Decizia nr. 819 din 10.09.2009

10.09.2009


Trimiteteţi articolul prin email title=

privind amendarea cu suma de 5.000 lei a S.C. GRUPUL MEDIA CAMINA (G.M.C.) S.A.,
C.U.I. 15081313
B-dul Ficusului nr. 44 A, Corp B, etaj 4, sector 1
BUCUREŞTI

pentru postul RADIO ZU
Str. Mr. Gheorghe Şonţu nr. 8, sector 1
BUCUREŞTI

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 10 septembrie 2009, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare cu privire la emisiunea „Morning Zu”, ediţiile difuzate în zilele de 25, 26 august şi 3 septembrie 2009, de postul RADIO ZU.

Postul RADIO ZU aparţine radiodifuzorului S.C. GRUPUL MEDIA CAMINA (G.M.C.) S.A. (licenţa audiovizuală nr. R 427.2/26.04.2004 şi decizia de autorizare nr.1002.1/27.02.2009 pentru localitatea Bucureşti).

În urma analizării raportului de monitorizare şi a audierii emisiunilor, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. GRUPUL MEDIA CAMINA (G.M.C.) S.A. a încălcat prevederile art. 27 şi art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 21^1 alin. (1) lit. b), art. 112 alin. (1) şi art. 117 alin.(1) din Decizia 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit dispoziţiilor din Legea audiovizualului:

  • art. 27 lin. (1): „Publicitatea televizată şi teleshoppingul se difuzează grupat, trebuie să fie uşor de identificat şi trebuie să fie separate de alte părţi ale serviciului de programe. Fără a aduce atingere utilizării de noi tehnici publicitare, se asigură o separare prin mijloace optice şi/sau acustice şi/sau spaţiale între publicitatea televizată şi teleshopping şi, respectiv, celelalte părţi ale programelor.”
  • art. 39 alin. (2): „Difuzarea în cadrul serviciilor de programe de televiziune şi de radiodifuziune a programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare ori datorită mijloacelor tehnice necesare recepţiei, minorii nu au acces audio sau video la programele respective.”

Conform prevederilor din Codul audiovizualului:

  • art. 21^1 alin. (1) lit. b): „Producţiile audiovizuale care prezintă, în mod repetat, scene de sex sau cu conotaţie sexuală, limbaj obscen pot fi difuzate numai în intervalul orar 23.00 - 6.00.”
  • art. 112 alin. (1): „Este interzisă difuzarea de emisiuni, altele decât emisiunile de teleshopping, în care sunt prezentate bunuri sau servicii individualizate care pot fi identificate de public prin marcă, producător ori prin modalităţi de comercializare; aceste restricţii nu se referă la denumirea companiilor producătoare de bunuri sau prestatoare de servicii.”
  • art. 117 alin. (1): „Calupurile publicitare trebuie separate clar, sonor şi vizual, de programele audiovizuale, prin coperte neutre. ”

În fapt, emisiunea ,,Morning Zu’’ este difuzată de postul RADIO ZU, de luni până vineri, în intervalul orar 07.00 – 10.00 şi este prezentată de domnii Mihai Morar şi Daniel Buzdugan.

În emisiunile „Morning ZU” din zilele de 25.08.2009 şi 26.08.2009 cei doi prezentatori ai emisiunii au adus, în mai multe rânduri, în discuţie un subiect referitor la un nou argou din limba engleză, un termen din limbajul filmelor pentru adulţi: „MILFA”. Termenul a fost explicat de Daniel Buzdugan (în ziua de 25.08.2009):

„MILFA, pentru cei care nu cunosc, în industria pornografică, se traduce: Mother’s I’d Like to Love, adică femei trecute de 35 de ani, 40 şi ceva, 50... şi de Mihai Bendeac (în data de 26.08.2009): Stai să ne înţelegem MILFA înseamnă “Mother I’d Like to Fuck” dar nu orice fel de mother, adică, probabil şi o fată de 22 de ani poate să aibă copil, dar ea nu e milfă!”

Pornind de la un top al celor mai râvnite femei din România cu vârste de peste 35 de ani, „TOP 10 ROMANIAN MILF” publicat de actorul Mihai Bendeac pe blogul său, Mihai Morar şi Daniel Buzdugan au citat persoane care sunt incluse în această categorie, au propus chiar ei femei care ar putea face parte din această categorie, numită „MILF” şi le-au cerut ascultătorilor să scrie SMS-uri în care să dea exemple de „milfuri”.

Redăm din raportul de monitorizare:

„D.Buzdugan: Da, trecem la subiectul cu Nadia Comăneci, care vrea să joace într-un film, are 48 de ani, am putea spune că e milfă.”
(...)
„M.Morar: Eu aş mai pune-o pe Floriana Jucan, aici. Floriana Jucan, neapărat trebuie să intre în Top ROMANIAN MILF, deşi ea nu e mamă încă, dar bate înspre zona de milf. Şi poate următoarele propuneri le aşteptăm de la voi, la: 1815. În principiu, vorbiţi frumos că ne-ar putea fi milfe sau milfuri...”.
(...)
„M.Morar: Da’, în categoria asta de milfs, fă o alegere: Madonna sau Dana Săvuică?!”

În ediţia emisiunii din data de 26 august 2009, în farsa difuzată la orele 07:33, 08:30 şi 09:30, Buzdugan, în rolul tatălui unei prietene a Ioanei, l-a sunat pe tatăl acesteia să-i comunice că fiica sa va merge, fără ştirea sa, la concertul Madonnei:

„Tatăl Ioanei (rep.01.19): Ce să caute ea la Madonna, aia e cântăreaţă?! Ce să caute ea la Madonna, îi rup curu... n-are ea ce căuta la... care toată viaţa ei a făcut bani cu bilboanca, toată viaţa asta a făcut, ce mare cântăreaţă şi Madonna asta, au ce-nvăţa copiii de la ea?”
(...)
„Tatăl: Ce să facă, domne, în Bucureşti, unde să ducă să doarmă acolo, în Bucureşti, cu toţi golanii ăia din Bucureşti, să ducă la cordeală acolo, ce fata mea e (?) satului, ce e? Eu am fată de trimis la Bucureşti cu toţi pişalăii să steie prin maşini? Eu îs bodyguard, domne, am văzut de-astea, fete tinere care se duceau la cordeală prin maşini cu bărbaţi însuraţi, asta le trebuie lor acuma, îi rup capul, îi rup şi curu şi capu şi tot. Ea e WC-ul public a pişalăilor din Bucureşti?.
(...)
„Tatăl: Singura condiţie ca să-i dau voie, eu să merg cu dânsa şi eu nu merg (...) că n-are ce învăţa un tânăr de-acolo... la curva aia ordinară, care nu vezi, că acuma are pe unu de 20 de ani, de-o seamă cu fiică-mea. Are copii acasă, mari, şi umblă cu unu de 20 de ani, se cordeşte, care e de-o seamă cu fiică-mea. Nici nu discut!... Ce să-nveţe de la aia?!”

În urma analizării raportului de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că ediţiile emisiunii ,,Morning Zu’’ difuzate în zilele 25 şi 26 august 2009, într-un interval orar accesibil tuturor categoriilor de public, au conţinut expresii vulgare, care au depăşit limitele decenţei.

Difuzarea de programe audiovizuale cu un astfel de conţinut la ore la care copiii au acces neîngrădit la audierea programelor (respectiv intervalul orar 07.00-10.00) aduce atingere dezvoltării copiilor şi adolescenţilor, care, din cauza lipsei de maturitate psihică, asimilează acest gen de comportament şi vocabular ca pe unul firesc.

Potrivit legislaţiei audiovizuale, în speţă art. 21^1 alin. (1) lit. b) din Decizia 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare, radiodifuzorul ar fi putut difuza o producţie audiovizuală cu un astfel de conţinut numai în intervalul orar 23,00 - 6,00 ţinând cont de criteriile generale prevăzute de legislaţia din domeniu, îndeosebi cele cu privire la reperele morale pe care personajele le oferă copiilor sau adolescenţilor, precum şi tipologia limbajului (prevăzute la art. 16 (3) lit. f) şi k) din Codul audiovizualului). În scopul asigurării protecţiei copiilor, legiuitorul a instituit norme cu privire la difuzarea programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a acestora.

Astfel, protecţia minorilor se realizează, în principal, fie prin interdicţia de a difuza programe care pot afecta grav dezvoltarea fizică, mentală şi morală a copiilor, fie prin programarea acestora în intervale orare la care copiii nu au acces la audiţia programelor respective.

În calitate de garant al interesului public, Consiliul consideră că radiodifuzorii au obligaţia de a difuza programele audiovizuale cu respectarea principiului interesului superior al copilului.

În ziua de de 3 septembrie 2009, postul de RADIO ZU a difuzat emisiunea “Mornig ZU”, în cadrul căreia, realizatorii emisiunii, domnii Mihai Morar şi Daniel Buzdugan, au promovat pizzeriile cu livrare la domiciliu „Gaminos Pizza şi „Pizza Nouă”, prezentând numele şi adresa uneia dintre ele şi îndemnând, implicit, ascultătorii să comande produsele acestora.

Membrii Consiliului au constatat, în urma analizării raportului de monitorizare, că emisiunea “Mornig ZU” din data de 3 septembrie 2009, prin conţinutul său, nu a avut un caracter informativ, ci, practic, fără a fi încadrată ca atare de către radiodifuzor, a fost o emisiune publicitară, în care cei doi realizatori au promovat serviciile unor firme din domeniul culinar.

Astfel, Daniel Buzdugan a povestit cum, dorind să mănânce o pizza cu o seară înainte, a făcut comandă la o pizzerie (nu a dat numele), comanda a întârziat, iar el s-a supărat şi a ieşit să-şi cumpere altceva de mâncare.

După relatarea păţaniei, Mihai Morar a propus să comande şi ei o pizza, fără să precizeze că sunt de la radio, să vadă dacă are importanţă cine face comanda şi dacă se respectă termenul de livrare anunţat. Ce a urmat i-a bucurat atât pe ei, cât şi pe cei care au adus pizza, aceştia promovându-şi imaginea în direct.

Spre exemplificare, redăm din raportul de monitorizare discuţia dintre cei doi şi furnizorii de pizza:

„Băiatul cu pizza: Nu pot să zic că nu, pentru că ar fi o minciună şi nu există pizzerie în acest… eu lucrez de vreo 7 ani de zile pe acest domeniu şi nu există pizzerie care să nu întârzie cu comanda! Am lucrat în foarte multe pizzerii, dar vreau să vă zic că Gaminos Pizza se luptă foarte mult…
D.Buzdugan: Aoleu, te trecem pe la casierie…
M.Morar: Dă banii înapoi!
Băiatul cu pizza: Deci Gaminos Pizza se luptă foarte mult ca să le facă clienţilor pe plac!”
(...)
„Doamna cu pizza: Ştiu! Dar noi, cum ne considerăm cei mai buni din Bucureşti, pizzeria Pizza Nouă (Pizza 9 – n.n.)...
D.Buzdugan: Aoleu...
Doamna cu pizza: Scuzaţi-mă!
D.Buzdugan: Luăm bani de reclamă…”.
(...)
„D.Buzdugan: Din ce zonă veniţi?
Doamna cu pizza: Brezoianu, 21!

Notă Monitorizare Radio: Pizza 9 are adresa în str. Buzoianu nr.21.”

Consiliul Naţional al Audiovizualului a constatat că radiodifuzorul a transformat o emisiune matinală într-una cu caracter publicitar, situaţie în care au fost încălcate prevederile art. 27 din Legea audiovizualului, precum şi ale art. 112 alin.(1) şi art. 117 alin.(1) din Codul audiovizualului, privind difuzarea grupată a publicităţii şi a teleshoppingului, în sensul că aceasta nu a fost identificată ca atare prin marcaje corespunzătoare şi nu a fost separată de alte părţi ale serviciului de programe prin semnale optice şi acustice.

Faţă de aceste aspecte, ţinând cont că radiodifuzorul a fost sancţionat anterior pentru încălcarea normelor privind protecţia copiilor în cadrul serviciilor de programe şi a celor privind publicitatea, membrii Consiliului au propus amendarea cu suma de 5.000 lei pentru încălcarea prevederilor art. 27 şi art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 21^1 alin. (1) lit. b), art. 112 alin. (1) şi art. 117 alin.(1) din Decizia 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

Supusă la vot, propunerea de amendare a fost adoptată cu respectarea condiţiilor de legalitate prevăzute de art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare. În temeiul art. 90 alin. (1) lit. g) şi alin. (2), ale art. 91 alin. (1) şi (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 162 alin. (2) şi (3) din Codul audiovizualului,

Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea

DECIZIE:

Articol unic: Radiodifuzorul S.C. GRUPUL MEDIA CAMINA (G.M.C.) S.A. (titularul licenţei audiovizuale nr. R 427.2/26.04.2004, deciziei de autorizare nr.1002.1/27.02.2009 pentru postul RADIO ZU din localitatea Bucureşti), se sancţionează cu amendă în cuantum de 5.000 lei pentru încălcarea prevederilor art. 27 şi art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 21^1 alin. (1) lit. b), art. 112 alin. (1) şi art. 117 alin.(1) din Decizia 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.


Către,

S.C. GRUPUL MEDIA CAMINA (G.M.C.) S.A C.U.I. 15081313
B-dul Ficusului nr. 44 A, Corp B, etaj 4, sector 1, BUCUREŞTI

pentru postul RADIO ZU
Str. Mr. Gheorghe Şonţu nr. 8, sector 1, BUCUREŞTI

Vă înaintăm, alăturat, Decizia C.N.A. nr. 819/10.09.2009 privind amendarea cu 5.000 lei a radiodifuzorului S.C. GRUPUL MEDIA CAMINA (G.M.C.) S.A. pentru postul RADIO ZU din Bucureşti şi vă atenţionăm că, potrivit dispoziţiilor Deciziei C.N.A. nr. 52/2003, aveţi obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 06.00-14.00, următorul text :

„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul RADIO ZU cu amendă în cuantum de 5.000 lei, întrucât ediţiile emisiunii ,,Morning Zu’’, din 25 şi 26 august 2009, în intervalul orar 7.00-10.00, au fost difuzate în intervale orare necorespunzătoare în raport de subiectele cu conotaţii sexuale abordate şi de limbajul licenţios folosit, fapte ce încalcă normele privind protecţia copiilor.

De asemenea, în cadrul emisiunii „Morning Zu”, din ziua 3 septembrie 2009, nu au fost respectate nici normele privind difuzarea grupată a publicităţii şi separarea clară a acesteia de alte părţi ale programului prin ecrane neutre sau prin semnale optice şi acustice, aşa cum impun prevederile din legislaţia audiovizuală.

Pentru încălcarea prevederilor privind protecţia copiilor şi a celor referitoare la publicitate, postul RADIO ZU a fost sancţionat de Consiliul Naţional al Audiovizualului, de la începutul anului 2009, cu 5 amenzi în cuantum total de 30.000 lei.”

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.