Decizia nr. 511 din 01.10.2013

03.10.2013


Trimiteteţi articolul prin email title=

privind somarea S.C. ASTRA VAGOANE CĂLĂTORI S.A.
 cu sediul în ARAD, str. Petru Rareş nr. 1-3, jud. Arad

 pentru postul de televiziune WEST TV
 Calea Victoriei nr. 33 (pavilion administrativ, et. IV), Arad, jud. Arad

 Întrunit în şedinţă publică în ziua de 1 octombrie 2013, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Serviciul Inspecţie, în baza reclamaţiei înregistrată la CNA sub nr. 7405/28.06.2013, cu privire la unele ediţii ale emisiunii informative „Monitor”, difuzate în zilele de 27, 28 și 29 iunie 2013, de postul WEST TV.
 Postul de televiziune WEST TV aparţine radiodifuzorului S.C. ASTRA VAGOANE CĂLĂTORI S.A. (licenţa audiovizuală nr. S-TV 167.5/09.01.2007, eliberată la 01.03.2011 decizia de autorizare nr. 1509.1-2/29.09.2009 eliberată la 01.03.2013).
 În urma analizării raportului de monitorizare, și a vizionării înregistrărilor, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. ASTRA VAGOANE CĂLĂTORI S.A. a încălcat prevederile articolelor 64 alin. (1) și 65 lit. b) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările ulterioare.

 Potrivit dispoziţiilor invocate:

  • art. 64 alin. (1): În virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii:
     a) asigurarea unei distincţii clare între fapte şi opinii;
     b) informarea cu privire la un fapt sau un eveniment să fie corectă, verificată şi prezentată în mod imparţial şi cu bună-credinţă.
  • art. 65: În emisiunile de ştiri şi dezbateri, radiodifuzorii trebuie să respecte următoarele reguli:
     b) între subiectul tratat şi imaginile ce însoţesc comentariul să existe o conexiune reală;

 În fapt, în perioada 27-29 iunie 2013, în cadrul ediţiilor emisiunii informative „Monitor” difuzată la orele 18.00 și 21.30, au fost prezentate mai multe ştiri referitoare la formularea unor plângeri penale pe numele domnilor Gabriel Buzna și Cosmin Mihuță s-ar fi depus o sesizare penală pentru săvărșirea infracțiunilor de șantaj, insultă și calomnie.

 Redăm din raportul de monitorizare: 1. DATA DE JOI 27.06.2013 de la orele aprox.18:00 şi 21:30, cu reluare a doua zi la aprox. orele 01:00 şi respectiv 06:00 Prima ştire a fiecărei difuzări a fost cea la care se face referire în reclamaţie şi a avut o durată de aprox.1min., cu următorul conţinut: VOCE CRAINIC: « Împotriva patronului şi directorului ziarului „Glasul Aradului” au fost depuse două plângeri penale la Parchet. Cei doi sunt acuzaţi de şantaj, insultă şi calomie împotriva mai multor oameni de afaceri şi personalităţi publice.Prin intermediul ziarului, atât patronul, cât şi directorul de la „Glasul Aradului” au publicat materiale de presă prin care au fost denigraţi oameni de afaceri, persoane publice locale şi primari din judeţ.» OFF-VOICE: «Pe numele patronului „Glasul Aradului” Gabriel Buzna a fost depusă astăzi o sesizare penală la Parchet pentru şantaj. Tot pentru şantaj a fost depusă o sesizare penală pe numele directorului „Glasul Aradului” Cosmin Mihuţa. Împotriva directorului „Glasul Aradului” Cosmin Mihuţa a fost depusă şi o altă plândere penală pentru săvârşirea infracţiunilor de insultă şi calomie. Potrivit unor surse judiciare „Glasul Aradului” a mai fost implicat în scandaluri de presă. Mai multe personalităţi arădene, care au refuzat să plătească „Glasului Aradului” au fost subiectul unor atacuri murdare de presă, susţinute pe o lungă perioadă de timp. Vă vom ţine la curent cu evoluţia acestui caz. » TEXT SCRIS PE ECRAN: În colţul din dreapta sus este scrisă menţiunea: «Arhivă» «PLÂNGERI PENALE» «Împotriva patronului şi directorului ziarului „Glasul Aradului” au fost depuse două plângeri penale pentru şantaj, insultă şi calomie.» IMAGINI:

  • din exteriorul şi interiorul Parchetului;
  • cu persoane de sex masculin, duse la audieri şi care au capul acoperit, a căror identitate nu se poate stabili, dar care pot sugera că aceştia ar putea fi cei la care se face referire. 2. DATA DE VINERI 28.06.2013 de la orele aprox.18:00 şi 21:30, cu reluare a doua zi la aprox. orele 01:00 şi respectiv 06:00 Prima ştire a fiecărei difuzări a avut o durată de aprox.1min., cu următorul conţinut: VOCE CRAINIC: «Apar primele reacţii la ştirea referitoare la plângerile penale depuse împotriva patronului şi a directorului de la ziarul „Glasul Aradului”. Vă redăm primele reacţii la ştirea difuzată de WEST TV regional, în cadrul Monitoruluide ieri seară.» OFF-VOICE: «Am difuzat o ştire referitoare la plânderea penală pentru şantaj, depusă pe numele lui Gabriel Buzna, proprietarul ziaruli „Glasul Aradului” şi şantaj, insultă şi calomie, pe numele directorului ziarului Cosmin Mihuţa. În urma ştirii difuzate ieri de WEST TV, am fost căutaţi la redacţie, de importante personalităţi arădene, care ne-au dezvăluit că, au făcut parte, la rândul lor, dintre cei ce s-au simţit şantajaţi de Buzna şi Mihuţa, dar nu au făcut publică acţiunea celor doi, de frica tăvălirii demnităţii lor în noroi.Cu toate afirmaţiile privind protecţia de care se bucură cei doi în justiţia arădeană, este totuşi, incredibil că nici unul dintre cei insultaţi nu s-au adresat organelor de urmărire penală. Sperăm că, odată cu aceste plângeri, tăvălugul dezvăluirilor nu va mai putea fi oprit. Vom reveni cu amănunte.» TEXT SCRIS PE ECRAN: În colţul din dreapta sus este scrisă menţiunea: «Arhivă» «APAR PRIMELE REACŢII» «Mai multe personalităţi ne-au dezvăluit că s-au simţit şantajate de patronul şi directorul ziarului Glasul Aradului» IMAGINI:
  • din exteriorul şi interiorul Parchetului;
  • cu sediul WEST TV şi imagini din interiorul postului;
  • cu persoane de sex masculin, duse la audieri şi care au capul acoperit, a căror identitate nu se poate stabili, dar care pot sugera că aceştia ar putea fi cei la care se face referire;
  • maşini ale Poliţiei. 3. DATA DE SÂMBĂTĂ 29.06.2013 de la orele aprox.18:00 , cu reluare a doua zi la aprox. orele 01:00 Prima ştire şi a avut o durată de aprox.1min.şi10sec., cu următorul conţinut: VOCE CRAINIC: «Bună seara şi bine v-am găsit la Monitor! Revenim asupra ştirii difuzate de WEST TV referitor la ziarul „Glasul Aradului”.» OFF-VOICE: «Ştirea difuzată de WEST TV despre plângerea penală depusă pentru şantaj împotriva lui Gabriel Buzna, administratorul ziarului „Glasul Aradului” şi Cosmin Mihuţa, redactor şef al respectivului ziar, a stârnit reacţii în Arad. În cursul zilei de ieri şi de astăzi, am fost contactaţi de zeci de persoane, care afirmă că şi ele au fost terfelite în paginile acestui ziar. Deşi, în alte judeţe, organele de cercetare penală s-au sesizat la astfel de fapte, în Arad, şantajul prin presă a devenit o obişnuinţă pentru anumite ziare. Este inacceptabil ca orice trepăduş incult, prost crescut şi lipsit de educaţie să profite de faptul că are un creion în mână şi că lucrează la un ziar, călcând în picioare demnitatea unor persoane onorabile,numai pentru că acestea refuză să cotizeze. Precizăm că, WEST TV nu intimidează şi nu bagă pumnul în gură nimănui. Considerăm că presa are menirea de a informa, pe bază de probe, iar deontologia obligă să se solicite de fiecare dată şi punctul de vedere al celui vizat. Ori, dacă cineva afirmă că nu a stat de vorbă niciodată cu o persoană şi nici nu a văzut-o, dar publică în serial, atacuri, denigrări şi invective la adresa acesteia, noi nu putem fi părtaşi la un astfel de jurnalism. » TEXT SCRIS PE ECRAN: În colţul din dreapta sus este scrisă menţiunea: «Arhivă» «RECLAMAŢI LA PARCHET» «Pe numele patronului ziarului „Glasul Aradului”şi directorul ziarului au fost depuse plângeri penale la parchet.» IMAGINI:
  • din exteriorul şi interiorul Parchetului;
  • cu sediul WEST TV şi imagini din interiorul postului;
  • cu persoane de sex masculin, duse la audieri şi care au capul acoperit, a căror identitate nu se poate stabili, dar care pot sugera că aceştia ar putea fi cei la care se face referire. În legătură cu difuzarea acestor ediţii de ştiri, domnul Mihuță Cosmin a sesizat Consiliul, precizând că, în timpul prezentării unor știri referitoare la o presupusă formulare a unor plângeri penale pe numele său și a domnului Buzna Gabriel, pe post au fost difuzate imagini, cu mențiunea „Arhivă”, cu sediul unei unități de parchet și cu persoane de sex masculin duse la audieri şi care au capul acoperit, a căror identitate nu poate fi stabilită, dar care induc ideea că aceștia ar fi cei la care se face referire în știre.
     În urma analizării raportului de monitorizare şi a vizionării înregistrărilor, membrii Consiliului au constatat că prezentarea informaţiilor referitoare la acest subiect s-a făcut cu încălcarea dispoziţiilor referitoare la asigurarea unei distincții clare între fapte și opinii, a unei informări corecte, verificate şi imparţiale a publicului, precum şi faptul că între subiectul tratat și imaginile ce însoțesc comentariul nu există o conexiune reală.

 Astfel, Consiliul a considerat că, între imaginile cu persoanele aduse de poliție la sediul parchetului, a căror identitate nu poate fi stabilită, și domnii Cosmin Mihuță și Gabriel Buzna nu există nicio legătură. De asemenea, membrii Consiliului consideră că între titlul știrii «Pe numele patronului ziarului „Glasul Aradului” şi directorul ziarului au fost depuse plângeri penale la parchet» și imaginile de prezentare a acesteia, cu persoane de sex masculin, duse la audieri şi care au capul acoperit, a căror identitate nu se poate stabili, dar care pot sugera că aceştia ar putea fi cei la care se face referire, nu există nicio legătură, cei doi nefiind audiați la parchet până la data prezentării știrilor.
 Mai mult, în conținutul știrii se precizează faptul că sesizarea penală împotriva celor doi ar fi fost depuă la parchet în data de 27.06.2013, iar imaginile cu persoane neidentificate aduse la audieri, care o însoțeau au fost difuzate cu mențiunea „Arhivă”, radiodifuzorul admițând prin aceasta că imaginile sunt mai vechi și nu pot avea legătură cu știrea prezentată.

 Membrii Consiliului au constatat și încălcarea prevederile art. 64 alin. (1) lit a) din Codul audiovizualului, prin faptul că nu s-a asigurat o distincție clară între fapte și opinii, știrea conținând informații ca şantajul prin presă a devenit o obişnuinţă pentru anumite ziare, reprezentând opinia radiodifuzorului cu privire la existența unui presupus șantaj a fost prezentată ca o faptă certă, aceasta referindu-se însă la o plângere penală formulată în ziua respectivă.
 În conținutul știrii s-a afirmat că împotriva patronului şi directorului ziarului „Glasul Aradului” au fost depuse două plângeri penale pentru şantaj, insultă şi calomie, deși în continuarea acesteia a fost precizat că doar împotriva domnului Cosmin Mihuță s-ar fi formulat plângere penală, pentru aceste trei infracțiuni, iar împotriva domnului Gabriel Buzna, doar pentru o singură infracțiune. Mai mult, aceștia dețint funcțiile de redactor șef, respectiv director în cadrul ziarului „Glasul Aradului”, în știre fiind prezentați însă ca director, respectiv patron ai respectivului ziar. Astfel, membrii Consiliului au considerat că știrea nu a fost verificată și nici prezentată în mod corect și cu bună credință, celor două persoane care au făcut obiectul acesteia, fiindu-le prezentate în mod greșit funcțiile deținute la ziarul „Glasul Aradului”, iar despre domnul Buzna Gabriel s-a afirmat că ar fi cercetat penal pentru săvărșirea a 3 infracțiuni, deși în plângerea penală prealabilă, care fusese formulată în aceeași zi, se făcea referire doar la o singură infracțiune, încălcălcându-se astfel și prevederile art. 64 alin. (1) lit b).

 Faţă de aceste aspecte, membrii Consiliului au propus sancţionarea radiodifuzorului S.C. ASTRA VAGOANE CĂLĂTORI S.A. cu somaţie publică. Supusă la vot, propunerea de sancţionare a fost adoptată cu respectarea condiţiilor de legalitate prevăzute de art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare. În temeiul prevederilor art. 144 alin. (2) și (3) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările ulterioare, şi ale art. 91 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare,

 Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea

DECIZIE:

 Art. 1. Radiodifuzorul S.C. ASTRA VAGOANE CĂLĂTORI S.A. având (licenţa audiovizuală nr. S-TV 167.5/09.01.2007, eliberată la 01.03.2011 decizia de autorizare nr. 1509.1-2/29.09.2009 eliberată la 01.03.2013) pentru postul de televiziune WEST TV din Arad , se sancţionează cu somaţie publică de intrare de îndată în legalitate pentru încălcarea prevederilor articolelor 64 alin. (1) și 65 lit. b) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările ulterioare.
 Art. 2. În conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Legea audiovizualului, prezenta decizie poate fi atacată direct la secţia de contencios administrativ a curţii de apel, fără a fi necesară formularea unei plângeri prelabile, în termen de 15 zile de la comunicare.
 Art. 3. Potrivit dispoziţiilor art. 931 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, radiodifuzorul are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text:

 „Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de televiziune WEST TV cu somaţie publică pentru încălcarea prevederilor art. 64 din Codul audiovizualului, întrucât, în cadrul edițiilor emisiunii de știri „Monitor”, difuzate în perioada 27-29 iunie 2013, informațiile oferite publicului cu privire la activitatea unor jurnaliști din Arad nu au fost verificate și nu au fost prezentate cu bună-credință, nefiind făcută o distincție clară între faptele acestora și opinia postului, fapte de natură să prejudicieze dreptul la informare al publicului. De asemenea, radiodifuzorul a fost sancţionat şi pentru încălcarea dispoziţiilor art. 65 din Codul audiovizualului, întrucât între subiectul tratat și imaginile ce au însoțit comentariul nu exista o conexiune reală.”

 Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.