Decizia nr. 698 din 23.06.2009

23.06.2009


Trimiteteţi articolul prin email title=

privind somarea S.C. PRO TV S.A.,
cu sediul în Bucureşti, Bd. Pache Protopopescu nr. 109, et. 1, sector 2

pentru postul de televiziune PRO TV

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 23 iunie 2009, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat sesizarea nr. 9494/19.06.2009, precum şi raportul întocmit de Direcţia Monitorizare privind „Ştirile PRO TV” difuzate în zilele de 30 aprilie şi 3 mai 2009 de postul de televiziune PRO TV.

Postul PRO TV aparţine radiodifuzorului S.C. PRO TV S.A. (licenţa audiovizuală nr. TV 018/29.01.1993, decizia de autorizare nr. 084.0/13.10.1994 şi reautorizare nr. 084.0-1/13.10.1994).

În urma analizării raportului de monitorizare şi a vizionării emisiunilor, Consiliul a constatat că radiodifuzorul S.C. PRO TV S.A. a încălcat dispoziţiile art. 155 alin. (1) şi (2) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit prevederilor invocate:

"(1) În sensul prezentului Cod, constituie publicitate politică clipurile publicitare care promovează un partid, un om politic sau un mesaj politic.

(2) Publicitatea politică este interzisă, cu excepţia perioadelor de campanie electorală."

Vizionând emisiunile invocate, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat prevederile privind regimul difuzării publicităţii, în speţă a publicităţii politice, care, potrivit dispoziţiilor legale se poate difuza numai în perioada campaniei electorale.

Consiliul a constatat că ediţiile de ştiri difuzate în zilele de 30 aprilie şi, respectiv, 3 mai 2009, de la ora 19.00, de postul de televiziune PRO TV au fost întrerupte de câte un calup publicitar, la începutul căruia a fost transmit un scurt reportaj în care s-a vorbit despre manifestările organizate de Ministerul Tineretului şi Sportului cu ocazia zilei de 2 mai, Ziua tineretului, şi în care a fost prezentat un interviu luat Ministrului Tineretului şi Sportului, d-na Monica Iacob Ridzi.

Redăm din raportul de monitorizare:

- 30.04.2009 - ora 19:00 - Ştirile PRO TV - calup publicitar:

"Voce din off: Petrecem cu foc de 1 Mai. Dar distracţia cea mare începe abia în 2 de ziua tinerilor. Asta promite Ministrul Tineretului şi Sportului, Monica Iacob Ridzi, care vrea cu orice preţ să ne scoată din case. Pentru asta sunt organizate concerte pe plajă la Costineşti dar şi în Bucureşti, Braşov, Iaşi şi Craiova. Şi nu doar atât. Tinerii sunt invitaţi la meciuri de rugby, tenis sau volei puse la cale special pentru ei. Zece dintre participanţi au şanse să câştige o excursie la Bruxelles.
Monica Iacob Ridzi: „Încercăm să oferim tinerilor anul acesta ceea ce încă nu a oferit nici un guvern din 1990 până în prezent.” Pe fondul acestor comentarii, sunt prezentate imagini în care tineri se distrează sau fac sport."

- „03.05.2009 - ora 19.00 - Ştirile PRO TV - calup publicitar:”La începutul calupului publicitar (...) , se transmite un scurt reportaj în care se spune că MTS a lansat programul ,,De două ori mai tineri” de Ziua Tineretului.

,,Pe plaja de la Costineşti, ministrul a dat tonul jocurilor sportive şi a anunţat că tot anul vor fi organizate concerte şi spectacole în capitalele judeţelor.”

Sunt prezentate imagini de la locul desfăşurării acţiunilor de pe plaja de la Costineşti şi d-na Monica Iacob Ridzi declară: „Avem un zid al ideilor unde toţi tinerii ne sugerează ceea ce ar dori ei ca noi, ca minister, să facem...”

Faţă de aceste aspecte, membrii Consiliului au constatat că postul de televiziune PRO TV a întrerupt ediţiile de ştiri menţionate şi a difuzat publicitate, în calup publicitar separat clar, sonor şi vizual, de restul programului, prin coperte neutre, astfel cum prevede art. 117 din Codul audiovizualului.

În cadrul acestor calupuri publicitare, în contextul prezentării manifestărilor care urmau să aibă loc sau care avuseseră loc cu ocazia zilei de 02 mai, Ziua tineretului, postul de televiziune PRO TV a transmis declaraţii ale d-nei Monica Iacob Ridzi, membru PD-L, Ministrul Tineretului şi Sportului.

Membrii Consiliului au apreciat că această prezentare a d-nei Ridzi a constituit o formă de promovare a acesteia, în calitate de om politic, în afara campaniei electorale.

Or, o astfel de abordare contravine dispoziţiilor alin. (2) al art. 155 din Codul audiovizualului, care interzice publicitatea politică, cu excepţia perioadelor de campanie electorală.

Având în vedere aceste aspecte, în temeiul prevederilor art. 162 alin. (2) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare şi ale art. 91 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor art. 15 din aceeaşi lege, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. PRO TV S.A. - pentru postul de televiziune PRO TV şi dispune intrarea de îndată în legalitate.

Potrivit Deciziei C.N.A. nr. 52/2003, postul de televiziune PRO TV are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text:

“Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul PRO TV cu somaţie publică, întrucât, în calupurile publicitare care au întrerupt emisiunile de ştiri difuzate în zilele de 30 aprilie şi, respectiv, 3 mai 2009, de la ora 19.00, a făcut publicitate unui om politic, fapt ce contravine dispoziţiilor art. 155 alin. (2) din Codul audiovizualului, care interzic publicitatea politică, cu excepţia perioadelor de campanie electorală."

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.