Decizia nr. 540 din 27.05.2010

27.05.2010


Trimiteteţi articolul prin email title=

privind amendarea cu 30.000 lei a S.C. OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L.
cu sediul în str. Preciziei nr. 3P, lot nr. 1, clădire C6.1, spaţiu birouri şi hală-parter, et. 1, sector 6, BUCUREŞTI, CUI 15994676

pentru postul de televiziune OTV
B-dul Magheru nr. 28-30, et. 6, sector 1, BUCUREŞTI

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 27 mai 2010, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare cu privire la emisiunile „Teleshopping”, „Casa de vis” şi „Producătorii merg mai departe”, ediţiile din 1 şi 2 mai 2010, difuzate de postul de televiziune OTV.

Postul OTV aparţine radiodifuzorului S.C. OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L. (licenţa audiovizuală nr. S-TV 78/05.02.2004 şi decizia de autorizare nr.620.0/01.04.2004).

În urma analizării raportului de monitorizare şi a vizionării imaginilor, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L. a încălcat prevederile art. 29 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit dispoziţiilor invocate, comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să poată fi uşor identificate ca atare, comunicările audiovizuale cu conţinut comercial mascat fiind interzise. În fapt, în zilele de 1 şi 2 mai 2010, începând cu orele 09.28, respectiv 09.31, postul de televiziune OTV a difuzat emisiunea “Teleshopping”, prezentată de domnul Marin Cruţescu, Director General “AMVIC”.

Pe toată durata ambelor ediţii ale emisiunii, sub sigla OTV, au fost afişate următoarele menţiuni: “Teleshopping”, în partea de sus a ecranului, titlul “Casa viitorului”, iar în colţul din stânga jos sigla “Amvic – Casa ta”.

În cadrul celor două ediţii, calificate ca fiind de teleshopping, radiodifuzorul a prezentat un material audiovizual privind construirea caselor în sistemul AMVIC, afişând pe ecran site-ul w w w.amvic.ro, adresa de e-mail contact amvic.ro, adresa şi numerele de telefon la care pot fi contactaţi cei ce construiesc astfel de case, iar domnul Marin Cruţescu a comparat o ofertă de termosistem a firmei “AMVIC” cu oferta altei firme, prezentând avantajele oferite de firma pe care o conduce, precum şi câteva locaţii unde se construiesc case în sistem AMVIC.

Membrii Consiliului au apreciat că, prin modalitatea de prezentare a emisiunilor „Teleshopping”, radiodifuzorul a difuzat, de fapt, o comunicare comercială audiovizuală în favoarea societăţii „AMVIC”.

Vizionând emisiunea, Consiliul a constatat că, deşi radiodifuzorul a calificat emisiunea ca fiind de teleshopping, prin comunicarea către telespectatori a numerelor de telefon, a site-ului şi a altor elemente de identificare ale producătorului AMVIC, difuzarea acesteia s-a făcut cu încălcarea condiţiilor referitoare la teleshoping, reglementate de art. 159 alin. (1) din Codul audiovizualului, neputând fi percepută de public ca atare, fiind practic transformată într-un calup publicitar difuzat în alte condiţii decât cele prevăzute de lege, constituind, în fapt, publicitate mascată în favoarea producătorului respectiv.

Emisiunea “O casă de vis”, difuzată în data de 2 mai 2010, în intervalul orar 13.01 – 13.29, a fost prezentată de doamna Ruxandra Ionaşcu, în cadrul acesteia, participând, în calitate de invitat, domnul Ionuţ Teodorie, prezentat ca Director de marketing. În cadrul acestei emisiuni a fost prezentat şi promovat ansamblul de locuinţe Militari Residence, locaţia acestuia, tipurile de apartamente, preţuri şi facilităţi.

Imediat după difuzarea genericului, în timp ce pe ecran era titrat: „Casa de vis;Tot ce ai nevoie pentru un început de viaţă nouă! Militari Residence; ww w.casadevisinmilitari. ro, 0722166933, 0723013946”, o voce din off anunţa: „Emisiunea vă este oferită de Militari Residence!”

Ulterior, a fost prezentat un material realizat în ansamblul rezidenţial Militari Residence, unde prezentatoarea Ruxandra Ionaşcu l-a avut ca interlocutor pe domnul Ionuţ Teodorie, Director de Marketing. Pe ecran a fost afişat titlul: “Cele mai ieftine case!”, în colţul din stânga jos, sigla emisiunii, iar deasupra crawl-ului: “ocasadevis oglindatelevision.ro, tel.:0761443598, SMS 1333/0,43 Euro-SMS”.

La întrebarea prezentatoarei ce fel de apartamente promovează Militari Residence, directorul de marketing a descris tipurile de apartamente, suprafeţele şi avantajele achiziţionării unei locuinţe în acest ansamblu, preţurile (de la 750 E/mp utili la 1000 E/mp util, pentru o garsonieră de 37 mp utili, preţul ajunge la 37000 Euro cu TVA inclus), alte avantaje oferite de dezvoltator. Au fost difuzate schiţe ale apartamentelor, imagini din interiorul ansamblului: parcul pentru copii cu loc de joaca amenajat. Au fost intervievaţi 2 locatari ai acestui ansamblu, care au vorbit despre ceea ce s-a realizat în acest cartier în ultimul an: piscina, sala de fitness şi spaţiul pentru copii.

În partea a doua a emisiunii, a fost prezentat programul de creditare Prima Casă II, iar prezentatoarea l-a intervievat pe domnul Cristian Nae, Director de produse şi servicii bancare.

Încă odată, pe ecran a fost afişat titlul: “Cele mai ieftine case!”, în colţul din stânga jos, sigla emisiunii, iar deasupra crawl-ului: “ocasadevis oglindatelevision.ro, tel.:0761443598, SMS 1333/0,43 Euro-SMS”.

Interviul a avut loc într-o sucursală CEC BANK. La solicitarea prezentatoarei Ruxandra Ionaşcu, domnul Cristian Nae, Director de produse şi servicii bancare, a prezentat procedura de acordare a creditului prin programul Prima Casă II (termeni şi condiţii), în timp ce pe ecran a fost afişată oferta de creditare:

„Documente ce dovedesc veniturile: -adeverinţă de venit; fişa fiscală;copie după buletin”.
(...)
Cele mai ieftine Case! PRIMA CASA
(...)
Exemplu: 60000 euro (valoare totală)
57000 euro (valoare maximă finanţată)
3000 euro(AVANS)
(...)
PENTRU UN CREDIT DE 40.000 EURO CU RATA LUNARĂ DE APROXIMATIV 206 EURO ESTE NEVOIE DE UN VENIT DE 2200 LEI-LUNĂ
(...)
Ai avansul de 3000 de euro? Vino să iei cheia casei tale! MILITARI RESIDENCE w w w.casadevisinmilitari.ro 0722.166.933 0723.013.946 (...).”

Pe durata difuzării interviului, pe fundal au fost transmise imagini cu sigla CEC BANK, iar la final, o voce din off a făcut următorul anunţ: „Emisiunea, v-a fost oferită de Militari Residence”.

A urmat un grupaj publicitar care a început şi s-a terminat cu spoturile pentru ansamblul rezidenţial Militari Residence, în cadrul cărora a fost prezentată oferta imobiliară.

La finalul emisiunii, a mai fost difuzat un scurt material despre complexul de agrement Valea Iazurilor. Au fost difuzate imagini din hotel, restaurant, împrejurimi, iar pe toată durata difuzării materialului, a fost titrat pe ecran titlul: „Valea Iazurilor, o oază de relaxare!”, în colţul din stânga jos, sigla emisiunii, iar deasupra crawl-ului: „ocasadevis oglindatelevision.ro, tel.:0761443598, SMS 1333/0,43 Euro-SMS”.

Din analiza aceluiaşi raport de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că, prin conţinutul său, şi această emisiune a fost transformată într-una cu conţinut comercial mascat, în care au fost promovate oferta imobiliară a ansamblului rezidenţial Militari Residence şi datele de contact ale producătorului, precum şi oferta CEC BANK, de creditare prin programul Prima casa II.

Emisiunea „Producătorii... merg mai departe”, a fost difuzată de către postul OTV în data de 02.05.2010, în intervalul orar 13:30-13:54. În cadrul acesteia, au fost prezentate produse şi servicii pe care le oferă câteva firme româneşti în domeniul construcţiilor, şi anume: Delta ACM - Titlu: „Fabrica de Locuinţe”, ARCON - Titlu: „Producător european, fabricat în România” şi Adeplast (Oradea) - Titlu: „Producător european, fabricat în România”. Emisiunea a fost împărţită în trei părţi, separate printr-o copertă.

La începutul şi la sfârşitul emisiunii, înainte, respectiv după generic, a fost difuzat un spot publicitar pentru produsele GEALAN, CALIDUS şi ADEPLAST.

Pe toată durata difuzării emisiunii, în colţul din stânga jos, a fost afişat titlul: „Producătorii merg mai departe”, iar deasupra crawl-ului: „producătorii@gmail, SMS 1333 0,42 Euro/SMS”.

În prima parte a emisiunii, în timp ce pe ecran a fost afişat titlul: „Fabrica de locuinţe” au fost difuzate imagini din fabrică şi fragmente din discursul Directorului General al societăţii, Florea Diaconu, la lansarea noii game de produse:

„Voce off: Săptămâna aceasta, prima fabrică de locuinţe din România, şi-a anunţat lansarea noii game de produse în cadrul unui eveniment desfăşurat la înălţimea tuturor aşteptărilor, la etajul 21 al Hotelului Intercontinental din Bucureşti. Altădată doar concept, astăzi o realizare de excepţie, fabrica de locuinţe vine cu argumente şi beneficii de necontestat, pe care vă invităm să le descoperiţi în cele ce urmează.”

Pe ecran a fost afişată informaţia: „Florea Diaconu director general DELTA ACM 93”.

„Florea Diaconu: Fabrica este amplasată în oraşul Popeşti-Leordeni, pe o suprafaţă alocată numai fabricii cam de 3 ha...”.

Au fost prezentate cele două linii de fabricaţie, după care au fost prezentate produsele care se fabrică.

„Florea Diaconu: Aş vrea să vă vorbesc un pic mai detaliat despre o promoţie în momentul ăsta la noi, şi anume despre această casă pe care noi o numim Bucuria familiei.”

A fost prezentat în prim plan un poster pe care erau menţionate următoarele: „CASA „BUCURIA FAMILIEI; w w w. casa-delta.ro; 59000 E Tva inclus; Oriunde în România, În 90 de zile poţi avea casa ta!”

Florea Diaconu a prezentat proiectul unei case realizate din panouri fabricate în Fabrica de Locuinţe, specificând faptul că: „locuinţele sunt vîndute promoţional, respectiv primele 20 de case, nu v-ascund faptul că vreo 10 sunt deja făcute, avem acest preţ promoţional, casă la cheie, complet finisată(...). Această clădire este realizată de noi în trei luni de zile, pe terenul clientului, făcută cu materiale din cea mai bună calitate”.

În cea de-a doua parte a emisiunii, domnul Sorin Cristea, Director de vânzări ARCON, a prezentat produsele acestei societăţi, la târgul Camex. Au fost difuzate şi imagini de la montarea hidroizolaţiei pe o clădire.

Pe ecran a fost afişat titlul: „Producător român cu acoperire europeană”, precum şi informaţia: „Sorin Cristea Director Vânzări Arcon”.

În partea a treia, a fost difuzat un material în care au fost prezentate produsele ADEPLAST şi site-ul oficial al acestei societăţi.

În urma analizării raportului de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că, pornind de la difuzarea grupajului publicitar pentru produsele GEALAN, CALIDUS şi ADEPLAST şi fără a fi încadrată ca atare de către radiodifuzor, emisiunea a fost transformată într-una cu conţinut comercial mascat, în care invitatul a promovat calităţile respectivelor produse, precum şi modalităţile de comercializare.

În calitate de garant al interesului public, Consiliul Naţional al Audiovizualului consideră că difuzarea oricărei informaţii către publicul telespectator trebuie să se facă în mod obiectiv şi corect, cu respectarea principiilor ce trebuie să guverneze o comunicare audiovizuală, fără transformarea acesteia într-una cu conţinut comercial mascat pentru o marcă, firmă sau un prestator de servicii.

Având în vedere încălcările normelor legale constatate, precum şi faptul că radiodifuzorul a mai fost sancţionat pentru încălcarea aceloraşi prevederi, membrii Consiliului au propus amendarea radiodifuzorului cu suma de 30.000 lei.

Supusă la vot, propunerea de amendare a fost adoptată cu respectarea condiţiilor de legalitate prevăzute de art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

În temeiul dispoziţiilor art. 90 alin. (1) lit. g) şi alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea

DECIZIE:

Articol unic: Radiodifuzorul S.C. OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L. (titular al licenţei audiovizuale nr. S-TV 78/05.02.2004 şi al deciziei de autorizare nr. 620.0/01.04.2004 pentru postul de televiziune OTV) se sancţionează cu amendă în cuantum de 30.000 lei pentru încălcarea prevederilor art. 29 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului nr. 504/2002 cu modificările şi completările ulterioare.


Către,

S.C. OCRAM TELEVIZIUNE SRL
Str. Preciziei nr. 3P, lot nr. 1, clădire C6.1, spaţiu birouri şi hală-parter, et. 1, sector 6, BUCUREŞTI, CUI 15994676

pentru postul de televiziune OTV
B-dul Magheru nr. 28-30, et. 6, sector 1
BUCUREŞTI

Vă înaintăm, alăturat, Decizia C.N.A. nr. 540/27.05.2010 privind amendarea cu 30.000 lei a radiodifuzorului S.C. OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L. şi vă atenţionăm că, potrivit dispoziţiilor art. 93^1 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, aveţi obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text:

„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul OTV cu amendă în cuantum de 30.000 lei, întrucât, în mai multe emisiunii difuzate în zilele de 1 şi 2 mai 2010, a făcut publicitate mascată pentru produse destinate domeniului construcţiilor, precum şi în favoarea unor dezvoltatori imobiliari.”

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.