Decizia nr. 84 din 14.02.2013

14.02.2013


Trimiteteţi articolul prin email title=

privind somarea S.C. RIDZONE COMPUTERS S.R.L.,
cu sediul în PLOIEŞTI, str. Democraţiei nr. 28A, Spaţiul de lucru nr. 2, Construcţia C1, parter, jud. Prahova, CUI 14954665,

pentru postul ROMÂNIA TV
BUCUREŞTI, Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 14 februarie 2013, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare cu privire la emisiunile de ştiri şi dezbateri difuzate în perioada 20.01 – 03.02.2013, de către postul de televiziune ROMÂNIA TV.

Postul de televiziune ROMÂNIA TV aparţine radiodifuzorului S.C. RIDZONE COMPUTERS S.R.L., (licenţa audiovizuală nr. S-TV 281.3/09.06.2011, decizia de autorizare nr. 1779.0/09.06.2011 şi reautorizare nr. 1779.1-2/01.11.2011 eliberată la data de 28.02.2012).

În urma analizării raportului de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. RIDZONE COMPUTERS S.R.L. a încălcat prevederile art. 64 alin. (1), art. 67 alin. (1) şi art. 71 lit. b) din Legea nr. 67/2004 privind alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, precum şi ale art. 261 alin. (1) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit dispoziţiilor invocate:
- art. 64 alin (1) În timpul campaniei electorale, informaţiile privind sistemul electoral, tehnica votării, calendarul campaniei electorale, programele politice, opiniile şi mesajele cu conţinut electoral trebuie să fie prezentate exclusiv în următoarele tipuri de emisiuni:
a) emisiuni informative - în care pot fi difuzate informaţii privind sistemul electoral, tehnica votării şi activităţile de campanie ale candidaţilor; în acest scop durata programată a emisiunii informative poate fi mărită cu cel mult 15 minute;
b) emisiuni electorale - în care candidaţii îşi pot prezenta programele politice şi activităţile de campanie electorală;
c) dezbateri electorale - în care candidaţii, jurnaliştii, analiştii şi alţi invitaţi pun în discuţie programele electorale şi temele de interes public.
- art. 67 alin (1) Radiodifuzorii publici şi privaţi au obligaţia de a asigura, prin măsuri tehnice şi redacţionale, reflectarea campaniei electorale în mod echitabil, echilibrat şi imparţial.
- art. 71: Cu 48 de ore înainte de ziua votării sunt interzise:
b) invitarea sau prezentarea candidaţilor în programe, cu excepţia situaţiilor prevăzute la art. 73 alin. (4).

Conform prevederilor art. 26^1 alin. (1) din Legea audiovizualului, pentru încurajarea şi facilitarea exprimării pluraliste a curentelor de opinie, radiodifuzorii au obligaţia de a reflecta campaniile electorale în mod echitabil, echilibrat şi imparţial.

Prin Hotărârea de Guvern nr. 1302/27.12.2012, s-a stabilit că data alegerilor locale parţiale pentru alegerea primarului municipiului Slatina este 3 februarie 2013, iar potrivit Hotărârii de Guvern nr. 1303/27.12.2012 campania electorală pentru alegerile parţiale locale începe în data de 20 ianuarie 2013 şi se va încheia sâmbătă, 2 februarie 2013, ora 07.00.

În fapt, în ziua de 28.01.2013, începând cu ora 21.00, postul de televiziune ROMÂNIA TV a difuzat o ediţie a emisiunii de dezbateri „Ultima oră”, ediţie moderată de d-na Corina Drăgotescu, al cărei subiect l-a constituit demisia d-lui Dan Voiculescu din Senatul României. Pentru a dezbate subiectul în cauză, au fost invitaţi în studio domnii Ioan Ghişe, senator USL, Bogdan Chireac, jurnalist, Răzvan Theodorescu, academician, Alin Popoviciu, deputat PDL, Vasile Marica, lider sindical, şi Liviu Marian Pop, senator USL.

În cadrul emisiunii, a intervenit în direct de la Slatina dl. Dan Diaconescu; în spatele acestuia, pe tot parcursul intervenţiei, au fost prezentate afişe electorale cu candidatul din partea PP-DD la primăria Slatina, dl. Radu Orzaţă.

În cuprinsul intervenţiei sale, dl. Dan Diaconescu şi-a exprimat opinia cu privire la candidaţii unor partide politice aflaţi în campania electorală pentru funcţia de primar al municipiului Slatina, îndemnând chiar alegătorii să voteze un anume candidat, opinii care au avut un conţinut electoral, fapt recunoscut şi de moderatoarea emisiunii, d-na Corina Drăgotescu, care a afirmat „Gata,v-aţi făcut momentul de campanie, vă rog!”.

Redăm din raportul de monitorizare: „Dan Diaconescu: Eu, săracul de mine, am un candidat aici, în persoana lui Radu Orzaţă, fiul lui celui care a condus Alro Slatina, un înger cum se spune, dar care n-are voie să pună niciun afiş, n-are voie cu nicio maşnă cu goarne electorale, n-are voie să-şi facă campania, îi confiscă maşinile şi aşa mai departe.
(...) Dan Diaconescu Important e că lumea îl ajută pe candidatul USL-ist, care e un fost PDL-ist, în timp ce toată lumea ar trebui să voteze cu băiatul lui Orzaţă de la Alro Slatina.”

În ziua de 29.01.2013, postul de televiziune ROMÂNIA TV a difuzat, pe parcursul emisiunii informative „România de la ora 11.00”, sub titlul „OAMENII LUI DD, BĂTAIE CU POLIŢIŞTI ÎN TRAFIC/SCANDAL ELECTORAL, DD IMPLICAT”, o ştire având ca subiect incidentul petrecut în municipiul Slatina, în legătură cu camionul de campanie al Partidului Poporului - Dan Diaconescu, incident care s-ar fi sfârşit printr-o altercaţie între simpatizanţii PP-DD şi Poliţia municipiului Slatina.

În cadrul ştirii, a fost difuzat în direct, prin videotelefon, un fragment dintr-o conferinţă de presă susţinută de dl. Dan Diaconescu la Slatina, din sediul de campanie al PP-DD, conferinţă în care acesta s-a referit la majorarea pensiilor, precum şi la candidaţii PP-DD şi USL. Pe ecran splitat au fost prezentate imagini de la o întâlnire electorală a d-lui Dan Diaconescu cu susţinătorii PP-DD.

De asemenea, prin telefon, şi-a exprimat punctul de vedere şi doamna Liliana Mincă, deputat PP-DD, care a prezentat şi programul electoral al candidatului PP-DD.

În aceeaşi zi, în cadrul ediţiilor emisiunii informative de la orele 13, 16 şi 18, sub diferite titluri, precum „DD, RĂZBOI ELECTORAL LA SLATINA/BĂTAIE CU OAMENII LUI DD”, „DD, BĂTAIE ELECTORALĂ CU BÂTE”, „DD, BĂTAIE CU BÂTE ŞI CUŢITE”, subiectul a fost reluat, fiind prezentat şi un punct de vedere al d-lui Dan Diaconescu, care, în unele cazuri, a exprimat şi opinii cu conţinut electoral.

În ziua de 29.01.2013, începând cu ora 20.00, postul de televiziune ROMÂNIA TV a difuzat emisiunea de dezbateri „Ştirile serii” moderată de d-na Laura Chiriac şi avându-i ca invitaţi pe domnii Cătălin Croitoru, senator USL, Gheorghe Ialomiţianu, deputat PDL, Răzvan Theodorescu, academician, şi Bogdan Chirieac, jurnalist.

Unul dintre subiectele emisiunii, dezbătut sub titlul „DD, CARAVANĂ CU CIRC ELECTORAL”, l-a constituit incidentul în care au fost implicaţi simpatizanţii PP-DD care participau la caravana electorală a acestui partid, incident în urma căruia un operator al postului de televiziune OTV şi un consilier local au fost răniţi.

Pe parcursul emisiunii, în studio a fost prezent şi un reprezentant al PP-DD, dl. Radu Popa, care, exprimăndu-şi opinia cu privire la subiectul dezbătut, a făcut aprecieri cu caracter electoral la adresa candidatului USL pentru funcţia de primar al municipiului Slatina.

Exemplificăm din raportul de monitorizare: „Radu Popa: Doamnă, sută la sută! Candidatul USL-ului este un domn, să zicem aşa, care pe data de 7 decembrie, acum două luni, a fost condamnat de către o instanţă în România şi nu are voie să părăsească localitatea.
Bogdan Chirieac: E bun de primar.
Radu Popa: Pentru că a furat banii din primărie. Ăsta e un infractor dovedit de instanţă, nu de mine. Un infractor. A furat banii din primărie, a fost şef la investiţii la Primăria Slatina, a furat banii din primărie, l-a prins instanţa, l-a condamnat 4 ani cu suspendare, i-a interzis să părăsească oraşul Slatina şi, astăzi, USL-ul îl ia de bun şi spune “Ăsta-i candidatul nostru, ăsta vi-l dăm, că atâta meritaţi.”

În data de 30.01.2013, postul de televiziune ROMÂNIA TV a difuzat, începând cu ora 21.30, emisiunea de dezbatere „Ediţie specială”, moderată de d-na Laura Chiriac, invitaţi fiind dl. Vicor Ciorbea, senator USL, dl. Florin Popescu, deputat PDL, dl. Marius Niţu, jurnalist, d-na Monica Tatoiu şi dl. Florin Huidu, fost membru PP-DD.

Subiectul emisiunii l-a constituit demisia d-lui Florin Huidu din PP-DD motivată de faptul că „funcţiile în partid sunt vândute pe mii de euro”.

Cu privire la subiectul în discuţie a intrat, în direct de la Slatina, dl Dan Diaconescu, în spatele acestuia, pe tot parcursul intervenţiei, fiind afişe electorale cu candidatul din partea PP-DD la primăria Slatina, dl. Radu Orzaţă.

În cadrul intervenţiei sale, dl. Dan Diaconescu a făcut comentarii care au avut şi conţinut electoral.

În ziua de 31.01.2013, postul de televiziune ROMÂNIA TV a difuzat, sub titlul „CINE SUNT „ASASINII” LUI DD DIN SLATINA; CUM VREA DD SĂ CÂŞTIGE ALEGERILE”, emisiunea „Realitatea de la ora 20”, moderată de d-na Laura Chiriac, invitaţi fiind d-na Alina Gorghiu, deputat USL, dl. William Brândză, deputat PDL, dl. Dumitru Bădrăgan, reprezentant PER, dl. Florin Iaru, jurnalist, dl. Valeriu Turcan, consultant politic, dl. Dan Diaconescu, jurnalist (în direct de la Slatina), şi telefonic domnii Gigi Becali, senator USL, şi Emil Boc, primarul municipiului Cluj-Napoca.

Pe parcursul intervenţiei, dl. Dan Diaconescu a exprimat opinii şi a transmis mesaje cu conţinut electoral, fără ca moderatoarea emisiunii să intervină şi să stopeze un astfel de comportament, ci, dimpotrivă, a avut o atitudine de încurajare a acestuia.

Redăm din raportul de monitorizare: „Dan Diaconescu: Nu, să vă spun despre ce este vorba. Este vorba de un băiat care îl cheamă Radu Orzaţă, un băiat tânăr, care este interesant. Este băiatul fostului director Alro Slatina, în perioada dinainte de 89.
Moderatoare: Deci de tip nou.
Dan Diaconescu: Tatăl lui a condus vreo 20 şi ceva de ani combinatul, înainte de a fi 20 de ani director, a lucrat în combinat la înfiinţarea combinatului. Nu, să vă spun în ce sens de tip nou. N-a făcut niciodată parte din niciun partid politic, decât, evident, acum, din PP-DD, n-a făcut niciodată afaceri cu statul, a făcut nişte afaceri cu privaţi pe care zic eu, le-a desfăşurat cu succes în sensul că are o familie ok, o stare materială bună care nu-l mai obligă, sau nu-l mai tentează să fure din banii slătinenilor. Asta zic eu că e un candidat super super cool, super ok, pentru că nu ai ce să-i reproşezi. Deci nu se poate spune nimic despre dânsul, în schimb ce USL, părerea mea, putea să-şi găsească între slătineni 1000 de candidaţi foarte valabili, eu tot timpul aţi văzut că sunt foarte fair play, dar şi-a găsit USL-ul un candidat dintre liderii PDL-ului local, un candidat care a condus PDL –ul în Slatina multă vreme, a trecut de curând în PSD, şi nu numai că a trecut în PSD, dar a fost şi condamnat definitiv şi irevocabil la 4 ani de închisoare, pe 7 decembrie anul trecut şi separat de asta, are o extraordinară interdicţie de a părăsi oraşul, astfel încât, când domnul Ponta o să-l cheme la Guvern, ca viitor primar de Slatina, să zicem, n-o să poată veni la Bucureşti, tre’ să vină Ponta la Slatina. Va fi o situaţie foarte interesantă de urmărit cu acest primar.
Moderatoare: Dar ce e aşa super cool la acest candidat?”

În ziua de 02.02.2013, începând cu ora 17.00, postul de televiziune ROMÂNIA TV a difuzat emisiunea „România te vede”, în cadrul căreia au fost transmise, pe ecran splitat în trei, în fereastra centrală, diferite imagini cu dl. Dan Diaconescu în marş prin municipiul Slatina, participând la un miting electoral şi acordând interviu la ieşirea de la Curtea de Apel Bucureşti, precum şi o imagine cu un banner pe care scria „Votaţi PP-DD!”.

Analizând raportul de monitorizare şi tinând cont de faptul că emisiunile de ştiri şi de dezbateri difuzate de postul de televiziune ROMÂNIA TV, în perioada 20.01. – 03.02.2013, nu au fost declarate de radiodifuzor ca fiind emisiuni electorale, membrii Consiliului au apreciat că transmisia acestora s-a făcut cu încălcarea dispoziţiilor art. 64 alin. (1) din Legea nr. 67/2004 potrivit cărora, în timpul campaniei electorale, informaţiile privind sistemul electoral, tehnica votării, calendarul campaniei electorale, programele politice, opiniile şi mesajele cu conţinut electoral trebuie să fie prezentate exclusiv în următoarele tipuri de emisiuni: emisiuni informative, emisiuni electorale sau de dezbateri electorale.

De asemenea, faţă de conţinutul emisiunilor monitorizate, în care au fost exprimate opinii şi mesaje cu caracter electoral şi au fost difuzate imagini cu afişe electorale ale un anumit candidat la funcţia de primar al municipiului Slatina şi îndemnuri de a-l vota pe acesta, Consiliul a apreciat că emisiunile în cauză au dobândit un caracter electoral, radiodifuzorul având obligaţia legală prevăzută de art. 67 alin. (1) din acelaşi act normativ de a asigura, prin măsuri tehnice şi redacţionale, reflectarea campaniei electorale în mod echitabil, echilibrat şi imparţial.

Analizând raportul de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că postul de televiziune ROMÂNIA TV a difuzat în ziua de 02 februarie 2013 o emisiune care a avut caracter electoral, deşi campania electorală în audiovizual se încheiase în mod oficial, în data de 02 februarie 2013, la ora 07.00.

Astfel, în cadrul emisiunii „România te vede”, difuzată în ziua de sâmbătă, 2 februarie 2013, au fost prezentate imagini de la mitingul electoral al candidatului PP-DD la funcţia de primar al municipiului Slatina, dl. Radu Orzaţă, precum şi o imagine cu un banner pe care scria „Votaţi PP-DD!”.

Procedând astfel, radiodifuzorul a încălcat atât prevederile art. 71 lit. b) din Legea nr. 67/2004, potrivit cărora cu 48 de ore înainte de ziua votării este interzisă prezentarea candidaţilor.

Faţă de toate aceste aspecte, Consiliul a apreciat că radiodifuzorul nu a respectat obligaţia de a reflecta campania electorală în mod echitabil, echilibrat şi imparţial, obligaţie prevăzută la art. 261 alin. (1) din Legea audiovizualului.

În consecinţă, membrii Consiliului au propus şi au votat sancţionarea radiodifuzorului cu somaţie publică.

În temeiul prevederilor art. 75 din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, ale art. 91 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor art. 15 din aceeaşi lege,

Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea

DECIZIE:

Art. 1: Radiodifuzorul S.C. RIDZONE COMPUTERS S.R.L., titular al licenţei audiovizuale nr. S-TV 281.3/09.06.2011, al deciziei de autorizare nr. 1779.0/09.06.2011 şi reautorizare nr. 1779.1-2/01.11.2011, este sancţionat cu somaţie publică pentru încălcarea prevederilor articolelor 64 alin. (1), 67 alin. (1) şi 71 lit. b) din Legea 67/2004 privind alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, precum şi ale art. 261 alin. (1) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 2: În conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Legea audiovizualului, prezenta decizie poate fi atacată direct la secţia de contencios administrativ a curţii de apel, fără a fi necesară formularea unei plângeri prealabile, în termen de 15 zile de la comunicare.

Art. 3: Potrivit dispoziţiilor art. 93¹ alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, aveţi obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text:

"Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de televiziune ROMÂNIA TV cu somaţie publică pentru încălcarea articolelor 64 şi 67 din Legea nr. 67/2004, întrucât în unele emisiuni de ştiri şi dezbateri, ce nu au fost declarate ca având caracter electoral, difuzate în perioada 20 ianuarie – 02 februarie 2013, au fost prezentate subiecte electorale cu încălcarea principiului imparţialităţii.

Sancţiunea a fost aplicată şi pentru nerespectarea prevederilor legale care interzic prezentarea în programele audiovizuale a candidaţilor, cu 48 de ore înainte de ziua votării."

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.