Decizia nr. 499 din 23.04.2009

23.04.2009


Trimiteteţi articolul prin email title=

privind somarea S.C. OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L.
cu sediul în BUCUREŞTI, B-dul Hristo Botev nr. 23, sector 3

pentru postul de televiziune OTV
B-dul Magheru nr. 28-30, et. 6, sector 1
BUCUREŞTI

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 23 aprilie 2009, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia monitorizare cu privire la emisiunea „Dan Diaconescu Direct" difuzată în data de 18.04.2009, de la ora 19.03, de postul de televiziune OTV.

Postul de televiziune OTV aparţine S.C. OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L. (licenţă audiovizuală nr. S-TV 78.1/05.02.2004 şi decizia de autorizare nr. 620.0/01.04.2004).

Analizând raportul întocmit de Direcţia monitorizare şi vizionând înregistrarea emisiunii, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L. a încălcat dispoziţiile art. 86 alin. (1) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi pe cele ale art. 19 din Decizia nr. 391 din 26 martie 2009 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea membrilor din România în Parlamentul European, publicată în Monitorul Oficial nr. 228.04. 2009.

Conform prevederilor art. 86 alin. (1) din Codul audiovizualului, în cazul utilizării unor imagini şi/sau înregistrări sonore de arhivă în alte emisiuni decât cele având caracter retrospectiv declarat, este obligatorie informarea publicului prin menţiunea „Arhivă”; data filmării sau a înregistrării trebuie precizată dacă este necesară pentru înţelegerea corectă a informaţiei.

Potrivit dispoziţiilor art. 19 din Decizia 391/2009, în perioada dintre intrarea în vigoare a prezentei decizii şi începerea campaniei electorale, radiodifuzorii nu vor difuza emisiuni cu caracter de promovare electorală şi spoturi cu mesaj electoral, astfel cum acestea sunt definite la art. 7, şi nici spoturi publicitare comerciale sau alte producţii audiovizuale care transmit ori induc mesaje electorale.

În fapt, în data de 18.04.2009, de la ora 19.03, postul de televiziune OTV a difuzat emisiunea „Dan Diaconescu Direct", pe ecran fiind afişată menţiunea special, cu excepţia secvenţelor în care au fost difuzate slujbele de înviere de la biserica „Adormirea Maicii Domnului” din Pipera şi de la biserica „Sfânta Treime” din sectorul 5, secvenţe ce au avut menţiunea „Direct”.

Emisiunea a fost difuzată cu titlul „Filmul complet al eliberării lui Gigi Becali”, structura ei fiind următoarea:

- În intervalul 19.08-22:43 emisiunea a conţinut fragmente dintr-o emisiune „Dan Diaconescu Direct” din anul 2005 în care a fost invitat domnul Gigi Becali.

-În intervalul 22.43-24.00 emisiunea a conţinut fragmente dintr-o emisiune „Dan Diaconescu Direct” de la începutul anului 2007 în care a fost invitat domnul Gigi Becali.

-În intervalul 24.00-02.16 s-au transmis, în direct, slujbele de înviere de la biserica ,,Adormirea Maicii Domnului” din Pipera şi de la biserica „Sfânta Treime” din sectorul 5.

-În intervalul 02.16-04.30 emisiunea a conţinut fragmente dintr-o emisiune „Dan Diaconescu Direct” din anul 2007 în care a fost invitat domnul Gigi Becali.

-În intervalul 04.30-06.15 s-a retransmis emisiunea „Dan Diaconescu Direct” din data de 17.04.2009 în care a fost invitat domnul Corneliu Vadim Tudor, care a vorbit despre arestarea lui Gigi Becali.

Înregistrările emisiunilor transmise în reluare nu au fost difuzate cu menţiunea „Arhivă” şi nici nu s-a precizat data realizării acestora, fragmentele difuzate în reluare purtând menţiunea „Special”.

De asemenea, în emisiune au fost transmise imagini cu eliberarea lui Gigi Becali din arest, fără a se preciza data înregistrării emisiunii.

Redăm din raportul de monitorizare:

„Intervalul 19:00-20:00 Emisiunea a avut menţiunea Special.

(Rep. 08.20) Gigi Becali vorbeşte despre punerea sechestrului pe averea lui de către Bodu, arestarea lui Patriciu şi a prefectului Braşovului. Are aprecieri laudative la adresa lui Traian Băsescu dar se întreabă de ce nu intervine în cazul lui Puiu Popovici care achiziţionează terenuri cu preţ mic de la ROMAERO.

(24.30-27.16) Este difuzat un videoclip care are ca personaj principal pe Gigi Becali. Pe fondul muzical al unei manele al cărui text îl laudă pe Gigi Becali, sunt prezentate imagini cu Becali în diferite ipostaze”.

(...)

„(Rep.27.16) Becali mulţumeşte lui Vadim pentru o carte pe care i-a daruit-o, dar declară că PNG ar putea face alianţă numai cu PD. Cu PC nu ar face alianţă pentru că Dan Voiculescu este ipocrit. Becali arată revista Fianaciar TOP 300 în care el este clasat pe locul şapte.

Intervalul 20.00-21.00 Emisiunea a avut menţiunea Special.

George Becali e nemulţumit de impozitul pe dividente de 30% cu toate că la bugetul statului s-au strâns astfel mai mulţi bani decât anul trecut.Vrea să câştige cupa UEFA. Vorbeşte despre eventuale alegeri anticipate pentru că „nu poate să conducă ţara guvernul ăsta”. PNG nu este pregătit pentru anticipate pentru că „mai sunt trei ani până la alegeri”.

(Rep.12.05) Spune că la emisiunea „Surpize, surprize”, a ieşit pe locul al doilea în clasamentul „Cel mai iubit român”. Declară că Puiu Popovici vrea să pună un om al lui la SRI.

Intervalul 21.00-22.00 Emisiunea a avut menţiunea Special.

(00.00-36.20) Fragment din aceeaşi emisiune.
(Rep.04.38) Un telespectator a trimis un sms in care spune că împozitul pe dividente de la 1 ianuarie 2006 va fi de 16%.

După publicitate, în intervalul (37.00-56.16) se transmit imagini din ziua eliberării din arest a lui Gigi Becali.(17.04.2009) Nu se menţionează ,,arhivă” sau data înregistrării imaginilor.

Intervalul 22.00-23.00 Emisiunea a avut menţiunea Special. (00.00-39.05) se difuzează imagini din ziua eliberării lui Gigi Becali, declaraţiile date de acesta în faţa locuinţei lui.

(39.05-43.45) Videoclipul dedicat lui Gigi Becali despre personalitatea acestuia.

(Rep.43.35) Este transmis un fragment dintr-o emisiune Dan Diaconescu Direct în care Gigi Becali spune că „este prima apariţie a mea după sărbători” şi intenţionează să candideze la Preşedinţie, dar va fi o luptă grea pentru că toţi se vor coaliza împotriva lui. Dan Diaconescu îl avertizează „că vă face un dosar, ceva, că astăzi cică îi face lui Tăriceanu deja pentru biletul trimis...”(2007).

Intervalul 23.00-24.00 Emisiunea a avut menţiunea Special.

(00.00-08.54)Becali spune că PNG a făcut o dezbatere pe tema creştinismului în Uniunea Europeană.

(08.54-13.34)Videoclip Gigi Becali.

(Rep.45.42) Declară că a cumpărat ,,Grupul de studii sociale”.

( 13.34-49.48) Fragment emisiune „Dan Diaconescu Direct” difuzată la începutul anului 2007.”

(...) „Intervalul 03.00-04.00 Emisiunea a avut menţiunea Special.

(Rep.00.00) Fragment emisiune „Dan Diaconescu Direct” difuzată la începutul anului 2007.

(Rep.09.11) Videoclip Gigi Becali.

(Rep.13.53) Fragment emisiune „Dan Diaconescu Direct” difuzată la începutul anului 2007.

(Rep.28.48) Videoclip Gigi Becali.

(Rep.33.40) Fragment din emisiunea „Dan Diaconescu Direct” din data de 17.04.2009 în care a fost invitat Corneliu Vadim Tudor şi vorbeşte despre arestarea lui Gigi Becali.

Intervalul 04.00-06.30 Emisiunea a avut menţiunea Special. Se retransmite în continuare emisiunea „Dan Diaconescu Direct” din data de 17.04.2009 în care a fost invitat Corneliu Vadim Tudor şi vorbeşte despre arestarea lui Gigi Becali.”

Analizând raportul de monitorizare şi vizionând înregistrarea emisiunii Dan Diaconescu în Direct, difuzată în data de 18.04.2009, Membrii Consiliului au constatat că au fost difuzate în reluare mai multe înregistrări din emisiuni mai vechi ale postului, în care apărea domnul Gigi Becali, fără a se preciza data realizării acestora şi fără a se face menţiunea „Arhivă”, toate acestea sub titlul „Filmul complet al eliberării lui Gigi Becali”.

În condiţiile în care postul OTV a ales să difuzeze înregistrări de arhivă într-o altă emisiune decât una având caracter retrospectiv declarat, avea obligaţia de a informa publicul prin menţiunea „Arhivă”.

De asemenea, dat fiind subiectul emisiunii, în scopul înţelegerii corecte de către telespectatori a informaţiei, data înregistrării ar fi trebuit precizată. Eludând aceste prevederi legale, radiodifuzorul a creat aparenţa că înregistrările sunt recente, dezinformând astfel publicul. Faţă de toate aceste aspecte, Consiliul a constatat că radiodifuzorul şi-a încălcat obligaţiile de informare corectă a publicului telespectator.

Membrii Consiliului, au mai constatat că radiodifuzorul nu a respectat nici dispoziţiile art. 19 din Decizia nr. 391/2009 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea membrilor din România în Parlamentul European, în sensul că a difuzat de mai multe ori un videoclip care l-a avut ca personaj principal pe Gigi Becali. Pe fondul muzical al unei manele al cărui text îl laudă pe acesta, au fost prezentate imagini cu Gigi Becali în diferite ipostaze.

Redăm din raportul de monitorizare:

„Unu-i Becali în ţară
Şi duşmanii, duşmanii, nu-l doboară.
Machedon cu suflet mare
El dă şi celui ce n-are.
Vorbesc toţi românii şi chiar au dreptate
Gigi Becali e omul bun la toate.
El şi-a respectat mereu cuvântul
Şi ca un bun creştin nu-şi calcă jurământul.
A fost tată pentru copiii orfani
Le-a dat casă, masă, la toţi cei sărmani.
Biserici multe el a ridicat
Ca Dumnezeu să-l ţină de rău apărat.”

Membrii Consiliului au apreciat că difuzarea, în mod repetat, a respectivului material, în perioada premergătoare începerii campaniei electorale, a fost de natură a induce un mesaj electoral, fapt ce contravine prevederilor art. 19 din Decizia nr. 391/2009.

Faţă de aceste aspecte, în temeiul prevederilor art. 162 alin. (2) din Decizia nr. 187/2006 cu modificările şi completările ulterioare şi ale art. 91 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea dispoziţiilor art. 15 din Legea audiovizualului, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L. - pentru postul de televiziune OTV şi dispune intrarea de îndată în legalitate.

Potrivit Deciziei C.N.A. nr. 52/2003, radiodifuzorul S.C. OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L. are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text:

,,Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de televiziune OTV cu somaţie publică, întrucât, în data de 18 aprilie 2009, sub titlul „Filmul complet al eliberării lui Gigi Becali”, nu a informat publicul cu privire la faptul că mai multe înregistrări transmise în emisiune constituiau materiale de arhivă care au fost difuzate în anii 2005, sau 2007, creând aparenţa că acestea ar fi de dată recentă.

Consiliul consideră că modalitatea în care au fost difuzate aceste imagini a fost de natură să dezinformeze publicul telespectator, care nu şi-a putut forma o opinie corectă despre subiectul prezentat.

De asemenea, radiodifuzorul nu a respectat nici dispoziţiile art. 19 din Decizia privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea membrilor din România în Parlamentul European, în sensul că a difuzat, în perioada premergătoare începerii campaniei electorale, un material ce a fost de natură să inducă un mesaj electoral."

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.