Decizia nr. 693 din 29.11.2011

06.12.2011


Trimiteteţi articolul prin email title=

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 29 noiembrie 2011, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare, în baza reclamaţiei înregistrate la CNA sub nr. 15060/04.11.2011, cu privire la spoturile publicitare Hervis Sports, difuzate în ziua de 06.11.2011.

Spotul Hervis Sports, compară şi economiseşte, trening Adidas cu o durată de 15 secunde a fost difuzat de următoarele posturi: • Kanal D – 06.11.2011, ora 9:44, ş.a.; • Prima TV – 06.11.2011, ora 18:25, ş.a.; • Pro TV– 06.11.2011, ora 19:45, ş.a.

Spotul a avut următorul conţinut: Imaginile difuzate pe ecran la începutul spotului: sigla INTERSPORT şi un trening de culoare neagră, cu dungi albe, iar pe ecran, a fost titrat: ADIDAS; Trening bărbaţi! Bumbac amestec ClimaLite; 399.90; Trening Adidas cumpărat din magazinul Intersport Bucureşti Mall, în data de 23.10.2011.

Voce din off, în concordanţă cu imaginile difuzate: Treningul Adidas costa la Intersport Bucureşti Mall, în data de 23.10.2011, 399,90 lei. Voce din off: În magazinele Hervis Sports, acelaşi trening costă cu 100 de lei mai puţin. Compară şi economiseşte!

Imaginile difuzate ulterior în concordanţă cu vocea din off: sigla Hervis SPORTS şi un trening de culoare neagră, cu dungi albe, iar pe ecran, s-a titrat: ADIDAS; Trening bărbaţi! Bumbac amestec ClimaLite; 299.90; Ofertă valabilă în limita stocului disponibil, în magazinele Hervis Sports din România.

Următorul carton a conţinut sigla Hervis Sports, iar pe ecran a fost titrat: COMPARĂ ŞI ECONOMISEŞTE! interro_liens_callback Pe fundal muzical, cu versurile Get movin’ Hervis Sports, s-a afişat sigla Hervis Sports.

Spotul Hervis Sports, compară şi economiseşte, încălţămintea Nike, cu o durată de 15 secunde, a fost difuzată de următoarele posturi: • Kanal D – 06.11.2011, ora 10:28, ş.a.; • Pro TV– 06.11.2011, ora 21:30, ş.a.; • Prima TV– 06.11.2011, ora 17:13, ş.a.

Spotul a avut următorul conţinut: Imaginile difuzate pe ecran la începutul spotului: sigla INTERSPORT şi un pantof sport, de culoare albă, marca Nike, iar pe ecran, a fost titrat: NIKE ELITE LEATHER; Încălţăminte timp liber bărbaţi; Material exterior: piele; 349.99; Încălţăminte Nike Elite Leather cumpărată din magazinul Intersport Afi Cotroceni Bucureşti, în data de 24.10.2011.

Voce din off, în concordanţă cu imaginile difuzate: Încălţămintea Nike Elite Leather la Intersport Cotroceni costa, în data de 24.10.2011, 349,99. Voce din off: În magazinele Hervis Sports, ea costă cu 100 de lei mai puţin. Compară şi economiseşte!

Imaginile difuzate ulterior în concordanţă cu vocea din off: sigla Hervis SPORTS şi un pantof sport, de culoare albă, marca Nike, iar pe ecran, s-a titrat: NIKE ELITE LEATHER; Încălţăminte timp liber bărbaţi; Material exterior: piele; 249.99; Ofertă valabilă în limita stocului disponibil, în magazinele Hervis Sports din România.

Următorul carton a conţinut sigla Hervis Sports, iar pe ecran a fost titrat: COMPARĂ ŞI ECONOMISEŞTE! interro_liens_callback Pe fundal muzical, cu versurile Get movin’ Hervis Sports, s-a afişat sigla Hervis Sports.”

Analizând raportul de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că spoturile publicitare Hervis Sports nu respectă dispoziţiile referitoare la regimul difuzării publicităţii în audiovizual prevăzute de articolele 93 şi 101 din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit dispoziţiilor invocate:

  • art. 93: Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale.
  • art. 101 - Este interzisă orice formă de promovare a unor produse sau a unor servicii care sugerează publicului ori îl instigă să renunţe la alte produse sau servicii similare ori asemănătoare identificabile. Membrii Consiliului consideră că difuzarea spoturilor publicitare pentru Hervis Sports pe posturile de televiziune, într-o manieră în care sugerează şi îndeamnă publicul să renunţe la un produs în favoarea altuia, pe motiv că este mai ieftin, fără însă să precizeze şi caracteristicile esenţiale ale acestuia, în raport cu cel comparat la preţ, este de natură a prejudicia atât interesele consumatorilor, cât şi pe cele ale firmelor concurente.

Astfel, Consiliul a constatat că informaţiile oferite publicului sugerează şi încurajează consumatorul să achiziţioneze treningul Adidas şi încălţămitea sport Nike Elite Leather din magazinele Hervis Sports, la un preţ mai mic decât cel practicat în magazinele Intersport Bucureşti Mall şi Intersport Afi Cotroceni, fără ca telespectatorii să fie informaţi şi cu privire la caracteristicile esenţiale ale produselor comparate. De exemplu, mesajul care sugerează şi îndeamnă consumatorii să achiziţioneze încălţămintea Nike Elite Leather, din magazinele Hervis Sports, nu conţine informaţii referitoare la caracteristicile esenţiale ale produselor comercializate în raport de cele vândute în magazinele concurente.

Consiliul apreciază că numai respectarea prevederilor legale poate asigura o informare corectă şi completă a publicului telespectator şi o competiţie loială între comercianţii care îşi promovează produsele şi serviciile pe posturile de televiziune. Având în vedere aceste aspecte, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune, cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, intrarea de îndată în legalitate în privinţa spoturilor publicitare Hervis Sports, în sensul respectării regulilor de difuzare a publicităţii în audiovizual.