Decizia nr. 652 din 10.11.2011

14.11.2011


Trimiteteţi articolul prin email title=

privind somarea S.C. SPHERA MEDIA PRODUCTION S.R.L.,

cu sediul în BAIA MARE, B-dul Bucureşti nr. 25, jud. Maramureş CF 21462460

pentru postul CINEMAR TV

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 10 noiembrie 2011, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat reclamaţiile înregistrate la CNA sub nr. 13521/03.10.2011 şi 15169/07.11.2011, precum şi raportul întocmit de Serviciul Inspecţie cu privire la emisiunea „Punct şi contrapunct” difuzată în zilele de 29 septembrie şi 11 octombrie 2011, de postul CINEMAR TV.

Postul de televiziune CINEMAR TV aparţine S.C. SPHERA MEDIA PRODUCTION S.R.L. (licenţa audiovizuală nr. TV-C 430.2/28.10.2008 şi decizia de autorizare nr. 1594.1/31.03.2011 pentru localitatea Baia Mare).

Analizând raportul de monitorizare, Consiliul a constatat că radiodifuzorul S.C. SPHERA MEDIA PRODUCTION S.R.L. a încălcat prevederile art. 40 alin. (1) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit dispoziţiilor invocate, în virtutea dreptului la propria imagine, în cazul în care în programele audiovizuale se aduc acuzaţii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susţinute cu dovezi, iar persoanele acuzate au dreptul să intervină pentru a-şi exprima punctul de vedere; dacă acuzaţiile sunt aduse de furnizorul de servicii media audiovizuale, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars; în situaţia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere, trebuie să se precizeze acest fapt.

În fapt, în ziua de 29 septembrie 2011, începând cu ora 19.00, postul de televiziune CINEMAR TV a difuzat emisiunea de dezbatere « Punct şi contrapunct », moderată de Ioan Romeo Roşiianu, având ca invitaţi pe domnii: Ciprian Dragoş – ziarist şi realizatorul emisiunii ”Garda de noapte” la acest post, Dan Pârcălab – ziarist la ”Gazeta de Maramureş” şi Claudiu Florescu – ziarist, acţionar la S.C. SPHERA MEDIA PRODUCTION S.R.L. Unul dintre subiectele emisiunii ce a avut ca subtitlu: ”PRESA ÎNTRE LIBERTATEA DE EXPRIMARE, HĂRŢUIRE ŞI INTIMIDARE” l-au constituit comentariile cu privire la activitatea profesională desfăşurată de doctor Mihaela Leşu. În cadrul emisiunii, prin telefon, au intervenit domnii: Răzvan Martin – reprezentant al Agenţiei pentru Monitorizarea Presei, Ioana Avădani - director executiv la Centrul pentru Jurnalism Independent şi Adrian Rusu, realizatorul emisiunii „ Ţara Mea” de la Cinemar TV. În legătură cu conţinutul acestei emisiuni, prin adresa înregistrată la CNA cu nr. 13521/03.10.2011, doamna Mihaela Leşe a reclamat faptul că realizatorul emisiunii « Punct şi contrapunct », difuzată în data de 29 septembrie 2011, a făcut mai multe afirmaţii acuzatoare la adresa sa, fără o minimă documentare cu privire la activitatea pe care o desfăşoară, nesolicitându-i în acest sens un punct de vedere cu privire la acuzaţiile aduse, pentru a se putea apăra.

Analizând sesizarea, membrii Consiliului au apreciat că aceasta este întemeiată şi au constatat că, în contextul dezbaterii unui subiect cu privire la activitatea desfăşurată de d-na doctor Mihaela Leşe, realizatorul emisiunii „Punct şi contrapunct” a făcut afirmaţii acuzatoare la adresa sa, fără să-i solicite un punct de vedere cu privire la acuzaţiile ce i-au fost aduse, fapt de natură a-i prejudicia dreptul la imagine şi la reputaţie.

Astfel, în prima parte a emisiunii, realizatorul a afirmat că deţine nişte documente medicale despre activitatea doamnei doctor Mihaela Leşe, documente care au fost arătate la cameră, conţinutul acestora nefiind însă lizibil, documente din care, potrivit afirmaţiilor realizatorului emisiunii, ar rezulta că într-un an şi jumătate, ar fi murit 12 pacienţi pe masa de operaţie din vina doamnei doctor Leşe. Realizatorul a comentat şi despre faptul că urmare afirmaţiilor făcute la adresa doamnei Leşe, în unele articole publicate în presa scrisă, acesta a fost acţionat în judecată pentru că i-ar fi prejudiciat imaginea, cerându-i pe această cale, un milion şi jumătate de euro daune morale.

Cităm din raportul de monitorizare:
 „Ioan Romeo Roşiianu: Dacă eu am documente medicale pe care le arăt şi am scris dom’le, din mâna doamnei doctor Mihaela Leşe au murit într-un an şi jumătate 12 pacienţi pe masa de operaţie şi am mers mai departe cu gândul şi dânsa nu este cercetată pentru malpraxis şi nu păţeşte nimic. Am prezentat nişte fapte. Statutul şi codul deontologic al jurnalistului mă obligă să prezint asta. M-a dat în judecată oameni buni, staţi jos, şi-mi cere un million jumătate de euro. Păi, tot neamul meu, tot judeţul Teleorman de unde mă trag eu nu valorează atât (…) Probabil că dânsa vrea cu banii ăştia şi sumele aste absurde să-şi termine clinica pe care doreşte să o ridice la Groşi. Asta e nedreptate, e dureros.” Ulterior, într-o discuţie avută cu unul dintre invitaţi, realizatorul a afirmat că a primit o ştire importantă potrivit căreia o doamnă doctor, fără a-i nominaliza numele, i-a cerut suma de un milion şi jumătate de euro, pentru că i-a prejudiciat imaginea, întrucât într-un articol a scris despre ea că „a săvârşit nişte morţi pe la spital”.

Redăm din raportul de monitorizare:
 „Ioan Romeo Roşiianu: (în discuţia cu Răzvan Martin – Agenţia pentru Monitorizarea Presei) Eu vreau să-ţi dau un exemplu. Astăzi am primit o veste interesantă, o doamnă doctor despre care am scris că a săvârşit nişte morţi pe la spital, îmi cere nici mai mult, nici mai puţin decât un milion jumătate de euro. Cică daune morale că i-am stricat imaginea.” Aceleaşi afirmaţii acuzatoare au fost formulate şi la adresa soţului acesteia, deputatul Doru Leşe.

Cităm din raportul de monitorizare:
 „Ioan Romeo Roşiianu: (către Răzvan Martin) Eu îţi spun o chestie. Am un conflict, am ajuns la proces şi cu el şi cu soţia lui, cu dl. deputat Doru Leşe, cel care a fost prins cu cioara vopsită în direct la Antena 3 când a zis că a semnat legea aia împotriva ziariştilor iniţiată de Prigoană, fără să fi citit textul legii (...) L-am prins când spunea că nu i s-a părut important să-şi declare acţiunile pe care le deţine la firmele soţiei. Dacă am scris despre el, a sunat pe telefonul roşu pe la CNA sau ce-a făcut şi mi-a tras şi mie o amendă şi acuma, vezi-doamne, e o probă pentru el la instanţă.” Indignat de faptul că a fost dat în judecată de doamna Leşe, care i-a cerut un milion şi jumătate de euro, daune morale, pentru prejudicierea imaginii, realizatorul emisiunii a continuat să formuleze acuzaţii la adresa activităţii profesionale a acesteia.

Redăm din raport:
 „Ioan Romeo Roşiianu: Pentru că am spus, Ioana, în nişte materiale de ale mele, nu la TV, le-am comentat la TV, în ziarele mele Necenzurat am arătat că într-un an şi jumătate dânsa a avut nu mai puţin de 12 morţi pe masa de operaţie. Pentru asta, că rezultă din rapoartele Ministerului Sănătăţii şi ale Casei Judeţene de Sănătate Maramureş, eu i-am distrus viaţa privată a dnei Leşe. Aşa zice dânsa.” Deşi realizatorul a arătat un document la cameră, conţinutul acestuia nu a fost lizibil.

Într-o altă sesizare, înregistrată la CNA cu nr. 15169/07.11.2011, petenta reclamă din nou că realizatorul şi producătorul TV al postului Cinemar TV, dl. Ioan Romeo Roşiianu a făcut afirmaţii acuzatoare la adresa sa, în cadrul emisiunii din 11 octombrie 2011, difuzată şi în reluare, în data de 27 octombrie 2011, fără a-i solicita un punct de vedere cu privire la acuzaţiile formulate, prejudiciindu-i astfel imaginea şi reputaţia profesională. Analizând şi această sesizare, membrii Consiliului au apreciat că este întemeiată, constatând că realizatorul emisiunii a făcut afirmaţii acuzatoare la adresa petentei, fără să-i solicite un punct de vedere cu privire la acuzaţiile ce i-au fost aduse şi fără să precizeze pe post că aceasta ar fi refuzat, fapt de natură a-i prejudicia dreptul la imagine şi la reputaţie.

Astfel, în data de 11.10.2011, începând cu ora 19.00, postul CINEMAR TV a difuzat o ediţie a emisiunii « Punct şi contrapunct », moderată de dl. Ioan Romeo Roşiianu, avându-i ca invitaţi pe domnii: Dorin Crudiţă – comisar, şeful Biroului de Imigrări Maramureş şi Ionel Creţa – directorul Centrului Regional de Cazare şi Proceduri pentru solicitanţii de azil Maramureş.
 Subiectul emisiunii ce a avut subtitlul ”STRĂINĂTATEA DIN MIJLOCUL NOSTRU” l-a constituit situaţia imigranţilor din România. Emisiunea a fost difuzată şi în reluare, în data de 27.10.2011.
 În debutul emisiunii, moderatorul a făcut unele comentarii cu conţinut acuzator la adresa d-nei Mihaela Leşe, referitoare la faptul că 12 pacienţi i-au murit pe masă şi nimeni n-o anchetează, deşi din documentele publice ale Ministerului Sănătăţii rezultă acest fapt.

Redăm din raportul de monitorizare :
 „Ioan Romeo Roşiianu: (...) Mâine am proces cu distinsa d-nă Leşe caremi cere într-o premieră absolută în România, să dau jos nişte materiale, printr-o ordonanţă prezidenţială, să şterg din spaţiul public nişte materiale care cică, îi afectează imaginea. Nu ştiu ce imagine are domnia-sa, dar cert este că eu n-o să şterg niciodată materialele alea, câtă vreme din documentele publice ale Ministerului Sănătăţii rezultă clar că i-au murit 12 pacienţi pe masă. Zece şi cu doi..doisprezece. (...) Am făcut o sesizare, iar dna Leşe împreună cu avocata domniei sale, fostul procuror Magda Cocuţa, de asemenea soţie de procuror, m-au notificat ameninţîndu-mă şi încercând să ma şantajeze. (...) Am închis paranteza aceasta, mâine haideţi la ora 9 (la tribunal – n.n.) să vedeţi cum o doamnă distinsă, soţie de avocat, vrea să pună căluş presei, astfel încât să nu mai aflaţi că este un medic căruia i-au murit pe masa de operaţie 12 oameni şi cei în măsură, Colegiul Medicilor, n-o anchetează.”

Analiznd raportul, membrii Consiliului au constatat că emisiunea „Punct şi contrapunct”, ediţiile din 29 septembrie şi 11 octombrie 2011 (ediţie reluată şi în data de 27 octombrie 2011), au fost difuzate cu încălcarea prevederilor privind respectarea principiului audiatur et altera pars, cuprinse la art. 40 alin. (1) din Codul audiovizualului. În vederea protejării imaginii, prevederile art. 40 alin. (1) din Codul audiovizualului instituie în sarcina radiodifuzorului două obligaţii legale, în următoarele ipoteze:
 în situaţia în care în cadrul emisiunii se aduc acuzaţii unei persoane privind fapte de natură morală sau penală, acuzaţiile trebuie susţinute de dovezi, iar persoana acuzată să aibă posibilitatea reală de a interveni pentru a se putea apăra cu privire la faptele care îi sunt imputate;
 în cazul în care acuzaţiile sunt formulate de radiodifuzor, acesta are obligaţia legală de a respecta principiul audiatur et altera pars, în sensul de a lua acele măsuri necesare care să asigure prezentarea şi punctului de vedere al persoanei acuzate; dacă persoana în cauză refuză şă-şi precizeze punctul de vedere, acest lucru trebuie menţionat pe post.

Astfel, în cele două ediţii ale emisiunii, radiodifuzorul a adus acuzaţii la adresa doctorului Mihaela Leşe, prezentând în sprijinul acestora un document despre care a afirmat că ar emana de la Ministerul Sănătăţii şi ar confirma acuzaţiile formulate în emisiune, în sensul că 12 persoane au murit pe masa de operaţie din vina doctorului Leşe.
 Întrucât documentul prezentat nu a fost lizibil, iar realizatorul emisiunii nu a oferit posibilitatea persoanei acuzate să-şi exprime punctul de vedere cu privire la acuzaţiile aduse, postul avea obligaţia de a prezenta acest punct de vedere pentru ca publicul să poată evalua cât de justificate sunt acuzaţiile.
 De asemenea, astfel cum rezultă din raportul de monitorizare, radiodifuzorul nu a menţionat pe post că ar fi solicitat punctul de vedere al doctorului Mihaela Leşe, iar aceasta ar fi refuzat acest fapt.
 În absenţa oricărui punct de vedere al doctorului Leşe cu privire la acuzaţiile aduse şi în condiţiile în care publicul nu a putut să se edifice în legătură cu conţinutul documentului prezentat, imaginea şi reputaţia acesteia au fost prejudiciate.

Pentru toate aceste considerente, în temeiul dispoziţiilor art. 91 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea art. 15 din aceeaşi lege, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. SPHERA MEDIA PRODUCTION S.R.L., pentru postul de televiziune CINEMAR TV din Baia Mare şi dispune intrarea de îndată în legalitate.

Potrivit dispoziţiilor art. 931 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, aveţi obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, următorul text:

"Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de televiziune CINEMAR TV cu somaţie publică, întrucât în cadrul emisiunii „Punct şi contrapunct” ediţiile din 29 septembrie şi 11 octombrie 2011, au fost aduse acuzaţii la adresa unei persoane care nu a fost prezentă în emisiune pentru a se putea apăra şi căreia nu i s-a solicitat punctul de vedere cu privire la acuzaţiile formulate, fapt de natură să prejudicieze imaginea şi reputaţia acesteia.”

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.