Decizia nr. 555 din 26.06.2012

26.06.2012


Trimiteteţi articolul prin email title=

privind amendarea cu 200.000 lei a S.C. OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L.
cu sediul în Bucureşti, sector 6, Str. Preciziei nr. 3P, lot nr. 1, clădire C6.1, spaţiu birouri şi hală-parter, et. 1, CUI 15994676

pentru postul de televiziune OTV

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 26 iunie 2012, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat reclamaţiile înregistrate la CNA sub nr. 9574/10.06.2012 şi 9548/10.06.2012, precum şi raportul întocmit de Direcţia Monitorizare cu privire la respectarea de către postul de televiziune OTV, în perioada 01 – 10 iunie 2012, a normelor privind desfăşurarea campaniei electorale pentru alegerile locale ce s-au desfăşurat în data de 10 iunie 2012.

Postul de televiziune OTV aparţine S.C. OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L. (licenţă audiovizuală nr. S-TV 78.5/05.02.2004, decizia de autorizare nr. 620.0/01.04.2004 şi de reautorizare nr. 620.1/01.06.2010).

În urma analizării raportului de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L. a încălcat prevederile art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 71 din Legea nr. 67/20004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, precum şi ale articolelor 5 alin. (2) teza a doua, 12 lit. c) şi 13 lit. b) şi c) din Decizia nr. 195/2012 privind principii şi reguli de desfăşurare, prin intermediul posturilor de radio şi de televiziune, a campaniei electorale din anul 2012 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale.

Potrivit dispoziţiilor invocate:
Legea audiovizualului
- art. 3 alin. (2) - Toţi furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să asigure informarea obiectivă a publicului prin prezentarea corectă a faptelor şi evenimentelor şi să favorizeze libera formare a opiniilor.
Legea nr. 67/2004
- art. 71 - Cu 48 de ore înainte de ziua votării sunt interzise:
c) comentarii privind campania electorală.
Decizia nr. 195/2012
- art. 5 alin. (2) - Emisiunile dedicate campaniei electorale, spoturile publicitare electorale şi emisiunile informative care prezintă activităţile de campanie ale candidaţilor pot fi difuzate numai în zilele de luni, marţi, miercuri, joi şi vineri. Emisiunile prevăzute la alin. (1) lit. b) şi c) vor fi marcate ca atare, la începutul emisiunii, respectiv „emisiune electorală” sau, după caz, „dezbateri electorale”.
- art. 12 - Cu 48 de ore înainte de ziua votării sunt interzise:
c) comentarii privind desfăşurarea campaniei electorale, precum şi cele privind competitorii electorali
- art. 13 - În ziua votării sunt interzise:
b) comentarii referitoare la competitorii electorali;
c) îndemnuri de a vota sau de a nu vota un candidat ori candidaturile depuse de competitorii electorali.

În fapt, în data de 07.06.2012, postul OTV a difuzat emisiunea „Alupei în acţiune” moderată de dl. Silviu Alupei şi avându-l ca invitat pe dl. Dan Diaconescu. Emisiunea a fost declarată de radiodifuzor ca fiind electorală, dar nemarcată ca atare, aşa cum prevăd dispoziţiile art. 5 alin. (2) din Decizia nr. 195/2012, potrivit cărora, emisiunile electorale şi de dezbateri electorale vor fi marcate ca atare, la începutul acestora, respectiv „emisiune electorală” sau, după caz, „dezbateri electorale”.

De asemenea, în ziua de 08.06.2012, în intervalul orar 20.00 – 06.29, postul de televiziune OTV a difuzat, sub titlul “DAN DIACONESCU – ŢEPEŞ, VARIANTA 2012, SE DESTĂINUIE ÎN DIRECT ÎN ACEASTĂ SEARĂ” o ediţie a emisiunii „Alupei în acţiune”, moderată de dl. Silviu Alupei, invitat fiind dl. Dan Diaconescu.

În cadrul emisiunii, dl. Dan Diaconescu şi-a exprimat opinia cu privire la Constituţia României, precum şi la situaţia economică a altor state. Şi în data de 09.06.2012, în intervalul orar 19.58 – 06.29, postul OTV a difuzat emisiunea „Alupei în acţiune”, moderată de dl. Silviu Alupei, invitat fiind dl. Dan Diaconescu.

Emisiunea a fost transmisă sub titlul „DAN DIACONESCU: IEŞIŢI MÂINE DIMINEAŢĂ LA VOT DACĂ VREŢI SĂ VĂ SCHIMBAŢI VIAŢA!”, iar începând cu ora 00.12 în „DAN DIACONESCU: IEŞIŢI AZI DIMINEAŢĂ LA VOT DACĂ VREŢI SĂ VĂ SCHIMBAŢI VIAŢA!”.

În partea inferioară a ecranului era titrat: „Daţi SMS la 1333: Credeţi că o să vă fie schimbat mâine Primarul din localitatea dvs.?”

În cadrul emisiunii, invitatul acesteia, dl. Dan Diaconescu, a îndemnat telespectatorii să meargă la vot şi a vorbit despre tehnicile de votare şi de fraudare a alegerilor.

Analizând raportul de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că postul de televiziune OTV a difuzat în zilele de 8 şi 9 iunie 2012 emisiuni cu caracter electoral, deşi campania electorală în audiovizual se încheiase în mod oficial, în data de 7 iunie 2012, la ora 24.00.

Astfel, în cadrul emisiunilor „Alupei în acţiune”, difuzate în zilele de vineri, 8 iunie, şi sâmbătă, 9 iunie 2012, au fost făcute comentarii privind desfăşurarea campaniei electorale.

Procedând astfel, radiodifuzorul a încălcat atât prvederile art. 71 din Legea nr. 67/2004, cât şi pe cele ale art. 12 din Decizia nr. 195/2012, potrivit cărora cu 48 de ore înainte de ziua votării sunt interzise comentarii privind desfăşurarea campaniei electorale.

În conformitate cu prevederile art. 1 din Decizia nr. 195/2012, campania electorală pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale s-a încheiat în ziua de joi, 7 iunie 2012, la ora 24.00.

În data de 10.06.2012, în intervalul orar 07.05 – 21.00, postul OTV a difuzat o ediţie specială a emisiunii „Alupei în acţiune”, moderată de dl. Dan Diaconescu, invitaţi fiind d-na Roxana Avram, dl. Florin Condurăţeanu, dl. Cristian Teodorescu, d-na Mariana Lia şi dl. Lucian Iordănescu.

Emisiunea a fost transmisă sub titlurile „DAN DIACONESCU: „IEŞIŢI AZI DIMINEAŢĂ LA VOT DACĂ VREŢI SĂ VĂ SCHIMBAŢI VIAŢA!” şi „DAN DIACONESCU: IEŞIŢI ASTĂZI LA VOT DACĂ VREŢI SĂ SCĂPAŢI DE SĂRĂCIE!”

În partea inferioară a ecranului a fost titrat mesajul „Credeţi că o să fie schimbat Primarul din localitatea dumneavoastră? Daţi SMS la 1333 / Azi, până la ora 21 o să fie alungaţi Primarii ciocoi din localitatea dvs.? Daţi SMS la 1333”

Pe parcursul emisiunii, atât moderatorul acesteia, dl. Dan Diaconescu, cât şi invitaţii săi au citit şi au comentat mesajele telespectatorilor, oferind informaţii referitoare la modul de desfăşurare a procesului electoral şi îndemnând telespectatorii să se prezinte la urne şi să voteze anumiţi candidaţi.

Exemplificăm din raportul de monitorizare: „Dan Diaconescu: Luaţi banii ciocoiului din Sinaia şi votaţi dumneavoastră ştiţi cu cine. Cu băiatul ăla tânăr şi simpatic care vrea să schimbe Sinaia şi să împartă toţi banii de la bugetul local în mod egal cu toţi locuitorii din Sinaia. Am mare încredere în Sinaia că o să faceţi o mare schimbare. (...).
Mariana Lia: Bună ziua. Bună ziua tuturor telespectatorilor. Vin de la vot, cum este de altfel normal, ca toţi cetăţenii. Mă adresez dumneavoastră, stimaţi telespectatori, cetăţeni ai României. Astăzi este o zi extrem de importantă pentru noi toţi, trebuie să ieşim la vot. Trebuie să ieşiţi la vot. Iată că odată la patru ani avem acest drept de a ne exercita în mod democratic alegerea şi nu cred că este normal ca peste o zi, peste o săptămână, peste o lună să ne plângem că suntem nemulţumiţi. Să ne plângem că nu a venit acea schimbare. În schimb, atunci când este momentul noi stăm acasă nonşalanţi şi îi lăsăm pe alţii să voteze în numele nostru. Indiferent cu cine votaţi, indiferent care este opinia dumneavoastră, trebuie, pentru că este un drept cetăţenesc, constituţional, şi este normal să ieşiţi la vot. Dacă sunteţi mulţumiţi de tot ceea ce se întâmplă în România de 22 de ani, străzile sunt asfaltate, maidanezi nu mai sunt, avem canalizare, avem apă caldă, trăim decent, da, atunci votaţi cu cei care au fost până acum pentru că, iată, lucrurile înseamnă că merg foarte bine (...).”

De asemenea, în cadrul emisiunii au fost făcute comentarii elogioase la adresa competitorilor electorali ai PP-DD, afirmându-se despre aceştia că sunt pe primul loc în opţiunile alegătorilor, precum şi unele defăimătoare la adresa celorlalţi competitori electorali.

Redăm din raportul de monitorizare: „Dan Diaconescu: Vă mulţumim mult, oricum. Oricum, sectoarele 5 şi 6 sunt ca şi câştigate de popor. Să tragem tare în celelalte 4 sectoare: 1,2 3, şi 4. Să vedem acolo ce putem remonta. La sectorul 2 suntem foarte aproape, la sectorul 3 aşa şi aşa, la 4 suntem puţin mai departe. Şi la 1 tot aşa şi aşa. Deci, să încercăm măcar să preluăm, să salvăm sectorul 3 până diseară. Sectorul 6 este câştigat 100%, sectorul 5 încă se mai discută, dar poporul sau, cum să spun, oamenii care vor schimbarea au un avantaj faţă de ciocoiul actual. La celelalte 4 sectoare încă se mai joacă şi evident la Primăria Capitalei. Conform sondajelor, conform exit-pollurilor. Acuma trebuie să-l salutăm în studioul nostru şi pe celebrul domn profesor Lucian Iordănescu (...).”

Având în vedere multitudinea de informaţii contradictorii prezentate de radiodifuzor ca fiind certe, membrii Consiliului au apreciat că modalitatea în care a fost difuzată emisiunea „Alupei în acţiune” din 10.06.2012 contravine dispoziţiilor art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului, care prevăd că, prin difuzarea şi retransmisia serviciilor de programe, se realizează şi se asigură informarea corectă şi obiectivă a publicului.

Or, postul de televiziune OTV nu a respectat aceste dispoziţii, fapt de natură să prejudicieze, pe de o parte, pe ceilalţi competitorii electorali, iar pe de altă parte, interesul publicului telespectator care, pe baza informaţiilor primite prin diferite mijloace media, între care şi cele audiovizuale, îşi poate contura şi, după caz, modifica propria opţiune electorală.

Membrii Consiliului au apreciat că prezentarea ca certe a rezultatelor obţinute în unele circumscripţii electorale de anumiţi candidaţi aparţinând competitorului electoral PP-DD, rezultate care, potrivit afirmaţiilor radiodifuzorului dădeau câştigători candidaţii acestei formaţiuni politice, deşi nu fuseseră prezentate nici măcar rezultatele parţiale deoarece nu se închisese procesul votării, au fost de natură să dezinformeze publicul, încălcând grav dispoziţiile art. 3 din Legea audiovizualului.

Practic, prezentarea pe parcursul zilei de 10 iunie (ziua votării), înainte de închiderea urnelor, a unor presupuse rezultate ale alegerilor în favoarea unui competitor electoral a fost de natură a influenţa opţiunea de vot a unei părţi a alegătorilor şi a constituit o informare incorectă a publicului, chiar o încercare de manipulare a acestuia.

De asemenea, o astfel de atitudine contravine şi dispoziţiilor art. 13 din Decizia nr. 195/2012 privind principii şi reguli de desfăşurare, prin intermediul posturilor de radio şi de televiziune, a campaniei electorale din anul 2012 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, potrivit cărora în ziua votării sunt interzise comentarii referitoare la competitorii electorali, precum şi îndemnuri de a vota sau de a nu vota un candidat ori candidaturile depuse de competitorii electorali.

În aceeaşi şedinţă publică, Consiliul a analizat raportul de monitorizare privind modul în care a fost reflectată desfăşurarea, prin intermediul posturilor de radio şi de televiziune, a campaniei electorale din anul 2012 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale şi a constatat că postul OTV a încălcat dispoziţiile art. 63 alin. (2) din Legea nr. 67/20004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, precum şi ale art. 3 din Decizia nr. 195/2012 privind principii şi reguli de desfăşurare, prin intermediul posturilor de radio şi de televiziune, a campaniei electorale din anul 2012 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale.

Potrivit prevederilor art. 63 alin. (2) din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, radiodifuzorii publici şi privaţi sunt obligaţi să asigure, în cadrul serviciilor de programe audiovizuale, desfăşurarea unei campanii electorale echitabile, echilibrate şi corecte pentru toate partidele politice, alianţele politice, alianţele electorale, organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, precum şi pentru toţi candidaţii.

Conform dispoziţiilor art. 3 din Decizia nr. 195/2012, radiodifuzorii publici şi privaţi sunt obligaţi să asigure desfăşurarea unei campanii electorale echitabile, echilibrate şi corecte pentru toţi competitorii electorali, respectând următoarele principii:
a) echitate - toţi candidaţii trebuie să aibă posibilitatea de a se face cunoscuţi electoratului;
b) echilibru în prezentarea activităţilor de campanie ale competitorilor electorali;
c) corectitudine – toţi competitorii electorali să beneficieze de un tratament obiectiv şi echidistant. În perioada 01 – 07.06.2012, prezenţa candidaţilor şi a reprezentanţilor competitorilor electorali în emisiunile electorale difuzate de postul OTV a fost următoarea:

Formaţiunea politică Durată materiale
USL 38m 10s
PDL 1h 28m 54s
UNPR 1h 07m 20s
PRM 26m 50s
PP-DD 45h 55m 03s
PRPE
PER 03m 00s

Membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul nu a asigurat reflectarea campaniei electorale în mod echitabil, echilibrat şi imparţial, obligaţie care îi revenea în conformitate cu prevederile art. 3 din Decizia nr. 195/2012.

Astfel cum rezultă din situaţia prezentată de Direcţia Monitorizare, în perioada 01 - 07 iunie 2012 prezenţa reprezentanţilor competitorilor electorali aflaţi în competiţia electorală nu a fost echilibrată, fapt de natură să afecteze corectitudinea desfăşurării campaniei electorale, condiţie instituită de prevederile menţionate mai sus.

Membrii Consiliului au constatat existenţa unui dezechilibru semnificativ în privinţa participărilor în emisiunile electorale. De exemplu, reprezentanţii PP-DD au beneficiat de o expunere de 45 de ore şi 55 minute, reprezentanţii PD-L de o oră şi 28 de minute, cei ai UNPR de o oră şi 7 minute, cei ai USL de 38 de minute, reprezentanţii PRM de 26 de minute, iar cei ai PER de 3 minte, în timp ce alţi competitori electorali nu au avut nicio participare.

Astfel, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a prezentat în emisiunile difuzate, cu preponderenţă, competitorul electoral PP-DD, în timp ce alţi competitori aflaţi în competiţia electorală fie au avut un număr redus de apariţii, fie nu au fost prezentaţi în nicio emisiune electorală.

Or, potrivit art. 63 alin. (2) din Legea nr. 67/20004, radiodifuzorii publici şi privaţi sunt obligaţi să asigure, în cadrul serviciilor de programe audiovizuale, desfăşurarea unei campanii electorale echitabile, echilibrate şi corecte pentru toate partidele politice, alianţele politice, alianţele electorale, organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, precum şi pentru toţi candidaţii.

De asemenea, şi dispoziţiile art. 3 din Decizia 195/2012, stabilesc în sarcina radiodifuzorilor obligaţia să asigure desfăşurarea unei campanii electorale echitabile, echilibrate şi corecte pentru toţi competitorii electorali, respectând şi principiul corectitudinii, în sensul că toţi competitorii electorali să beneficieze de un tratament obiectiv şi echidistant.

În calitate de garant al interesului public în domeniul comunicării audiovizuale, Consiliul consideră că radiodifuzorii trebuie să-şi asume responsabilitatea de a reflecta în mod echitabil şi echilibrat campania electorală pentru alegerile locale, în aşa fel încât toţi competitorii electorali să beneficieze de un tratament obiectiv şi echidistant. Potrivit raportului întocmit, pe toată perioada de campanie electorală monitorizată situaţia prezenţelor competitorilor electorali în cadrul emisiunilor electorale prezentate de postul OTV a fost după cum urmează:

PDF - 51 ko
Tabel Decizia nr. 555/2012

Or în condiţiile în care radiodifuzorul mai fusese sancţionat pentru încălcarea aceloraşi dispoziţii legale, membrii Consiliului au considerat ca fiind grav faptul că radiodifuzorul nu numai că nu a încercat ca în ultima săptămână de campanie electorală să echilibreze raportul dintre competitorii electorali în ceea ce priveşte apariţia lor pe micul ecran, dar, mai mult, a accentuat decalajul, sfidând normele legale care reglementează modul de desfăşurare a campaniilor electorale, precum şi sancţiunile anterioare primite, ca urmare a încălcării aceloraşi prevederi, respectiv cele ale Legii nr. 67/2004 şi cele ale Deciziei nr. 195/2012 dată în aplicarea legii invocate.

Faţă de aceste aspecte, constatând încălcarea dispoziţiilor referitoare la informarea corectă şi la reflectarea campaniei electorale pentru alegerile locale pe posturile de radio şi de televiziune, membrii Consiliului au propus şi au votat cu, respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului, sancţionarea radiodifuzorului cu amendă de 200.000 lei.

În temeiul prevederilor art. 75 din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, ale art. 15 din Decizia nr. 195/2012 privind principii şi reguli de desfăşurare, prin intermediul posturilor de radio şi de televiziune, a campaniei electorale din anul 2012 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, precum şi ale art. 90 alin. (1) lit. h) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor art. 15 din aceeaşi lege,

Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea

DECIZIE:

Art. 1. Radiodifuzorul S.C. OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L., titular al licenţei audiovizuale nr. S-TV 78.5/05.02.2004, al deciziei de autorizare nr. 620.0/01.04.2004 şi de reautorizare nr. 620.1/01.06.2010, pentru postul de televiziune OTV, se sancţionează cu amendă în cuantum de 200.000 lei pentru încălcarea prevederilor art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, ale articolelor 63 alin. (2) şi 71 lit. c) din Legea nr. 67/20004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, precum şi ale articolelor 3, 5 alin. (2) teza a doua, 12 lit. c) şi 13 lit. b) şi c) din Decizia nr. 195/2012 privind principii şi reguli de desfăşurare, prin intermediul posturilor de radio şi de televiziune, a campaniei electorale din anul 2012 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale.

Art. 2. În conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Legea audiovizualului, prezenta decizie poate fi atacată direct la secţia de contencios administrativ a curţii de apel, fără a fi necesară formularea unei plângeri prealabile, în termen de 15 zile de la comunicare.

Art. 3. Potrivit dispoziţiilor art. 93^1 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, radiodifuzorul are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, următorul text:

„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de televiziune OTV cu amendă de 200.000 lei pentru încălcarea art. 3 din Legea audiovizualului, întrucât, în emisiunea „Alupei în acţiune” difuzată pe tot parcursul zilei de 10 iunie 2012, ziua votării, a dezinformat publicul, încercând să influenţeze opţiunea de vot a acestuia prin prezentarea ca certe a rezultatelor alegerilor locale în unele circumscripţii electorale, deşi procesul de votare era în curs de desfăşurare în acel moment.

Postul OTV a fost sancţionat şi pentru încălcarea art. 71 din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, întrucât, după încheierea campaniei elctorale, în emisiunea „Alupei în acţiune” din zilele de 8 şi 9 iunie 2012, au fost făcute comentarii privind desfăşurarea campaniei electorale.

De asemenea, sancţiunea a fost aplicată şi pentru nerespectarea prevederilor art. 3 din Decizia nr. 195/2012, întrucât în emisiunile electorale difuzate în perioada 01 - 07 iunie 2012 nu a reflectat în mod echitabil şi echilibrat campania electorală."

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.