Decizia nr. 589 din 08.06.2010

08.06.2010


Trimiteteţi articolul prin email title=

privind amendarea cu 5.000 lei a S.C. OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L.,
cu sediul în str. Preciziei nr. 3P, lot nr. 1, clădire C6.1, spaţiu birouri şi hală-parter, et. 1, sector 6, BUCUREŞTI, CUI 15994676

pentru postul de televiziune OTV

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 08 iunie 2010, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare cu privire la ediţiile emisiunilor „Pe mâna soacrei”, „Cazul Damian” şi „Musafiri nepoftiţi”, difuzate în zilele de 24 şi 25 aprilie 2010, de postul de televiziune OTV.

Postul de televiziune OTV aparţine S.C. OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L. (licenţă audiovizuală nr. S-TV 78.1/05.02.2004 şi decizia de autorizare nr. 620.1/01.06.2010).

Analizând raportul întocmit de Direcţia Monitorizare şi vizionând emisiunile respective, Consiliul a constatat că radiodifuzorul S.C. OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L. a încălcat prevederile art. 16 alin. (1) şi (3) lit. f), k) şi l) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit dispoziţiilor invocate:

,,alin (1) - Criteriile în funcţie de care se apreciază producţiile difuzate în serviciile de programe au drept scop asigurarea protecţiei copilului şi informarea publicului cu privire la conţinutul acestora.

alin. (3) - Criteriile generale de care titularii de licenţă audiovizuală vor ţine cont în clasificarea producţiilor audiovizuale sunt următoarele:
b) utilizarea violenţei şi rolul acesteia în rezolvarea problemelor;
f) psihologia personajelor şi reperele morale pe care acestea le oferă copiilor sau adolescenţilor;
g) tipologia eroilor, scopul acţiunii acestora, gradul de recurgere la violenţă;
k) calitatea şi tipologia limbajului;
l) genul sau temele producţiilor audiovizuale’’.

În fapt, postul de televiziune OTV a difuzat în data de 25.04.2010, în intervalul orar 21.39 - 23.47, prima parte a emisiunii „Pe mâna soacrei”, prezentată de Claudiu Neagoe. Emisiunea a fost încadrată de radiodifuzor ca fiind interzisă minorilor sub 12 ani, fără a se specifica genul programului. Pe ecran a fost afişată menţiunea „RELUARE”. La începutul şi sfârşitul emisiunii, a fost făcut următorul anunţ: „Întâmplările şi personajele pe care se bazează scenariul fiecărui episod sunt fictive”.

Realizatorul emisiunii „Pe mâna soacrei”, a prezentat, în ediţia din 25.04.2010, cazul unei familii înstărite, Mihaela şi Vali Năstase, precum şi al fiului şi norei acestora, respectiv Andrei şi Celia Năstase:

„Claudiu Neagoe: Cu toţii ne dorim dragoste şi bani. Dar, să fie asta cheia succesului în familie? Sunt Claudiu Neagoe şi vă invit să rămâneţi alături de mine şi de echipa mea pentru a privi o poveste plină de tensiune şi dramatism.”

La începutul emisiunii, a fost prezentat un scurt material cu scene din emisiune ce conţin, în majoritate, violenţă fizică şi verbală.

În prima parte a emisiunii, doamna Mihaela Năstase a arătat motivele pentru care s-a adresat postului OTV. Acum 4 ani, băiatul ei a cunoscut o fată, manechin la Paris, cu care s-a căsătorit după 3 luni.

Cu câteva zile în urmă, Mihaela a surprins o ceartă între copii în legătură cu suma de 10.000 de euro pe care nora a scos-o de la bancă, fără să dea explicaţii în legătură cu utilizarea acestora.

În afară de problema banilor, Mihaela invocă şi faptul că nora sa pleacă seara de acasă cu prietenele, precum şi că aceasta nu-şi doreşte un copil.

În a doua parte a emisiunii, au fost difuzate imagini din timpul filajului norei, Celia, comentate de către Claudiu Neagoe, precum şi imagini din casa familiei Năstase, filmate cu camera ascunsă, unde dialogurile dintre protagonişti au conţinut violenţă fizică şi verbală.

În a treia parte a emisiunii, după 4 zile de investigaţii, Mihaelei i se prezintă probele.

În a patra parte, are loc confruntarea dintre cei patru care constă în violenţă fizică sau verbală:

„Mihaela către/despre Celia: nenorocito (...), vagaboanta dracu, ordinară ce eşti (...), zdreanţă (...), vagaboantă (...), curva dracu (...)”.
(...)

„Mihaela: Andrei, asta este o zdreanţă.”
„Mihaela: Curvă ordinară. Te omor curvo. Beep”.
(...)
„Mihaela: Las-o mă! Ce vrea să facă? Las-o mă că poate-şi taie venele, mă duc eu s-o ajut.”

Înainte de genericul de sfârşit au fost difuzate secvenţe din emisiunea viitoare ce au conţinut violenţă fizică şi verbală, iar, ulterior, numele participanţilor în emisiune.

În aceeaşi zi, în intervalul orar 23.47-01.28, a fost redifuzată prima parte a emisiunii „Pe mâna soacrei”, ediţia din data de 17.04.2010, cu familia de rromi, Panait.

Emisiunea a fost încadrată cu semnul de avertizare „12”, fără a se specifica genul programului. La începutul şi sfârşitul emisiunii, a fost făcut următorul anunţ: „Întâmplările şi personajele pe care se bazează scenariul fiecărui episod sunt fictive”.

Deşi, pentru conţinutul acestei ediţii a emisiunii, postul OTV a fost sancţionat prin Decizia nr. 422 din 22.04.2010 pentru difuzarea scenelor de violenţă verbală şi fizică, aceasta a înţeles să transmită în reluare respectivul material ce a făcut obiect al sancţiunii.

În ziua de 25.04.2010, în intervalul orar 20.10-21.26, postul de televiziune OTV a difuzat al doilea episod al emisiunii „Cazul Damian”, realizată de Gabriel Padiu. Aceasta este o anchetă serial, iar emisiunea a fost încadrată de radiodifuzor ca fiind interzisă minorilor sub 12 ani, fără a se specifica genul programului. La începutul emisiunii, a fost făcut următorul anunţ: „Întâmplările şi personajele pe care se bazează scenariul fiecărui episod sunt fictive”.

Subiectul emisiunii l-a constituit dispariţia lui Damian Niţu, un băiat venit de la ţară, care era student şi lucra ca manechin, dispariţie în urma căreia mama sa, Floarea Niţu, şi prietena lui, Anişoara, au apelat la OTV pentru a-l găsi. Despre Damian se spunea că, deşi avea o prietenă, el a avut o legătură cu o cântăreaţă de operă mai în vârstă, Mihaela.

De asemenea, se presupune că Mihaela a avut o relaţie sexuală şi cu Raul Zamfirescu, un presupus prieten al lui Damian.

În scopul investigării dispariţiei lui Damian, mama acestuia i-a dat realizatorului emisiunii jurnalele şi înregistrările cu Mihaela, pe care le avea Damian acasă.

Au fost difuzate presupuse imagini cu Raul şi Mihaela, în pat, însoţite de următorul dialog:

„Mihaela: Ah! Aşa Damian! Aşa, aşa.
Raul: Cine e Damian?
Mihaela: Care... Nu ştiu cine e, am uitat. Porcu... un fotomodel, m-a părăsit pentru o vagaboantă.
Raul: De ce?
Mihaela: Să-l uit. Nu ştiu de ce. Un dobitoc ce este. Eu mi-am cheltuit toţi banii cu el şi m-a lăsat baltă.”

În continuare, au fost difuzate şi alte imagini şi dialoguri ce au conţinut limbaj vulgar, scene violente, cu tentă sexuală.

În data de 24.04.2010, în intervalul orar 21.34-22.39, postul de televiziune OTV a difuzat primul episod al emisiunii „Musafiri nepoftiţi”. Emisiunea a fost încadrată de radiodifuzor ca fiind interzisă minorilor sub 12 ani, fără a se specifica genul programului. La începutul emisiunii a fost făcut următorul anunţ: „Întâmplările şi personajele pe care se bazează scenariul fiecărui episod sunt fictive”.

În cadrul acesteia, a fost prezentat cazul Denisei, care, având o situaţie materială precară şi nefiind căsătorită, a rămas însărcinată fără să-şi dorească acest lucru, iar din lipsa banilor necesari pentru întreruperea sarcinii a adus pe lume copilul.

Pe fondul acestor probleme, între Denisa, mama sa şi tatăl copilului au apărut discuţii.

Pornind de la acest aspect, pe parcursul emisiunii au fost difuzate imagini şi dialoguri ce au conţinut violenţă fizică şi verbală.

Având în vedere conţinutul şi temele abordate, ori subiectele preponderent axate pe violenţă fizică şi verbală, precum şi reperele morale pe care personajele prezente în cadrul acestor ediţii ale emisiunilor le dau copiilor, Consiliul a constatat că, în mod greşit, radiodifuzorul a încadrat aceste ediţii în categoria celor ce pot fi vizionate de minorii de până la 12 ani numai cu acordul părinţilor.

Membrii Consiliului apreciază că respectarea obligaţiei de a avertiza publicul cu privire la conţinutul programelor pe care le difuzează, prin afişarea pe ecran a unor simboluri, nu-l exonerează pe radiodifuzor de corecta încadrare a producţiilor, în funcţie de criteriile prevăzute în acest sens de legislaţia în vigoare, ori de obligaţia de a le difuza la ore la care minorii nu au acces neîngrădit la televizor.

Utilizarea acestor semne de avertizare trebuie făcută în mod responsabil, întrucât de încadrarea făcută de radiodifuzor depind ora la care poate fi difuzat un program, precum şi posibilitatea părinţilor de a alege un program care să poată fi vizionat şi de copii, fără a prejudicia dezvoltarea lor psihică şi morală. Or, ediţiile emisiunilor „Pe mâna soacrei”, „Cazul Damian” şi „Musafiri nepoftiţi”, difuzate în zilele de 24 şi 25 aprilie 2010, nu puteau constitui programe care să se încadreze în categoria „12”, astfel cum a fost afişat pe ecran.

De asemenea, membrii Consiliului au apreciat că, în ceea ce priveşte aspectele de moralitate, astfel de emisiuni prezintă o variantă de comportament faţă de care copiii, care nu au experienţa persoanelor mature şi al căror discernământ este redus, îl pot asimila cu uşurinţă unui model, rezolvarea problemelor putându-se face deopotrivă prin folosirea unui limbaj injurios şi a unei atitudini violente. Faţă de aceste aspecte, ţinând cont de faptul că radiodifuzorul a fost sancţionat anterior, în mod repetat, pentru încălcarea dispoziţiilor din legislaţia audiovizuală privind protecţia copiilor în cadrul serviciilor de programe, membrii Consiliului au propus amendarea radiodifuzorului cu suma de 5.000 lei.

Supusă la vot, propunerea de amendare a fost adoptată cu respectarea condiţiilor de legalitate prevăzute de art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

În temeiul dispoziţiilor art. 91 alin. (1) şi (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 162 alin. (2) şi (3) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare,

Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea

DECIZIE:

Articol unic: Radiodifuzorul S.C. OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L. (titular al licenţei audiovizuale nr. S-TV 78.1/05.02.2004 şi a deciziei de autorizare nr. 620.0/01.04.2004 pentru postul de televiziune OTV) se sancţionează cu amendă în cuantum de 5.000 lei pentru încălcarea prevederilor art. 16 alin. (1) şi (3) lit. b), f), g), k) şi l) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.


Către,

S.C. OCRAM TELEVIZIUNE SRL
str. Preciziei nr. 3P, lot nr. 1, clădire C6.1, spaţiu birouri şi hală-parter, et. 1, sector 6, BUCUREŞTI, CUI 15994676

pentru postul de televiziune OTV

Vă înaintăm, alăturat, Decizia C.N.A. nr. 589/08.06.2010 privind amendarea cu 5.000 lei a radiodifuzorului S.C. OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L., pentru postul de televiziune OTV şi vă atenţionăm că, potrivit dispoziţiilor art. 931 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, aveţi obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, următorul text:

„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul OTV cu amendă în cuantum de 5.000 lei, întrucât, emisiunile „Pe mâna soacrei”, „Cazul Damian” şi „Musafiri nepoftiţi”, din 24 şi 25 aprilie 2010, care au conţinut violenţă fizică şi verbală, au fost difuzate într-un interval orar nepotrivit în raport de conţinutul lor.”

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.