Campania de promovare a educatiei pentru media - rezultatele sondajelor realizate de catre autoritatea de reglementare din Croatia
19.12.2016
Numărul copiilor care vizionează programe TV fără supravegherea unui adult este în scădere în Croaţia, conform rezultatelor sondajelor realizate de către autoritatea de reglementare croată
AgenÅ£ia pentru Media Electronică din CroaÅ£ia ÅŸi UNICEF au considerat, atunci când au lansat campania « Să alegem ce urmărim », că sensibilizarea opiniei publice cu privire la importanÅ£a educaÅ£iei pentru media, alături de introducerea unor noi reglementări, ar putea contribui atât la protejarea copiilor, cât ÅŸi la îmbunătăţirea calităţii monitorizării conÅ£inutului media. ÃŽn urma derulării campaniei de promovare a educaÅ£iei pentru media, în noiembrie 2016, a fost reluat sondajul privind vizionarea de programe audiovizuale de către copii din CroaÅ£ia, realizat prima dată în 2014. Rezultatele obÅ£inute în urma derulării acestui sondaj au evidenÅ£iat schimbări în modul în care copiii ÅŸi părinÅ£ii urmăresc programele difuzate la televizor. Majoritatea copiilor vizionează programele TV împreună cu familiile lor, doar 11 % dintre copii stând singuri în faÅ£a televizorului. ÃŽn urmă cu doi ani, unul din trei copii urmărea programele TV fără supravegherea unui adult. Aproape toÅ£i părinÅ£ii, ÅŸi anume 93 %, recunosc ÅŸi cunosc semnificaÅ£ia semnelor de avertizare privind rating-ul de vârstă, în funcÅ£ie de care se clasifică programele audiovizuale. ConÅ£inutul programului TV este elementul cel mai important pentru părinÅ£i atunci când decid ce urmează să vizioneze copilul lor ; 67% dintre părinÅ£i au considerat utilă campania de promovare a educaÅ£iei pentru media. ÃŽncă de la momentul iniÅ£ierii acestei campanii, obiectivul a fost acela de a sensibiliza părinÅ£ii, persoanele care au în grijă copii ÅŸi copiii cu privire la importanÅ£a educaÅ£iei pentru media ÅŸi de a evidenÅ£ia importanÅ£a alegerii conÅ£inutului adecvat vârstei copiilor. Conform evaluării părinÅ£ilor, 57% dintre copii petrec între o oră ÅŸi trei ore pe zi în faÅ£a televizorului, ceea ce înseamnă mai mult decât timpul pe care îl petrec jucându-se cu prietenii lor sau studiind. DeÅŸi părinÅ£ii au declarat că cei mici petrec dimineaÅ£a mai mult timp în faÅ£a televizorului, iar copiii mai mari seara, cifrele de audienţă arată că toÅ£i copiii vizionează programe TV seara, între orele 21 ÅŸi 22. Vizionarea de conÅ£inut audiovizual la TV este în declin în rândul copiilor de peste 13 ani, aceÅŸtia preferând să urmărească programe pe smartphone-uri, obicei adoptat, de altfel, ÅŸi de copiii cu vârste cuprinse între 4 ÅŸi 6 ani. EducaÅ£ia ÅŸi sporirea nivelului de educaÅ£ie în domeniul media sunt cele mai bune modalităţi de protejare a copiilor de conÅ£inutul media care îi poate afecta grav. Portalul medijskapismenost.hr, lansat în iunie 2016, ÅŸi Recomandările pentru protecÅ£ia copiilor ÅŸi utilizarea în siguranţă a mijloacelor de comunicare electronice, elaborate în octombrie 2016 de către AgenÅ£ia pentru Media Electronică din CroaÅ£ia (http://www.e-mediji.hr/en/news/reco...), vor contribui, în continuare, la dezvoltarea educaÅ£iei pentru media.