Decizia nr. 601 din 05.11.2013

06.11.2013


Trimiteteţi articolul prin email title=


 privind amendarea cu 5.000 lei a SOCIETĂŢII ROMÂNE DE TELEVIZIUNE, BUCUREŞTI, Calea Dorobanţi nr. 191, sector 1, CUI RO8468440

 pentru postul de televiziune TVR 1

 Întrunit în şedinţă publică în ziua de 05 noiembrie 2013, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare cu privire la ediţia emisiunii informative „Telejurnal” de la ora 20.00 difuzate în data de 13.08.2013, de postul VR 1. Postul public de televiziune TVR 1 aparţine SOCIETĂŢII ROMÂNE DE TELEVIZIUNE (licenţa audiovizuală nr. TV 340.1/03.11.2005 eliberată la data de 25.04.2013 şi decizia de autorizare nr. 1268.0/15.03.2007). În urma analizării raportului de monitorizare şi vizionării înregistrării emisiunii menţionate, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul SOCIETATEA ROMÂNĂ DE TELEVIZIUNE a încălcat prevederile art. 17 din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

 Potrivit dispoziţiilor invocate:
 (1) În intervalul orar 06.00-22.00 nu pot fi difuzate programe, altele decât producţiile audiovizuale de ficţiune, care conţin descrieri ori reconstituiri ale unor omucideri/sinucideri, mutilări/automutilări sau tehnici criminale ori practici oculte.
 (2) În cazul acestor drame, radiodifuzorii nu pot difuza imagini de la locul tragediei sau imagini care arată suferinţele prin care trec membrii familiei ori ale altor persoane apropiate victimei sau familiei acesteia.
 În fapt, în data de 13.08.2013, în cadrul emisiunii informative „Telejurnal” de la ora 20.00, postul public de televiziune TVR1 a difuzat o ştire despre uciderea unui copil de către tatăl, care, ulterior, s-a sinucis, ştire cu titlul „DRAMĂ TERIBILĂ ÎN NEAMŢ / UN BĂRBAT ŞI-A UCIS COPILUL ŞI APOI S-A SINUCIS.”

 Potrivit raportului de monitorizare, ştirea a avut următorul conţinut: „Mihai Constantin: Un tată din Neamţ şi-a ucis copilul cu o cruzime greu de imaginat, apoi s-a sinucis. S-a răzbunat astfel pe soţia sa care muncea în Italia şi voia să divorţeze. Asemenea cazuri sunt tot mai frecvente atrag atenţia psihologii. Părinţii pleacă la muncă în străinătate ca să asigure o viaţă mai bună copiilor dar lasă în urmă traume mari. Voce off: Soţia bărbatului abia se întorsese de două zile în ţară. După o căsnicie de 6 ani şi-a anunţat soţul că vrea să divorţeze. Dimineaţă bărbatul s-a închis în casă împreună cu fiul său. A luat o drujbă şi a omorât copilul iar apoi s-a sinucis. Femeie plângând: Cum a putut să facă pozna, draga mamii... La cine mai vine mama ta din Italia, să-ţi aducă ceva, puiul mamii? Bărbat 1: Nu a avut nimeni curaj să intre până o venit poliţia (...) poliţia o intrat acolo. Bărbat 2: S-aude, cică i-ar fi zis ea lui că bagă divorţ şi-i ia copilul. Şi el ce-a zis: decât să-mi iei copilul las’ că-i iau eu gâtul. Voce off: În timp ce mai mulţi vecini se adunaseră în faţa casei din care se auzea scandalul, mama copilului cerea ajutor la 112. Poliţiştii au ajuns însă prea târziu. Bogdan Ghebaur, purtătorul de cuvânt al IJP Neamţ: Poliţiştii s-au deplasat la faţa locului, au somat persoana să deschidă uşa însă nu a răspuns nimeni, au forţat-o şi au pătruns în interior unde au găsit un copil în vârstă de 5 ani decedat, iar un bărbat în vârstă de 30 de ani în stare de agonie cu mai multe plăgi în zona gâtului. Voce off: Mama copilului este internată la psihiatrie, a suferit un şoc puternic. Femeia era plecată de doi ani în Italia şi abia apucase să-şi revadă copilul. Silviu Ioniţă, psiholog: Copiii plătesc cel mai scump pentru că sunt aceste cazuri pe care le tot auzim în mass media a copiilor care intră în depresii profunde la o vârstă foarte, foarte fragedă, a copiilor cu tulburări de comportament de la agresivitate până la depresie cum am spus. Voce off: Anul trecut un băieţel din Oaş s-a spânzurat de dorul părinţilor plecaţi la muncă în Franţa, iar o fetiţă din Arad a ajuns la spital pentru că refuza să mai mănânce. Peste 3 milioane de români sunt plecaţi din ţară. În urma lor 300 de mii de copii sunt crescuţi mai mult prin telefon, iar aproape 70 de mii au fost complet abandonaţi. Titrat pe ecran: „3 milioane de români plecaţi în străinătate / 300 de mii de copii lăsaţi singuri / 40-70 de mii copii abandonaţi de părinţi.” Ştirea a fost ilustrată cu o succesiune de imagini: o poză de famile, cei doi părinţi şi copilul, faţa acestuia fiind blurată, o poză doar cu tatăl copilului, imagini cu casa în care a avut loc evenimentul nefericit, lângă care erau poliţişti şi anchetatori, mai mulţi vecini adunaţi la faţa locului. În urma analizării ştirii, membrii Consiliului au apreciat că, astfel cum a fost prezentată, aceasta a conţinut descrierea unei omucideri, urmată de sinuciderea autorului crimei, precum şi detalii referitoare la starea de şoc a familiei victimei, fapt ce contravine prevederilor art. 17 din Codul audiovizualului. De asemenea, membrii Consiliului a constatat că şi titlul ştirii afişat pe ecran a avut un conţinut violent (UN BĂRBAT ŞI-A UCIS COPILUL ŞI APOI S-A SINUCIS). Ca regulă de protecţie a minorilor, legiuitorul a instituit norme obligatorii pentru radiodifuzori referitoare la intervalul orar de difuzare a unor programe audiovizuale, precum cele care conţin detalii, descrieri sau reconstituiri ale unor omucideri. Raportat la aceste aspecte, Consiliul a apreciat că difuzarea ştirii analizate la ora 20.00 s-a făcut cu încălcarea dispoziţiilor legale care prevăd că în intervalul orar 06.00 – 22.00 nu pot fi difuzate programe, altele decât producţiile audiovizuale de ficţiune, care conţin descrieri ori reconstituiri ale unor omucideri/sinucideri, mutilări/automutilări sau tehnici criminale ori practici oculte. Or, radiodifuzorul nu a ţinut cont la prezentarea ştirii analizate de interdicţia stabilită de norma legală.

 Consiliul a mai constatat că, raportat la conţinutul ştirii, au fost încălcate şi dispoziţiile alin. (2) al art. 17 din Codul audiovizualului, dispoziţii potrivit cărora, în cazul unor drame precum sinucideri sau omucideri, radiodifuzorii nu pot difuza imagini de la locul tragediei sau imagini care arată suferinţele prin care trec membrii familiei ori ale altor persoane apropiate victimei sau familiei acesteia. Având în vedere aceste considerente, ţinând cont de criteriile de individualizare a sancţiunii prevăzute de art. 90 alin. (4) din Legea audiovizualului, membrii Consiliului au propus sancţionarea radiodifuzorului SOCIETATEA ROMÂNĂ DE TELEVIZIUNE cu amendă de 5.000 lei.
 Supusă la vot, propunerea de amendare a SOCIETĂŢII ROMÂNE DE TELEVIZIUNE pentru nerespectarea prevederilor legale privind protecţia minorilor a fost adoptată cu respectarea condiţiilor de legalitate prevăzute de art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare. În temeiul dispoziţiilor art. 91 alin. (1) şi alin. (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare,

 Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea

 DECIZIE:

 Art. 1. Radiodifuzorul SOCIETATEA ROMÂNĂ DE TELEVIZIUNE (licenţa audiovizuală nr. TV 340.1/03.11.2005 eliberată la data de 25.04.2013 şi decizia de autorizare nr. 1268.0/15.03.2007 pentru postul de televiziune TVR 1) se sancţionează cu amendă în cuantum de 5.000 lei pentru încălcarea prevederilor art. 17 din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.
 Art. 2. În conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Legea audiovizualului, prezenta decizie poate fi atacată direct la secţia de contencios administrativ a curţii de apel, fără a fi necesară formularea unei plângeri prealabile, în termen de 15 zile de la comunicare.
 Art. 3. Potrivit dispoziţiilor art. 931 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, radiodifuzorul SOCIETATEA ROMÂNĂ DE TELEVIZIUNE are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, în intervalul orar 18.00 - 22.00, sonor şi vizual, de cel puţin trei ori, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text:

 „Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de televiziune TVR 1 cu amendă de 5.000 de lei, întrucât, în cadrul emisiunii informative „Telejurnal” de la ora 20.00, din 13 august 2013, a fost prezentată o ştire referitoare la uciderea unui copil de către tatăl său, fapt ce contravine prevederilor art. 17 din Codul audiovizualului. Potrivit dispoziţiilor invocate, în intervalul orar 06.00-22.00 nu pot fi difuzate programe, altele decât producţiile audiovizuale de ficţiune, care conţin descrieri ori reconstituiri ale unor omucideri/sinucideri şi nici imagini de la locul tragediei sau imagini care arată suferinţele prin care trec membrii familiei ori ale altor persoane apropiate victimei sau familiei acesteia.”

 Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.