Decizia nr. 995 din 25.11.2009

25.11.2009


Trimiteteţi articolul prin email title=

privind somarea S.C. EUROMEDIA TV S.R.L.
cu sediul în Piatra Neamţ, str. Mihai Viteazu nr. 1, bl. C1, parter, jud. Neamţ, C.U.I. 13810424

pentru postul UNU TV

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 25 noiembrie 2009, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Serviciul Inspecţie, în baza reclamaţiei nr. 16891/22.11.2009, cu privire la modul în care postul UNU TV a respectat, în ziua de 22 noiembrie 2009, dispoziţiile Deciziei nr. 853/2009 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Preşedintelui României, după încheierea campaniei electorale.

Postul de televiziune UNU TV aparţine radiodifuzorului S.C. EUROMEDIA TV S.R.L. (licenţa audiovizuală nr. TV 223/15.06.2000, decizia de autorizare nr. 451.0/15.11.2001 şi reautorizare nr. 451.1/08.04.2003). În urma analizării raportului de inspecţie şi a vizionării înregistrării emisiunii menţionate, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. EUROMEDIA TV S.R.L. a încălcat dispoziţiile art. 1 şi ale art. 8 din Decizia nr. 853/2009 privind nr. 853/2009 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Preşedintelui României.

Potrivit dispoziţiilor invocate:

“Art. 1 - Campania electorală pe posturile de radio şi de televiziune, publice şi private, începe în ziua de 23 octombrie 2009, ora 0,00, şi se încheie în ziua de 21 noiembrie 2009, ora 7,00.

Art. 8 - Cu 24 de ore înainte de începerea votării şi până la închiderea urnelor sunt interzise difuzarea oricăror mesaje şi comentarii cu conţinut electoral, a emisiunilor şi spoturilor electorale, precum şi invitarea sau prezentarea în programe a candidaţilor şi a reprezentanţilor acestora şi ai partidelor politice, alianţelor politice şi alianţelor electorale care susţin candidaţi, cu excepţia situaţiilor prevăzute la art. 9.”

În fapt, în data de 22 noiembrie 2009, începând cu ora 14.00, postul de televiziune UNU TV a difuzat, în direct, emisiunea “Alegeri Prezidenţiale 2009”, realizată de dl. Viorel Andrei, avându-l ca invitat pe dl. Gheorghe Ştefan, preşedintele PD-L Neamţ. În cadrul acesteia, au fost promovate referendumul şi alegerile prezidenţiale în favoarea candidatului Traian Basescu şi a formaţiunii politice care îl susţine pe acesta, invitatul emisiunii presărându-şi discursul pro cu promisiuni electorale.

Redăm din raportul de inspecţie:

„Viorel Andrei – ”Ştiţi ce au întrebat astăzi telespectatorii care au intrat în direct la noi aici pe post? Au auzit că se dă gratis cu telegondola oricine votează şi au intervenit, au sunat în direct ca să întrebe dacă e chestia asta sau nu.”
Gh. Stefan – Eu vă spun că nu e aşa! Dar m-am gândit pentru turul 2, să spunem că cine votează şi astăzi şi în turul 2 putem propune să scoatem o hotărâre de consiliu local şi să le oferim o plimbare cu telegondola.“

Membrii Consiliului au apreciat că prezentarea unor astfel de comentarii în ziua votării este de natură a influenţa opţiunea de vot a electoratului care nu şi-a exercitat acest drept.

Or, normele din legislaţia privind desfăşurarea campaniei electorale, invocate anterior, au rolul de a elimina astfel de situaţii, în scopul desfăşurării campaniei electorale în mod imparţial, echilibrat si echitabil.

În condiţiile în care campania electorală pentru alegerea Preşedintelui României, pe posturile de radio şi de televiziune, se încheiase în data de 21 noiembrie 2009 la ora 07.00, postul UNU TV a încălcat dispoziţiile art. 1 şi art. 8 din Decizia nr. 853/2009 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Preşedintelui României, dispoziţii potrivit cărora, cu 24 de ore înainte de ziua votării, sunt interzise difuzarea oricăror mesaje şi comentarii cu conţinut electoral, precum şi invitarea sau prezentarea în programe a candidaţilor.

Faţă de aceste aspecte, în temeiul dispoziţiilor art. 14 alin. (1) din Decizia CNA nr. 853/2009 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Preşedintelui României şi ale art. 91 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor art. 15 din aceeaşi lege, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. EUROMEDIA TV S.R.L. pentru postul de televiziune UNU TV.

Potrivit dispoziţiilor art. 931 alin. (1) şi (2) Legii audiovizualului nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/18.11.2009, radiodifuzorul S.C. EUROMEDIA TV S.R.L. are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, următorul text:

„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de televiziune UNU TV cu somaţie, întrucât, în cadrul emisiunii “Alegeri Prezidenţiale 2009”, difuzată în ziua de 22 noiembrie 2009, ora 14:00, ziua votării, a prezentat, în direct, interviul liderului local al unui partid politic care susţine un candidat la funcţia de Preşedinte al României, prin care au fost transmise mesaje cu caracter electoral.

În condiţiile în care campania electorală pentru alegerea Preşedintelui României, pe posturile de radio şi televiziune, se încheiase în data de 21 noiembrie 2009, la ora 07.00, o astfel de faptă contravine prevederilor art. 8 din Decizia nr. 853/2009 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Preşedintelui României.

Potrivit dispoziţiilor invocate, cu 24 de ore înainte de ziua votării, sunt interzise difuzarea oricăror mesaje şi comentarii cu conţinut electoral, precum şi invitarea sau prezentarea în programe a candidaţilor.”

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.