Comunicat de presă

11.06.2009


envoyer l'article par mail title=

Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat, în şedinţa din data de 11.06.2009, rapoartele de monitorizare întocmite de direcţia de specialitate cu privire la modul de reflectare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea membrilor din România ai Parlamentului European, în perioada 1 – 5 iunie 2009.

Pentru încălcarea prevederilor art. 3, art. 5 şi art. 8 din Decizia nr. 391 din 26 martie 2009 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea membrilor din România ai Parlamentului European, Consiliul a hotărât aplicarea următoarelor sancţiuni :

amendă în cuantum de 7.500 lei pentru OTV ;

amendă în cuantum de 7.500 lei pentru Antena 3 ;

• câte o amendă în cuantum de 5.000 lei pentru Realitatea TV şi B1 TV ;

somaţie publică pentru postul de radio Realitatea FM.

Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul public de televiziune cu somaţie publică. TVR 1 a difuzat în data de 06.06.2009, în cadrul Telejurnalului de la ora 20:00, rubrica Tema zilei, la ora 20:21, cu încălcarea prevederilor art. 17 din Decizia nr. 391 din 26 martie 2009, care precizează « cu 24 de ore înainte de începerea votării şi până la închiderea urnelor este interzisă difuzarea emisiunilor şi spoturilor electorale ».

Consiliul a sancţionat cu somaţie publică postul Realitatea TV. În data de 4 iunie 2009 postul a difuzat la orele 19:00 ştirea intitulată 50 de lei pentru un vot, iar în intervalul 21:50-22:53, a transmis emisiunea de dezbateri „Ora de foc”, referitoare la presupuse fraude electorale (art. 38 interzice “ difuzarea de imagini şi sunete înregistrate cu microfoane şi camere de luat vederi ascunse, cu excepţia situaţiei în care materialele audiovizuale astfel obţinute nu puteau fi realizate în condiţii normale, iar conţinutul lor prezintă un interes justificat pentru public.” coroborat cu art. 41 din Codul de reglementare al conţinutului audiovizualului („În cazul excepţiilor prevăzute la art. 36 alin. (3), art. 37 alin. (3), art. 38 şi 40, radiodifuzorii pot difuza materialele audiovizuale numai însoţite de punctul de vedere al persoanei în cauză ; în situaţia în care persoana refuză să prezinte un punct de vedere, radiodifuzorul trebuie să precizeze acest fapt.”).

În aceeaşi şedinţă publică, Consiliul a analizat Raportul Serviciului de Inspecţie din perioada 8 mai - 7 iunie 2009, referitor la reflectarea campaniei electorale pentru alegerile europarlamentare în emisiuni de ştiri şi dezbatere şi a sancţionat pentru încălcarea prevederilor art. 3, 5 şi 8 din Decizia nr. 391 din 26 martie 2009 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea membrilor din România ai Parlamentului European următoarele posturi locale :

• amendă în cuantum de 2.500 lei posturilor : Mix 2 Braşov, Nova TV Braşov, 1 TV BACĂU, TV BACĂU, NORD VEST TV SATU MARE, PRIMA TV SLATINA ;

• somaţie publică posturilor : TV ARTPRESS Târgovişte, Antena 1 Suceava, BUCOVINA TV SUCEAVA, Alpha TV Cluj, Realitatea TV Cluj, Antena 1 Alba Iulia, Ardeleanul FM Alba Iulia, TV 1 Samtel Satu Mare, Deva TV, Unu TV Deva, Antena 1 Sibiu, TV Sibiu, TV Prahova Ploieşti, Radio Constanţa, Antena 1 Constanţa.

Postul RTT Braşov a primit :

amendă în cuantum de 5.000 lei pentru încălcarea art. 17 din Decizia nr. 391 din 26 martie 2009 ;

somaţie publică pentru încălcarea regulilor privind difuzarea publicităţiii (art. 112, alin.1 din Codul CNA -. “ Este interzisă difuzarea de emisiuni, altele decât emisiunile de teleshopping, în care sunt prezentate bunuri sau servicii individualizate care pot fi identificate de public prin marcă, producător ori prin modalităţi de comercializare ; aceste restricţii nu se referă la denumirea companiilor producătoare de bunuri sau prestatoare de servicii.”).

Serviciul Comunicare şi Relaţii Publice