Decizia nr. 1170 din 30.11.2010
30.11.2010

Către
S.C. PRO TV S.A.
B-dul Pache Protopopescu nr. 109, et. 1, sector 2
BUCUREÅžTI
pentru postul de televiziune PRO TV
ÃŽntrunit în ÅŸedinţă publică în ziua de 30 noiembrie 2010, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de DirecÅ£ia Monitorizare, în baza reclamaÅ£iei înregistrate la C.N.A. sub nr. 14189/ 01.11.2010, cu privire la modul în care postul de televiziune PRO TV a respectat dispoziÅ£iile legale cu privire la plasarea produselor în cadrul emisiunii „Dansez pentru tine”.
Postul de televiziune PRO TV aparţine radiodifuzorului S.C. PRO TV S.A. (licenţa audiovizuală nr. TV 018/29.01.1993, decizia de autorizare nr. 084.0-1/13.10.1994).
În urma analizării raportului de monitorizare şi a vizionării imaginilor, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. PRO TV S.A a încălcat dispoziţiile art. 31 alin. (4) lit. c) din Legea audiovizualului, potrivit cărora :
Programele care conţin plasare de produse trebuie să îndeplinească cumulativ cel puţin următoarele condiţii :
a) conţinutul şi, în cazul serviciilor de programe de televiziune, intervalul orar afectat acestora să nu fie în nicio situaţie influenţat într-un mod care să afecteze responsabilitatea şi independenţa editorială a furnizorului de servicii media audiovizuale ;
b) să nu încurajeze în mod direct cumpărarea sau închirierea de produse ori servicii, mai ales prin menţiuni exprese cu caracter promoţional la produsele sau serviciile respective ;
c) să nu scoată în evidenţă în mod exagerat produsele în cauză.
ÃŽn fapt, postul de televiziune PRO TV difuzează, de regulă vinerea, emisiunea - concurs „Dansez pentru tine”, emisiune ajunsă la sezonul 10.
Emisiunea conÅ£ine plasare de produse, informaÅ£ie afiÅŸată de radiodifuzor, pe ecran, atât la începutul emisiunii, cât ÅŸi după fiecare pauză publicitară, după cum urmează : „Acest program conÅ£ine plasare de produse”.
În urma monitorizării emisiunii difuzate în data de 29.10.2010 s-a constatat că unul dintre produsele prezentate în cadrul programului, respectiv sucul de fructe TYMBARK, a fost vizibil pe ecran pe o durată totală de 558 secunde, durata apariţiilor fiind cuprinsă între 1 şi 28 de secunde.
Potrivit monitorizării, evidenţierea produsului s-a făcut prin prezentarea cutiilor de suc TYMBARK plasate pe masa juriului, a cartoanelor de fundal în înregistrările de la repetiţiile concurenţilor ori prin prezentarea, într-un colţ al ecranului, sub forma unor fructe în mişcare suprapuse peste o cutie de TYMBARK, astfel încât produsul a apărut pe ecran de 69 de ori.
Conform legii, plasarea de produse trebuie să îndeplinească cumulativ mai multe condiţii, printre care şi aceea de a nu scoate în evidenţă în mod exagerat produsele în cauză, condiţie care, în speţă, nu a fost respectată.
Analizând raportul de monitorizare şi vizionând imaginile în şedinţa publică, membrii Consiliului au apreciat că prin numărul mare de apariţii de care a beneficiat produsul, cât şi prin prezentarea pe întregul ecran a imaginii acestui produs ori prin desele prim-planuri în care apărea acesta în faţa unor membri ai juriului, radiodifuzorul a evidenţiat în mod exagerat, chiar agresiv, produsul TYMBARK.
Pentru aceste considerente, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului dispune, în temeiul ÅŸi cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului, intrarea de îndată în legalitate în privinÅ£a respectării regulilor referitoare la plasarea de produse de către postul de televiziune PRO TV în cadrul emisiunii „Dansez pentru tine”.