Decizia nr. 621 din 28.10.2014

04.11.2014


Trimiteteţi articolul prin email title=


 Întrunit în şedinţă publică în ziua de 28 octombrie 2014, Consiliul Naţional al Audiovizualului a supus dezbaterii sesizările înregistrate la CNA sub nr. 11197/19.09.2014, 11689/26.09.2014 şi 11784/30.09.2014, precum şi raportul de monitorizare referitor la spotul CEC Bank derulat pe posturile de televiziune.
 Redăm din raportul de monitorizare descrierea spotului în cele patru variante difuzate în luna septembrie 2014:

 Descriere varianta I (30 secunde)
 "Voce personaj „Constantin Brâncuşi”: Trebuie să încerci necontenit să urci foarte sus dacă vrei să poţi să vezi foarte departe, iar a vedea în depărtare e ceva. Însă a ajunge acolo, e cu totul altceva. Spotul publicitar a fost ilustrat cu imagini cu personajul „Constantin Brâncuşi” în timp ce stă aşezat pe un bloc cilindric de piatră. În încăperea în care se afla „Constantin Brâncuşi” s-au putut vedea creaţii ale artistului, printre care mai multe variante ale „Coloanei Infinitului”. În partea stânga-jos a ecranului a fost titrat: Atelierul lui Constantin Brâncuşi; Paris 1939. În continuare au fost prezentate imagini ale „Coloanei Infinitului” cu sau fără schele.
 Pe fondul unor imagini în care era prezentată „Coloana Infinitului”, pe ecran a fost titrat următorul text: Lucrurile bune din ţara asta vor dăinui indiferent de vremurile care trec peste ele. La finalul spotului de publicitate, pe un ecran neutru, a fost scris: CEC 150 Bank; DE 150 DE ANI ÎNCREZĂTORI ÎN VIITORUL ROMÂNIEI."

 Descriere varianta a II-a (70 secunde)
 "Voce personaj „Constantin Brâncuşi”: Șurubul de teasc, el mi-a dat ideea Coloanei fără sfârșit, că eu așa îi zic, Coloana fără sfârșit. Cineva a măsurat-o, altcineva spune că reprezintă simbolic anul în care țara noastră a intrat în război. Eu... ea este simplu, un proiect de coloană care, mărită, ar putea sprijini bolta cerească. Trebuie să încerci necontenit să urci foarte sus dacă vrei să poţi să vezi foarte departe, iar a vedea în depărtare e ceva. Însă a ajunge acolo, e cu totul altceva.
 Spotul publicitar a fost ilustrat cu imagini cu personajul „Constantin Brâncuşi” aşezat pe un bloc cilindric de piatră. În încăperea în care se afla „Constantin Brâncuşi” s-au putut vedea creaţii ale artistului, printre care mai multe variante ale „Coloanei Infinitului”. În continuare au fost prezentate imagini ale „Coloanei Infinitului” cu sau fără schele sau în timp ce se lucra la ea. Pe fondul unor imagini în care era prezentată „Coloana Infinitului”, pe ecran a fost titrat următorul text: Lucrurile bune din ţara asta vor dăinui indiferent de vremurile care trec peste ele.
 La finalul spotului de publicitate, pe un ecran neutru, a fost scris: CEC 150 Bank; DE 150 DE ANI ÎNCREZĂTORI ÎN VIITORUL ROMÂNIEI."

 Descriere varianta a III-a (30 secunde)
 "Conform datelor furnizate de Kantar Media posturile de televiziune pe care s-a difuzat spotul publicitar pentru CEC Bank în luna septembrie 2014 au fost: Acasă – de ex. 29.09.2014, ora 19:13; B1TV – de ex. 30.09.2014, ora 21:54; Discovery – de ex. 30.09.2014, ora 22:57; Diva – de ex. 30.09.2014, ora 22:22; National Geographic – de ex. 30.09.2014, ora 22:14; Pro TV – de ex. 30.09.2014, ora 19:54; RTV – de ex. 27.09.2014, ora 20:37; TVR1 – de ex. 25.07.2014, ora 21:55; Universal Channel – de ex. 30.09.2014, ora 22:58.
 Voce personaj „Constantin Brâncuşi”: În artă nu trebuie să existe străini. Eu am făcut piatra să cânte. Pentru omenire.
 Spotul publicitar a fost ilustrat cu imagini în mişcare cu personajul „Constantin Brâncuşi” în timp ce rupe o pâine (imagine în prim-plan cu mâinile personajului) şi stă aşezat pe un bloc cilindric de piatră. În încăperea în care se afla „Constantin Brâncuşi” s-au putut vedea creaţii ale artistului, printre care mai multe variante ale „Coloanei Infinitului”. În partea stânga-jos a ecranului a fost titrat: Atelierul lui Constantin Brâncuşi; Paris 1939.
 Pe un ecran static în care era prezentată „Masa tăcerii” a fost titrat următorul text: Lucrurile bune din ţara asta vor dăinui indiferent de vremurile care trec peste ele.
 La finalul spotului de publicitate, pe un ecran neutru, a fost scris: CEC 150 Bank; DE 150 DE ANI ÎNCREZĂTORI ÎN VIITORUL ROMÂNIEI."

 Descriere varianta a IV-a (70 secunde)
 "Conform datelor furnizate de Kantar Media posturile de televiziune pe care s-a difuzat spotul publicitar pentru CEC Bank în luna septembrie 2014 au fost: Acasă – de ex. 15.09.2014, ora 20:43; B1TV – de ex. 16.09.2014, ora 20:40; Discovery – 25.09.2014, ora 18:43, Diva – de ex. 18.09.2014, ora 21:27; National Georaphic – de ex. 20.09.2014, ora 21:28; Pro TV – de ex. 16.09.2014, ora 19:48; Realitatea TV – de ex. 16.09.2014, ora 22:57; Universal Channel – de ex. 18.09.2014, ora 22:18.
 Voce personaj „Constantin Brâncuşi”: Sunt imbecili cei care spun despre lucrările mele că ar fi abstracte. Când am făcut „Masa”, am făcut-o pentru cei care, la fel de osteniţi de muncă, sunt la fel de înfometaţi. Auzi dumneata! „Masa tăcerii”! Arta trebuie să apropie, iar nu să depărteze. Să umple, iar nu să sape prăpăstii în bietele noastre spirite şi aşa destul de răscolite de întrebări. În artă nu trebuie să existe străini. Eu am făcut piatra să cânte. Pentru omenire.
 Spotul publicitar a fost ilustrat cu imagini în mişcare cu personajul „Constantin Brâncuşi” în timp ce rupe o pâine (imagine în prim-plan cu mâinile personajului) şi stă aşezat pe un bloc cilindric de piatră. În încăperea în care se afla „Constantin Brâncuşi” s-au putut vedea creaţii ale artistului, printre care mai multe variante ale „Coloanei Infinitului”. În partea stânga-jos a ecranului a fost titrat: Atelierul lui Constantin Brâncuşi; Paris 1939. În continuare au fost prezentate imagini cu mai multe persoane în timp ce prelucrau şi extrăgeau piatra; doi bărbaţi stând la o masă în curte şi ciocnind un pahar cu băutură, iar alături se înălţa o „Coloană a infinitului”; personajul „Constantin Brâncuşi” îmbrăţişându-se cu o femeie în timp ce în prim-plan s-a văzut o operă a artistului; mai multe persoane într-o încăpere în timp ce ciocneau un pahar.
 Pe un ecran static în care era prezentată „Masa tăcerii” a fost titrat următorul text: Lucrurile bune din ţara asta vor dăinui indiferent de vremurile care trec peste ele. La finalul spotului de publicitate, pe un ecran neutru, a fost scris: CEC 150 Bank; DE 150 DE ANI ÎNCREZĂTORI ÎN VIITORUL ROMÂNIEI."

 Consiliul a vizionat variantele spotului pentru promovarea CEC Bank, reflectate în raportul de monitorizare, şi a constatat că acestea încalcă prevederile art. 93 din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.
 Potrivit dispoziţiilor invocate, comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale.

 În raport de prevederile legale menţionate şi având în vedere opinia exprimată de Consiliul Român pentru Publicitate (RAC), membrii Consiliului au constatat că spotul de promovare CEC Bank a conţinut afirmaţii de natură să inducă în eroare publicul.

 Astfel, membrii Consiliului au constatat că a fost folosită imaginea marelui sculptor Constantin Brâncuşi şi o voce care nu era a acestuia, fiind creată impresia că însuşi Brâncuşi rosteşte frazele difuzate în spoturi. O astfel de abordare, cu impact emoţional deosebit în rândul publicului telespectator, întrucât sculptorul Constantin Brâncuşi rămâne una dintre cele mai reprezentative personalităţi ale artei contemporane, a încălcat un drept fundamental, anume acela la informare, în condiţiile în care se creează, de fapt, o confuzie, anume aceea că ar vorbi marele artist, deşi, în realitate, nu este aşa.

 Un element de natură să convingă publicul cu privire la autenticitatea „înregistrării” este şi menţiunea din spot: „Atelierul lui Constantin Brâncuşi; Paris 1939”, din care ar reieşi „natura şi datarea înregistrării”, menţiune considerată de Consiliul Român pentru Publicitate (RAC) ca fiind făcută fără a respecta caracterul onest, adevărat şi clar ce trebuie să caracterizeze comunicarea comercială (în speţă audiovizuală).

 În opinia Consiliului, inserarea acestei menţiuni a fost, de asemenea, de natură să prejudicieze informarea corectă a publicului.
 Pentru aceste considerente, cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune intrarea în legalitate în privinţa spotului publicitar CEC Bank ce a constituit obiect al raportului de monitorizare (în cele patru variante) în sensul ca, în situaţia reluării difuzării lui, promovarea să respecte condiţiile specifice comunicărilor comerciale prevăzute de legislaţia audiovizuală.