Decizia nr. 522 din 03.10.2013

07.10.2013


Trimiteteţi articolul prin email title=

privind amendarea cu 10.000 lei a S.C. REALITATEA MEDIA S.A.

 Bucureşti, Şos. Bucureşti-Ploieşti nr. 172-176, Clădirea Willbrook, corp A, et. 3, cam. 5, sector 1 C.U.I. 14080700

 pentru postul de televiziune REALITATEA TV

 Întrunit în şedinţă publică în ziua de 3 octombrie 2013, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare, în baza sesizărilor înregistrate sub nr. 8648/07.08.2013 şi nr. 8648rev/14.08.2013, cu privire la ediţiile emisiunii « Deschide lumea » difuzate de postul REALITATEA TV în zilele de 24 iulie şi 5 august 2013. Postul de televiziune REALITATEA TV aparţine S.C. REALITATEA MEDIA S.A. (licenţa audiovizuală nr. S-TV 30.7/27.03.2001, decizia de autorizare nr. 447.0/30.10.2001 şi reautorizare nr. 447.2-1/25.10.2011).
 În urma dezbaterilor ce au avut loc după analizarea raportului de monitorizare şi a vizionării înregistrărilor, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat prevederile art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi dispoziţiile art. 66 alin. (1) lit. (a) şi alin. (2) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare, norme emise în aplicarea Legii audiovizualului. Potrivit prevederilor Legii audiovizualului, toţi furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să asigure informarea obiectivă a publicului prin prezentarea corectă a faptelor şi evenimentelor şi să favorizeze libera formare a opiniilor.
 Conform prevederilor din Codul audiovizualului:
 Art. 66
 (1) În programele de ştiri şi dezbateri informarea în probleme de interes public, de natură politică, economică, socială sau culturală, trebuie să respecte următoarele principii:
 a) asigurarea imparţialităţii, echilibrului şi favorizarea liberei formări a opiniilor, prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziţie, în perioada în care problemele sunt în dezbatere publică;
 (2) Prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziţie se asigură, de regulă, în cadrul aceleiaşi emisiuni, iar în mod excepţional, în emisiunile următoare; în cazul în care cei solicitaţi refuză să participe sau să îşi precizeze punctul de vedere, acest fapt trebuie menţionat pe post; absenţa punctului de vedere al uneia dintre părţi nu exonerează realizatorul/moderatorul de asigurarea imparţialităţii.

 Postul de televiziune RealitateaTV a difuzat în zilele de 24.07.2013 şi 05.08.2013, cu începere de la ora 18.30, emisiunea de dezbateri „Deschide lumea”. Unul dintre subiectele discutate în cadrul acestor emisiuni a fost legat de proiectul de înfiinţare pe aeroportul din Tuzla, a unui punct vamal cu „administrare privată”. În cadrul ediţiei din 24.07.2013 a emisiunii Deschide lumea, moderată de dna. Eli Roman, au participat, în calitate de invitaţi, domnii: Mircea Coşea, Bogdan Ficeac-sociolog, Alex Căutiş-jurnalist, Silviu Mănăstire-jurnalist RealitateaTv.

 Redăm spre exemplificare, din raportul de monitorizare al emisiunii din 24.07.2013: Eli Roman: Rămânem în judeţul Constanţa, acolo unde am putea vorbi în viitorul imediat apropiat de primul punct de frontieră privat pe Aeroportul Internaţional Tuzla, încă aerodromul Tuzla, mai ales că vorbim de o iniţiativă a fostului secretar de stat din cadrul MAI Valentin Preda, încă de pe vremea ministrului Silaghi care cerea punct de frontieră pe aerodromul constănţean Tuzla, presa relata la acea vreme, un punct de fontieră privat administrat de o firmă africană şi reprezentată de un fost şef SIE pe numele lui Dorin Ivaşcu. Aş vrea să-i întreb pe invitaţii mei, bun, e bine, e rău, domnule profesor, să aibă România un astfel de punct de frontieră privat? În condiţiile în care vorbim că în spatele acestui punct de frontieră privat, iniţiatorul acestei note de fundamentare, respectiv a unei note de guvern care încă nu au fost semnate ce-i drept de către Guvernul României, urmează să fie semnate, se află, iată, un fost secretar de stat, anul acesta în februarie ridicat din faţa Ministerului Transporturilor de către DNA şi pus sub urmărire penală, faptul că vorbim de această firmă care administrează, de această firmă privată din Tanzania care administrează aerodromul Tuzla şi în spatele căruia se află un fost şef SIE, implicat şi în Ţigareta 2, cum privim ... ar trebui să privim cu suspiciune un astfel ... crearea unui astfel de punct vamal privat? Mircea Coşea: Eu ştiu că în anumite ţări, nu ştiu dacă mai există, existau puncte de frontieră private, dar nu făceau vamă, făceau doar operaţiunea de pază, de pază, de control, deci un fel de firme de pază până la urmă, nu ştiu dacă mai există sau nu, nu sunt informat, în România însă, da, le privesc cu suspiciune. (...) Statul român e un prost gestionar. Statul român e un stat care îşi pierde încet încet autoritatea şi funcţionalitatea şi văd că începem să avem chiar puncte de frontieră private. Acolo ce se va face? Trafic de ţigări, de ... Silviu Mănăstire: Dacă ne uităm după istoricul patronului companiei, putem să ne gândim la multe. Mircea Coşea: Cine, domnul acela din Tanzania ...? Silviu Mănăstire: Ţările africane erau folosite, există un raport al Naţiunilor Unite vizavi de traficul de armament, este şi dosarul celebrului mafiot Victor But, arestat de americani pentru trafic de armament, Victor But folosea cu precădere companii aeriene înfiinţate în Africa, Tanzania, Coasta de Fildeş, pentru că traficul de armament şi banii frumoşi se făceau tot în Africa unde există conflicete nesfârşite întreţinute de către traficanţii ăştia ai morţii, (03:05)- iar domnul Ivaşcu, numele dânsului a apăut tocmai în Ţigareta 2, în dosarul acela, tot pe suspiciuni legate de traficul de armament, ţigări, cu companii înfiinţate în Africa. Pe mine, Eli, ce mă surprinde, nu se mai fac ordonanţe de urgenţă şi hotărâri de guvern cu dedicaţie pentru companii private cum s-a întâmplat la începutul anilor 90. Atuncea, care era prim ministru, domnul Petre Roman, domnul Stolojan în mugurii democraţiei se făceau tot felul de HG-uri cu dedicaţie pentru persoane fizice, pentru companii, pentru diferite grupuri de interese. Suntem în 2013 şi am citit şi eu hotărârea de guvern şi mi-am făcut cruce, da? Deci cu dedicaţie, sută la sută pentru compania ... Eli Roman: Să menţionăm că nu este semnată de premier şi nici nota de fundamentare încă nu a fost asumată de miniştri ... Silviu Mănăstire: Are în spate toate avizele, da! Să dai o hotărâre de guvern cu dedicaţie pentru o companie privată, pentru Regional Air Services cu sediul în Tanzania, cu off-shore-uri cu treburi de genul ăsta, mi se pare mai mult decât o iresponsabilitate şi cred că premierul Victor Ponta care are obişnuinţa să citească cu atenţie fiecarea act, să se uite cu atenţie pe nota de fundamentare, să-l cheme pe Vali Preda de la Constanţa să-l întrebe ce aţi vrut voi să faceţi la Tuzla sau ce vreţi să faceţi, cum aţi găsit firma asta, tocmai firma asta să o faceţi, (04:35)- care este istoricul prin care Autoritatea Aeronautică Civilă i-a dat acestui domn Ivaşcu aeroportul, avizele. O altă informaţie importantă, domnul Ivaşcu a fost numit în martie anul acesta membru în consiliul de administraţie la Autoritatea Aeronauică Civilă, adică tocmai proprietarul firmei care cere să se facă aeroport ... Bogdan Ficeac: Vedeţi, în chestiunea aceasta cu aeroportul şi cu ceea ce spunea Silviu, pot exista anumite conexiuni cu traficul de armament şi cu alte opreraţiuni de genul ăsta care intră clar în sfera siguranţei naţionale. Şi dacă tot se face CSAT-ul ăla cu prilejul CFR marfă, iată un prilej foarte bun să se discute şi modul în care au fost date aceste avize şi ce se ascund în spatele acestei firme care poate fi suspectată prin personajele aflate la conducerea ei de diverse activităţi care ar avea, eu ştiu, tangenţă cu siguranaţa naţională. (...) 06:55- Din punctul meu de vedere, suspectă la chestiunea cu aeroportul e într-adevăr firma asta din Tanzania cu acest domn Ivaşcu ... Eu nu înţeleg de ce ... Eli Roman: Trebuie precizat că ulterior a fost înscrisă şi aici la Registrul Comerţului, am văzut că are acţionari români ... (...) Silviu Mănăstire: Aicea discutăm despre un personaj, acest domn Ivaşcu care este până la urmă angajatul Ministerului Transporturilor pentru că face parte din consiliul de administraţie de la această autoritate aeronautică, este angajatul ministerului cum ar veni, reprezentantul ministerului în CA-ul de acolo, are suficiente relaţii şi pile încât să genereze nota aia de fundamentare şi practic să creioneze o hotărâre de guvern care este pe masa premierului, plus că are legăturile şi cu ... a lucrat în Servicul de Informaţii Externe, deci, ceva, ceva cunoştinţe şi spate o avea, că nu poţi ajunge membru în consiliul de administraţie şi să-ţi faci cu dedicaţie o hotărâre de guvern. (...) .... Eli Roman: Noi ne-am sesizat în privinţa acestui posibil punct de frontieră privat, vom vedea ce se va întâmpla dacă premierul Victor Ponta îşi va asuma şi va semna această hotărâre de guvern. (...)

 Subiectul privind proiectul de înfiinţare a unui punct vamal administrat privat la Tuzla a fost reluat în cadrul ediţiei din 5 august 2013, la discuţii participând, în calitate de invitaţi domnii: Mirel Palada-sociolog, Ovidiu Marincea- jurnalist, Adrian Izvoranu - director al Confederaţiei Patronale din Industrii Servicii şi Comerţ, Eduard Pastia- jurnalist RealitateaTV. Redăm din raportul de monitorizare al emisiunii: Eli Roman: Avem de dat un drept la replică, în virtutea dreptului la replică trebuie să facem următoarele precizări care vin să clarifice câteva din afirmaţiile făcute în emisiunea Deschide Lumea din data de 24 iulie referitoare la firma Regional Air Services care, discutam noi la acea vreme, ar putea fi cea care va administra un punct vamal pe aerodromul Tuzla, precizările care au venit în scris din partea Regional Air Services fac referirte la următoarele afirmaţii, cum că Regional Air Services Aeroport Tuzla ar urma să devină o vamă privată este greşită, facilitatea de vamă şi frontieră este un serviciu al statului în beneficiul cetăţenilor şi nu un serviciu privat. De asemenea, cum că afirmaţia „Regional Air Services şi Aeroportul Tuzla ar fi o firmă off-shore” este incorectă potrivit dreptului la replică, compania fiind înregistrată în România şi funcţionând exclusiv pe teritoriul statului român. De asemenea, avem afirmaţia că „Regional Air Services Aeroport Tuzla are legătură cu vreo firmă din Tanzania sau cu activităţi infracţionale sau ilegale” este incorectă potrivit reprezentanţilor Regional Air Services şi „Hotărârea de Guvern privind deschiderea unui punct de trecere a frontierei şi vamă pe aeroportul Tuzla este abuzivă, este incorectă din punct de vedere legal şi etic”, Tuzla este singurul aeroport din ţară care nu a primit niciodată finanţări nerambursabile sau ajutoare de stat şi singurul care plăteşte impozit pe teren. Mai avem de precizat că aeroportul Tuzla nu este aeroport militar aşa cum am discutat noi în emisiunea din 24 iulie, ci o celebră bază de aviaţie AviaSan, ne spun reprezentanţii Regional Air Services, vârful de lance al aviaţiei sanitare româneşti şi nu în ultimul rând, dar cred că am mai făcut această precizare că Aeroportul Tuzla nu este o companie off-shore ci o companie care deţine autorizaţia, experienţa şi performanţa de a zbura la distanţe mai mari de 10 mile în largul mării pentru a transporta oameni şi mărfuri acolo unde ne este necesar, mă refeream la Regional Air Services care nu ar fi o companie off-shore. Eli Roman: Bun, acesta este dreptul la replică acordat celor de la Regional Air Services, însă discuţia noastră de atunci rămâne valabilă şi astăzi. Noi am ridicat câteva semne de întrebare vizavi de persoanele care se află în spatele acestei hotărâri de guvern încă nesemnate şi notă de fundamentare realizată de către, dacă vă amintiţi, fostul secretar de stat în Ministerul Transporturilor, Valentin Preda, ridicat de procurorii DNA pentru suspiciuni care ar fi realizat anumite contracte nu tocmai curate şi, de asemenea, 02:45- domnul Dorin Ivaşcu, fost şef SIE pe vremea răposatului Nicolae Ceauşescu, dar ulterior numit director al Autorităţii Aeronautice Civile Române care şi-a dat acest aerodrom Tuzla în administrare propriei sale firme, Regional Air Services. De aicea am ridicat noi câteva semne de întrebare, domn’le, moralitatea acestor oameni, nu ne pune să ne întrebăm dacă pe acolo pe unde se va face acest punct vamal care va fi administrat privat să nu mai închidă ochii cei care vor fi acolo ca şi vameşi, ca şi poliţie de frontieră la ce ar fi transportat pe acolo pentru că 03:30-la fel de important este de menţionat că acest Dorin Ivaşcu a fost implicat şi în dosarul Ţigareta 2. Ovidiu Marincea: Eu am două întrebări aici, de ce această grabă, de ce aşa pe genunchi s-a făcut acest proiect de hotărâre de guvern ... Eli Roman: Înţeleg din documentarea pe care mi-am făcut-o că de doi ani de zile s-a făcut o dezbatere publică depre posibila această trecere a aerodromului Tuzla către un aeroport internaţional ... Ovidiu Marincea: Nu ştiu cât de publică a fost această dezbatere ... Eduard Pastia: Era pe pagina a 5-a a Ministerului Transporturilor unde nu ... Ovidiu Marincea: ... unde nu intră nimeni! Eduard Pastia: Nu ... Da ... Ovidiu Marincea: Şi a doua întrebare este dacă totul este aşa de frumos şi de legal şi această companie este în România şi are toate interesele pentru a opera pe acel aeroport, de ce nu a fost notificată Comisia Europeană pentru că noi încerăm să intrăm în spaţiul Schengen şi cum vrem să intrăm în spaţiul Schengen dacă vrem să mai deschidem un punct de trecere de frontieră ... Eli Roman: Administrat privat. Ovidiu Marincea: Administrat privat şi aşa pe şestache, că e pe şestache, noi am aflat din presă de această intenţie. Unu, şi doi, aceşti domni care încearcă să-l privatizeze, mă rog, acel punct de trecere a frontierei, să-l facă un punct de trecere al frontierei administrat privat. Eli Roman: Încercăm să luăm legătura cu reprezentanţii Regional Air Services invitându-i de altfel să avem un dialog cel puţin telefonic cu directorul acestei companii pentru a clarifica şi aceste aspecte vizavi de aceste nume pe care noi le-am ridicat în dezbatere, nume care nu fac cinste nu, unui viitor aeroport internaţional şi punct vamal administrat privat. (...)

 Analizând conţinutul celor două ediţii ale emisiunii “Deschide lumea”, membrii Consiliului au constatat că modul în care subiectul referitor la proiectul de înfiinţare a unui punct vamal la Tuzla a fost adus la cunoştinţa publicului, nu a fost de natură să-i asigure acestuia o informare corectă, echilibrată, care să-i ofere posibilitatea de a–şi forma în mod liber o opinie. Astfel, membrii Consiliului au apreciat că radiodifuzorul nu a asigurat o prezentare imparţială şi echilibrată a informaţiilor de interes public aduse în discuţie, întrucât în niciuna dintre cele două ediţii ale emisiunii în care a fost abordat subiectul, nu au fost prezentate opinii sau puncte de vedere divergente, în opoziţie cu afirmaţiile de natură acuzatoare făcute de moderatoarea emisiunii ori de invitaţii acesteia la adresa unor persoane fizice ori juridice presupus implicate în proiect. De asemenea, Consiliul a apreciat că, referitor la subiectul abordat, era necesar ca radiodifuzorul să solicite şi să prezinte şi opinii avizate, aparţinând persoanelor sau instituţiilor implicate efectiv în proiectul adus în atenţia publicului, astfel încât acesta să beneficieze de o informare obiectivă.

 Astfel, membrii Consiliului au apreciat că, excepţie făcând prezentarea fragmentată, în cadrul celei de a doua emisiuni, a unor informaţii cuprinse în dreptul la replică al unei societăţi comerciale, dezbaterea subiectului nu s-a făcut cu asigurarea imparţialităţii şi echilibrul opiniilor. Mai mult, prezentarea fragmentelor din dreptul la replică a fost folosită ca pretext ori context pentru reluarea discuţiilor, însă nu a fost de natură să asigure o informare punctuală şi clară, după prezentare, discuţiile fiind reluate în aceeaşi manieră lipsită de obiectivitate. Astfel, cu toate că în dreptul la replică se explică faptul că facilitatea de vamă şi frontieră este un serviciu al statului în beneficiul cetăţenilor şi nu un serviciu privat, un astfel de atribut aparţinând în exclusivitate statului, radiodifuzorul a continuat să acrediteze ideea că punctul vamal este unul “administrat privat”.

 Totodată, raportat la modul de desfăşurare şi prezentare a dezbaterilor subiectului, Consiliul a constatat şi încălcarea de către radiodifuzor a dispoziţiilor legale potrivit cărora prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziţie se asigură, de regulă, în cadrul aceleiaşi emisiuni, iar în mod excepţional, în emisiunile următoare. De asemenea, pentru asigurarea echilibrului şi imparţialităţii necesare pentru favorizarea liberei opinii a telespectatorilor cu privire la un subiect de interes public, norma legală obligă radiodifuzorul să menţioneze pe post faptul că a invitat sau a solicitat tuturor părţilor interesate în dezbaterea subiectului să exprime un punct de vedere, însă acestea au refuzat.

 Potrivit normei, absenţa punctului de vedere al uneia dintre părţi nu este de natură să exonereze realizatorul/moderatorul de asigurarea imparţialităţii. Or, faţă de modul în care s-au desfăşurat cele două ediţii ale emisiunii “Deschide lumea”, Consiliul a apreciat că acesta nu a fost de natură să dovedească faptul că radiodifuzorul solicitase puncte de vedere persoanelor implicate în respectivul proiect, însă acestea refuzaseră să le prezinte ori să participe la dezbateri. În aceste condiţii, Consiliul a apreciat că prezentarea către public a subiectului referitor la înfiinţarea unui punct vamal la aeroportul Tuzla nu a fost făcută cu respectarea dispoziţiilor legale referitoare la informarea imparţială, corectă şi echilibrată a publicului care să asigure libera formare a opiniilor publicului.

 Având în vedere aceste aspecte, Consiliul a decis, cu respectarea dispoziţiilor art. 90 alin. (4) şi a condiţiilor de legalitate prevăzute de art. 15 din Legea audiovizualului, sancţionarea radiodifuzorului S.C. REALITATEA MEDIA S.A. cu amendă în cuantum de 10.000 lei, În temeiul şi cu respectarea art. 90 alin. (1) lit. h), alin. (2) şi (4) şi ale art. 91 alin. (1) şi (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare,

 Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea

DECIZIE:
 Art. 1: Radiodifuzorul S.C. REALITATEA MEDIA S.A., având licenţa audiovizuală nr. S-TV 30.0/27.03.2001, decizia de autorizare nr. 447.0/30.10.2001 şi de reautorizare nr. 447.2-1/25.10.2011, se sancţionează cu amendă în cuantum de 10.000 lei pentru încălcarea prevederilor art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi a prevederilor art. 66 alin. (1) lit. a) şi alin. (2) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.
 Art. 2. În conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Legea audiovizualului, prezenta decizie poate fi atacată direct la secţia de contencios administrativ a curţii de apel, fără a fi necesară formularea unei plângeri prealabile, în termen de 15 zile de la comunicare.
 Art. 3. Potrivit dispoziţiilor art. 931 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, radiodifuzorul are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text:

 „Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de televiziune REALITATEA TV cu amendă de 10.000 lei, întrucât prezentarea subiectului referitor la înfiinţarea unui punct vamal în aeroportul Tuzla, în cadrul ediţiilor emisiunii "Deschide lumea” din 24 iulie şi 5 august 2013, nu a respectat principiile privind imparţialitatea, echilibrul punctelor de vedere şi informarea corectă a publicului, astfel încât să se asigure libera formare a opiniei telespectatorilor.”

 Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.