Decizia nr. 661 din 05.12.2013

09.12.2013


Trimiteteţi articolul prin email title=


 privind amendarea cu 10.000 lei a S.C. REALITATEA MEDIA S.A.
 Bucureşti, Şos. Bucureşti-Ploieşti nr. 172-176, Clădirea Willbrook, corp A, et. 3, cam. 5, sector 1 C.U.I. 14080700

 pentru postul de televiziune REALITATEA TV

 Întrunit în şedinţă publică în ziua de 5 decembrie 2013, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat rapoartele întocmite de Direcţia Monitorizare, în baza sesizărilor înregistrate sub nr. 8648/26.09.2013, 8648/08.10.2013, 8648/18.10.2013 şi 11022/17.10.2013, cu privire la unele ediţii ale emisiunilor « Deschide lumea » şi «Jocuri de putere » difuzate de postul REALITATEA TV. Postul de televiziune REALITATEA TV aparţine S.C. REALITATEA MEDIA S.A. (licenţa audiovizuală nr. S-TV 30.7/27.03.2001, decizia de autorizare nr. 447.0/30.10.2001 şi reautorizare nr. 447.2-1/25.10.2011).

 În urma dezbaterilor ce au avut loc după analizarea raportului de monitorizare şi a vizionării înregistrărilor, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat prevederile art. 66 alin. (1) lit. (a) şi alin. (2) şi art. 67 din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

 Conform prevederilor invocate:
 Art. 66 (1) În programele de ştiri şi dezbateri informarea în probleme de interes public, de natură politică, economică, socială sau culturală, trebuie să respecte următoarele principii:
 a) asigurarea imparţialităţii, echilibrului şi favorizarea liberei formări a opiniilor, prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziţie, în perioada în care problemele sunt în dezbatere publică;
 (2) Prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziţie se asigură, de regulă, în cadrul aceleiaşi emisiuni, iar în mod excepţional, în emisiunile următoare; în cazul în care cei solicitaţi refuză să participe sau să îşi precizeze punctul de vedere, acest fapt trebuie menţionat pe post; absenţa punctului de vedere al uneia dintre părţi nu exonerează realizatorul/moderatorul de asigurarea imparţialităţii.
 Art. 67 În exercitarea dreptului lor de a-şi exprima opinii sau puncte de vedere în legătură cu subiecte de interes public, prezentatorii şi moderatorii trebuie să asigure o separare clară a opiniilor de fapte şi nu trebuie să profite de apariţia lor constantă în programe într-un mod care să contravină exigenţelor de asigurare a imparţialităţii.

 În fapt, postul „Realitatea TV” a difuzat, în data de 7 octombrie 2013, de la ora 22.30, emisiunea de dezbateri „Jocuri de putere”, emisiune moderată de domnul Rareş Bogdan. Potrivit raportului de monitorizare, în cadrul acesteia au participat, în calitate de invitaţi, domnii Radu Golban, economist şi politolog, Cristian Muntean, reprezentant al proprietarilor de service-uri din România, Ovidiu Marincea, jurnalist, Lucian Isar.
 Temele abordate în emisiune au fost legate de strategia economică a Guvernului Ponta, privind mai multe aspecte – Ordonanţa privind Codul Insolvenţei, privatizarea CFR Marfă, un nou impozit forfetar pe care Guvernul ar vrea să-l introducă de la 1 ianuarie 2014 pentru a compensa pierderile de la buget. Subiectul privind noul impozit forfetar a fost abordat începând cu ora 23.09, pe ecran fiind afişate titlurile: SICRIUL FORFETAR LOVEŞTE DIN NOU, FORFETARUL, AMBULANŢĂ SAU ŞTREANG?, GUVERNUL ROMÂNIEI, UN TSUNAMI.

 În cadrul emisiunii, pe ecran au fost afişate date privind modul cum va fi aplicat noul impozit şi au fost prezentate declaraţiile din trecut ale unor politicieni, printre care şi a doamnei Maria Grapini, actual ministru delegat pentru IMM-uri, Mediul de Afaceri şi Turism, declaraţii prin care aceştia condamnau impozitul forfetar. În opinia moderatorului, aceste declaraţii contraziceau flagrant „ceea ce se întâmplă acum”, demonstrând lipsa de consecvenţă a actualilor guvernanţi.

 Citând o declaraţie a doamnei Maria Grapini din aprilie 2009, moderatorul emisiunii şi invitaţii prezenţi, au făcut următoarele comentarii: „Rareş Bogdan: Doamna Grapini, sunteţi o femeie simpatică, inteligentă, pentru Dumnezeu, sunteţi în Guvern, dumneavoastră aţi ridicat mânuţa, aţi spus „Da” pentru forfetar. Că-mi spuneţi că nu e respectivul forfetar, eu vă invit în emisiune în una din ediţiile viitoare, chiar să discutăm faţă în faţă despre acest impozit, să-mi explicaţi cum în aprilie 2009 spuneaţi – În loc să lase IMM-urile să respire, Pogea le pune perna pe gură prin acest impozit, care va duce la disparţia multor întreprinderi. Păi al dracu, atunci duceau la dispariţia multor întreprinderi şi acum nu duc? Lucian Isar: O să vă spună că de data asta e un impozit minim şi nu e un impozit forfetar şi o să vă joace în semantică... Rareş Bogdan: Nu, dar o invit să răspundă. E o femeie care chiar participă la dezbateri, a fost de atâtea ori în emisiuni televizate. Nu se ascunde. Nu e un ministru care stă ascuns în cămările Guvernului. Ovidiu Marincea: Doamna ministru, cea mai cunoscută şi cea mai promovată persoană din domeniul textil unde lucra la firma PASMATEX pe vremea când era de cealaltă parte a baricadei şi nu ajunsese ministru spunea că e un atac armat. Că o să-şi închidă firmele şi o să plece afară, că nu se mai poate aşa ceva, ce-a făcut Boc. Ovidiu Marincea: Dacă o să intre în direct sau dacă o să vă dea un răspuns doamna ministru o să vă spună că nu este impozit forfetar. Rareş Bogdan: O invit chiar într-o emisiune în care să ne explice exact cum vor plăti spălătoriile 18.000 de lei, vopsitoriile 48.000 de lei, vulcanizările 14.400, service-urile 120.000 de lei pe an, fiindcă în momentul ăsta unii se pregătesc să fugă pe dealuri când aud. Alţii...discuţia continuă despre sumele mari pe care le au de plătit aceste firme şi, practic, se va încuraja evaziunea fiscală. Ovidiu Marincea: Cel puţin la doamna Grapini a fost o totală dezamăgire pentru mine, pentru că era sursa noastră, mereu o sunam de la ziar, era vocea tuturor IMM-urilor din România şi critica toate măsurile pe care le lua Guvernul Boc. Şi acum ne uităm la această guvernare USL, că am văzut o analiză foarte interesantă făcută de România Liberă acum câtva timp, în care au luat 10 măsuri ale Guvernului Boc, preluate de Guvernul USL. 10 măsuri. Există 10 măsuri ale Guvernului Boc preluate de Guvernul USL şi puse în practică. Nu pot să spun decât că aceste declaraţii erau strict electorale, ipocrite şi politicianiste”.
 După pauza de publicitate, moderatorul s-a adresat direct ministrului Maria Grapini: „Rareş Bogdan: Doamna Grapini, doamna ministru, ca să fie lucrurile foarte clare, vă invit într-o emisiune dedicată. Am înţeles că dumneavoastră pe telefon aveţi o problemă că nu s-ar înţelege lucrurile, că fly-ul la dumneavoastră nu s-a putut trimite din alte motive, că nu aţi putut veni la emisiunea noastră, deşi aţi fost invitată, nu e nicio problemă, pentru că nu e dedicată doar acestui forfetar. Eu vreau să fie lămurite lucrurile şi aveţi încredere, invitaţia este deschisă către dumneavoastră, urmează cu colegii dumneavoastră sau cu subordonaţii dumneavoastră de la comunicare sau cu dumneavoastră când sunteţi dispusă, miercuri, joi, săptămâna viitoare – luni, marţi, miercuri, pentru că durează încă dezbaterea până la 1 ianuarie mai e timp, aveţi timp să veniţi să ne explicaţi exact ce v-aţi gândit dumneavoastră şi de ce v-aţi schimbat cu 180 de grade. Nu încercaţi să faceţi presiuni, că nu ţine la mine, credeţi-mă. Nu încercaţi să faceţi presiuni că vă supăraţi. Nu e nicio problemă. Vă invit când vreau eu, nu când vreţi dumneavoastră, aţi înţeles? Ca să fie lucrurile foarte clare.
 Deci sunteţi invitată în funcţie de când puteţi şi dumneavoastră. Dar eu decid aici. Dumneavoastră decideţi la minister. Aşa că degeaba faceţi scandal şi sunaţi prin regie. Că nu vă primesc decât când vreau eu. Eu vreau joi vineri, sâmbătă, luni, marţi, miercuri, joi. În regulă? La revedere! -Nu vă mai uitaţi, să nu fiţi agitată peste noapte, că vă bate domnul Ponta dimineaţă. Vă dă peste degete cu rigla. Domnul Golban, este supărata doamna asta, cam agitată de felul ei. Era aşa prietenoasă când era în opoziţie, acuma devine foarte arogantă şi agitată. Radu Golban: Aţi fost şi dumneavoastră foarte prietenos acuma. Rareş Bogdan: Da, am fost foarte prietenos, pot fi mai prietenos decât atât. (...) Rareş Bogdan: Staţi, că mi-a creat mare presiune doamna Grapini în studio şi îmi dereglează la început de săptămână, am un început de săptămână foarte greu, doi dintre principalii piloni ai acestei emisiuni - Cosmin Silistraru, Călina Berceanu – doamna Grapini în loc să guverneze, să se ocupe cumva să nu introducă un impozit în plus, mi-a certat colegii. Doamna Grapini, nu au nicio vină. Eu sunt vinovat, eu. Şi v-am spus, vă invit. Dar ca să nu spuneţi că vorbiţi numai un minut, trei minute, că vorbim peste dumneavoastră, sunteţi invitata mea, v-am spus în următoarele 10 zile aveţi aici oră, dumneavoastră cu mine. Şi vă expuneţi punctul de vedere, aveţi încredere, suntem oameni serioşi. Aşa cum aţi fost la noi 10 ani săptămânal în emisiuni, vă asigur că vă e deschisă uşa acestei televiziuni în continuare. Dar vă rog, veniţi aici în platou, acum am avut şi alte subiecte şi nu mai puneţi presiune că nu sunteţi PR-ist de serviciu. Nu mai puneţi presiune, că eu nu răspund la presiuni, doamna Grapini. Poate vorbiţi cu alţii. Eu nu răspund la presiuni, din contra, mă enervaţi când faceţi chestii din astea. Deci nu mai faceţi că nu...vă bag în direct când vreau eu. Aţi înţeles? Degeaba vă certaţi cu producătorul, cu editorul, cu patronul, cu tot. Aici eu sunt şeful. Două ore eu sunt Ponta al dumneavoastră. Aici eu sunt Ponta. Cu Ponta vă certaţi acolo. La revedere! Noapte buna! Nu şi dumneavoastră, doamna Grapini, dumneavoastră veţi avea somnul agitat. Dar nu vă bateţi joc de cei cu service-urile, hotelurile, barurile, cafenelele, restaurantele, spălătoriile. Că aţi promis altceva, şi dumneavoastră şi Chiţoiu. Şi Ponta. La revedere! Noapte bună, dumneavoastră, numai bine. Nu uitaţi să iubiţi România.”

 În urma analizării conţinutului emisiunii, membrii Consiliului au constatat că desfăşurarea acesteia s-a făcut cu încălcarea dispoziţiilor legale privind asigurarea unei informări echilibrate şi imparţiale a publicului în probleme de interes public, întrucât, în cadrul acesteia nu a fost asigurată şi prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziţie, astfel încât publicul să aibă posibilitatea de a-şi forma în mod liber o opine.
 Astfel, Consiliul a constatat că, deşi în discuţie a fost adus un subiect referitor la introducerea unui nou impozit, nu a fost prezentat niciun punct de vedere oficial, cu toate că, pe tot parcursul emisiunii, doamnei ministru delegat pentru IMM-uri, Mediul de Afaceri şi Turism, Maria Grapini, i s-a imputat faptul că nu doreşte să explice, în emisiune, raţiunile demersului executivului.
 Or, obligaţia de a asigura prezentarea echilibrată şi imparţială a informaţiilor şi punctelor de vedere incumbă radiodifuzorului, astfel încât acesta trebuia să întreprindă toate demersurile pentru a obţine o opinie, o explicaţie oficială sau care să susţină o poziţie contrară celor exprimate în cadrul emisiunii, pe care să o prezinte publicului.
 Mai mult, aşa cum reiese din conţinutul emisiunii, doamna Grapini a dorit să intervină telefonic şi să-şi exprime poziţia, însă moderatorul emisiunii a avut o atitudine ireverenţioasă, agresivă, contrară spiritului reglementării, de respingere ori restricţionare a dreptului persoanei de a-şi exprima punctul de vedere, considerând că numai prezenţa fizică în studiou a acesteia ar răspunde exigenţelor sale, aşa cum rezultă din raportul de monitorizare: „(...) Dar ca să nu spuneţi că vorbiţi numai un minut, trei minute, că vorbim peste dumneavoastră, sunteţi invitata mea, v-am spus în următoarele 10 zile aveţi aici oră, dumneavoastră cu mine. Şi vă expuneţi punctul de vedere, aveţi încredere, suntem oameni serioşi. Aşa cum aţi fost la noi 10 ani săptămânal în emisiuni, vă asigur că vă e deschisă uşa acestei televiziuni în continuare. Dar vă rog, veniţi aici în platou, acum am avut şi alte subiecte şi nu mai puneţi presiune că nu sunteţi PR-ist de serviciu. Nu mai puneţi presiune, că eu nu răspund la presiuni, doamna Grapini. Poate vorbiţi cu alţii. Eu nu răspund la presiuni, din contra, mă enervaţi când faceţi chestii din astea. Deci nu mai faceţi că nu...vă bag în direct când vreau eu. Aţi înţeles? Degeaba vă certaţi cu producătorul, cu editorul, cu patronul, cu tot. Aici eu sunt şeful. Două ore eu sunt Ponta al dumneavoastră.(...)”

 Or, potrivit dispoziţiilor art. 66 din Codul audiovizualului, prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziţie se asigură, de regulă, în cadrul aceleiaşi emisiuni, iar în mod excepţional, în emisiunile următoare, întrucât publicul trebuie să beneficieze de o informare echilibrată şi imparţială, permanent şi în orice emisiune, iar situaţia analizată, în mod evident, nu poate fi considerată una de excepţie, în condiţiile în care persoana nu refuza să prezinte un punct de vedere, ci dimpotrivă, dorea să-şi exprime opinia, fiind “acuzată” că face presiuni să intre în direct. Mai mult, reglementările din domeniul audiovizualului prevăd că, în cazul în care cei solicitaţi refuză să participe sau să îşi precizeze punctul de vedere, acest fapt trebuie menţionat pe post, iar absenţa punctului de vedere al uneia dintre părţi nu exonerează realizatorul/moderatorul de asigurarea imparţialităţii.
 De asemenea, Consiliul a constatat că atitudinea moderatorului a fost una de natură să încalce şi dispoziţiile art. 67 din Codul audiovizualului, potrivit cărora, în exercitarea dreptului lor de a-şi exprima opinii sau puncte de vedere în legătură cu subiecte de interes public, prezentatorii şi moderatorii trebuie să asigure o separare clară a opiniilor de fapte şi nu trebuie să profite de apariţia lor constantă în programe într-un mod care să contravină exigenţelor de asigurare a imparţialităţii.

 În aceeaşi şedinţă publică a Consiliului au mai fost analizate şi rapoartele referitoare la emisiunile „Deschide lumea” difuzată de postul Realitatea TV în data de 7.10.2013 şi emisiunea „Jocuri de putere” din data de 16.10.2013.
 În ce priveşte emisiunea „Deschide lumea”, Consiliul a constatat că, la un moment dat, în cadrul acesteia, în contextul abordării temei privatizării CFR Marfă, jurnalistul Silviu Mănăstire a făcut următoarea afirmaţie:
 „Silviu Mănăstire: Am primit amendă de la CNA 10.000 de lei pentru că am avut curajul să denunţăm o astfel de afacere, făcută în beneficiul unui domn care a venit şi ne-a reclamat la CNA. Cei de la CNA ne-au dat amenda nu pentru că am zis, că am dat informaţii eronate. Era vorba de Aerodromul de la Tuzla, da? Vine statul român şi spune unui privat tu primeşti drept să-ţi faci aeroport aicea, cu dedicaţie, cu firma. Ordonanţa de Urgenţă viza şi firma care primească dreptul să facă aeroportul. Aşa se fac lucrurile. Vor creiona băieţii de la Justiţie o nouă ordonanţă, Gruia Stoica va primi timp...”
 Or, sancţiunea la care a făcut referire domnul Silviu Mănăstire a fost stabilită de Consiliu având în vedere mai multe aspecte, printre care şi faptul că, deşi abordase subiectul referitor la aeroportul Tuzla în două emisiuni anterioare, radiodifuzorul nu a înţeles să prezinte şi opinii sau puncte de vedere divergente, în opoziţie cu afirmaţiile de natură acuzatoare făcute de moderatoarea emisiunii ori de invitaţii acesteia la adresa unor persoane fizice ori juridice presupus implicate într-un proiect.
 De asemenea, respectiva sancţiune a avut în vedere şi faptul că dezbaterea subiectului nu s-a făcut cu asigurarea informării corecte a publicului, a imparţialităţii şi echilibrul opiniilor, în cadrul discuţiilor acreditându-se în mod repetat ideea că există interese oculte ca facilitatea de vamă şi frontieră să fie “administrate privat”. Subiectul referitor la aeroportul de la Tuzla a fost reluat şi în cadrul emisiunii “Jocuri de putere” din 16 octombrie 2013, chiar de către moderatorul emisiunii, domnul Rareş Bogdan, care a făcut următoarele comentarii: „Rareş Bogdan: Am revenit la Jocuri de putere, un nou tun se prefigurează, a fost Oltchimul, a fost CFR Marfă, au încercat cu portul Constanţa, încă nu e terminată afacerea portului Constanţa Alexandru Cautiş: Mai multe porturi sunt. Rareş Bogdan: Mai multe porturi, plus aeroporturi spre Tuzla încolo. Unii încearcă să le transforme în aeroporturi private şi dacă se poate pe graniţa Schengen, aşa, în mintea unora...Loteria. Loteria Română...discuţia continuă mai departe pe tema afacerilor care s-ar face la Loteria Română.”

 Faţă de aceste aspecte, membrii Consiliului au constatat că, deşi a avut la dispoziţie dreptul la replică sau alte informaţii provenind de la reprezentanţii aeroportului Tuzla, radiodifuzorul a continuat prezentarea către public a subiectului într-un mod total lipsit de obiectivitate şi de echilibru al opiniilor sau punctelor de vedere, contrar dispoziţiilor legale, fapt de natură să afecteze posibilitatea telespectatorilor de a-şi forma în mod liber o opinie.
 Având în vedere aceste aspecte, Consiliul a decis, cu respectarea dispoziţiilor art. 90 alin. (4) şi a condiţiilor de legalitate prevăzute de art. 15 din Legea audiovizualului, sancţionarea radiodifuzorului S.C. REALITATEA MEDIA S.A. cu amendă în cuantum de 10.000 lei.
 În temeiul şi cu respectarea art. 91 alin. (1) şi (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare,
 Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea

 DECIZIE:

 Art. 1: Radiodifuzorul S.C. REALITATEA MEDIA S.A., având licenţa audiovizuală nr. S-TV 30.0/27.03.2001, decizia de autorizare nr. 447.0/30.10.2001 şi de reautorizare nr. 447.2-1/25.10.2011, se sancţionează cu amendă în cuantum de 10.000 lei pentru încălcarea prevederilor art. 66 alin. (1) lit. a) şi alin. (2) şi art. 67 din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.
 Art. 2. În conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Legea audiovizualului, prezenta decizie poate fi atacată direct la secţia de contencios administrativ a curţii de apel, fără a fi necesară formularea unei plângeri prealabile, în termen de 15 zile de la comunicare.
 Art. 3. Potrivit dispoziţiilor art. 931 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, radiodifuzorul are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text:

 „Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de televiziune REALITATEA TV cu amendă de 10.000 lei, întrucât, în prezentarea unor subiecte de interes public, de natură politică, economică sau socială, abordate în cadrul emisiunilor „Deschide lumea” din 7 octombrie şi „Jocuri de putere” din 7 şi 16 octombrie 2013, radiodifuzorul nu a înţeles să prezinte şi opinii sau puncte de vedere divergente, în opoziţie cu afirmaţiile făcute de unul dintre moderatorii emisiunilor ori de invitaţi, fapt de natură să contravină principiilor referitoare la asigurarea imparţialităţii, echilibrului punctelor de vedere şi favorizării liberei formări a opiniei telespectatorilor.”

 Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.