.03.2008


envoyer l'article par mail title=

privind somarea S.C. OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L,
pentru postul de televiziune OTV

S.C. OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L.
C.U.I. 15994676
B-dul Hristo Botev nr. 23, sector 3
BUCUREŞTI
Tel. : 318.64.16 Fax : 318.64.12, 318.64.11

pentru postul OTV
B-dul Magheru nr. 28-30 et. 6, sector 1
BUCUREŞTI
Tel. : 318.64.16 Fax : 318.64.12, 318.64.11

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 28 februarie 2008, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat rapoartele întocmite de Direcţia Monitorizare cu privire la respectarea difuzării regimului publicităţii în cadrul emisiunilor audiovizuale difuzate de postul OTV, în perioada 09-27 februarie 2008.

Postul de televiziune OTV aparţine S.C. OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L. (licenţă audiovizuală nr. S-TV 78.1/05.02.2004 şi decizia de autorizare nr. 620.0/01.04.2004).

În urma analizării rapoartelor de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L. a încălcat prevederile art. 155 alin. (2) din Decizia CNA nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit dispoziţiilor invocate, publicitatea politică este interzisă, cu excepţia perioadelor de campanie electorală.

În fapt, în perioada 09-27 februarie 2008, postul OTV a difuzat emisiunile : ,,Zori de zi’’, ,,Primar de weekend’’, ,,Viaţa la zi’’, ,,Impact’’, ,,Zapping TV’’ şi ,,Dan Diaconescu Direct’’. În cadrul acestora au fost prezentate reportaje având ca subiecte activitatea unor primari sau viceprimari, precum şi prezentarea unor candidaţi la funcţia de primar.

În acest sens, exemplificăm din raportul de monitorizare :

1) În cadrul emisiunii ,,Impact’’, difuzată în data de 09.02.2008, între orele 13.00-13.23, s-a prezentat reportajul cu titlul : ,,LEGEA CAPITALEI - PRO SAU CONTRA ?’’, prilej cu care a fost promovat domnul Radu Silaghi, viceprimar al sectorului 4.

Prin voce din off, tema reportajului a fost formulată astfel : « ....Pentru că ne interesează problemele, dar mai ales, găsirea unor soluţii viabile pentru bucureşteni, în această emisiune avem ca temă, în principal, Legea Capitalei. Alături de noi, viceprimarul sectorului 4, domnul Radu Silaghi, care ne va da mai multe detalii. Cu această ocazie, aflăm planurile pentru modernizarea acestui sector, dar şi ce se poate face pentru fluidizarea traficului, în general. »

În continuare, a fost prezentat interviul domnului Radu Silaghi, care a relatat despre realizările sale din actualul mandat, cât şi despre proiectele sale pentru un eventual nou mandat.

"Voice over : Care sunt principalele măsuri care ar trebui luate în următorul mandat ?
Viceprimar : În primul şi-n primul rând, vă spun că-n ... Nu-mi trebuie mai mult de un an de zile în care să schimb faţa sectorului ! Într-un an de zile se va schimba în totalitate sectorul în bine, nu că ar fi o primisiune dar, cu certitudine, într-un an de zile, sectorul 4 va schimba, inclusiv imaginea care-o are acuma şi va depăşi sectorul 3 ca imagine. Liviu Negoiţă a demonstrat că se poate. Totul e să fii un bun manager. După experienţa care-o am, eu sunt sigur că pot să realizez obiectivele care mi le-am propus, de schimbare a imaginii sectorului şi să fac un sector căutat în Capitala ţării.
Voice over : Ce ne puteţi spune legat de candidatura la primăria de sector ?
Viceprimar : Este adevărat, domnul Primar General şi prim-vicepreşedinte al Partidului Democrat-Liberal a făcut nominalizarea mea pentru a candida la funcţia de primar... Pentru mine este o onoare, să spun aşa, pentru că se recunoaşte munca care-am depus-o în administraţia locală în cei patru ani de mandat şi activitatea pe care am desfăşurat-o. Este o recunoştinţă din partea partidului şi a conducerii din Partidul Democrat... Totul este să nu dezamăgesc. Să se concretizeze şi să nu dezamăgesc şi sper să reuşesc să obţin voturile majoritare ca să câştig primăria de sector."

În mod repetat, pe ecran a fost afişat numele RADU SILAGHI / Viceprimar sector 4.

Radiodifuzorul a reluat acest reportaj şi în cadrul emisiunii ,,Dan Diaconescu Direct’’- ediţia din data de 12.02.2008.

2) În data de 09.02.2008, între orele 15.30-16.30, postul OTV a difuzat emisiunea ,,Viaţa la zi’’, în cadrul căreia a fost prezentată activitatea domnului Gheorghe Ion, primarul comunei Jilava, reportaj care a purtat titlul : « OAMENII ADEVĂRAŢI NU SE BAT LA MATRIŢĂ... SE CAUTĂ ! ».

Reportajul a avut o durată de 26 de minute, iar pe parcursul lui au fost evidenţiate calităţile de bun edil, precum şi realizările primarului Gheorghe Ion, în perioada actualului mandat.

"Reporter : Ce credeţi, dacă candidează, mai obţine un mandat ? Cetăţean : Da, cu siguranţă. Cu siguranţă, da. Pentru că este tânăr şi este gospodar, un om care se implică în toate problemele comunei dar, ştiţi cum e...
Reporter : Nu este un om nepăsător.
Cetăţean : Nu, nu. Departe de gândul acesta că este nepăsător.
Reporter : Concret, ce le promiteţi, domnule primar ?
Gheorghe Ion : Doamnă, să aibă încredere întâi în mine şi, după aia, vom rezolva toate problemele care sunt ale comunei şi ale comunităţii noastre.

Reporter : Ce rol vor avea cetăţenii în noul mandat pe care speraţi să-l obţineţi ?
Primarul : Cetăţenii au un rol destul de important în comuna Jilava pentru că sunt oameni deosebiţi, oameni gospodari, sunt oameni cuminţi, oameni care muncesc şi sunt alături de noi ca să realizăm cele mai frumoase gînduri pe care ni le propunem împreună.
Reportera a încheiat emisiunea astfel : Iată gândurile unui primar ... Probabil că cetăţenii din Jilava –care iubesc postul de televiziune OTV- îl vor vedea, îl vor aprecia, vor cântări ceea ce a spus domnul primar în această emisiune. Noi ce vă putem spune ? (...) Iată, Jilava nu este numai puşcăria Jilava ; este o comunitate de oameni cu un primar destoinic care doreşte în continuare să facă tot ce le stă în putinţă pentru a se dezvolta, a deveni modern. (....) Domnule primar, vă mulţumesc şi vă doresc succes în continuare şi, eu ştiu, dacă-i bateţi, ne chemaţi la un pahar de şampanie !"

3) Într-o altă ediţie a emisiunii ,,Impact’’, din data de 23 februarie 2008, a fost difuzat reportajul realizat cu domnul secretar de stat Antonel Tănase, reportajul care a avut titlul : ,,ANTONEL TĂNASE DESPRE BUGETUL CLIENTELEI POLITICE.’’

În timpul derulării de imagini cu blocuri mizere, gunoi şi trafic aglomerat, subiectul emisiunii a fost astfel declarat prin voice over : "Subiectul emisiunii de astăzi este unul de impact : administrarea bugetului local. În particular, vom aborda bugetul alocat Sectorului 6 pentru anul 2008 şi gestionarea banilor publici în timpul mandatului actualului primar al Sectorului 6, Cristian Poteraş.

Alături de noi, domnul Antonel Tănase, candidat din partea PNL la Primăria Sectorului 6, ne va da mai multe detalii privind transparenţa bugetului dintre 2004-2008, activităţile concrete înregistrate în aceşti ani şi viabilitatea programului pentru Sectorul 6 în 2008. Mai mult, vom afla şi realele probleme cu care se confruntă sectorul şi ce ar fi trebuit făcut pentru soluţionarea acestora."

Declaraţiile domnului Antonel Tănase, a cărui calitate politică a fost afişată cu textul ANTONEL TĂNASE /candidat PNL sector 6, au constat în aprecieri critice la adresa actualului primar, domnul Cristian Poteraş.

Membrii Consiliului au constatat că, în perioada 09-27 februarie 2008, radiodifuzorul a difuzat şi alte emisiuni ce au cuprins nenumărate reportaje, cu aceeaşi tematică, privind activitatea unor edili din perspectiva funcţiei deţinute şi a unei eventuale viitoare legislaturi.

Analizând rapoartele de monitorizare şi vizionând înregistrările respectivelor reportaje, membrii Consiliului au constatat că, prin intermediul acestor materiale audiovizuale, radiodifuzorul a promovat, în realitate, oameni politici ce aspiră la funcţii eligibile în administraţia publică locală.

Având în vedere că peste câteva luni vor avea loc alegeri locale, Consiliul apreciază că astfel de emisiuni sunt de natură să afecteze climatul politic, întrucât este transmis publicului telespectator un mesaj politic cu caracter electoral în afara campaniei electorale, care se desfăşoară în anumite condiţii şi cu respectarea unor reguli prevăzute în mod expres în legislaţia electorală.

Procedând astfel, radiodifuzorul a făcut publicitate politică în afara perioadei de campanie electorală. Ori, potrivit legislaţiei din domeniul audiovizualului, difuzarea de publicitate politică este posibilă numai în timpul campaniei electorale, asigurându-se în acest mod un climat politic corect pentru oamenii politici şi pentru partidele politice.

Având în vedere toate aceste argumente, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat prevederile art. 155 alin. (2) din Codul audiovizualului, potrivit cărora este interzisă publicitatea politică, cu excepţia perioadelor de campanie electorală.

Faţă de aceste aspecte, în temeiul prevederilor art. 162 alin. (2) din Decizia CNA nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare şi ale art. 91 alin. (1) şi (2), cu respectarea art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L. pentru postul de televiziune OTV şi dispune intrarea de îndată în legalitate, în sensul respectării regimului difuzării publicităţii politice în domeniul audiovizualului.

Potrivit Deciziei C.N.A. nr. 52/2003, radiodifuzorul S.C. OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L. – pentru postul OTV - are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text :

,,Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de televiziune OTV cu somaţie publică, întrucât în cadrul mai multor emisiuni, difuzate în perioada 09-27 februarie 2008, au fost prezentate reportaje în care au fost promovaţi oameni politici aflaţi în funcţie sau care urmează a candida pentru funcţii eligibile în administraţia publică locală, fapt ce contravine prevederilor art. 155 din Codul audiovizualului.

Potrivit dispoziţilor invocate, este interzisă publicitatea politică, cu excepţia perioadelor de campanie electorală.’’

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.