Decizia nr. 585 din 02.10.2014

13.10.2014


Trimiteteţi articolul prin email title=

 privind sancţionarea cu somaţie publică a S.C.BBE MEDIA NEWS ALERT S.R.L.
 PITEŞTI, Calea Bucureşti nr. 9, bl. 24, sc. B, et. 3, ap. 12, cam. 3, jud. Argeş

 pentru postul de televiziune ARGEŞ TV
 Bd. Republicii, nr. 39, et. 3-4, Piteşti, jud. Argeş

 Întrunit în şedinţă publică în ziua de 02.10.2014, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Serviciul Inspecţie, în baza reclamaţiei înregistrate la CNA sub nr. 2309/21.02.2014, cu privire la emisiunea „EDimineaţă” din 21.02.2014, difuzată de postul ARGEŞ TV. Postul ARGEŞ TV aparţine S.C. BBE MEDIA NEWS ALERT S.R.L. (licenţa audiovizuală nr. TV 369.4/22.11.2007, eliberată la 20.06.2013, şi decizia de autorizare nr. 1453.0-3/06.05.2008 eliberată la 20.06.2013).
 În urma dezbaterilor ce au avut loc după analizarea raportului de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C.BBE MEDIA NEWS ALERT S.R.L. a încălcat dispoziţiile articolului 40 alin. (3) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

 Potrivit prevederilor invocate:

  • art. 40 alin. (3): “Moderatorii programelor au obligaţia să nu folosească şi să nu permită invitaţilor să folosească un limbaj injurios sau să instige la violenţă.”

 În fapt, în data de 21.02.2014, începând cu ora 07:00 postul ARGEŞ TV a difuzat în direct emisiunea “EDimineaţă”, emisiune de revistă a presei realizată de dl. Eduard Vasile. Potrivit raportul de monitorizare, emisiunea a avut o durată de aproximativ 55 de minute şi a mai fost difuzată, în reluare, şi în data de 22.02.2014, începând cu ora 00.30, emisiunea fiind împărţită în două părţi. Astfel, într-o primă parte, realizatorul a citit câteva titluri din ziare, titluri pe care, în partea a doua a emisiunii, le-a aprofundat în sensul citirii articolelor respective, precum şi a altor articole din ziarele răsfoite. De asemenea, în cadrul emisiunii a fost difuzată şi o rubrică de horoscop şi una de meteo.

 În cadrul şedinţei publice din data de 02.10.2014, membrilor Consiliului le-a fost prezentat raportul de monitorizare întocmit în urma sesizării, înregistrate la CNA cu nr. 2309/22.02.2014, cu privire la exprimarea de către prezentator a unui limbaj neadecvat pentru intervalul orar la care se difuzează emisiunea, injurios, vulgar, folosind expresiile ”du-te dracului”, “să vă ia dracu pe toţi”, astfel cităm din raport:

  • “ […] ale cui dracu mai vreţi dvs., ale Real-ului”, […] “uite aşa ne spune seara Ponta la televizor, ne dojeneşte aşa tinereşte, cârlăneşte, ne dojeneşte că avem creştere economică…Fi-arţi ai dracu să fiţi! V-am făcut creştere economică şi nici aşa nu vă convine, cum ar veni.” - realizatorul afirmă faptul că Jandarmeria sau Poliţia nu sunt angajate ale nici unui supermarket; - “Ce dracu război politic? Ponta să se ducă dracu acasă, să înţeleagă că e un nesimţit, tot ca Boc… […] au rămas aceleaşi jeguri în politică…[…] îşi angajează toate nevestele, secretarele, amantele, neamurile, surorile, mamele şi ce dracu îşi mai angajează ei pe mii de euro la stat. Adică la banii noştri. Ponta, la cât de nesimţit e, încearcă să ne explice că, de fapt, ăia nu primesc bani de la stat”- ajungând la un articol referitor la faptul că scandalul salariilor de la ASF este transformat în război politic, realizatorul se lansează în afirmaţii la adresa politicienilor în general şi la adresa d-lui Ponta, în special;
  • “Păstrează-ţi-l, dă-l dracu, că oricum ai 180 de ani. Nu v-oţi duce în mormânt cu funcţiile” - în urma citirii articolului din “Evenimentul Zilei” realizatorul face referire la modul cum a înţeles doamna ministru Maria Câmpeanu să se apere în cazul pensiei soţului domniei sale, sugerând faptul că aceasta doreşte doar să îşi păstreze postul de la minister; - “Hai, ne-am dat dracu!” - citând din articolul “Liderii USL de la centru nu mai sunt înţeleşi în Argeş”, apărut în ziarul “Argeşul” comentând pe marginea declaraţiilor preşedintelui PC Argeş, dl. Ion Cornel Lazăr; - “…Ce dracu, Doamne iartă-mă! Zvonuri! Cei de la Argeşul, ăsta e stilul lor… (…)Uite, bă, hârtia colea, dă-o dracu!...” - referitor la informaţia conform căreia dl. Nicolescu va fi demis din funcţia de preşedinte al CJ Argeş, informaţie prezentată într-un articol al ziarului “Argeş” ca fiind datorată unor zvonuri.

 În cadrul emisiunii realizatorul a folosit, în comentariile exprimate pe marginea articolelor din care spicuieşte, de mai multe ori un limbaj injurios, vulgar. Astfel a folosit de mai multe ori expresii de genul “dă-o dracu; ce dracu; fir-aţi ai dracu, dă-l dracu”, iar când s-a referit la dl. Ponta a folosit cuvinte de genul “nesimţit”,” Ponta să se ducă dracu”. În raport de conţinutul prezentat, membrii Consiliului au constatat că limbajul folosit de prezentatorul emisiunii, precum: “dă-o dracu; ce dracu; fir-aţi ai dracu, dă-l dracu”, iar când s-a referit la dl. Ponta a folosit cuvinte de genul “nesimţit”,” Ponta să se ducă dracu” a avut un caracter injurios, de natură a prejudicia demnitatea umană, fapt ce contravine dispoziţiilor art. 40 alin. (3) din Codul audiovizualului. Potrivit dispoziţiilor invocate, moderatorii programelor au obligaţia să nu folosească un limbaj injurios.

 Recunoscând dreptul la opinie a persoanei, precum şi la alegerea modului în care prezentatorul unei emisiuni îşi exprimă punctul de vedere cu privire la un subiect, membrii Consiliului au apreciat că folosirea în cadrul unui program audiovizual a unor expresii injurioase, contravine normei invocate. Având în vedere domeniul în care îşi desfăşoară activitatea, un prezentator de emisiuni, formator de opinii, trebuie să aibă o conduită de respectare a dispoziţiilor legale ce reglementează comunicarea audiovizuală şi să-şi exercite dreptul la liberă exprimare cu respectarea drepturilor celorlalţi. Consiliul consideră că, indiferent de genul emisiunii, radiodifuzorul are obligaţia să respecte normele din domeniul în care îşi desfăşoară activitatea, fără nicio excepţie.

 Faţă de aceste aspecte, în temeiul dispoziţiilor art. 91 alin. (1) (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea condiţiilor de legalitate prevăzute de art. 15 din acelaşi act normativ,

 Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea

 DECIZIE:

 Art. 1: Radiodifuzorul S.C. BBE MEDIA NEWS ARGEŞ S.R.L., titularul licenţei audiovizuale licenţei audiovizuale nr. TV 369.4/22.11.2007, eliberată la 20.06.2013, şi a deciziei de autorizare nr. 1453.0-3/06.05.2008 eliberată la 20.06.2013 pentru postul de televiziune ARGEŞ TV, se sancţionează cu somaţie publică de intrare de îndată în legalitate pentru încălcarea prevederilor articolelor 40 alin. (3) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.
 Art. 2. În conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Legea audiovizualului, prezenta decizie poate fi atacată direct la secţia de contencios administrativ a curţii de apel, fără a fi necesară formularea unei plângeri prealabile, în termen de 15 zile de la comunicare.
 Art. 3. Potrivit dispoziţiilor art. 931 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 504/2002, cu modificările ulterioare, radiodifuzorul S.C. BBE NEWS ALERT S.R.L. are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, în intervalul orar 18.00 - 22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text:

 „Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul ARGEŞ TV cu somaţie publică, întrucât prezentatorul emisiunii “EDimineaţă”, difuzată în data de 22 februarie 2014, a folosit un limbaj injurios, fapt ce contravine prevederilor art. 40 din Codul audiovizualului.”

 Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.