Decizia nr. 93 din 05.02.2009

05.02.2009


Trimiteteţi articolul prin email title=

privind somarea S.C. OCRAM TELEVIZIUNE SRL,
cu sediul în BUCUREŞTI, B-dul Hristo Botev nr. 23, sector 3
CUI 15994676

pentru postul de televiziune OTV
B-dul Magheru nr. 28-30, et. 6, sector 1 BUCUREŞTI

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 05 februarie 2009, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare, cu privire la spotul publicitar Yongkang Suplu, difuzat de postul OTV, în cadrul emisiunii „Se întâmplă acum”, ediţia din 13 ianuarie 2009.

Postul de televiziune OTV aparţine S.C. OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L. (licenţă audiovizuală nr. S-TV 78.1/05.02.2004 şi decizia de autorizare nr. 620.0/01.04.2004).

În urma analizării raportului de monitorizare şi a vizionării spotului publicitar Yongkang Suplu, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat dispoziţiile art. 153 alin. (1) şi art. 154 lit. a) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit prevederilor invocate:

- art. 153 (1): „Promovarea sau prezentarea produselor şi tratamentelor pentru slăbit ori pentru menţinerea greutăţii corporale trebuie să includă avertizarea, sonoră şi scrisă, cu o durată de minimum 5 secunde: „Consultaţi medicul înainte de a urma dieta”; dieta trebuie prezentată sau promovată ca o măsură pe termen scurt.”

- art. 154 lit. a): „Publicitatea şi teleshopingul pentru orice fel de produs sau tratament pentru slăbit ori pentru menţinerea greutăţii corporale vor respecta următoarele condiţii:

a) nu se vor adresa persoanelor sub 18 ani şi vor avertiza publicul asupra acestui aspect printr-un insert scris şi/sau sonor.”

În fapt, în ziua de 13 ianuarie 2009, postul de televiziune OTV a difuzat o ediţie a emisiunii „Se întâmplă acum”, în cadrul căreia a fost difuzat spotul publicitar pentru suplimentul nutritiv Yongkang Suplu.

Spotul publicitar a avut următorul conţinut:

„Yongkang Suplu, benefic în eliminarea grăsimilor şi reglarea glicemiei. Stimulează diureza, ajutând în curele de slăbire. Yongkang Suplu reglează sistemul endocrin şi echilibrul metabolic. Modelează corpul, aflat în procesul de slăbire. Yongkang Suplu, excelent antioxidant şi tonic al sistemului nervos. Favorizează eliminarea colesterolului. Yongkang Suplu, face posibilă scăderea în greutate a corpului, cu aproximativ 4-8 kilograme în 30-40 de zile.”

În partea de jos a ecranului, a apărut menţiunea: „Acesta este un supliment alimentar. Citiţi cu atenţie prospectul.”

Vizionând spotul publicitar Yongkang, membrii Consiliului au au apreciat că radiodifuzorul a încălcat dispoziţiile privind regimul difuzării publicităţii în cadrul serviciilor de programe transmise de postul OTV.

Astfel, Consiliul a constatat că radiodifuzorul nu a respectat condiţiile de promovare a produselor pentru slăbit, la care face referire spotul publicitar Yongkang, întrucât nu a inclus avertizarea, sonoră şi scrisă, cu o durată de minimum 5 secunde: „Consultaţi medicul înainte de a urma dieta” şi nu a făcut precizarea că dieta va putea fi urmată pe termen scurt.

De asemenea, membrii Consiliului au constatat că, prin difuzarea spotului publicitar respectiv, radiodifuzorul nu a respectat condiţia prevăzută de legislaţia audiovizuală, potrivit căreia publicitatea pentru orice fel de produs sau tratament pentru slăbit nu se va adresa persoanelor sub 18 ani, acest aspect fiind menţionat şi adresat publicului printr-un insert scris şi/sau sonor.

În temeiul art. 162 alin. (2) din Decizia 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare, coroborat cu art. 91 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare şi cu respectarea condiţiilor de legalitate prevăzute de art. 15 din aceeaşi lege, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L. pentru postul OTV şi dispune intrarea de îndată în legalitate.

Potrivit Deciziei C.N.A. nr. 52/2003, radiodifuzorul S.C. OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L. are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text:

„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul OTV cu somaţie publică, întrucât în cadrul emisiunii „Se întâmplă acum”, transmisă în data de 13 ianuarie 2009, a difuzat un spot publicitar pentru un produs de slăbit, fără a respecta condiţiile prevăzute de art. 153 şi 154 din Codul audiovizualului.

Potrivit dispoziţiilor invocate, promovarea sau prezentarea produselor pentru slăbit trebuie să includă avertizarea, sonoră şi scrisă: „Consultaţi medicul înainte de a urma dieta”.

De asemenea, postul OTV nu a avertizat publicul cu privire la faptul că publicitatea pentru astfel de produse nu este adresată persoanelor sub 18 ani.”

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.