Decizia nr. 544 din 17.10.2013

24.10.2013


Trimiteteţi articolul prin email title=

 privind amendarea cu 10.000 lei a S.C. B1 TV CHANNEL S.R.L. cu sediul în Bucureşti, str. Cristian Popişteanu nr. 2-4, et. 3, biroul nr. 7, sector 1 C.U.I. RO 27759259

 pentru postul de televiziune B1 TV Bucureşti, sector 1, Str. Ion Câmpineanu nr. 20

 Întrunit în şedinţă publică în ziua de 17 octombrie 2013, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare, în baza reclamaţiei înregistrate la CNA cu nr. 8654/07.08.2013, privind ediţia emisiunii “Butonul de panică”, difuzată în data de 06 august 2013 de postul B1 TV.
 Postul de televiziune B1 TV aparţine S.C. B1 TV CHANNEL S.R.L. (licenţă audiovizuală nr. S-TV 26.3/15.06.2000, decizia de autorizare nr. 468.0/30.05.2002 şi reautorizare nr. 468.0-3/30.05.2002). În urma dezbaterilor ce au avut loc după analizarea raportului de monitorizare şi a vizionării imaginilor, Consiliul a constatat că radiodifuzorul S.C. B1 TV CHANNEL S.R.L. a încălcat dispoziţiile articolelor 34 alin. (1) şi 40 alin. (3) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

 Potrivit dispoziţiilor invocate:

  • art. 34 alin. (1): Orice persoană are dreptul la propria imagine.
  • art. 40 alin. (3): Moderatorii programelor au obligaţia să nu folosească şi să nu permită invitaţilor să folosească un limbaj injurios sau să instige la violenţă.

 În fapt, postul de televiziune B1 TV a difuzat în data de 6 august 2013 o ediţie a emisiunii “Butonul de panică”, moderată de dl. Cătălin Prisăcariu. În studioul emisiunii au fost invitaţi domnii: Sorin Ilieşiu – senator PNL, Marian Enache – deputat UNPR, Gabriel Bejan – jurnalist la cotidianul “România Liberă” şi Vasile Gherasim – sociolog.

 Pe ecran a fost afişat următorul titlu: “În Sănătate, încă o asigurare facultativă; Lipsă totală de transparenţă la Ministerul Sănătăţii; Nici Ministrul, nici aghiotantul său nu vor să vorbească despre noile taxe; Concediu fructuos: o mulţime de taxe noi, nicio explicaţie”.

 Pornind de la subiectul emisiunii, „noile taxe pe care Premierul se pregăteşte să le impună” în domeniul sănătăţii, şi a titlurilor menţionate mai sus, în studio au avut loc discuţii despre noile propuneri de taxe în acest domeniu. Nemulţumit de faptul că ministrul Sănătăţii, dl. Eugen Nicolăescu, nu a răspuns la telefon pentru a explica şi a prezenta informaţii în legătură cu aceste taxe, moderatorul a folosit un limbaj injurios la adresa acestuia, fapt de natură a-i prejudicia dreptul la imagine şi reputaţie profesională.

 Redăm din raportul de monitorizare:

 „Cătălin Prisăcariu: Avem o mostră de tupeu de guvernant de o nesimţire incredibilă. Mă refer la domnul Eugen Nicolăescu. Am încercat să luăm legătura cu dumnealui, nu ne-a răspuns la telefon. I-am trimis un SMS prin care l-am rugat să ne explice prin telefon cum e cu aceste nouă taxe şi domnul Eugen Nicolăescu ne-a răspuns prin SMS: vorbiţi cu domnul Arafat. Acesta este Eugen Nicolăescu, Eugen Nicolăescu atât ne-a spus. Iar domnul Arafat, pe care l-am sunat de asemenea, şi care este subsecretar de stat în Ministerul Sănătăţii, se ocupă de urgenţe, de SMURD, ş.a.m.d. Bun, şi domnul Arafat ne-a spus, dar nu în direct, că nu ştie nimic de noile taxe, că nu vorbeşte de ce nu ştie şi că probabil domnul ministru ştie. Deci, cam în această guvernare suntem în care un ministru al Sănătăţii nu vorbeşte public despre noile taxe pe sănătate, ne trimite la un subsecretar de stat, care, la rândul lui, ne trimite la ministru care, probabil, ştie.” În contextul prezentat, moderatorul a făcut afirmaţii acuzatoare, atât la adresa Guvernului, cât şi a unor demnitari, precizând că există nişte documente oficiale ale Guvernului, variante de lucru, pe care le-au inventat „nenorociţii ăia cu PFA-urile, cu drepturile de autor” pe care vrea să-i impoziteze Ponta...”. Cităm din raport:

 „Cătălin Prisăcariu: Domnule Ilieşiu, există nişte, documente oficiale ale Guvernului, e adevărat, variante de lucru, care, repet, sunt oficiale, adică nu sunt nişte zvonuri. Nu le-au inventat nişte tâmpiţi pe trotuar, le-au inventat ăia, nenorociţii ăia cu PFA-urile, cu drepturile de autor pe care vrea să-i impoziteze Ponta. Deci, cum să nu vorbeşti despre asta? Să trimiţi la un subsecretar de stat, ce înseamnă asta? (...)
 Pentru a informa corect publicul cu privire la subiectul dezbătut şi pentru clarificarea lucrurilor pe acest aspect, invitatul Sorin Ilieşiu a afirmat că-l va suna pe ministrul Nicolăescu pentru a-l ruga să ţină o conferinţă de presă în care să-şi precizeze punctul de vedere cu privire la aceste „zvonuri”, despre aşa-zisele taxe, pentru ca „lucrurile să fie transparente şi să existe o dezbatere în lumea medicală...”. Făcând aceste precizări, radiodifuzorul nu este absolvit de respectarea prevederilor legale, respectiv de prezentarea punctului de vedere al unui reprezentant al Ministerului Sănătăţii în legătură cu subiectul abordat.

 Critici la adresa Ministerului Sănătăţii au fost aduse şi de către invitatul Gabriel Bejan care a afirmat că ziarul la care lucrează a dorit să prezinte anumite informaţii în legătură cu reforma în sănătate, însă cei din minister i-au spus să aştepte circa 30 de zile pentru a primi informaţiile solicitate.
 Deoarece, în opinia moderatorului, reprezentanţii ministerului, în frunte cu ministrul Nicolăescu nu au prezentat informaţii cu privire la presupuse taxe din domeniul sănătăţii, acesta a făcut afirmaţii denigratoare la adresa acestora, afirmând că au fugit „ca şobolanii” şi că acest tip de comportament este o strategie „de tip şobolan ...” şi de „Cârtiţă!”.
 În acest context, moderatorul a folosit un limbaj injurios la adresa ministrului Eugen Nicolăescu, adresându-i-se cu apelativul „ministrul şobolan!”, fapt de natură a-i prejudicia imaginea şi reputaţia.

 Redăm din raportul de monitorizare:
 „Cătălin Prisăcariu: Dar nu vorbeşte, dar o să-i spun domnului Nicolăescu poate se enervează şi măcar intră să ne înjure: ,,ministrul şobolan”! Nu îi mai spunem pe nume! ,,Ministrul şobolan”! De la Sănătate ca să se prindă toată lumea. Repet, poate se enervează, poate îi sare muştarul şi ne sună, să ne spună ceva! Dar domnul ,,ministru şobolan” de la Sănătate. Bun. Până ne sună ,,ministrul şobolan…”. Deşi unul dintre invitaţi l-a atenţionat pe moderator să fie mai temperat, acesta a continuat să folosească acelaşi limbaj injurios la adresa ministrului sănătăţii: „Sorin Ilieşiu: Poate că ar fi bine să fim totuşi mai temperaţi. (...) Sorin Ilieşiu: Vă rog să aveţi răbdare şi eu am să încerc să lămuresc… Cătălin Prisăcariu: Nu, nu am răbdare! Domnule Ilieşiu am răbdare de un an şi jumătate! Repet, aia cu deschisul de spitale, nu s-a deschis un pat în plus darmite un spital! Păi ce vorbim? Deci domnule ,,ministru şobolan” de la Sănătate să ne sune, dacă nu ne sună înseamnă că rămâne şobolan!”. Analizând emisiunea, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul nu a respectat dreptul la imagine al persoanei, în speţă a ministrului sănătăţii, Eugen Nicolăescu, la adresa căruia a fost folosit un limbaj injurios de natură a-i prejudicia imaginea şi reputaţia profesională. Astfel, Consiliul a considerat că dispoziţiile articolelor 34 alin. (1) şi 40 alin. (3) din Codul audiovizualului au fost încălcate, întrucât în cadrul acestei ediţii, în care a fost dezbătut un subiect de interes public, a fost folosit un limbaj injurios la adresa ministrului Sănătăţii, fapt de natură a-i prejudicia dreptul la imagine, drept ocrotit de prevederile invocate. Potrivit art. 34 alin. (1) din Codul audiovizualului, orice persoană are dreptul la propria imagine. Această reglementare este valabilă şi se aplică oricărui conţinut audiovizual, fără excepţii şi fără distincţii, indiferent de genul programului difuzat. Faptul că moderatorul a încercat să ia legătura cu ministrul Sănătăţii şi că acesta i-a transmis printr-un SMS că nu-i poate oferi informaţiile cu privire la subiectul prezentat, întrucât acesta se afla în vacanţă, comunicându-i că explicaţii cu privire la acest aspect pot fi obţinute de la dl. Arafat, subsecretar de stat în Ministerul Sănătăţii, nu-l absolvă pe radiodifuzor de respectarea prevederilor instituite în sarcina sa, respectiv de a prezenta punctul de vedere al reprezentanţilor Ministerului Sănătăţii în legătură cu noile taxe din acest domeniu, astfel cum a fost precizat pe post, pentru ca publicul să beneficieze de informaţii clare şi obiective în legătură cu subiectul abordat.

 Mai mult decât atât, membrii Consiliului consideră că limbajul injurios şi defăimător folosit de către moderator la adresa ministrului Sănătăţii este de natură a-i aduce prejudicii de imagine şi a-i afecta reputaţia, expresia „ministrul şobolan” fiind jignitoare şi depreciativă. Acest fapt constituie o încălcare a prevederilor art. 40 alin. (3) din Codul audiovizualului care instituie obligaţia în sarcina moderatorilor de programe să nu folosească şi să nu permită invitaţilor să folosească un limbaj injurios.
 Or, tocmai moderatorul acestei emisiuni a folosit un limbaj injurios la adresa d-lui Eugen Nicolăescu, nerespectând astfel obligaţia instituită de norma invocată, ştiut fiind că moderatorul unei emisiuni trebuie să fie un arbitru neutru şi imparţial şi să aibă o conduită care să corespundă tuturor cerinţelor legale. Faţă de aceste aspecte, ţinând cont de criteriile legale de individualizare a sancţiunii prevăzute la art. 90 alin. (4) din Legea audiovizualului, Consiliul a decis sancţionarea radiodifuzorului S.C. B1 TV CHANNEL S.R.L. cu amendă de 10.000 lei.
 Supusă la vot, propunerea de amendare a radiodifuzorului a fost adoptată cu respectarea condiţiilor de legalitate prevăzute de art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare. În temeiul art. 91 alin. (1) şi (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare,

 Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea

 DECIZIE:

 Art. 1: Radiodifuzorul S.C. B1 TV CHANNEL S.R.L., titularul licenţei audiovizuale nr. S-TV 26.3/15.06.2000, al deciziei de autorizare nr. 468.0/30.05.2002 şi reautorizare nr. 468.0-3/30.05.2002, pentru postul de televiziune B1 TV, se sancţionează cu amendă de 10.000 lei pentru încălcarea prevederilor articolelor 34 alin. (1) şi 40 alin. (3) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.
 Art. 2. În conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Legea audiovizualului, prezenta decizie poate fi atacată direct la secţia de contencios administrativ a curţii de apel, fără a fi necesară formularea unei plângeri prealabile, în termen de 15 zile de la comunicare.
 Art. 3. Potrivit dispoziţiilor art. 931 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, radiodifuzorul are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00 - 22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text:

 „Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul B1 TV cu amendă de 10.000 lei, întrucât în cadrul emisiunii „Butonul de panică” difuzată în 6 august 2013, moderatorul a folosit un limbaj injurios la adresa ministrului Sănătăţii, fapt de natură să-i afecteze imaginea şi reputaţia profesională. Potrivit dispoziţiilor din Codul audiovizualului, orice persoană are dreptul la propria imagine, iar moderatorii programelor au obligaţia să nu folosească şi să nu permită invitaţilor să folosească un limbaj injurios.”

 Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.