Decizia nr. 120 din 24.02.2015

03.03.2015


envoyer l'article par mail title=


 privind somarea SOCIETĂŢII ROMÂNE DE TELEVIZIUNE BUCUREŞTI, Calea Dorobanţi nr. 191, sector 1, CUI R 8468440

 pentru postul de televiziune TVR 1

 Întrunit în şedinţă publică în ziua de 24 februarie 2015, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare în baza reclamaţiei înregistrate la CNA sub nr. 201/07.01.2015 cu privire la emisiunea „Exclusiv în România”, ediţia din 07.01.2015, difuzată de postul TVR 1.
 Postul de televiziune TVR 1 aparţine SOCIETĂŢII ROMÂNE DE TELEVIZIUNE (licenţa audiovizuală nr. TV 340.1/03.11.2005 şi decizia de autorizare nr. 1268.0/15.03.2007).
 În urma analizării raportului de monitorizare și a vizionării emisiunii, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul SOCIETATEA ROMÂNĂ DE TELEVIZIUNE a încălcat prevederile art. 97 alin. (7) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.
 Potrivit dispoziţiilor invocate, în situaţia prezenţei în programul audiovizual sponsorizat a reprezentanţilor sponsorilor, referirile la sponsori nu trebuie să depăşească 30 de secunde pentru fiecare sponsor. În fapt, în ediţia din 24 decembrie 2015 a emisiunii „Exclusiv în România”, prezentată de realizatorul Cristian Tabără şi jurnalistul Daniel Georgescu, tema a fost vizitarea unor obiective turistice situate în Valea Prahovei, zona fiind des vizitată de turiști în perioada sărbătorilor. Printre subiectele discutate, a fost adusă în discuţie problema cazării în momentul în care se decide vizitarea acestei zone, fiind difuzat un material înregistrat cu o durată de aproximativ 2 minute şi jumătate, în care a fost prezentat hotelul New Montana din Sinaia

 În acest sens, redăm din raportul de monitorizare : Voce din off : Sinaia este stațiunea cu cea mai veche tradiție de pe Valea Prahovei. A fost prețuită la fel de mult ca astăzi și de elitele vechii Românii. Puteți simți aroma vacanțelor interbelice dacă alegeți să vă cazați într-una din vilele de pe Furnica. Sau, dacă preferați Sinaia modernă, fără a vă îndepărta prea mult, puteți alege hotelul New Montana. Este situat chiar în centrul orașului la numai 10 minute de mers pe jos de castelul Peleș, de mănăstirea Sinaia sau de telecabină.
 Raluca Grigore, coordonator evenimente : Ceea ce putem să spunem că ne deosebește de alte locații din Sinaia, este un concept nou de vacanță pe care vrem să îl oferim oaspeților noștri. Este vorba de tendința actuală a turiștilor de a avea o vacanță în care alimentația sănătoasă, sportul și în special mișcarea în aer liber sunt principalele obiective. De aceea răspundem acestei provocări cu conceptul ActiveClub ! Este un concept care include atât accesul la un meniu sănătos și natural, cât și o serie de activități indoor și outdoor. Dimensiunile piscinei și sala de fitness modern utilată permit o serie de activități potrivite atât celor care îşi doresc un loc de relaxare cât și celor care au nevoie de antrenament profesionist. De asemenea, la piscină se organizează cursuri de înot pentru copii chiar și concursuri în cadrul cărora sunt premiați cei care aleg sportul ca un adevărat mod de viață. Pe perioada verii sunt opțiuni pentru activitățile outdoor și aici putem să vorbim despre ciclismul montan, despre excursii pe trasee montane, grupul fiind însoțit de ghizi profesioniști, excursii off-road, precum și alte tipuri de activități în aer liber pentru care am încheiat parteneriate cu diverși colaboratori din Sinaia sau din împrejurimile Sinăii. Pe ecran au rulat imagini cu exteriorul, camerele, restaurantul, sala de fitness și piscina hotelului New Montana din Sinaia. În cadrul emisiunii a fost abordat un alt subiect cu o durată de aproximativ 4 minute legat de un joc ce poate fi practicat de persoanele adulte sau copii peste 15 ani.
 Daniel Georgescu : Vă mai aduceți aminte cât de mult ne plăcea să ne jucăm în copilărie ? Era frumos. Există din fericire și soluții pentru cei acum la vârsta adultă. Andrei Moldovan o să ne spună mai multe despre ce e vorba. Îmi pare bine că te cunosc.
 Andrei Moldovan – manager EscapeRoom-Braşov : La fel. MindPuzzle este primul joc real de evadare din Brașov și se adresează persoanelor de peste 15 ani. Cei care sunt sub vor trebui să fie însoțiți de un adult. Ceea ce se întâmplă practic este că se formează echipe între două și cinci persoane pe care noi le închidem înăuntru, le închidem într-o cameră.

 Practic jocurile de acest fel au apărut prin transpunerea în realitate a jocurilor de evadare de pe calculator (...) Managerul acestui proiect a dat detalii despre regulile și scopul acestui joc, timp în care pe ecran s-au derulat imagini demonstrative legate de acest joc. Jurnalistul Daniel Georgescu a experimentat acest joc. La sfârșitul emisiunii, înainte de genericul de final al acesteia, pe ecran neutru a fost afişat : Emisiune susținută de New Montana Hotel, prezentându-se sigla acestuia.”
 În urma analizării conţinutului emisiunii, membrii Consiliului au constatat că aceasta a fost difuzată cu încălcarea dispoziţiilor art. 97 alin. (7) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

 Astfel, deşi norma legală prevede că în situaţia prezenţei în programul audiovizual sponsorizat a reprezentanţilor sponsorilor, referirile la sponsori nu trebuie să depăşească 30 de secunde pentru fiecare sponsor, în cadrul acestei ediții a emisiunii, radiodifuzorul a făcut referire la sponsorul emisiunii timp de aproximativ 2 minute şi jumătate, difuzând un material înregistrat în care a fost prezentat hotelul acestuia din Sinaia și în care reprezentantul sponsorului a relatat despre avantajele unui sejur la Hotelul New Montana în raport cu alte locații turistice. La finalul emisiunii, radiodifuzorul a prezentat sponsorul, afișând pe ecran, Emisiune susținută de New Montana Hotel, și prezentând sigla acestuia.

 Faţă de toate aceste aspecte, ţinând cont de criteriile legale de individualizare a sancţiunii prevăzute la art. 90 alin. (4) din Legea audiovizualului, Consiliul a decis sancţionarea radiodifuzorului SOCIETATEA ROMÂNĂ DE TELEVIZIUNE cu somaţie publică.
 Supusă la vot, propunerea de somare a radiodifuzorului SOCIETATEA ROMÂNĂ DE TELEVIZIUNE a fost adoptată cu respectarea condiţiilor de legalitate prevăzute de art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

 În temeiul art. 91 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea condiţiilor de legalitate prevăzute de art. 15 din aceeaşi lege, Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea

 DECIZIE :
 Art. 1 : Radiodifuzorul SOCIETATEA ROMÂNĂ DE TELEVIZIUNE (licenţa audiovizuală nr. TV 340.1/03.11.2005 şi decizia de autorizare nr. 1268.0/15.03.2007 pentru postul de televiziune TVR 1) se sancţionează cu somaţie publică pentru încălcarea prevederilor art. 97 alin. (7) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.
 Art. 2. În conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Legea audiovizualului, prezenta decizie poate fi atacată direct la secţia de contencios administrativ a curţii de apel, fără a fi necesară formularea unei plângeri prealabile, în termen de 15 zile de la comunicare.
 Art. 3. Potrivit dispoziţiilor art. 931 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, radiodifuzorul SOCIETATEA ROMÂNĂ DE TELEVIZIUNE are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, în intervalul orar 18.00 - 22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text :

 „Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de televiziune TVR 1 cu somaţie publică, întrucât, în ziua de 24 decembrie 2014, în cadrul emisiunii „Exclusiv în România”, referirea la sponsorul acesteia a avut o durată de aproximativ 2 minute și jumătate, fiind încălcate astfel dispozițiile art. 97 din Codul audiovizual care prevăd că, în situaţia prezenţei în programul audiovizual sponsorizat a reprezentanţilor sponsorilor, referirile la sponsori nu trebuie să depăşească 30 de secunde pentru fiecare sponsor,”

 Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.