Decizia nr. 532 din 10.10.2013

14.10.2013


Trimiteteţi articolul prin email title=


 Întrunit în şedinţă publică în ziua de 10 octombrie 2013, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare, precum şi reclamaţiile înregistrate la CNA sub nr. 8455/31.07.2013 şi nr. 8205/23.07.2013, cu privire la spotul de teleshopping pentru produsul Prosvent.
 Potrivit raportului de monitorizare, spotul de teleshopping referitor la produsul Prosvent a fost difuzat de posturile de televiziune ROMÂNIA TV (31.07.2013) şi REALITATEA TV (04.08.2013).

 Conform raportului de monitorizare, spotul are următorul conţinut:
 “Spotul a debutat cu imagini alb-negru care prezentau mai mulţi bărbaţi desfăşurând diverse activităţi zilnice, pe feţele lor observându-se îngrijorarea. “Voce din off: Deseori trebuie să mergeţi la toaletă? Mereu este urgent? Nu eliminaţi pe loc? Trebuie să vă ridicaţi din pat de mai multe ori noaptea? Nici măcar un film nu-l puteţi urmări până la capăt? Sau ce e mai rău, aveţi probleme şi în relaţiile intime? Dacă e aşa, se poate ca prostata să-şi fi modificat dimensiunile. Trebuie să ştiţi că tot al cincilea bărbat se confruntă cu mărire de prostată. Poate că fiecare bărbat care urmăreşte emisiunea are şanse reale să cunoască această problemă dureroasă. Până acum, un bărbat avea trei opţiuni: să accepte simptomele, să ia medicamente scumpe care pot avea efecte secundare serioase sau operaţia dureroasă şi riscantă. Voce din off: De acum încolo există o altă posibilitate. În sfârşit a ajuns şi în România produsul Prosvent. Prosvent, conform relatărilor, e atât de eficient încât atenuează simptomele în decurs de 30 de zile.” Secvenţele alb-negru au fost înlocuite cu imagini color prezentând diverşi bărbaţi desfăşurând activităţi plăcute, unii dintre aceştia făcând declaraţii: “Bărbat 1: Eu, în primele 3 zile am simţit o îmbunătăţire serioasă. Bărbat 2: Nu-mi mai fac griji dacă nu ajung în scurt timp la toaletă. E incredibil. Bărbat 3: După ce am început să iau produsul şi nu mă mai trezeam noaptea, a fost fantastic. A fost fantastic să dorm toată noaptea, a fost minunat, în sfârşit nu mă mai trezeam. Bărbat 4: E ca în tinereţe, ha ha. E remarcabil. Bărbat 2: Îmi place să conduc autobuzul şcolar, îmi place să fiu înconjurat de copii. Când cineva transportă copii, nu poate coborî oricând are nevoie. Am crezut că nu voi mai putea conduce autobuzul şcolii, dar a apărut Prosvent. L-am testat şi a avut efect. Într-o săptămână situaţia s-a îmbunătăţit. Nu-mi mai fac griji dacă nu ajung în scurt timp la toaletă. E incredibil. Viaţa e acum ca înainte, e minunat. Viaţa mea s-a schimbat. Bărbat 5: A acţionat incredibil de repede, pentru că eram mai bine după doar o săptămână şi jumătate. Nu trebuia să mai merg încontinuu la toaletă. Bărbat 6: Uneori trebuia să merg urgent la toaletă, dar doar stăteam, nu făceam nimic şi când în sfârşit făceam, era doar un strop, dar de când iau tabletele trebuie să merg mai rar la baie. Elimin toată urina şi pot să mă culc liniştit. Voce din off (bărbat): Datorită acestor componente, Prosvent poate scădea numărul trezirilor într-o noapte, atenuează şi uşurează problemele legate de aceasta. Produsul conţine licopenă, seleniu şi vitamina E. În afară de acestea, vitamina D şi zinc. Printre ingrediente găsim antioxidanţi care ajută în simptomatologie. Toate acestea sunt comprimate într-o singură tabletă puternică pentru prostată cu un format bio gelatinos care e uşor de înghiţit şi se absoarbe rapid. Voce din off (femeie): Cum vă puteţi recâştiga vechea viaţă? Cu operaţii dureroase şi scumpe? Eventual cu medicamente clasice care pot provoca reacţii secundare. Prosvent e făcut din materii de bază naturale şi se găseşte la un preţ avantajos. Voce din off (bărbat): Pachetul conţine un manual de instrucţiuni care vă poate oferi răspunsuri la nenumărate întrebări legate de prostată. Sunaţi şi comandaţi acum Prosvent care vă ajută să dormiţi liniştit. Nu trebuie să mergeţi la toaletă pe neaşteptate şi des, astfel viaţa poate deveni mai armonioasă. De asemenea, interesaţi-vă la serviciul nostru telefonic despre tabletele Provigor pentru minutele intime. Voce din off (femeie): Nu ezitaţi, sunaţi-ne acum. Nu mai suferiţi din cauza nopţilor nedormite. Nu lăsaţi ca desele senzaţii de urinare să vă distrugă fiecare zi. Prosvent poate reduce mărirea prostatei şi vă îmbunătăţeşte viaţa. Dormiţi toată noaptea, staţi liniştit la meciuri, şofaţi şi nu vă îngrijoraţi de următoarea oprire. Avem o surpriză specială pentru dvs. dacă sunaţi şi comandaţi acum, vă oferim cadou încă un flacon de Prosvent. E o ofertă incredibilă de la Media Shop. Sunaţi şi comandaţi acum. Bărbat 7: Mă aşez în pat şi în sfârşit dorm toată noaptea. Dimineaţa mă trezesc şi mă simt energic, e incredibil. Bărbat 2: Vreau să fiu energic şi chiar aşa sunt. Poate sunt puţin obez pentru că mănânc puţin prăjituri, nu mă pot abţine. Voce din off (femeie): Nu ezitaţi sunaţi-ne acum, nu mai suferiţi din cauza nopţilor nedormite. Nu lăsaţi ca desele senzaţii de urinare să vă distrugă fiecare zi. Prosvent poate reduce mărirea prostatei şi vă îmbunătăţeşte viaţa. Dormiţi toată noaptea, staţi liniştit la meciuri, şofaţi şi nu vă îngrijoraţi de următoarea oprire. Avem o surpriză specială pentru dvs. dacă sunaţi şi comandaţi acum, vă oferim cadou încă un flacon de Prosvent. E o ofertă incredibilă de la Media Shop. Voce din off (bărbat): Sunaţi şi comandaţi acum. Pe parcursul difuzării ofertei comerciale în partea inferioară a ecranului a fost afişat numărul de telefon apelabil cu tarif normal: 0314 250 736 şi interro_liens_callback, TELESHOPPING şi sigla Media Shop, iar în colţul din dreapta al ecranului menţiunea: Acum la PROMOŢIE 1+1. La un anumit interval de timp, pe parcursul derulării spotului, pe întreg ecranul a fost afişată informaţia: 2 flacoane de Prosvent, Acum la PROMOŢIE 1+1, DOAR ACUM 199 RON TVA inclus + taxe livrare, sigla SENSI BLU, Tarif normal 0314 250 736, interro_liens_callback, TELESHOPPING şi sigla Media Shop. La finalul prezentării ofertei comerciale a fost afişată sigla Media Shop, Telemarketing Internaţional, OP 2 Oradea - Bihor, CP Nr. 17, Magazin mediashop: Bulevardul Mărăşeşti nr. 2, Bl. B, Bucureşti sector 4, posibilitate de returnare conform art. 32 şi art. 29 din Legea 48/1992, interro_liens_callback. Pe cartonul de final a fost titrată următoarea informaţie: Acest produs este unul naturist. Produs neatestat medical. Consultaţi medicul înainte de a folosi produsul. Acest produs nu se adresează minorilor sub 18 ani. Spotul de teleshopping se încheie cu menţionarea site-ului interro_liens_callback, site unde “puteţi să găsiţi toată gama de produse prezentate la televizor. Vă prezentăm filme de prezentare şi filme detaliate despre produse, noutăţi şi lucruri interesante şi vă aşteptăm cu produse şi promoţii irezistibile. interro_liens_callback”. (pagina web titrată şi pe ecran).

 În urma vizionării şi analizării spotului de teleshopping menţionat, membrii Consiliului au constatat că acesta a fost difuzat cu încălcarea prevederilor articolelor 101 şi 104 din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

 Potrivit dispoziţiilor invocate:
 „Art. 101 – Este interzisă orice formă de promovare a unor produse sau a unor servicii care sugerează publicului ori îl instigă să renunţe la alte produse sau servicii similare ori asemănătoare identificabile.
 Art. 104 – Sunt interzise publicitatea şi teleshoppingul în care se utilizează practici înşelătoare sau practici comerciale agresive.”

 Analizând conţinutul spotului de teleshopping menţionat, membrii Consiliului au apreciat că acesta induce publicului telespectator ideea potrivit căreia ar trebui să se renunţe la servicii medicale sau produse medicamentoase prescrise de medici pentru ameliorarea simptomelor prostatei în favoarea produsului Prosvent, fapt ce contravine dispoziţiilor art. 101 din Codul audiovizualului.
 Or, legislaţia audiovizuală care reglementează regimul juridic al publicităţii şi teleshoppingului, interzice orice formă de promovare a unui produs prin care se sugerează publicului să renunţe la alte produse similare, ori identificabile.
 În cadrul spotului de teleshopping au fost făcute mai multe afirmaţii cu privire la caracteristicile produsului Prosvent, de antioxidant, eficienţa şi performanţa produsului, garanţia efectului tratamentului, rezultatele aşteptate sau îmbunătăţirea stării de sănătate, ca urmare a utilizării acestui produs.
 Astfel, afirmaţia “să accepte simptomele, să ia medicamente scumpe care pot avea efecte secundare serioase sau operaţia dureroasă şi riscantă” sugerează consumatorului că opţiunea recurgerii la un consult şi tratament medical serios şi atestat ştiinţific ar fi o soluţie depăşită şi că utilizarea produsului Prosvent ar fi o alegere mult mai bună, de natură să le înlocuiască pe cele recomandate de medic.
 De asemenea, şi afirmaţia potrivit căreia “Prosvent, conform relatărilor, e atât de eficient încât atenuează simptomele în decurs de 30 de zile.” reprezintă în opinia Consiliului o informaţie imprecisă, bazată pe nişte “relatări” cu privire la eficienţa şi performanţa ameliorării simptomelor bolii de prostată. Totodată, Consiliul consideră că şi afirmaţiile „Prosvent poate scădea numărul trezirilor într-o noapte, atenuează şi uşurează problemele legate de aceasta” sau „Prosvent poate reduce mărirea prostatei şi vă îmbunătăţeşte viaţa” reprezintă o posibilitate şi nu un rezultat cert cu privire la ameliorarea simptomelor acestei boli, cu atât mai mult cu cât nu sunt prezentate dovezi ştiinţifice ori rezultatelele unor studii care să susţină afirmaţiile făcute în spot.

 În lipsa unor informaţii suplimentare, aceste afirmaţii sunt de natură a induce în eroare consumatorii, întrucât sugerează că efectul tratamentului „în decurs de 30 de zile” este garantat, respectiv că în acest interval, produsul ajută la atenuarea simptomelor, în comparaţie cu celelalte produse similare care sunt comercializate pe piaţă.
 Or, principiile de informare corectă a publicului şi de asigurare a unei concurenţe loiale trebuie să guverneze orice comunicare comercială audiovizuală, în speţă, publicitatea şi teleshoppingul. De asemenea, în scopul protecţiei intereselor consumatorilor şi realizării unei competiţii loiale între comercianţi, legiuitorul a interzis publicitatea şi teleshoppingul în care se utilizează practici înşelătoare sau practici comerciale agresive, astfel cum dispun prevederile art. 104 din Codul audiovizualului.
 Conform punctului de vedere exprimat, Comitetul Etic al RAC a stabilit că în ceea ce priveşte afirmaţiile privind eficienţa şi performanţa produsului, garanţia efectului tratamentului, rezultatele aşteptate sau îmbunătăţirea stării de sănătate, ca urmare a utilizării acestui produs, încalcă prevederile articolelor 1.3 lit. a), 28.3 lit. c), e), f), g), j) şi 28.5 din Codul de practică în Publicitate elaborat de RAC.

 Faţă de aceste aspecte, în temeiul şi cu respectarea dispoziţiilor art. 15 din Legea audiovizualului, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune intrarea de îndată în legalitate în privinţa spotului publicitar de teleshopping “Prosvent”, difuzat de posturile de televiziune, în sensul ca acesta să respecte condiţiile specifice publicităţii şi teleshoppingului prevăzute de legislaţia audiovizuală.