Decizia nr. 120 din 24.02.2015

03.03.2015


envoyer l'article par mail title=


 privind somarea SOCIETÄ‚Å¢II ROMÂNE DE TELEVIZIUNE BUCUREÅžTI, Calea DorobanÅ£i nr. 191, sector 1, CUI R 8468440

 pentru postul de televiziune TVR 1

 ÃŽntrunit în ÅŸedinţă publică în ziua de 24 februarie 2015, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de DirecÅ£ia Monitorizare în baza reclamaÅ£iei înregistrate la CNA sub nr. 201/07.01.2015 cu privire la emisiunea „Exclusiv în România”, ediÅ£ia din 07.01.2015, difuzată de postul TVR 1.
 Postul de televiziune TVR 1 aparÅ£ine SOCIETÄ‚Å¢II ROMÂNE DE TELEVIZIUNE (licenÅ£a audiovizuală nr. TV 340.1/03.11.2005 ÅŸi decizia de autorizare nr. 1268.0/15.03.2007).
 ÃŽn urma analizării raportului de monitorizare È™i a vizionării emisiunii, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul SOCIETATEA ROMÂNÄ‚ DE TELEVIZIUNE a încălcat prevederile art. 97 alin. (7) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conÅ£inutului audiovizual, cu modificările ÅŸi completările ulterioare.
 Potrivit dispoziÅ£iilor invocate, în situaÅ£ia prezenÅ£ei în programul audiovizual sponsorizat a reprezentanÅ£ilor sponsorilor, referirile la sponsori nu trebuie să depăşească 30 de secunde pentru fiecare sponsor. ÃŽn fapt, în ediÅ£ia din 24 decembrie 2015 a emisiunii „Exclusiv în România”, prezentată de realizatorul Cristian Tabără ÅŸi jurnalistul Daniel Georgescu, tema a fost vizitarea unor obiective turistice situate în Valea Prahovei, zona fiind des vizitată de turiÈ™ti în perioada sărbătorilor. Printre subiectele discutate, a fost adusă în discuÅ£ie problema cazării în momentul în care se decide vizitarea acestei zone, fiind difuzat un material înregistrat cu o durată de aproximativ 2 minute ÅŸi jumătate, în care a fost prezentat hotelul New Montana din Sinaia

 ÃŽn acest sens, redăm din raportul de monitorizare : Voce din off : Sinaia este staÈ›iunea cu cea mai veche tradiÈ›ie de pe Valea Prahovei. A fost preÈ›uită la fel de mult ca astăzi È™i de elitele vechii Românii. PuteÈ›i simÈ›i aroma vacanÈ›elor interbelice dacă alegeÈ›i să vă cazaÈ›i într-una din vilele de pe Furnica. Sau, dacă preferaÈ›i Sinaia modernă, fără a vă îndepărta prea mult, puteÈ›i alege hotelul New Montana. Este situat chiar în centrul oraÈ™ului la numai 10 minute de mers pe jos de castelul PeleÈ™, de mănăstirea Sinaia sau de telecabină.
 Raluca Grigore, coordonator evenimente : Ceea ce putem să spunem că ne deosebeÈ™te de alte locaÈ›ii din Sinaia, este un concept nou de vacanță pe care vrem să îl oferim oaspeÈ›ilor noÈ™tri. Este vorba de tendinÈ›a actuală a turiÈ™tilor de a avea o vacanță în care alimentaÈ›ia sănătoasă, sportul È™i în special miÈ™carea în aer liber sunt principalele obiective. De aceea răspundem acestei provocări cu conceptul ActiveClub ! Este un concept care include atât accesul la un meniu sănătos È™i natural, cât È™i o serie de activități indoor È™i outdoor. Dimensiunile piscinei È™i sala de fitness modern utilată permit o serie de activități potrivite atât celor care îşi doresc un loc de relaxare cât È™i celor care au nevoie de antrenament profesionist. De asemenea, la piscină se organizează cursuri de înot pentru copii chiar È™i concursuri în cadrul cărora sunt premiaÈ›i cei care aleg sportul ca un adevărat mod de viață. Pe perioada verii sunt opÈ›iuni pentru activitățile outdoor È™i aici putem să vorbim despre ciclismul montan, despre excursii pe trasee montane, grupul fiind însoÈ›it de ghizi profesioniÈ™ti, excursii off-road, precum È™i alte tipuri de activități în aer liber pentru care am încheiat parteneriate cu diverÈ™i colaboratori din Sinaia sau din împrejurimile Sinăii. Pe ecran au rulat imagini cu exteriorul, camerele, restaurantul, sala de fitness È™i piscina hotelului New Montana din Sinaia. ÃŽn cadrul emisiunii a fost abordat un alt subiect cu o durată de aproximativ 4 minute legat de un joc ce poate fi practicat de persoanele adulte sau copii peste 15 ani.
 Daniel Georgescu : Vă mai aduceÈ›i aminte cât de mult ne plăcea să ne jucăm în copilărie ? Era frumos. Există din fericire È™i soluÈ›ii pentru cei acum la vârsta adultă. Andrei Moldovan o să ne spună mai multe despre ce e vorba. ÃŽmi pare bine că te cunosc.
 Andrei Moldovan – manager EscapeRoom-BraÅŸov : La fel. MindPuzzle este primul joc real de evadare din BraÈ™ov È™i se adresează persoanelor de peste 15 ani. Cei care sunt sub vor trebui să fie însoÈ›iÈ›i de un adult. Ceea ce se întâmplă practic este că se formează echipe între două È™i cinci persoane pe care noi le închidem înăuntru, le închidem într-o cameră.

 Practic jocurile de acest fel au apărut prin transpunerea în realitate a jocurilor de evadare de pe calculator (...) Managerul acestui proiect a dat detalii despre regulile È™i scopul acestui joc, timp în care pe ecran s-au derulat imagini demonstrative legate de acest joc. Jurnalistul Daniel Georgescu a experimentat acest joc. La sfârÈ™itul emisiunii, înainte de genericul de final al acesteia, pe ecran neutru a fost afiÅŸat : Emisiune susÈ›inută de New Montana Hotel, prezentându-se sigla acestuia.”
 ÃŽn urma analizării conÅ£inutului emisiunii, membrii Consiliului au constatat că aceasta a fost difuzată cu încălcarea dispoziÅ£iilor art. 97 alin. (7) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conÅ£inutului audiovizual, cu modificările ÅŸi completările ulterioare.

 Astfel, deÅŸi norma legală prevede că în situaÅ£ia prezenÅ£ei în programul audiovizual sponsorizat a reprezentanÅ£ilor sponsorilor, referirile la sponsori nu trebuie să depăşească 30 de secunde pentru fiecare sponsor, în cadrul acestei ediÈ›ii a emisiunii, radiodifuzorul a făcut referire la sponsorul emisiunii timp de aproximativ 2 minute ÅŸi jumătate, difuzând un material înregistrat în care a fost prezentat hotelul acestuia din Sinaia È™i în care reprezentantul sponsorului a relatat despre avantajele unui sejur la Hotelul New Montana în raport cu alte locaÈ›ii turistice. La finalul emisiunii, radiodifuzorul a prezentat sponsorul, afișând pe ecran, Emisiune susÈ›inută de New Montana Hotel, È™i prezentând sigla acestuia.

 Faţă de toate aceste aspecte, Å£inând cont de criteriile legale de individualizare a sancÅ£iunii prevăzute la art. 90 alin. (4) din Legea audiovizualului, Consiliul a decis sancÅ£ionarea radiodifuzorului SOCIETATEA ROMÂNÄ‚ DE TELEVIZIUNE cu somaÅ£ie publică.
 Supusă la vot, propunerea de somare a radiodifuzorului SOCIETATEA ROMÂNÄ‚ DE TELEVIZIUNE a fost adoptată cu respectarea condiÅ£iilor de legalitate prevăzute de art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările ÅŸi completările ulterioare.

 ÃŽn temeiul art. 91 alin. (1) ÅŸi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, cu respectarea condiÅ£iilor de legalitate prevăzute de art. 15 din aceeaÅŸi lege, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului adoptă următoarea

 DECIZIE :
 Art. 1 : Radiodifuzorul SOCIETATEA ROMÂNÄ‚ DE TELEVIZIUNE (licenÅ£a audiovizuală nr. TV 340.1/03.11.2005 ÅŸi decizia de autorizare nr. 1268.0/15.03.2007 pentru postul de televiziune TVR 1) se sancÅ£ionează cu somaÅ£ie publică pentru încălcarea prevederilor art. 97 alin. (7) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conÅ£inutului audiovizual, cu modificările ÅŸi completările ulterioare.
 Art. 2. ÃŽn conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Legea audiovizualului, prezenta decizie poate fi atacată direct la secÅ£ia de contencios administrativ a curÅ£ii de apel, fără a fi necesară formularea unei plângeri prealabile, în termen de 15 zile de la comunicare.
 Art. 3. Potrivit dispoziÅ£iilor art. 931 alin. (1) ÅŸi (2) din Legea nr. 504/2002, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, radiodifuzorul SOCIETATEA ROMÂNÄ‚ DE TELEVIZIUNE are obligaÅ£ia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor ÅŸi vizual, în intervalul orar 18.00 - 22.00, din care o dată în principala emisiune de ÅŸtiri, următorul text :

 â€žConsiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a sancÅ£ionat postul de televiziune TVR 1 cu somaÅ£ie publică, întrucât, în ziua de 24 decembrie 2014, în cadrul emisiunii „Exclusiv în România”, referirea la sponsorul acesteia a avut o durată de aproximativ 2 minute È™i jumătate, fiind încălcate astfel dispoziÈ›iile art. 97 din Codul audiovizual care prevăd că, în situaÅ£ia prezenÅ£ei în programul audiovizual sponsorizat a reprezentanÅ£ilor sponsorilor, referirile la sponsori nu trebuie să depăşească 30 de secunde pentru fiecare sponsor,”

 Vă atragem atenÅ£ia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.