Decizia nr. 635 din 03.11.2011

05.11.2011


Trimiteteţi articolul prin email title=

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 3 noiembrie 2011, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare cu privire la emisiunile matinale difuzate de posturile de radio.

În urma analizării raportului s-a constatat că spotul publicitar pentru siropul de tuse „Paxeladin”, transmis de unele posturi de radio în cadrul programelor difuzate, încalcă prevederile art. 124 alin. (3) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual.

Potrivit dispoziţiilor invocate: ART. 124 (3) Avertizarea menţionată la alin. (1) lit. d) (avertizarea sonoră “Acesta este un medicament. Citiţi cu atenţie prospectul.”) se va difuza în condiţii care să asigure o percepţie clară a mesajului, printr-o pronunţare normală, neaccelerată. Potrivit raportului de monitorizare, unele posturi de radio, ca de exemplu: Europa FM, în data de 31.10.2011, la ora 17.40; Kiss FM, în data de 31.10.2011, ora 08.17; Radio Zu, în data de 31.10.2011, ora 09.52, au difuzat un spot publicitar pentru medicamentul „Paxeladin sirop”.

Spotul are următorul conţinut: Voce copil: Mami, trebuie să iei ceva de tuse. Gata! Ştiu ceva bun la tuse: Paxeladin sirop. Voce feminină: Paxeladin sirop este un antitusiv atât de eficient şi uşor de administrat, încât până şi cei mici l-ar putea recomanda părinţilor, pentru că şi părinţii sunt copii. Paxeladin, bun la tuse. Avertizare: Acest medicament conţine citrat de oxeladină şi se poate elibera fără prescripţie medicală. Se recomandă citirea cu atenţie a prospectului sau a informaţiilor de pe ambalaj. Dacă apar manifestări neplăcute adresaţi-vă medicului sau farmacistului.

În urma audierii spotului, membrii Consiliului au constatat că avertizarea sonoră obligatorie a publicului este spusă într-un ritm accelerat, care nu asigură o percepţie, o înţelegere clară a acestui mesaj.

Consiliul a apreciat că, deşi mesajul de avertizare sonoră prezentat este într-o formă completă, mai lungă decât cea prevăzută de Codul audiovizualului la art. 124 litera d), chiar şi în situaţia utilizării lui în această formă, el se supune condiţiilor prevăzute de reglementările în viogoare cu privire la avertizarea şi informarea publicului, iar în spotul analizat, citirea rapidă a mesajului nu asigură condiţia ca acesta să fie inteligibil şi clar perceput de către ascultători.

Potrivit dispoziţiilor legale, avertizarea sonoră se va difuza în condiţii care să asigure o percepţie clară a mesajului, printr-o pronunţare normală, neaccelerată.

Consiliul apreciază că numai respectarea prevederilor legale invocate poate asigura o informare corectă şi completă a publicului telespectator.

În temeiul şi cu respectarea dispoziţiilor art. 15 din Legea audiovizualului, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune intrarea de îndată în legalitate în privinţa spotului “Paxeladin sirop” difuzat de posturile de radio, în sensul ca acesta să respecte condiţiile specifice publicităţii la medicamente prevăzute de legislaţia audiovizuală.