Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 15.10.2019

15.10.2019


Trimiteteţi articolul prin email title=

Întrunit în ședința publică din data de 15.10.2019, Consiliul Național al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcția de specialitate ca urmare a sesizărilor primite și a decis să aplice următoarele sancțiuni:

  • somație publică postului B1 TV, deoarece la difuzarea ediției din 03.10.2019 a emisiunii „Dosar de politician”, radiodifuzorul a încălcat prevederile art. 40 alin. (1) și (4) și pe cele ale art. 64 alin. (1) lit. a) din Codul de reglementare a conținutului audiovizual;
  • somație publică societății CEE BROADCASTING CO. S.R.L., pentru postul Mozi+ care a difuzat filmul „The Prince” în data de 12.08.2019 cu încălcarea dispozițiilor art. 20 și pentru postul Moziverzum, deoarece a transmis în 28.08.2019 filmul „Saw IV” fără a ține seama de dispozițiile art. 24 alin. (1) din Codul audiovizualului.

De asemenea, CNA a hotărât să emită o decizie de intrare în legalitate în privința spotului de televiziune aferent campaniei de promovare a produsului „Fluend Extreme” difuzat cu încălcarea prevederilor art. 120 alin. (3) din Codul audiovizualului (perioada monitorizată 16-22.09.2019). Potrivit art. 120 (3) „Nu se vor atribui alimentelor proprietăţi pe care acestea nu le posedă”.

Ca urmare a analizării rapoartelor întocmite de Direcția Control și Digitalizare, Consiliul a decis să aplice următoarele sancțiuni:
- amendă de 10.000 de lei pentru Întreprinderea Individuală Hunyadi László / Joseni / Harghita, deoarece a încălcat prevederile art. 74 alin. (1) din Legea audiovizualului [„Retransmisia de servicii de programe de către distribuitorii de servicii se va face numai pe baza avizului eliberat de Consiliu”];
- somație publică societății BALADA MEDIA SRL-D/Bistrița/ Bistrița Năsăud (Balada TV și Radio Balada)pentru nerespectarea dispozițiilor art. 54 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, conform cărora: „Furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să solicite Consiliului acordul pentru orice modificare intervenită în documentele şi în datele declarate, prevăzute la art. 54 alin. (1) lit. b) şi e).”

De asemenea, ca urmare a analizării solicitărilor privind modificări ale licențelor audiovizuale, Consiliul a aplicat o somație publică societății RADIO FIX 99,8 FM SRL din Botoșani pentru încălcarea dispozițiilor art. 54 alin. (2) din Legea audiovizualului.

În aceeași ședință, Consiliul a aprobat solicitarea de acordare a licenței audiovizuale prin rețele de comunicații electronice a COMUNEI TURIA (pentru TV CABLU TURIA din Turia jud. Covasna, tematic-videotext informativ), precum și solicitarea societății EXROMGRUP S.R.L. din Sâncraiu de Mureș, jud. Mureș (pentru M9 din Tg. Mureș).

Biroul Comunicare și Relații cu Publicul


Prevederile legislației audiovizualului la care facem referire:

Decizia CNA nr. 220 /2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările și completările ulterioare

Art. 20 - În clasificarea producţiilor audiovizuale de ficţiune furnizorii de servicii media audiovizuale se vor ghida şi după clasificarea stabilită de producător sau, după caz, după cea în care producţia de ficţiune a fost difuzată în alte ţări, evitând încadrarea cel mai puţin restrictivă, în situaţia în care aceasta este singulară.

Art. 24 - (1) Programele 15 se difuzează numai în intervalul orar 23,00 - 6,00 şi vor fi însoţite permanent de un semn de avertizare reprezentând un cerc de culoare albă, iar în interiorul acestuia, pe fond transparent, numărul 15 de culoare albă; fac excepţie de la intervalul orar filmele artistice, serialele şi cele documentare clasificate 15, în cazul cărora intervalul permis de difuzare este 22,00 - 6,00.

Art. 40 - (1) În virtutea dreptului la propria imagine, în cazul în care în programele audiovizuale se aduc acuzaţii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susţinute cu dovezi, iar persoanele acuzate trebuie contactate şi invitate să intervină pentru a-şi exprima punctul de vedere. În situaţia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere sau nu a putut fi contactată prin încercări repetate, trebuie precizat acest fapt. (...) (4) Moderatorii programelor au obligaţia să solicite ferm interlocutorilor să probeze afirmaţiile acuzatoare, pentru a permite publicului să evalueze cât de justificate sunt acestea.

Art. 64 - (1) În virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii: a) asigurarea unei distincţii clare între fapte şi opinii.