
 

CONSILIUL NAŢIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
Autoritate  publică  autonomă 

Bucureşti, ROMÂNIA 
Bd. Libertăţii  nr.14,    sector 5,   cod 050706 

  Fax: (004)021-305.53.54  Tel./fax: (004)021-305.53.56    
www.cna.ro      TelVerde : 0.800.888.555     e-mail : cna@cna.ro 

Decizia nr. 688 din 23.12.2014 
privind somarea  S.C. EMARAMUREŞ MEDIA S.R.L., 

Baia Mare, B-dul Bucureşti nr. 3, Jud. Maramureş 
Tel./Fax: 0262/221.600 

CUI: 24618271 
 

- pentru postul eMARAMUREŞ TV 
 
 

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 18 decembrie 2014, Consiliul Naţional al 
Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de Serviciul Inspecţie cu 
privire la respectarea normelor privind desfăşurarea campaniei electorale pentru alegerea 
Preşedintelui României, precum şi pe cele cu cu privire la emisiunea „Dezbaterea zilei”, 
ediţiile din 21, 26 şi 28 august 2014 (reclamaţia nr. 11061/11.06.14 ) şi din 18 septembrie 
2014 (reclamaţia nr. 12358/16.10.14) şi la emisiunea „Ştirile Emaramureş” difuzate în data 
de 17.09.2014 (reclamaţia  nr. 12193/09.10.14), de postul eMARAMUREŞ TV. 

 Postul de televiziune eMARAMUREŞ TV aparţine radiodifuzorului  
S.C. EMARAMUREŞ MEDIA S.R.L. (licenţa audiovizuală TV-C nr. 483.4/03.09.2009 şi 
decizia de autorizare nr. 1628.1-3/17.12.2009). 

 În urma analizării rapoartelor de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că 
radiodifuzorul S.C. EMARAMUREŞ MEDIA S.R.L. a încălcat prevederile articolelor  
6 alin. (1) lit. b) şi 8 din Decizia nr. 528/2014 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a 
campaniei electorale pentru alegerea Preşedintelui României, precum şi ale articolelor  
30,  40 alin. (3) şi 64 alin. (1) lit. a) şi b) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de 
reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare. 

Potrivit dispoziţiilor invocate din Decizia 528/2014: 
- art. 6 alin. (1): Radiodifuzorii publici şi privaţi pot difuza spoturi electorale, care 

îndeamnă electoratul să voteze un anumit candidat, numai în cadrul emisiunilor electorale 
prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. a) şi b), cu respectarea următoarelor condiţii: 

lit. b) spoturile electorale nu pot avea o durată mai mare de 30 de secunde şi trebuie 
asumate în mod explicit, prin prezentare şi conţinut, de către candidaţi. 

 - art. 8: Cu 24 de ore înainte de începerea votării şi până la închiderea urnelor sunt 
interzise difuzarea oricăror mesaje şi comentarii cu conţinut electoral, a emisiunilor şi 
spoturilor electorale, precum şi invitarea sau prezentarea în programe a candidaţilor şi a 
reprezentanţilor acestora şi ai partidelor politice, alianţelor politice şi alianţelor electorale 
care susţin candidaţi, cu excepţia situaţiilor prevăzute la art. 9. 

Conform prevederilor invocate din Codul audiovizualului: 
 - art. 30: Furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să respecte drepturile 
şi libertăţile fundamentale ale omului, viaţa privată, onoarea şi reputaţia, precum şi dreptul 
la propria imagine. 
 - art. 40 alin. (3): Moderatorii programelor au obligaţia să nu folosească şi să nu 
permită invitaţilor să folosească un limbaj injurios sau să instige la violenţă. 
 - art. 64 alin. (1): În virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii 
de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii: 

lit. a): asigurarea unei distincţii clare între fapte şi opinii; 
lit. b): informarea cu privire la un fapt sau un eveniment să fie corectă, verificată şi 

prezentată în mod imparţial şi cu bună-credinţă. 
 



 2
Analizând rapoartele de monitorizare având ca obiect respectarea normelor privind 

desfăşurarea campaniei electorale pentru alegerea Preşedintelui României, membrii 
Consiliului au constatat că radiodifuzorul a difuzat un spot electoral a cărui durată a depăşit 
cele 30 de secunde permise de lege, iar în cadrul emisiunii „Ăsta nu e Maramureşul”, din 
15.11.2014,  au fost făcute comentarii cu caracter electoral, deşi campania se încheiase 
(urmând ca în data de 16.11.2014 să se desfăşoare votul celui de al doilea tur de scurtin), 
fapte ce contravin prevederilor art. 6 alin. (1) lit. b) şi 8 din Decizia nr. 528/2014. 

În fapt, în data de 28.10.2014, de la ora 18.44, după ştirile electorale, postul 
eMARAMUREŞ TV a difuzat un spot electoral pentru PSD, cu o durată de 4 minute şi 49 de 
secunde. Spotul a constat dintr-o înregistrare cu dl. Cătălin Cherecheş, primarul UNPR al 
municipiului Baia Mare şi coordonatorul de campanie al lui Victor Ponta pentru judeţul 
Maramureş, în care îndeamnă cetăţenii oraşului ca să-l voteze pe acesta. Înregistrarea este 
încadrată la început şi la sfârşit de două ecrane înfăţişându-i pe d-nii Cătălin Cherecheş şi 
Victor Ponta cu mesajul: „Băimărenii susţin oamenii care sprijină comunitatea. Baia Mare 
votează cu Victor Ponta!”.  

De asemenea, postul eMARAMUREŞ TV a difuzat în data de 15.11.2014, în reluare, 
de la ora 10.45, emisiunea „Ăsta nu e Maramureşul”, moderată de d-nul 
Ioan Romeo Roşiianu. Emisiunea a fost difuzată iniţial în data de 13.11.2014 de la ora 
21.04, cu titlul „Cine trage sforile pentru Johannis în Maramureş?”, având o durată de o oră 
şi 55 de minute, invitaţi fiind jurnaliştii Claudiu Florescu şi Radu Ţolaş. Reluarea emisiunii 
din data de 15.11.2014 a fost întreruptă, inexplicabil, la ora 11.55, după numai o oră şi 10 
minute. Potrivit raportului de monitorizare, emisiunea nu a fost declarată ca fiind una 
electorală, dar a avut aceast caracter din cauza subiectului abordat şi a remarcilor făcute 
de invitaţi. 

Astfel, membrii Consiliului au constatat că, deşi campania electorală pentru alegerea 
Preşedintelui României se încheiase, radiodifuzorul a difuzat, în reluare, în 15.11.2014, de 
la ora 10.45 , emisiunea „Ăsta nu e Maramureşul”, care a conţinut  comentarii cu caracter 
electoral, sens în care exemplificăm din raportul de monitorizare:  
Ioan Romeo Roşiianu: … îmi pare rău să vă spun că nu pot onora în această seară materialele pe 
care le-am făcut la Borşa, Moisei, Vişeu, sunt făcute, nu e cenzură, le-am amânat, este ultima zi 
de dezbatere, ultima zi în care mai putem vorbi despre ce se întâmpla în clasa noastră politică,  
Radu Ţolaş: … cică lupte dintre boşii PNL şi PD varianta locală şi o poza cu Cristian Anghel şi 
Mircea Man care astăzi sunt prieteni şi cei mai tari susţinatori ai lui ai lui ăsta, a lui Johannis (...) 
şi ia uitaţi-vă acum cine se bătea in anul 2006 ( arată ziarul către cameră ) cei mai aprigi adversari 
politici, astăzi sunt cei mai aprigi susţinători ai ideilor de dreapta şi susţinători al dlui. Klaus 
Werner Johannis, câtă ipocrizie şi ce politruci, Mircea Man politrucul şef al judetului (...) 
împreună cu fostul puşcăriaş Cristian Anghel. Asta este, stimaţi băimăreni, stimaţi maramureşeni, 
ceea ce ne aşteaptă în viitorii 5 ani dacă o să facem aşa cum ne cer ei.  
Ovidiu Nemeş: Asemenea materiale se fac de regulă în campania electorală şi au un specific local.  
Ioan Romeo Roşiianu: Bun, dar Anghel ăsta pe care l-aţi notat mai devreme, nu v-a spus, bă 
fraiere nu vezi că Maramureşul e un pic mai mare decât Baia Mare ! (...) ia uitaţi ce frumos zice 
Anghel de orice, dar să-l tragă de mânecă pe Klaus Johannis ,nu.  
Ioan Romeo Roşiianu: Dolha îl susţine pe al Johannis dar declară... o să-l luăm pe dl. Dolha la 
telefon. Crin Antonescu este marele lider de care PNL are nevoie în prima linie... păi când are 
dreptate: când îl susţine pe Johannis sau când plânge pe umărul lui Crin Antonescu ?  
Radu Ţolaş:Nu avem, că ştii, vrăbiuţa asta traseistă, ştim ce are în bibilică, nu are sens să-l 
întrebăm pe dl. Nemeş, că dl. Nemeş dacă era să ăsta, nici nu-l primea pe traseistul ăsta.  
Radu Ţolaş: Aproape toţi susţinătorii apropiaţi ai dlui Klaus Johannis, sigur că, poate şi acel 
candidat, au probleme cu legea. Inclusiv Klaus Johannis are probleme cu legea şi era normal să şi 
le trateze întâi înainte de a cere votul românilor vis-a-vis de chestiunea la preşedinţie.  
Claudiu Florescu: Dl Tolaş, dvs nu înţelegeţi că oamenii ăstia care fac campanie pentru Klaus 
Johannis nu au nici o legătură cu Klaus Johannis ?  

 



 3
În aceeaşi şedinţă publică, membrii Consiliului au analizat rapoartele de 

monitorizare având ca obiect emisiunea „Dezbaterea zilei”, ediţiile din 21, 26 şi 26 august 
2014 (reclamaţia nr. 11061/11.06.14 ) şi din 18 septembrie 2014 (reclamaţia nr. 
12358/16.10.14), precum şi emisiunea „Ştirile Emaramureş” difuzată în data de 17.09.2014 
(reclamaţia  nr. 12193/09.10.14). 

Analizând rapoartele de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că 
radiodifuzorul a încălcat şi prevederile articolelor 30,  40 alin. (3) şi 64 alin. (1) lit. a) şi b) din 
Codul audiovizualului, întrucât subiectele prezentate în cadrul mai multor ediţii ale emisiunii 
„Dezbaterea zilei” şi a uneia informative nu au asigurat o informare imparţială a publicului, 
cu respectarea drepturilor fundamentale ale omului şi fără ca moderatorul să-şi 
îndeplinească obligaţia legală de a nu permite invitatului să folosească un limbaj injurios la 
adresa unei persoane. 

În fapt, în data de 21.08.2014, de la ora 18.53, postul eMARAMUREŞ TV a difuzat 
emisiunea „Dezbaterea zilei”, moderată de d-nul Cătălin Vischi. În prima parte, sub titlul „Un 
nou eşec în proiectul depozitului de deşeuri din Maramureş” subiectul dezbătut a fost 
situaţia depozitului ecologic de deşeuri de la Fărcaşa. Invitat în această parte a emisiunii a 
fost d-nul Claudiu Florescu, jurnalist.  

 În a doua parte a emisiunii, sub titlul „Suntem sau nu în recesiune – urmează o 
nouă criză economică?”, s-a discutat despre situaţia economiei româneşti în contextul în 
care INS a stabilit că producţia internă a scăzut două trimestre la rând. Invitat în emisiune a 
fost dl. Ştefan Gonczi.  

În data de 26.08.2014, de la ora 18.52, în cadrul emisiunii „Dezbaterea zilei”, moderată 
de Grigore Ciascai, a fost abordată tema cu privire la refuzul preşedintelui Consiliului Judeţean 
Maramureş, ca televiziunea eMARAMUREŞ TV să transmită în direct şedinţa de plen din data 
de 27.08.2014. Emisiunea a avut titlul „Preşedintele Consiliului Judeţean Maramureş 
cenzurează presa”, iar invitatul emisiunii a fost dl. Claudiu Florescu, jurnalist.  

În data de 28.08.2014, de la ora 18.54, în cadrul emisiunii „Dezbaterea zilei”, 
moderată de Grigore Ciascai, sub titlul „Explicaţii la o şedinţă furtunoasă” s-a discutat 
despre şedinţa de Consiliu Judeţean desfăşurată în data de 27.08.14 şi transmisă în direct 
de postul eMARAMUREŞ TV, invitaţi fiind d-nii Emil Marinescu, vicepreşedintele Consiliului 
Judeţean Maramureş, şi Radu Ţolaş, jurnalist.  

În baza concluziilor consemnate în raportul de monitorizare (raport care a avut ca 
obiect cele trei ediţii ale emisiunii „Dezbaterea zilei” şi în care sunt redate selecţii ample din 
conţinutul acestora şi care relevează încălcările dispoziţiilor legale din Codul audiovizualului 
reţinute în sarcina radiodifuzorului), membrii Consiliului au constatat că, în cadrul acestora 
invitaţii Claudiu Florescu şi Radu Ţolaş au adus mai multe acuzaţii de natură penală şi 
morală la adresa mai multor persoane, care nu au fost prezente în emisiune şi cărora nu li 
s-a prezentat vreun punct de vedere, iar moderatorii Cătălin Vischi şi Grigore Ciascai nu au 
solicitat dovezi în sprijinul acuzaţiilor aduse de cei doi jurnalişti, fapte de natură să aducă 
prejudicii drepturilor fundamentale ale omului, cât şi dreptului la informare corectă a 
publicului cu privire la subiectele prezentate.  

În aceste condiţii, membrii Consiliului au constatat că modalitatea în care s-au 
desfăşurat ediţiile menţionate mai sus contravine, pe de o parte,  prevederilor art. 30 din 
Codul audiovizualului, potrivit cărora furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să 
respecte drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului, viaţa privată, onoarea şi reputaţia, 
precum şi dreptul la propria imagine. Pe de altă parte, subiectele care s-au dezbătut în 
cadrul acestor ediţii nu au fost prezentate cu respectarea principiului informării publicului cu 
imparţialitate, astfel cum se dispune la art. 64 alin. (1) lit. b) din Codul audiovizualului.  

De asemenea, dl. Radu Ţolaş a folosit un limbaj injurios la adresa preşedintelui 
Consiliului Judeţean Maramureş, dl. Zamfir Ciceu, denumindu-l „mutalău” şi „euglenă”, fără 
ca moderatorul Grigore Ciascai să intervină, deşi acestuia îi incumbă o astfel de obligaţie 
legală în conformitate cu prevederilor art. 40 alin. (3) din Codul audiovizualului, în virtutea 
cărora moderatorii programelor au obligaţia să nu permită invitaţilor să  folosească un 
limbaj injurios. 



 4
 
În data de 18.09.2014, de la ora 18:58, în cadrul emisiunii „Dezbaterea zilei”, 

moderată de Cătălin Vischi. În prima parte, sub titlul „Romaltyn îşi anunţă generozitatea 
printr-un serviciu pe care nu are dreptul să-l presteze” subiectul dezbătut a fost situaţia 
nămolurilor contaminate de metale grele de la societatea VITAL. Invitaţi în această parte a 
emisiunii au fost domnii Claudiu Florescu şi Radu Ţolaş, jurnalişti. În a doua parte, s-a 
discutat despre situaţia secretarului judeţului Maramureş care ar fi trebuit pensionat pentru 
limită de vârstă. Invitaţii au fost aceiaşi din prima parte.  

Potrivit concluziilor inspectorului, în timpul emisiunii au fost prezentate principalele 
puncte de vedere în legătură cu subiectul discutat. De asemenea, s-a încercat să se ia 
legătura cu un reprezentant al ROMALTYN MINING pentru prezentarea unui punct de 
vedere. În acest sens, după ce nu s-a reuşit obţinerea unui punct de vedere din partea d-lui 
Mircia Bizo, moderatorul emisiunii a făcut un apel către alţi membri ai conducerii societăţii 
să intre în direct. În cele din urmă, poziţa postului a fost prezentată prin citirea unui 
comunicat. În timpul emisiunii, moderatorul a dat citire (cu excepţia ultimei fraze) textului 
dreptului la replică solicitat de ROMALTYN MINING, fără a menţiona că este un drept la 
replică, ci o “reacţie” sau “punct de vedere”.  

De asemenea, potrivit aceloraşi concluzii ale inspectorului, în timpul emisiunii  
s-a făcut referire şi la accidentul ecologic din anul 2000 produs de precursoarea 
ROMALTYN MINING, SC AURUL SA. Tot prin prisma accidentului din anul 2000 au fost 
invocate naţionalitatea acţionarilor societăţii Aurul (australieni-n.n.), invitatul Radu Ţolaş 
sugerând chiar că “ar trebui luaţi frumos de mânecă, nu ştiu, ţinuţi 29 de zile în puşcărie, 
poate şi-or aduce aminte de prostiile care le-au făcut pe mediu aicea în Baia Mare” în timp 
ce în legătură cu acţionarii noii societăţii care i-a succedat, ROMALTYN, (numiţi când ruşi, 
când kazahi) a declarat că “eu vreau ca ruşii ăştia să plece dracu’ din Baia Mare, nu mai 
vreau să proceseze nimic aici în Baia Mare, să ne lase, nu mai vreau”. 

Analizând şi această ediţie din 18.09.2014, membrii Consiliului că şi aceasta a fost 
difuzată cu încălcarea prevederilor referitoare la respectarea drepturilor fundamentale ale 
omului şi a celor privind obligaţia asigurării unei informări imparţiale a publicului. 

În data de 17.09.2014, în cadrul jurnalelor de ştiri de la orele 18.00, 20.00 şi 22.00, 
postul eMARAMUREŞ TV a difuzat o ştire cu o durată de 3.30 de minute în care se 
prezenta faptul că jurnalistul Romeo Dobocan a primit o amendă de 1.000 de lei de la 
Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării, pentru anumite declaraţii ale acestuia la 
adresa primarului municipiului Baia Mare, Cătălin Cherecheş. Ştirea, purtând titlul 
„Dobocan, amendat pentru acuzaţii nefondate”, este prezentată de crainic şi din voce off, 
fiind prezentate şi declaraţii telefonice ale d-lor Ferenc Asztalos – preşedintele CNCD şi 
Cătălin Cherecheş - primarul municipiului Baia Mare. Pe parcursul difuzării ştirii, în fundal 
au rulat imagini ale d-lui Dobocan.  

Conform concluziilor din finalul raportului de monitorizare, în cadrul ştirii respective, 
radiodifuzorul nu a prezentat şi punctul de vedere al d-lui Romeo Dobocan cu privire la 
faptele prezentate şi care îl vizau în mod direct. 

Membrii Consiliului au constatat că o asemenea abordare este de natură să 
contravină prevederilor art. 64 alin. (1) lit. b) din Codul audiovizualului, potrivit cărora în 
virtutea dreptului fundamental al publicului la informare radiodifuzorii au obligaţia legală de 
a respecta principiul imparţialităţii şi al bunei-credinţe cu privire la informarea unui fapt sau 
eveniment. 

Faţă de aceste aspecte, ţinând cont de criteriile legale de individualizare a sancţiunii 
prevăzute la art. 90 alin. (4) din Legea audiovizualului, Consiliul a decis sancţionarea 
radiodifuzorului cu somaţie publică. 

 Supusă la vot, propunerea de somare a radiodifuzorului a fost adoptată cu 
respectarea condiţiilor de legalitate prevăzute de art. 15 din Legea audiovizualului  
nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare. 

 
 



 5
În temeiul prevederilor art. 14 alin. (1) din Decizia nr. 528/2014 privind regulile de 

desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Preşedintelui României 
şi ale art. 91 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi 
completările ulterioare,  

Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea 
 

DECIZIE: 
 

 Art. 1: Radiodifuzorul S.C. EMARAMUREŞ MEDIA S.R.L. (licenţa audiovizuală TV-C 
nr. 483.4/03.09.2009 şi decizia de autorizare nr. 1628.1-3/17.12.2009 pentru postul 
eMARAMUREŞ TV din localitatea Baia Mare) se sancţionează cu somaţie publică pentru 
încălcarea articolelor 6 alin. (1) lit. b) şi 8 din Decizia nr. 528/2014 privind regulile de 
desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Preşedintelui României, 
precum şi ale articolelor 30,  40 alin. (3) şi 64 alin. (1) lit. a) şi b) din Decizia nr. 220/2011 
privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările 
ulterioare. 
 Art. 2. În conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Legea audiovizualului, prezenta 
decizie poate fi atacată direct la secţia de contencios administrativ a curţii de apel, fără a fi 
necesară formularea unei plângeri prealabile, în termen de 15 zile de la comunicare.   

Art. 3. Potrivit dispoziţiilor art. 931 alin. (1) şi (2) din Legea  
nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, radiodifuzorul are obligaţia de a 
transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, 
în intervalul orar 18.00 - 22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri,  
următorul text: 

„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul eMARAMUREŞ TV cu somaţie 
publică, întrucât a difuzat un spot electoral a cărui durată a depăşit cele 30 de secunde 
permise de lege, iar în cadrul emisiunii „Ăsta nu e Maramureşul”, din 15.11.2014,  au fost 
făcute comentarii cu caracter electoral, deşi campania pentru alegerea Preşedintelui 
României se încheiase, fapte ce contravin art. 6 şi 8 din Decizia nr. 528/2014. 

De asemenea, radiodifuzorul a încălcat şi prevederile articolelor 30,  40 şi 64 din 
Codul audiovizualului, întrucât subiectele prezentate în cadrul mai multor ediţii ale emisiunii 
„Dezbaterea zilei” şi a uneia informative nu au asigurat o informare imparţială a publicului, 
cu respectarea drepturilor fundamentale ale omului şi fără ca moderatorul să-şi 
îndeplinească obligaţia legală de a nu permite invitatului să folosească un limbaj injurios la 
adresa unei persoane.” 

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate. 
 

 
PREŞEDINTE, 

 
 

LAURA GEORGESCU 
 
 
 
 

           Întocmit,  Serviciul juridic şi reglementări 

   Şef Serviciu,  Dumitru Ciobanu  

 


