Decizia nr. 669 din 22.11.2011

25.11.2011


Trimiteteţi articolul prin email title=

privind somarea S.C. ANTENA 3 S.A.

Bucureşti, Şos. Bucureşti-Ploieşti nr. 25-27, etaj 1, sector 1

pentru postul de televiziune ANTENA 3-NEWS & CURRENT AFFAIRS

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 22 noiembrie 2011, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întrocmit de Direcţia Monitorizare în baza reclamaţiilor înregistrate sub nr. 15013/03.11.2011 şi nr. 15514/14.11.2011, cu privire la emisiunea „Sinteza zilei”, difuzată de postul de televiziune Antena 3 în data de 18 octombrie 2011.
 Postul ANTENA 3 - NEWS & CURRENT AFFAIRS aparţine radiodifuzorului S.C. ANTENA 3 S.A. (licenţa audiovizuală nr. S-TV 76.1/16.12.2003 şi decizia de autorizare nr. 882.0/24.06.2005).

Analizând raportul de monitorizare şi vizionând înregistrarea, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat prevederile articolului 40 alin. (1) (teza I) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual.

Potrivit dispoziţiilor invocate:
 art. 40 alin. (1): În virtutea dreptului la propria imagine, în cazul în care în programele audiovizuale se aduc acuzaţii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susţinute cu dovezi, (...);
 În fapt, postul de televiziune Antena 3 a difuzat în data de 18 octombrie 2011, cu începere de la ora 21.45, emisiunea „Sinteza Zilei moderată de domnul Mihai Gâdea. În cadrul acesteia, au participat, în calitate de invitaţi, domnii: Val Vâlcu, jurnalist; Hanibal Dumitraşcu, psiholog; Oreste Theodorescu, realizator Antena 2; Gelu Voican Voiculescu;
 Emisiunea a fost difuzată sub titlul: „Vindecători sau şarlatani? Credeţi în vindecări miraculoase?”, în cadrul dezbaterii fiind abordate mai multe tipuri de „tratament” sau metode „neconvenţionale” de vindecare a unor afecţiuni declarate de medici ca incurabile. Spre sfârşitul emisiunii, în discuţie a fost adusă „terapia alternativă Kozak”.

Redăm din raportul de monitorizare:
 Mihai Gâdea: Vorbeam, de exemplu, pe pauza de publicitate, cu Val Vâlcu ce ne povestea un lucru foarte interesant: cine nu-şi aduce aminte de domnul Kozak? Kozak, care făcea tot felul de tratamente şi înţeleg că s-a făcut un experiment ştiinţific? Val Vâlcu: Da, CNST, Consiliul Naţional al Ştiinţei şi Tehnologiei, au ordonat, într-un fel, spitalului Fundeni să-i ofere 50 de paturi acestui Kozac, am un interviu cu profesorul Oproiu, era directorul spitalului, chiar atunci l-am pus pe DC News. Ei au urmărit 6 luni de zile, tipul era specializat în boli de piele, fiind de profesie croitor, iar suculenţa, ce vorbeau oamenii la spital, nici măcar nu era croitor de costume, croia doar pantaloni, pe vremea aia era o treaptă inferioară a croitoriei, să ştii doar pantaloni. Mari profesori, Setlacek, Oproiu, au urmărit pacienţii...s-au prins foarte târziu, el, după 6 luni, înainte să fie trase concluziile acestui studiu, eu cred că e singurul făcut în lumea estică pe aceste terapii alternative - poate în Rusia nu se publicau - a cerut paşaport ca să plece în Canada. Spitalul nu i-a aprobat, se temeau să nu rămână, cum se spune, a primit nu se ştie de la cine paşaport şi dus a fost, după care s-au sigilat rezultatele - foile de observaţie - şi totul a rămas ascuns, până la sfârşit. Ce făcea tipul - că aicea e frumuseţea - la fel fac acum vindecătorii chinezi, vânzătorii chinezi de leacuri miraculoase, ierbal. (...) Însă tipul făcea greşeli îngrozitoare: pe un tip cu porfirie, o boală la care lumina este contraindicată total, a dat naştere acelor legende despre vampiri această boală, a zis că e stafilococie cutanată, deci coşuri, l-a scos în soare, era vară, să facă plajă. Omul murea dacă nu era dus la reanimare rapid de către medici. (...) (...) Gelu Voican Voiculescu: Dar Kozak a avut succes în continuare şi în Canada. Val Vâlcu: Până au murit câţiva oameni, la fel ca în România. Oreste Theodorescu: Vreau să spun ceva înainte de pauza... Mihai Gâdea: a omorât câţiva oameni, aţi spus? Val Vâlcu: Am înţeles că erau greşite plantele, acolo n-a mai urmărit nimeni, aşa s-a spus, că a dat greş cu terapia...

Analizând înregistrarea emisiunii, din perspectiva aspectelor menţionate în reclamaţie, membrii Consiliului au apreciat că aceasta este întemeiată. Astfel, Consiliul a constatat că în cadrul emisiunii, la adresa unei persoane au fost aduse acuzaţii grave, în speţă, că tratamentele indicate de persoana în cauză au avut drept consecinţă decesul unor pacienţi, fără a se menţiona în mod clar dovezile sau probele concrete pe care se sprijină aceste acuzaţii.

Consiliul a apreciat că o acuzaţie, precum „au murit câţiva oameni, la fel ca în România”, trebuia să fie însoţită de prezentarea unor dovezi, să fie susţinută cu probe, în condiţiile în care persoana la adresa căreia au fost formulate acuzaţiile nu a fost condamnată de o instanţă judecătorească pentru astfel de fapte. Raportat la acest aspect, Consiliul a apreciat că prezentarea unor astfel de acuzaţii, neînsoţită de dovezi, a fost de natură să afecteze imaginea urmaşilor persoanei respective şi memoria acesteia.

Totodată, Consiliul reiterează faptul că o întrebare precum cea pusă de moderator, respectiv „a omorât câţiva oameni, aţi spus?”, nu constituie o solicitare fermă adresată invitatului de a proba afirmaţiile acuzatoare sau de a indica, cel puţin, probele care le susţin, pentru a permite publicului să evalueze cât de justificate sunt acuzaţiile, aşa cum impun reglementările în domeniul audiovizualului, ba, din contră, măreşte gravitatea acuzaţiei făcute, la modul general, de către invitat. Având în vedere aceste aspecte, membrii Consiliului au propus sancţionarea radiodifuzorului S.C. ANTENA 3 S.A. cu somaţie publică.

În conformitate cu dispoziţiile art. 144 alin. (2) şi (3) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual şi în temeiul art. 91 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor art. 15 din aceeaşi lege, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. ANTENA 3 S.A. - pentru postul de televiziune ANTENA 3 - şi dispune intrarea de îndată în legalitate.

Potrivit dispoziţiilor art. 931 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, aveţi obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, de cel puţin 3 ori, sonor şi vizual, în intervalul orar 18.00-21.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text:

Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul ANTENA 3 cu somaţie publică, întrucât, în cadrul emisiunii „Sinteza zilei” din data de 18 octombrie 2011, memoria unei persoane decedate a fost afectată prin acuzaţiile formulate, iar imaginea familiei acesteia a fost prejudiciată.”

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.