Decizia nr. 596 din 31.10.2013

05.11.2013


Trimiteteţi articolul prin email title=


 privind amendarea cu 10.000 lei a S.C. REALITATEA MEDIA S.A.
 Bucureşti, Şos. Bucureşti-Ploieşti nr. 172-176, Clădirea Willbrook, corp A, et. 3, cam. 5, sector 1 C.U.I. 14080700

 pentru postul de televiziune REALITATEA TV

 Întrunit în şedinţă publică în ziua de 31 octombrie 2013, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare, în baza sesizării înregistrate sub nr. 9271/02.10.2013, cu privire la emisiunea de ştiri de la ora 14.00, din data de 02.09.2013, difuzată de postul REALITATEA TV. Postul de televiziune REALITATEA TV aparţine S.C. REALITATEA MEDIA S.A. (licenţa audiovizuală nr. S-TV 30.7/27.03.2001, decizia de autorizare nr. 447.0/30.10.2001 şi reautorizare nr. 447.2-1/25.10.2011).

 În urma dezbaterilor ce au avut loc după analizarea raportului de monitorizare şi a vizionării înregistrărilor, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat prevederile art. 47 alin. (2) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare, norme emise în aplicarea Legii audiovizualului. Potrivit prevederilor invocate, este interzisă în programele audiovizuale orice discriminare pe considerente de rasă, religie, naţionalitate, sex, orientare sexuală sau etnie.
 În fapt, postul Realitatea TV a difuzat în data de 02.09.2013, de la ora 14.00, emisiunea de ştiri Life Time News, prezentator – Amedeo Ene.
 În cadrul acestei ediţii de ştiri au fost prezentate mai multe teme şi evenimente importante ale zilei, comentate telefonic de jurnalişti sau alte personalităţi. Printre subiectele discutate s-a numărat şi cel legat de protestele generate de Proiectul Roşia Montană, recent aprobat de Guvern. Titlul afişat pe ecran a fost PONTA vs BĂSESCU PE ROŞIA MONTANĂ. Subiectul a fost comentat telefonic de jurnalistul Rareş Bogdan, în cadrul dialogului fiind făcute următoarele afirmaţii:

 „Amedeo Ene: Rareş, dincolo de dubla personalitate a premierului pe această chestiune privind Roşia Montană, aspectul pe care l-ai subliniat puţin mai devreme, mi se pare foarte interesantă şi această propunere a preşedintelui, care a susţinut întotdeauna exploatarea aurului de la Roşia Montană în condiţiile pe care le cunoaştem deja, pe de altă parte acum vine cu referendumul. Rareş Bogdan: Ei, nu-i chiar aşa, dragul meu Amedeo, nu-i chiar aşa. Traian Băsescu, dacă luaţi declaraţiile din 2005-2006, era total împotriva proiectului de la Roşia Montană, pentru că atunci nu-i convenea că Adrian Năstase a dorit să facă proiectul. După care Traian Băsescu şi l-a asumat în urmă cu un an de zile şi a afirmat – Da - dar n-a fost în stare sau n-a dorit să-l convingă pe Emil Boc şi Guvernul său să-şi asume acest proiect şi atunci s-a făcut un ping-pong între palate. De asemenea, acest ping-pong continuă acum. Victor Ponta, care în urmă cu un an de zile era împotriva proiectului, doreşte să facă proiectul, şi-a asumat proiectul şi l-a trecut printr-o hotărâre de Guvern şi acum vine şi ne spune că el ca deputat este împotrivă. Păi, care jumătate din Victor Ponta e împotrivă? Pantofii sunt împotrivă şi picioarele şi capul sunt pro sau cum, că nu înţeleg. Eu ştiam că există un singur Ponta, nu există doi sau trei Victori Ponta. Dar, mă rog, nu pot fi de acord nici cu Traian Băsescu. Traian Băsescu ne spunea tot la intervenţii acum vreo două ore cât de grozave sunt cele două dive pe care le are – una blondă şi una brunetă. Monica Macovei şi Elena Udrea. E dureros pentru România că are de ales între nişte personaje fără forţă, fără puterea de a-şi asuma anumite lucruri, fără strategii – deci, ma refer la Victor Ponta, de cealaltă parte alternativa absolut sinistră – nişte muieri care ar trebui să-şi vadă liniştite de orice altceva decât de a mai critica fad, lipsit de consistenţă, un Guvern oricum suficient de prost. Amedeo Ene: Îţi mulţumesc, Rareş Bogdan, pentru intervenţie şi fără îndoială că vom mai discuta despre aceste chestiuni.”

 Analizând conţinutul dialogului, membrii Consiliului au constatat că unele dintre afirmaţiile făcute în cadrul acestuia au avut un caracter profund discriminatoriu. Astfel membrii Consiliului au apreciat că afirmaţiile domnului Rareş Bogdan referitoare la “două dive”, „una blondă şi una brunetă”, „alternativa absolut sinistră” pe care o reprezintă „nişte muieri care ar trebui să-şi vadă liniştite de orice altceva decât de a mai critica fad, lipsit de consistenţă”, au un evident caracter discriminatoriu la adresa persoanelor de gen feminin, fiind de natură să contravină principiului egalităţii de şanse.

 O astfel de afirmaţie, susţinută implicit de moderatorul emisiunii, care nu a luat o poziţie fermă de delimitare ori de respingere, lasă imaginea unei superiorităţi masculine, a rolului tradiţional de conducător în societate al bărbatului, în opoziţie cu rolul femeii, care nu ar trebui să fie implicată în politică, nu are competenţa să critice. Or, o astfel de concepţie, exprimată în mod public, în cadrul unui program audiovizual, este de natură să contravină principiilor nediscriminării. Sub acest aspect, prezent în şedinţa publică a Consiliului din 29 octombrie 2013, chiar domnul Rareş Bogdan şi-a asumat fapta, recunoscând că a greşit când a făcut respectivele afirmaţii cu caracter discriminatoriu, care, potrivit legislaţiei audiovizuale constituie contravenţei. Astfel, membrii Consiliului au apreciat că respectivele afirmaţii sunt de natură să contravină dispoziţiilor legale potrivit cărora este interzisă în programele audiovizuale orice discriminare pe considerente de rasă, religie, naţionalitate, sex, orientare sexuală sau etnie.

 Având în vedere aceste aspecte, Consiliul a decis, cu respectarea dispoziţiilor art. 90 alin. (4) şi a condiţiilor de legalitate prevăzute de art. 15 din Legea audiovizualului, sancţionarea radiodifuzorului S.C. REALITATEA MEDIA S.A. cu amendă în cuantum de 10.000 lei.
 În temeiul şi cu respectarea art. 91 alin. (1) şi (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare,

 Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea

 DECIZIE:

 Art. 1: Radiodifuzorul S.C. REALITATEA MEDIA S.A., având licenţa audiovizuală nr. S-TV 30.0/27.03.2001, decizia de autorizare nr. 447.0/30.10.2001 şi de reautorizare nr. 447.2-1/25.10.2011, se sancţionează cu amendă în cuantum de 10.000 lei pentru încălcarea prevederilor art. 47 alin. (2) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.
 Art. 2. În conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Legea audiovizualului, prezenta decizie poate fi atacată direct la secţia de contencios administrativ a curţii de apel, fără a fi necesară formularea unei plângeri prealabile, în termen de 15 zile de la comunicare.
 Art. 3. Potrivit dispoziţiilor art. 931 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, radiodifuzorul are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text:

 „Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de televiziune REALITATEA TV cu amendă de 10.000 lei, întrucât comentariile făcute de jurnalistul Rareş Bogdan, în cadrul emisiunii Life Time News din 2 septembrie 2013, au avut un caracter discriminatoriu pe considerente de gen, acesta afirmând că prin poziţiile critice exprimate de două doamne implicate în viaţa politică actuală, acestea reprezintă o „alternativă sinistră”, persoanele fiind catalogate drept „nişte muieri care ar trebui să-şi vadă liniştite de orice altceva decât de a mai critica fad, lipsit de consistenţă”. Potrivit dispoziţiilor legale, în programele audiovizuale este interzisă orice discriminare pe considerente de rasă, religie, naţionalitate, sex, orientare sexuală sau etnie.”

 Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.