Comunicat de presă

11.10.2011


envoyer l'article par mail title=

ÃŽntruniÅ£i în ÅŸedinţă publică în data de 11.10.2011, membrii Consiliului NaÅ£ional al Audiovizualului au hotărât aplicarea următoarelor sancÅ£iuni :

• Amendă în cuantum de 10.000 de lei pentru S.C. RCS & RDS S.A. Consiliul a constatat că postul GSP TV nu este retransmis de RCS & RDS, încălcându-se, astfel, principiul „must carry” reglementat de art. 82 alin. (1) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, care precizează că „orice distribuitor care retransmite servicii de programe prin reÅ£ele de comunicaÅ£ii electronice, cu excepÅ£ia celor care utilizează exclusiv spectrul radio, are obligaÅ£ia să includă în oferta sa serviciile de programe ale Societăţii Române de Televiziune destinate publicului din România, precum ÅŸi alte servicii de programe, libere la retransmisie ÅŸi fără condiÅ£ionări tehnice sau financiare, ale radiodifuzorilor privaÅ£i, aflaÅ£i sub jurisdicÅ£ia României, în limita a 25 % din numărul total de servicii de programe distribuite prin reÅ£eaua respectivă, precum ÅŸi serviciile de televiziune a căror obligativitate de retransmitere este stabilită prin acorduri internaÅ£ionale la care România este parte. Criteriul de departajare pentru radiodifuzorii privaÅ£i este ordinea descrescătoare a indicelui anual de audienţă” ;

• Amendă în cuantum de 10.000 de lei pentru postul Digi Sport. ÃŽn emisiunea „Fanatik show” din 6.06.2011, radiodifuzorul nu a respectat regimul de difuzare a comunicărilor comerciale audiovizuale, respectiv prevederile art. 27 alin. 1 din Legea audiovizualului nr. 504, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, („Publicitatea televizată ÅŸi teleshoppingul trebuie să fie uÅŸor de identificat ÅŸi trebuie să fie separate de conÅ£inutul editorial. Fără a aduce atingere utilizării de noi tehnici publicitare, se asigură o separare prin mijloace optice ÅŸi/sau acustice ÅŸi/sau spaÅ£iale între publicitatea televizată, teleshopping ÅŸi, respectiv, celelalte părÅ£i ale programelor.”) De asemenea, comunicările audiovizuale cu conÅ£inut comercial mascat sunt interzise (art. 29 alin. 1 lit. a din Legea audiovizualului) ;

• SomaÅ£ie publică pentru postul TVR 1 (SRTv). ÃŽn emisiunile de dezbatere difuzate în perioada 1.04. – 31.08.2011, radiodifuzorul nu a asigurat „o prezentare echilibrată a reprezentanÅ£ilor puterii ÅŸi opoziÅ£iei, Å£inând cont de ponderea partidelor parlamentare, de importanÅ£a temelor aflate în dezbatere ÅŸi, după caz, de reprezentarea partidelor la nivel local.” ÃŽn emisiunile de dezbatere numărul reprezentanÅ£ilor puterii ÅŸi ai opoziÅ£iei trebuie să fie egal (art. 69 alin. 1 ÅŸi alin. 2 din Decizia CNA 220/ 2011 privind Codul de reglementare a conÅ£inutului audiovizual) ;

• Decizie de intrare în legalitate în privinÅ£a spotului publicitar pentru cardul Sensiblu. Nu s-au respectat prevederile privind informarea corectă ÅŸi asigurarea unei concurenÅ£e loiale (art. 93 ÅŸi art. 102 alin. 1 din Codul CNA), precum ÅŸi cele privind practicile comerciale înÅŸelătoare ÅŸi agresive (art. 104 din Codul CNA raportat la art. 5 ÅŸi 6 din Legea nr. 158/ 2002 privind publicitatea înÅŸelătoare ÅŸi comparativă). De asemenea, potrivit dispoziÅ£iilor art. 83 din Codul CNA, furnizorii de servicii media audiovizuale „au obligaÅ£ia de a asigura respectarea normelor ortografice, ortoepice ÅŸi morfologice ale limbii române, stabilite de Academia Română” (în spot apare forma eronată minim în loc de forma corectă minimum) ;

• Decizie de intrare în legalitate în privinÅ£a spotului publicitar pentru farmacia Catena. Consiliul a apreciat că s-au încălcat dispoziÅ£iile art. 94 lit. a din Codul CNA, („În scopul unei informări corecte, orice informaÅ£ie sau avertizare conÅ£inută într-o comunicare comercială audiovizuală se difuzează astfel încât aceasta să fie clar percepută de public, în special prin asigurarea următoarelor măsuri : a) să fie prezentată static, lizibil ÅŸi pe o durată suficientă, în cazul informaÅ£iei difuzate sub formă de videotext ; dimensiunea caracterelor trebuie să fie de minimum 17 puncte în format SD, definiÅ£ie standard, respectiv 32 în format HD, înaltă definiÅ£ie”) ;

• Decizie de intrare în legalitate în privinÅ£a spoturilor publicitare pentru patru suplimente alimentare (Saliciol Natural, Echina Vit C, Hof Lipomin ÅŸi Omega 3 ÅŸi Omega 6 Vegetal) ale companiei Hofigal. Art. 131 alin. 1 din Codul CNA stipulează că publicitatea ÅŸi teleshoppingul la suplimentele alimentare includ în mod obligatoriu avertizarea : „Acesta este un supliment alimentar. CitiÅ£i cu atenÅ£ie prospectul/informaÅ£iile de pe ambalaj.” ÃŽn cazul spotului pentru produsul Hof Lipomin, s-au încălcat ÅŸi prevederile art. 133 alin. 1 din Codul CNA, care stipulează că „Publicitatea ÅŸi teleshoppingul la produsele ÅŸi tratamentele pentru slăbit ori pentru menÅ£inerea greutăţii corporale trebuie să includă avertizarea, sonoră ÅŸi scrisă : „ConsultaÅ£i medicul înainte de a urma dieta”.

ÃŽn aceeaÅŸi ÅŸedinţă publică, membrii CNA au aprobat solicitarea pentru licenţă audiovizuală prin reÅ£ele de comunicaÅ£ii electronice : S.C. Puls Media Production S.R.L. Bacău pentru Puls TV ÅŸi S.C. Media Est Vision S.R.L. Năvodari pentru Litoral TV.

Biroul Comunicare şi Relaţii cu Publicul