Decizia nr. 658 din 03.12.2013

09.12.2013


Trimiteteţi articolul prin email title=

 privind somarea S.C. REALITATEA MEDIA S.A.,
 Şos. Bucureşti-Ploieşti nr. 172-176, corp A, etaj 3, camera 5, sector 1 BUCUREŞTI, C.U.I. 14080700

 pentru postul de televiziune THE MONEY CHANNEL Bucureşti, Calea Floreasca, nr. 111-113, etaj 1, sector 1

 Întrunit în şedinţă publică în ziua de 3 decembrie 2013, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat rapoartele întocmite de Direcţia Monitorizare, precum şi reclamaţiile nr. 8406, 8407 din 30.07.2013 şi 9790, 9809 din 18.09.2013 cu privire la respectarea dispoziţiilor din domeniul audiovizualului referitoare la regimul difuzării publicităţii în cadrul unor ediţii ale emisiunilor „Business resort”, „La mare pressing”, „Turist în ţara mea”, Săptămâna turistică”, Business Boutique” şi „Performanţă şi agricultură” difuzate de postul THE MONEY CHANNEL, în zilele de 27 şi 29 iulie, 19 şi 24 august, 17 septembrie, respectiv 21 noiembrie 2013.

 Postul de televiziune THE MONEY CHANNEL aparţine S.C. REALITATEA MEDIA S.A. (licenţa audiovizuală nr. S-TV 146.7/02.03.2006 eliberată la data de 30.04.2013, decizia de autorizare nr. 1087.0-5/25.04.2006, reautorizare nr. 1087.1/30.04.2013).
 În urma analizării raportului de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. REALITATEA MEDIA S.A. a încălcat prevederile articolelor 27 alin. (1) şi 29 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale articolelor 102 alin. (1), 103 alin. (1) şi 106 alin. (3) lit. a) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

 Potrivit dispoziţiilor din Legea audiovizualului:

  • art. 27 alin. (1): Publicitatea televizată şi teleshoppingul trebuie să fie uşor de identificat şi trebuie să fie separate de conţinutul editorial. Fără a aduce atingere utilizării de noi tehnici publicitare, se asigură o separare prin mijloace optice şi/sau acustice şi/sau spaţiale între publicitatea televizată, teleshopping şi, respectiv, celelalte părţi ale programelor.
  • art. 29 alin. (1): Comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele condiţii:
     a) să poată fi uşor identificate ca atare, comunicările audiovizuale cu conţinut comercial mascat fiind interzise. Conform prevederilor din Codul audiovizualului:
  • art. 102 alin. (1): Este interzisă publicitatea care nu este conformă cu dispoziţiile legale.
  • art. 103 alin. (1): Este interzisă difuzarea de emisiuni, altele decât teleshoppingul, în care sunt promovate bunuri sau servicii, precum şi la produsele şi serviciile culturale.
  • art. 106 alin. (3): Pentru asigurarea condiţiilor de identificare şi de separare, precizate la alin. (1), spoturile publicitare şi de teleshopping se difuzează cu respectarea următoarelor reguli: a) calupurile publicitare trebuie separate clar, sonor şi vizual, de programele audiovizuale, prin coperte neutre, cu menţiunea „Publicitate”.

 Analizând conţinutul unor ediţii ale emisiunilor „Business resort”, „La mare pressing”, „Turist în ţara mea”, Săptămâna turistică”, Business Boutique” şi „Performanţă şi agricultură” difuzate de postul THE MONEY CHANNEL, difuzate în perioada 27 iulie - 21 noiembrie 2013, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat prevederile privind regimul juridic al publicităţii în cadrul serviciilor de programe. Astfel, s-a constatat că a fost difuzată publicitate mascată în favoarea unor hoteluri, cluburi, servicii şi centre de înfrumuseţare, precum şi a unor firme din domeniul agricol şi de marochinărie, fapt ce contravine prevederilor art. 29 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului, care interzice o asemenea formă de publicitate.

 Redăm din raportul de monitorizare:

  • „În emisiunea „Săptămâna turistică”, din 29.07.2013, transmisă în reluare, prezentatoarea Iulia Mladin a expus pe larg facilităţile complexului hotelier „Phoenicia Holiday Resort”. Pe banda de titlu au fost difuzate informaţiile: „Cazare Phoenicia Holiday Resort. Tarife: 286,2 euro/pers/2 nopţi/cazare, demipensiune şi piscină; Cazare Phoenicia Holiday Resort. Tarife: 318 euro/pers/3 nopţi (all-inclusive)”. Au fost prezentate imagini ale complexului, cu detalii ale apartamentelor, restaurantelor şi locurilor de joacă pentru copii.
  • „În emisiunea „Pressing”, din 29.07.2013, în intervalul orar 23.00-23.53, a fost promovat „Clubul Megalos”. Astfel, timp de aproximativ 9 minute, prezentatorul emisiunii împreună cu cameramanul fac turul clubului Megalos, întrebând câţiva tineri care se distrau acolo de ce au ales clubul Megalos şi ce sumă au de gând să cheltuiască. La intrare, camera focalizează pe bannerul cu numele clubului, iar din interior au fost prezentate imagini cu tinerii aflaţi la mese sau pe ringul de dans.”
  • „În emisiunea „Turist în ţara mea (reluare), difuzată în data de 19.08.2013, de la ora 12.00, a fost prezentat ,,Phoenicia Grand Hotel”, fiind difuzate imagini din exteriorul şi interiorul hotelului, căruia d-na Iulia Milea, reprezentantul hotelului, i-a făcut următoarea prezentare: „Este un hotel de 423 de camere, de asemenea, avem şi şapte săli de conferinţe unde se organizează constant meeting-uri pentru că este un hotel de business, hotelul are şi trei restaurante. Unul este cu specific libanez, cel de-al doilea este cu specific internaţional, iar cel de-al treilea este cu specific italian”.
     Au fost prezentate imagini din sălile de conferinţă, din camerele de hotel, cele trei restaurante, centrul Spa, centrul fitness din cadrul hotelului, însoţite de comentarii voce din off: „În cursul săptămânii tariful unei camere începe de la 65 de euro şi include mic dejun, bufet suedez, acces la centrul Spa, Fitness, saună, jacuzzi, parcare şi internet WIFI. Însă există şi oferta City Break, 114 euro pentru două nopţi de persoană sau 165 de euro pentru trei nopţi de persoană. -Dacă vii însoţit, suplimentul pentru cea de a doua persoană este de 20, respectiv 30 de euro.” De asemenea, în aceeaşi emisiune au mai fost prezentate hotelul ,,Opera” (imagini însoţite de comentarii, informaţii şi tarife de cazare prezentate de un reprezentant al hotelului) şi restaurantul ,,Jariştea” (imagini şi informaţii prezentate de Kera Calişa (Laura Nicolau), patroana restaurantului).
  • În emisiunea „Performanţă şi agricultură” (reluare) din 19.08.2013, de la ora 15.00, a fost promovată firma „Agricost Insula Mare a Brăilei”, pe tot parcursul emisiunii, în partea dreaptă a ecranului,fiind prezentată sigla acestei firme.
  • În emisiunea „Turist în ţara mea” din 19.08.2013, de la ora 17.07, au fost prezentate hotelurile Cozia şi Călimăneşti, context în care au fost evidenţiate modernizările, standardele superioare ale hotelurilor, baza de tratament, precum şi ofertele acestora. De asemenea, în aceeaşi emisiune au fost promovate casa de vacanţă ,,Maria” (prezentându-se imagini din exteriorul şi interiorul vilei, posibilităţile şi costurile de cazare) şi Hotelul Palace din staţiunea Govora (cu beneficiile băilor termale şi restaurarea hotelului după proiectele originale). Au fost difuzate imagini din exteriorul şi interiorul hotelului şi au fost prezentate ofertele de cazare, de exemplu: pentru două persoane cazare la patru stele, plus servicii complete şi servicii de wireless, 140 euro.
     La sfârşitul emisiunii pe ecran au fost prezentate imagini cu hotelurile ,,Palace”, ,,Cozia” şi vila ,,Maria”, sub care au fost arătate ofertele de cazare în lei.
  • ’’În emisiunea „Săptămâna turistică” (reluare) din 24.08.2013, de la ora 10.00, prezentatoarea a specificat faptul că a poposit „în foişorul Şeherezadei” de lângă cel mai nou hotel din cadrul complexului „Phoenicia Holiday Resort” din Năvodari, pentru a vorbi despre un loc unic pe litoralul românesc. A urmat difuzarea unui material conţinând imagini din interiorul complexului (piscină, locuri de joacă pentru copii, şedinţe de aerobic ţinute de antrenori etc.). În emisiune s-a vorbit despre unicitatea complexului pe litoralul românesc şi despre serviciile cu care îşi atrag clienţii, cum ar fi: spaţii de cazare foarte generoase, ca dimensiuni având tot confortul şi toate facilităţile; şase piscine cu apă încălzită şi apă rece; locuri de joacă pentru copii cu vârste diferite; -restaurante cu specific variat, bufet suedez etc. Au fost difuzate imagini de pe plaja complexului hotelier, din bucătăria şi restaurantele hotelului Phoenicia, cu diverse produse culinare pregătite în bucătăria complexului. Au fost difuzate mai multe interviuri, de exemplu cu un turist aflat pe plajă, care era extrem de încântat de serviciile hotelului şi de facilităţile acordate atât adulţilor, cât şi copiilor, cu Chef Salaman - responsabil cu serviciile culinare de la Phoenicia Holiday Resort, care a oferit detalii în legătură cu mâncarea care se serveşte în restaurantele hotelului (românesc, internaţional, oriental).’’
  • ’’În emisiunea „Business Boutique” (reluare) din 24.08.2013, de la ora 11.00, au fost promovate saloanele de înfumuseţare Gett’s, fiind oferite detalii şi imagini cu acestea, menţionând-se că există două branduri, unul de lux şi unul de nivel mediu, care se găsesc în mall-uri (AFI, Mall Vitan etc) şi unde preţurile sunt cu 15% mai mici, iar pentru cei care doresc să lucreze în domeniu, salonul de cosmetică pune la dispoziţie cursuri pentru coafură, de la începători până la avansaţi, pentru a pregăti noi profesionişti în domeniu.’’
  • ’’În emisiunea „Turist în ţara mea” din 17.09.2013, de la ora 18.00, prezentatoarea Ioana Vasile a precizat că: „Pentru cei care preferă nordul litoralului, există un hotel care oferă un excelent raport calitate-preţ pentru turişti.”. Au fost difuzate imagini din complexul hotelier „Phoenicia Holiday Resort”, expunându-se, timp de 6 minute şi jumătate, facilităţile pe care acesta le oferă turiştilor: acces în restaurantele complexului hotelier (chiar dacă mesele nu sunt incluse în pachetul de cazare - plătind 50 de lei, adulţii şi 25 de lei, copiii); staţia locală de radio (în imagine apărând un banner cu inscripţia Phoenicia Local Radio Station); saună şi o varietate de piscine (accesul fiind gratuit).’’ De asemenea, s-a menţionat că s-a deschis şi „Phoenicia Luxury Hotel”, fiind promovate condiţiile hotelului de 4 stele plus, meniurile oferite de restaurant şi oferta complexului. Pe toată durata interviului au fost prezentate imagini din complexul hotelier (apartamente, săli de recepţie, locuri de recreere, restaurante etc).
  • ’’În emisiunea „Performanţă şi agricultură” (reluare) din 21.11.2013, de la ora 18.00, pe tot parcursul difuzării, în colţul din stânga sus al ecranului, a fost afişat logo-ul „Agricost”. Au fost prezentate o serie de interviuri cu angajaţii şi directorul general SC Agricost Insula Mare a Brăilei, care au vorbit despre silobag-uri, un mod modern de a depozita recolta folosit de această firmă, despre rapiditatea cu care se strânge recolta folosind utilajele moderne ale firmei, despre noutăţile din domeniul agricol folosite de firmă, precum şi despre noile proiecte ale acesteia pentru o agricultură performantă.’’
  • ’’În emisiunea „Săptămâna turistică” (reluare), din 21.11.2013, în intervalul orar 12.00 -13.00, a fost prezentat un afiş pe care era scris: Apollo Wellness Club; Hotel Apollo 4****: Hotel Apollo 3***; Restaurant; Sală de conferinţe; Centru Spa; Bază de tratament; Balneo-fizioterapie, dar şi un alt pliant: Decada balneară; Apollo balneo.În emisiune a fost promovat Apollo Wellness Club, evidenţiindu-se serviciile oferite la centrul spa Apollo, unde clienţii “se pot bucura de bazin cu apă dulce, cât şi bazin cu apă sărată, trei tipuri de saune, jacuzzi, servicii de masaj şi sericii de întreţinere corporală, cât şi servicii estetice: manichiură, pedichiură, coafură şi tratamente faciale. (Pe afişul din stand s-a putut citi: Consultaţii medicale de specialitate; Împachetări cu nămol; Masaj terapeutic; Reflexoterapie; Electroterapie; Băi galvanice; Apollo Wellness Club; Hotel & SPA; Sângeorgiu de Mureş; www.clubapollo.ro)

 În aceeaşi emisiune, au fost prezentate standul Bacolux-Băile Herculene, Hotel Afrodita şi Hotel Diana (imagini cu exteriorul şi interiorul hotelurilor), vorbindu-se despre ofertele de servicii oferite de aceste hoteluri, „care au fost reabilitate în proporţie de 99,99%, cu baze de tratament aşa de generoase, încât putem spune că orice om care dispune de o afecţiune de tip reumatismal, mai ales reumatismul cronic degenerativ, dar nu numai pentru că există o paletă foarte largă pentru Băile Herculane şi aş mai enumera: Sindroamele post-traumatice, în speţă accidente de circulaţie, de muncă, de orice fel, apoi aş putea să enumăr sechelele de pareză, paralizii după neuromotor, periferic sau central, asta înseamnă de afecţiuni neurologice şi, bineînţeles, o paletă mult mai largă. În schimb, aş spune că aceste hoteluri dispun de o bază generoasă de tratament, personal specializat, cu experienţă în domeniu şi care doreşte să facă bine tuturor care vor să vină să viziteze aceste hoteluri. Promit să vă spun că invit, mai bine zis, pe toţi care au aceste afecţiuni să vină se se trateze, au o motivaţie, nu vor regreta şi chiar ne vor vizita ulterior.”

 În cadrul aceleiaşi emisiuni, au fost prezentate imagini de la un stand în care a fost promovată firma de genţi de voiaj „Valigeria”, fiind vizibilă adresa de site: www.valigeria.ro. “Alina Chirilă, www.valigeria.ro: Valigeria.ro vă aşteaptă cu branduri de renume. Este un site în care vă puteţi găsi un bagaj vesel care să vă aducă multă veselie în vacanţele dumneavoastră. (…) Valigeria a prins viaţă cu branduri de renume aduse din Italia. Ne putem lăuda cu Bric’s care este prezent şi totdeauna prompt lângă noi cu modele şi colecţii noi. Puteţi vizualiza şi genţile de la Tuscany Leather, renumita piele de Toscana, specifică zonei Firenze. Roncato RV care este lider în Italia, este foarte puternic, are produse foarte frumoase şi rezistente, cu garanţii de 10 ani. El are şi foarte multe beauty case-uri pentru doamne, pentru domnişoare.

 În partea de jos a ecranului au fost afişate informaţii, ca de exemplu: “Oferte balneare – sezon toamnă 2013; Decada balneară: 710 – 830 RON/pers (pensiune completă)/ Oferte balneare – sezon toamnă 2013; “hai la băi”: 625 - 750 RON/pers (pensiune completă) - Crăciun Slănic Moldova (hotel Euro Vacanţa); Tarife: 365 – 515 Ron/pers (mic dejun & cină festivă incluse) / Revelion Slănic Moldova (hotel Euro Vacanţa); Tarife: 820 – 1150 Ron/pers (demipensiune, cină festivă de Revelion incluse) / Băile Herculane (Afrodita Hotel); Tarife: 310 – 420 RON/pers (mic dejul (nelizibil) centru SPA) / Sejur 2 nopţi Hammam; Tarife: 370 – 420 RON/pers (mic dejun, hammam exotic peeling, acces nelimitat centru SPA) etc.”

 Analizând raportele de monitorizare, care au avut ca obiect emisiunile menţionate mai sus, membrii Consiliului au apreciat că, prin modalitatea de prezentare a unor hoteluri, cluburi, centre de înfrumuseţare şi a unor firme din domeniul agricol sau de marochinărie, radiodifuzorul a făcut publicitate mascată în favoarea acestora, fapt interzis de prevederile art. 29 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului. Consiliul consideră că promovarea firmelor respective în această manieră, în scop publicitar nedeclarat, poate induce în eroare publicul cu privire la natura acestei comunicări.

 Legea audiovizualului defineşte la art. 1, alin. (1), pct. 16 comunicarea audiovizuală cu conţinut comercial mascat ca fiind reprezentarea prin cuvinte sau imagini a bunurilor, serviciilor, numelui, mărcii ori activităţilor unui producător de bunuri sau furnizor de servicii în cadrul programelor, în cazul în care o astfel de reprezentare este destinată de către furnizorul de servicii media audiovizuale unor scopuri publicitare nedeclarate şi poate induce în eroare publicul cu privire la natura sa.

 Potrivit dispoziţiilor art. 29 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului, comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să poată fi uşor identificate ca atare, comunicările audiovizuale cu conţinut comercial mascat fiind interzise. Raportat la conţinutul emisiunilor analizate, membrii Consiliului au constatat că acestea au depăşit cadrul unei informări a publicului, transformându-se în publicitate în favoarea firmelor şi serviciilor care au fost promovate în aceste emisiuni, publicitate care nu a fost difuzată cu respectarea dispoziţiilor art. 27 alin. (1) din Legea audiovizualului. Conform normelor legale invocate, publicitatea televizată trebuie să fie uşor de identificat şi să fie separate de conţinutul editorial, prin mijloace optice şi/sau acustice şi/sau spaţiale între publicitatea televizată, teleshopping şi, respectiv, celelalte părţi ale programelor.

 În acelaşi sens, la art. 103 alin. (6) lit a) din Codul audiovizualului se prevede că, pentru asigurarea condiţiilor de identificare şi separare, publicitatea trebuie separată clar, sonor şi vizual, de programele audiovizuale, prin coperte neutre, cu menţiunea „Publicitate”. Mai mult, potrivit prevederilor art. 103 din Codul audiovizualului, este interzisă difuzarea de emisiuni, altele decât teleshoppingul, în care sunt promovate bunuri sau servicii individualizate care pot fi identificate de public prin marcă, producător ori prin modalităţi de comercializare, astfel cum s-a procedat în cadrul emisiunilor monitorizate. Or, modalitatea în care au fost promovate serviciile şi firmele menţionate în cadrul acestor emisiuni nu a fost în conformitate cu dispoziţiile art. 102 alin. (3) din Codul audiovizualului, potrivit cărora este interzisă difuzarea de publicitate care nu este conformă prevederilor legale.

 În raport de conţinutul emisiunilor analizate şi de prevederile legale invocate, Consiliul Naţional al Audiovizualului consideră că difuzarea oricărei informaţii către public trebuie să se facă cu respectarea principiilor ce trebuie să guverneze o comunicare comercială audiovizuală. Având în vedere aceste aspecte, ţinând seama de criteriile de individualizare a sancţiunii prevăzute la art. 90 alin. (4) din Legea audiovizualului, Consiliul a decis sancţionarea radiodifuzorului cu somaţie publică.
 În temeiul dispoziţiilor art. 90 alin. (1) lit. g) şi alin. (3), ale art. 91 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea condiţiilor de legalitate prevăzute de art. 15 din aceeaşi lege,

 Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea

DECIZIE:

 Art. 1. Radiodifuzorul S.C. REALITATEA MEDIA S.A. (licenţa audiovizuală nr. S-TV 146.7/02.03.2006 eliberată la data de 30.04.2013, decizia de autorizare nr. 1087.0-5/25.04.2006, reautorizare nr. 1087.1/30.04.2013 pentru postul de televiziune THE MONEY CHANNEL) se sancţionează cu somaţie publică de intrare în legalitate pentru încălcarea prevederilor articolelor 27 alin. (1) şi 29 alin.
 (1) lit. a) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale articolelor 102 alin. (1), 103 alin. (1) şi 106 alin. (3) lit. a) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual cu modificările şi completările ulterioare.
 Art. 2. În conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Legea audiovizualului, prezenta decizie poate fi atacată direct la secţia de contencios administrativ a curţii de apel, fără a fi necesară formularea unei plângeri prealabile, în termen de 15 zile de la comunicare.
 Art. 3. Potrivit dispoziţiilor art. 931 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, radiodifuzorul S.C. REALITATEA MEDIA S.A. are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text:

 „Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul THE MONEY CHANNEL cu somaţie publică, întrucât, în cadrul mai multor emisiuni, transmise în perioada 27 iulie – 21 noiembrie 2013, nu a respectat condiţiile de difuzare a comunicărilor comerciale audiovizuale prevăzute de art. 27 şi 29 din Legea audiovizualului. Potrivit dispoziţiilor invocate, publicitatea televizată trebuie să fie uşor de identificat şi să fie separată de conţinutul editorial, iar comunicările audiovizuale cu conţinut comercial mascat sunt interzise."

 Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.