Decizia nr. 1198 din 09.12.2010

09.12.2010


envoyer l'article par mail title=

privind somarea S.C. NEW TREND MEDIA S.R.L.
- pentru postul U TELEVIZIUNE INTERACTIVÄ‚

S.C. NEW TREND MEDIA S.R.L.,
BUCUREÅžTI, Åžos. Nordului nr. 20, et. 3, birou 3, sector 1

pentru postul de televiziune U TELEVIZIUNE INTERACTIVÄ‚
BUCUREŞTI, Şos. Olteniţei nr. 107A, corp C6, et. 3, sector 4

ÃŽntrunit în ÅŸedinţă publică în ziua de 09 decembrie 2010, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de DirecÅ£ia Monitorizare, în baza reclamaÅ£iilor înregistrate sub nr.15577/30.11.2010, 15637/02.12.2010, 15638/02.12.2010, 15751/03.12.2010, 15752/03.12.2010, 15806/02.12.2010, 15805/06.12.2010, 15804/06.12.2010, 15803/06.12.2010, 15802/06.12.2010, 15801/06.12.2010, 15798/06.12.2010, 15799/06.12.2010, 15800/06.12.2010, 15797/06.12.2010, 15796/06.12.2010, 15795/06.12.2010, 15794/06.12.2010, 15793/06.12.2010, 15792/06.12.2010, 15791/06.12.2010, 15790/06.12.2010, 15789/06.12.2010, 15788/06.12.2010, 15841/06.12.2010, 15860/06.12.2010, cu privire la un spot publicitar pentru băutura energizantă „Red Bull”, difuzat de posturile de televiziune.

Postul U TELEVIZIUNE INTERACTIVĂ aparţine radiodifuzorului S.C. NEW TREND MEDIA S.R.L., (licenţa audiovizuală nr. S-TV 84.2/16.03.2004, decizia de autorizare nr. 737.0/21.10.2004 şi reautorizare nr. 737.2/26.05.2009).

Vizionând spotul publicitar, Consiliul a constatat că acesta încalcă dispoziţiile art. 29 alin. (1) lit. e) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit acestor prevederi, comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte mai multe condiţii, între care şi cea referitoare la faptul că acestea nu trebuie să aducă ofensă convingerilor religioase sau politice ale telespectatorilor şi radioascultătorilor.

ÃŽn fapt, postul U TELEVIZIUNE INTERACTIVÄ‚ a difuzat în perioada 29 noiembrie - 8 decembrie 2010, la diferite ore, un spot publicitar pentru băutura energizantă “Red Bull”.

Spotul are următorul conÅ£inut :

Sub forma unui desen animat, sunt prezentate personajele biblice Iosif, Maria cu pruncul ÅŸi magii, care au următorul dialog :

Mag 1 : Bun găsit, Maria ÅŸi Iosif ! Suntem cei patru magi de la răsărit ÅŸi am venit să ne închinăm pruncului.
Maria : Cum adică patru ?! ÃŽn Noul Testament nu erau doar trei ?
Mag : Nu. Acuma suntem patru ÅŸi aducem aur, tămâie, smirnă ÅŸi Red Bull.
Maria : Red Bull ? Un taur ?! Uitându-se spre Iosif : Dar eu am deja unul !!!
Mag 1 prezentând cadoul adus (un bax de doze de Red Bull) : Maria ! Red Bull este băutura energizantă. ÃŽÅ£i dă aripi ! De unde crezi tu că îngerii le au pe ale lor ?

Deasupra acestor personaje un grup de îngeraÅŸi, cu câte o doză de Red Bull în mână, se miÅŸcă veseli cântând ,,Aleluia !”

Analizând spotul publicitar pentru băutura energizantă „Red Bull”, construit pe baza unei scene biblice, Consiliul a constatat că acesta răstălmăceÅŸte, într-o manieră vulgară ÅŸi jignitoare, apropiata sărbătoare a NaÅŸterii lui Iisus Hristos, una dintre cele mai mari sărbători creÅŸtine.

Prin conţinutul său, clipul publicitar duce în derizoriu valori fundamentale ale religiei creştine, aspect cu privire la care Consiliul a fost sesizat printr-un număr fără precedent de reclamaţii.

O astfel de promovare a unui produs într-o ţară în care creştinismul (cu deosebire cel ortodox) reprezintă religia predominantă, este profund ofensator pentru telespectatori, în condiţiile în care simboluri ale religiei creştine sunt prezentate într-un context ce tinde să îmbrace forme de blasfemie.

Faţă de aceste aspecte, membrii Consiliului au constatat că spotul încalcă grav prevederile Legii audiovizualului, care, la art. 29 stabileşte condiţiile în care pot fi difuzate comunicările comerciale audiovizuale. La alin. (1) lit. e) al acestui articol, se prevede că acestea nu trebuie să aducă ofensă convingerilor religioase ale telespectatorilor.

Având în vedere aceste considerente, în temeiul prevederilor art. 90 alin. (1) lit. g) şi alin. (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor art. 15 din aceeaşi lege, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. NEW TREND MEDIA S.R.L., pentru postul U TELEVIZIUNE INTERACTIVĂ şi dispune intrarea de îndată în legalitate.

Potrivit dispoziÅ£iilor art. 93^1 alin. (1) ÅŸi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, aveÅ£i obligaÅ£ia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor ÅŸi vizual, de cel puÅ£in 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ÅŸtiri, următorul text :

„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul U TELEVIZIUNE INTERACTIVĂ cu somaţie publică, întrucât a difuzat un spot publicitar pentru o băutură energizantă, spot al cărui conţinut vulgar şi jignitor duce în derizoriu valori fundamentale ale religiei creştine şi este de natură a vexa convingerile religioase ale telespectatorilor.

Potrivit art. 29 din Legea audiovizualului, difuzarea comunicărilor comerciale audiovizuale trebuie să se facă cu respectarea anumitor condiţii, între care şi cea potrivit căreia aceasta nu trebuie să aducă ofensă convingerilor religioase sau politice ale telespectatorilor şi radioascultătorilor."