Decizia nr. 586 din 29.10.2013

30.10.2013


Trimiteteţi articolul prin email title=

Către: S.C. RADIO XXI SRL Bucureşti, Str. Horia Măcelariu nr. 36-38, sector 1

 pentru postul RADIO 21 din Cluj-Napoca

 Întrunit în şedinţă publică în ziua de 29 octombrie 2013, Consiliul Naţional al Audiovizualului a supus dezbaterii sesizarea înregistrată la CNA sub nr. 9213/30.08.2013, precum şi raportul de monitorizare referitor la spoturile de promovare a Sălilor de jocuri Admiral difuzate de postul RADIO 21 din Cluj-Napoca în luna august 2013.
 Redăm din raportul de monitorizare descrierea spoturilor în cele trei variante difuzate:

 1. „Vino să te distrezi în Sălile de jocuri Admiral. Tombola noastră te aşteaptă cu premii în valoare totală de un milion trei sute de lei. Extrageri săptămânale şi lunare în bani. Mai multe tichete, mai multe şanse de câştig. Admiral, Games for the world! Joacă şi câştigă!”

 2. „Ţi-ai luat tichetul pentru tombolă? Vino să te distrezi şi să participi la extragerile de săptămâna viitoare din sălile de jocuri Admiral. Distracţie garantată şi premii cash în valoare totală de un milion trei sute de lei. Admiral, Games for the World! Joacă şi câştigă!”

 3. „Marea extragere se apropie. Premiile, tombole Admiral te aşteaptă să le câştigi! Distracţia o asigurăm noi. Tu nu uita să îţi iei tichetul. Premii totale de peste un milion trei sute de lei. Admiral, Games for the World! Joacă şi câştigă!”

 În urma audierii şi analizării spoturilor publicitare menţionate, membrii Consiliului au constatat că informaţiile prezentate în spoturi, difuzate la ore accesibile tuturor categoriilor de public, sunt de natură să afecteze dezvoltarea morală a minorilor care le audiază, fiind încălcate prevederile art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului, cu modificările şi completările ulterioare coroborate cu cele ale articolelor 93 şi 12 din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

 Potrivit dispoziţiilor invocate:
 Legea audiovizualului
 „art. 39 (2) - Difuzarea în serviciile de televiziune şi de radiodifuziune a programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare, prin codare sau ca efect al altor sisteme de acces condiţionat, se asigură faptul că minorii din zona de transmisie, în situaţii normale, nu pot auzi sau vedea emisiunile respective.”

 Codul audiovizualului
 "art. 93 - Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale.
 art. 12 (1) - Programele audiovizuale care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor pot fi difuzate numai dacă vizionarea este restricţionată printr-un sistem de acces condiţionat.
 (2) - În lipsa unui sistem de acces condiţionat, difuzarea programelor prevăzute la alin. (1) se poate face numai în intervalul orar permis, potrivit clasificării programului în funcţie de conţinutul acestuia."

 Având în vedere că orice comunicare comercială audiovizuală trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a copiilor, membrii Consiliului au constatat că cele trei variante ale spoturilor au fost de natură, prin mesajul transmis la o oră accesibilă oricărei categorii de public, să afecteze dezvoltarea morală armonioasă a minorilor.
 Legislaţia audiovizuală protejează această categorie de public printr-o serie de măsuri, una dintre ele vizând intervalele orare în care pot fi difuzate producţiile audiovizuale, indiferent că acestea sunt emisiuni de divertisment, informative ori publicitate.

 Astfel, art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului prevede că difuzarea în serviciile de televiziune şi de radiodifuziune a programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare, prin codare sau ca efect al altor sisteme de acces condiţionat, se asigură faptul că minorii din zona de transmisie, în situaţii normale, nu pot auzi sau vedea emisiunile respective.
 Or, aşa cum rezultă din raportul de monitorizare, spoturile pentru sălile de joc Admiral au fost difuzate de postul RADIO 21 din Cluj Napoca în luna august 2013, la diferite intervale orare, pe parcursul zilei, minorii având posibilitatea neîngrădită de a le audia. Mesajul transmis de acestea a fost un îndemn de a participa la o tombolă organizată de aceste săli, la diferite alte premii, acţiuni ce urmau să se desfăşoare în incinta acestora. Sloganul explicit al spoturilor a fost: „Joacă şi câştigă!”.

 Pornind de la premisa că minorii sunt uşor influenţabili comportamental şi nu au o reprezentare corectă a efectelor unei acţiuni, având în vedere capacitatea lor redusă de a discerne, dată de vârstă şi lipsa de experienţă, o publicitate precum cea analizată este de natură a afecta minorii, de a le crea o percepţie greşită asupra modalităţii de a câştiga bani atât de facil.
 Astfel, sloganul poate crea, pentru o persoană în formare, ce nu are o reprezentare corectă a realităţii, aşa cum sunt copiii, că simpla acţiune de „a juca” presupune automat şi „un câştig”, ceea ce nu este adevărat, faptul de „a juca” putând conduce în egală măsură la pierderi financiare. Nu este de neglijat nici aspectul potrivit căruia acţiunea de participare la un joc într-o sală autorizată, având această destinaţie, nu este una gratuită, ci ea presupune, fără excepţie, o participare financiară.

 Pentru aceste considerente, cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune intrarea în legalitate în privinţa spoturilor publicitare pentru sălile de jocuri ADMIRAL, în sensul ca promovarea să respecte condiţiile specifice comunicărilor comerciale audiovizuale.