Decizia nr. 462 din 28.06.2011

28.06.2011


Trimiteteţi articolul prin email title=

privind amendarea cu 5.000 lei a S.C. ANTENA TV GROUP S.A.
cu sediul în BUCUREŞTI, str. Gârlei nr. 1B, Clădirea Grivco Business Center, sector 1 CUI R 1599030

pentru postul de televiziune ANTENA 1
Şos. Bucureşti-Ploieşti, nr. 25-27, sector 1 BUCUREŞTI

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 28 iunie 2011, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare în baza reclamaţiilor înregistrate la CNA cu nr. 2402/17.02.2011; 2627/23.02.2011; 3660/15.03.2011; 4103/24.03.2011; 4159/25.03.2011; 5698/02.05.2011; 5846/04.05.2011; 5667, 5668, 5669, 5703, 5705, 5706, 5707, 5708/02.05.2011; 5742, 5743, 5745, 5746/03.05.2011; 6428/17.05.2011; 6639/20.05.2011 şi 7198/24.05.2011, cu privire la ediţiile emisiunii „În gura presei”, preluate de la postul ANTENA 3 şi redifuzate de postul ANTENA 1 în perioada februarie – mai 2011.

Postul ANTENA 1 aparţine radiodifuzorului S.C. ANTENA TV GROUP S.A. (licenţa audiovizuală nr. TV 012.3/25.01.1993, decizia de autorizare nr. 025/14.06.1994 şi reautorizare nr. 025-1/14.06.1994).

În urma analizării raportului de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat prevederile art. 40 alin. (3) raportate la art. 19 alin. (2) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual.

Potrivit dispoziţiilor invocate:

- art. 40 alin. (3) - Moderatorii programelor au obligaţia să nu folosească şi să nu permită invitaţilor să folosească un limbaj injurios sau să instige la violenţă;
- art. 19 alin. (2) - Responsabilitatea clasificării programelor revine radiodifuzorilor şi furnizorilor de servicii media la cerere, în conformitate cu următoarele criterii:
f) psihologia personajelor şi reperele morale pe care acestea le oferă copiilor sau adolescenţilor;
k) calitatea şi tipologia limbajului;
l) genul sau tema programului.

În fapt, ediţiile emisiunii “În gura presei” difuzate în perioada februarie – mai 2011 de postul ANTENA 3, au fost redifuzate, a doua zi, de către postul de televiziune ANTENA 1, începând cu ora 10.00. Emisiunea este realizată şi prezentată de dl. Mircea Badea.

Analizând raportul de monitorizare întocmit în baza reclamaţiilor menţionate, membrii Consiliului au constatat că ediţiile difuzate în zilele de 16, 17, şi 24 martie 2011, respectiv, 2, 9 şi 11 mai 2011 au fost difuzate cu încălcarea dispoziţiilor legale privind dreptul la imagine şi demnitate al persoanei, precum şi a protecţiei copiilor în cadrul serviciilor de programe.

Astfel, membrii Consiliului au constatat că în cadrul acestor emisiuni, realizatorul a folosit un limbaj cu caracter injurios, ofensator, violent uneori, de natură a prejudicia, în general, demnitatea umană şi dreptul la propria imagine, pe de o parte, iar pe de altă parte, protecţia copiilor în cadrul serviciilor de programe, fapt ce contravine dispoziţiilor art. 10 alin. (2) din Convenţia Europeană a Drepturilor Omului, art. 30 alin. (6) din Constituţia României şi prevederilor din domeniul audiovizualului. Redăm spre exemplificare, scurte fragmente din aceste ediţii:

- 16.03.2011

Mircea Badea: Discuţiile cu opoziţia. „ Domnul Ponta e copilot la o maşină, se prezintă la raliuri, are sponsori necunoscuţi. Cum să conduci ţara când eşti doar copilot?” (.....) păi, stai, mă, că, ăsta, Boc e pitic, nu poţi să conduci ţara când eşti pitic. Şi tu eşti şaşiu, nu poţi să conduci ţara când te uiţi picior peste picior. (...) ... primul lucru când a deschis el ochii şi i-a deschis cruciş, băi a zis doctorul ginecolog, ăla care tratează, cum era aia, nu operează organul, operează boala, cum a zis data trecută, ginecologul i-a zis: bă, ţara, România e a ta, mă. (...)

- 17.03.2011

Mircea Badea: (...)Pentru că te gândeşti, dacă un popor suferă, se jeluieşte cu fiecare prilej, dar când e vorba de un protest, într-o zi consacrată, inventată pentru protest, care d’aia a apărut ziua aia, special pentru protest, stă acasă, înseamnă că e nebun, deci înseamnă că poporul ăla este diliu. Ori nu putem să credem despre poporul român că e dement şi atunci înseamnă că poporul îl place pe Boc. Îmi zice un imbecil - e foarte rău, totuşi, să împarţi acelaşi aer şi acelaşi cernoziom cu tot felul de dobitoci, asta e. Îmi zice un idiot: Badea, da’ tu ai fost la miting? Băi, puţă mică, înainte să te întrebi tu ce fac eu, când tu nu faci absolut nimic, află despre mine, măi puţulică, că eu fac miting în fiecare seară, bă, băiatule. În fiecare seară, eu fac câte un miting (...) Da, am şi făcut două, unul pe vremea lui Năstase şi unul pe vremea lui Băsescu şi în fiecare seară, în ultimii 6 ani şi jumătate, eu urlu aicea public, foarte public, lucruri pe care tu, cu puţa ta mică, mică, mică, precum aia de furnică, nu ai curaj nici să le gândeşti. Nu ştiu de unde ai tu atâta curaj ca să mă chestionezi pe mine. Între noi doi, nu există nicio comparaţie.(...)

- 24.03.2011

Mircea Badea: (...) Şi nu prea mai pot cu ăsta, să-i analizez şi în dungă toate expectoraţiile doar pentru că se mai năpustesc nişte slugoi dornici să le dea ăla un şpiţ în gură, ah, ce fericiţi, mi-a dat un şpiţ în gură, deci m-a atins, ca să-i mai analizez eu, repet, expectoraţiile.(...) Ştirea tare este aia, după părerea mea, este aia cu vămile şi cu arestaţii, cu show-ul de la televizor, ăla cu elicopterele, cu mascaţii, cu toţi idioţii ăia şi cu toate proastele alea care, pe la televizor, o ardeau, aşa, la modul zice: domn’e, hai, că poate totuşi acum, în ceasul al doisprezecelea, mie îmi place să cred că instituţiile statului îşi vor face datoria. Înseamnă că eşti idiot, înseamnă că eşti idiot complet şi nu te duce capul nici de aci până colo, mă mir cum îţi dai seama că ţi-e sete sau ţi-e foame, mă mir că nu mori sufocat, cum dracu’ ţii minte să respiri fiind atât de prost.(...) Mă rog, ăsta este genul de caterincă pentru giboni, pentru băieţii din talcioc care-l iubeşte pe domnu’ preşedinte. Ăsta e nivelul de conversaţie şi de adresare a unuia care a ajuns, absolut îngrozitor, chiar a doua oară preşedinte al României. (...) Show pentru giboni. Mulţi giboni, gibonul se duce acasă liniştit - ia uite, frate, ce i-a arestat p’ăia, bine le-a făcut, să-i bage la pîrnaie - a băut o bere, a râgâit, s-a uitat la vreo prostituată a lu’ Leo de la Strehaia, invitată prin vreaun studio de televiziune, ea, prostituata şi după aia s-a culcat, a uitat (...).

- 02.05.2011

Mircea Badea: De ce sunt vehement? Mă înjură unul foarte rău şi-mi spune c-o să facă diverse lucruri familiei mele întrucât el e un iubitor de animale. Uite, ca să-i uşurez...Jegule, eu sunt sătul de d’ăştia ca tine. În viaţa asta m-au ameninţat sute de mii, sute de mii, după cum bine mă vezi, ia uite-mă, n-am niciun fel de problemă. Io, între timp, pentru că tu mi-ai ameninţat că-mi faci mie şi-mi dregi mie dar şi familiei mele, io, acuma, ştiu unde stai tu, boule. Stai în Panciu, şi anume în Vrancea, boule, acolo stai şi ai internet de la Romtelecom S.A. Deci ştiu exact unde stai, ia uite-te, exact, exact, exact. Pot să vin şi o să vin la tine la uşă... Eu, într-unul din ăsta tot tre’ să dau. Ştiu că nu este bine, nu e cetăţeneşte...prietene, într-unul d’ăsta tot îi dau o bucată de-l întorc pe dos. Sigur, incit la violenţă, incit la propria mea violenţă, mă autoincit. Deci într-un d’ăsta tare-n gură, şmecher, cu ameninţări, cu mamă, vin şi-ţi fac...nu, lasă, vin io să-mi faci. N-are rost să vii tu din Panciu, mortule de foame, vin io la tine-n Panciu, să vedem ce-mi faci. Că ce-ţi fac eu ţie, prietene, o să te pupe mă-ta rece. Bun. Şi acum să trecem mai departe în frumoasa emisiune.(...)

- 09.05.2011

Mircea Badea: (..) Eu am vrut să m-apuc să reformez regiile, m-am dus la fiecare dintre ele şi, ca un comunitar - să-i mulţumesc şi pe cei care divinizează câinii vagabonzi - m-am dus şi am ridicat piciorul şi am micţionat pe fiecare regie în parte.( ...) Eu ştiu că există o serie de dilimaci, mulţi, milioane, poate, sigur milioane de dilimaci care l-au votat p’ăsta. Poate că li se adresa doar lor, că au un nivel intelectual de euglenă verde, (...) Cel mai mult şi cel mai mult, la jegoşi ăştia, mă enervează tupeul. (...) susţinem incompetenţa şi corupţia şi averile jegoşilor care ne conduc, în timp ce le lingem poveştile şi basmele şi cretinismele. Înghiţim, înfulecăm cretinisme de la jegoşii care ne conduc, pe bandă rulantă şi, între timp, ne împrumutăm să le susţinem lor traiul.

- 11.05.2011

Mircea Badea: (...) Deci există nişte jegoşi care au pus mâna pe ţară. Punct. Ei vor să conducă ţara. O conduc. Ei vor să fie pupaţi în cur. Sunt pupaţi în cur de marea majoritate a orice. Deci sunt pupaţi în cur. Există un post de televiziune, Antena 3, care nu serveşte pupat în cur deloc. E, nu pot să trăiască din cauza asta. Deci oricâţi bani ar avea, oricât de mulţi alţii-adică toţi ceilalţi - îi pupă-n cur, bă, Antena de ce nu... (...). De ce să vă mint-nu vreau să vă mint, asociaţiile ziariştilor mie îmi provoacă micţiune. Ziariştii, în general-fără să generalizez- şleahta asta de pupincurişti şi de oportunişti care se aruncă-n cap pentru o şaorma, denumiţi, în mod fraudulos, ziarişti şi cu asociaţiile lor de fomişti penibili, de distruşi, nu-mi provoacă altceva decât micţiune.

Membrii Consiliului au constatat că în cadrul acestor ediţii, realizatorul Mircea Badea a folosit un limbaj injurios, depreciativ, uneori cu accente violente, fapt ce contravine dispoziţiilor art. 40 alin. (3) din Codul audiovizualului.

Potrivit dispoziţiilor invocate, moderatorii programelor au obligaţia să nu folosească şi să nu permită invitaţilor să folosească un limbaj injurios sau să instige la violenţă.

De asemenea jurisprudenţa CEDO stabileşte că „exercitarea libertăţii de exprimare comportă obligaţii şi responsabilităţi, astfel, este legitimat să se includă obligaţia de a evita pe cât se poate expresii care, în mod gratuit ofensează pe alţii, profanează sau care reprezintă o ingerinţă în drepturile lor, care astfel nu contribuie la orice formă de dezbatere publică capabilă de a duce la un progres al relaţiilor umane” (cauza OTTO PREMINGER-INSTITUTE împotriva Austriei nr. 13470/87, 20 septembrie 1994).

Având în vedere faptul că libertatea de exprimare nu este un drept absolut, ci este limitat de obligaţia corelativă de a nu prejudicia drepturile altor persoane, Consiliul apreciază că normele invocate anterior sunt valabile şi se aplică oricărui conţinut audiovizual, fără excepţii şi fără distincţii, indiferent de genul emisiunii, ori de situaţia în care judecăţile de valoare sau opiniile exprimate de o persoană nu sunt unele pozitive, apreciative.

De asemenea, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul nu a respectat obligaţiile instituite de lege cu privire la asigurarea protecţiei copiilor în cadrul serviciilor de programe, neţinând cont astfel de criteriile generale de clasificare a producţiei audiovizuale şi nici de programarea acesteia în intervale orare la care copiii nu au acces la vizionarea unor astfel de programe, prin al căror conţinut să nu fie afectaţi minorii.

Astfel, membrii Consiliului au constatat, pe de o parte, că în cadrul acestor ediţii, realizatorul a utilizat un limbaj de o calitate şi o tipologie improprii unei comunicări audiovizuale, iar pe de altă parte, reperele morale oferite minorilor în aceste emisiuni, au fost total nepotrivite cu ora de difuzare şi în contradicţie cu normele legale care reglementează protecţia minorilor în cadrul programelor audiovizuale.

În ceea ce priveşte ediţiile emisiunii „În gura presei”, Consiliul are în vedere reperele morale pe care acest program le oferă copiilor, în sensul că, în unele ediţii, comportamentul violent este prezentat ca o soluţie de rezolvare a problemelor, ceea ce poate fi deosebit de vătămător pentru minori, ştiut fiind că discernământul lor este redus şi că au tendinţa de a imita cu uşurinţă comportamentele adulţilor sau ceea ce văd la televizor.

Potrivit art. 19 alin. (2) din Codul audiovizualului, radiodifuzorii, ca titulari de licenţă audiovizuală, au responsabilitatea clasificării producţiilor audiovizuale, responsabilitate ce vizează alegerea intervalului orar de difuzare a producţiei respective, în funcţie de conţinutul programului transmis, de reperele morale pe care aceasta le oferă copiilor sau adolescenţilor, de calitatea şi tipologia limbajului, precum şi de genul sau tema programului.

Dat fiind faptul că postul ANTENA 1 preia de la postul ANTENA 3 emisiunea „În gura presei”, pe care o difuzează, în reluare, a doua zi, la o oră matinală, fiind astfel un program înregistrat, iar nu unul difuzat în direct, membrii Consiliului apreciază că radiodifuzorul avea posibilitatea tehnică de a interveni asupra discursului domnului Badea, astfel încât protecţia copiilor să fie asigurată.

Consiliul reaminteşte faptul că, în repetate rânduri, a solicitat reprezentanţilor postului ANTENA 1 ca, la difuzarea, în reluare, a emisiunii „În gura presei”, la o oră matinală, să respecte prevederile legale referitoare la protecţia copiilor în cadrul serviciilor de programe. Având în vedere aceste considerente, membrii Consiliului au propus amendarea radiodifuzorului S.C. ANTENA TV GROUP S.A. cu suma de 5.000 lei.

Supusă la vot, propunerea de amendare a radiodifuzorului a fost adoptată în condiţiile şi cu respectarea dispoziţiilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

În temeiul art. 144 alin. (2) şi (3) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual şi ale art. 91 alin. (1) şi (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare,

Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea

DECIZIE:

Articol unic: Radiodifuzorul S.C. ANTENA TV GROUP S.A., titular al licenţei audiovizuale nr. TV 012.3/25.01.1993, al deciziei de autorizare nr. 025/14.06.1994 şi reautorizare nr. 025-1/14.06.1994), pentru postul de televiziune ANTENA 1, se sancţionează cu amendă în cuantum de 5.000 lei pentru încălcarea prevederilor art. 40 alin. (3) raportate la art. 19 alin. (2) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual.


Către,

S.C. ANTENA TV GROUP S.A.
Str. Gârlei nr. 1B, Clădirea Grivco Business Center,
BUCUREŞTI, sector 1 CUI R 1599030

pentru postul de televiziune ANTENA 1
Şos. Bucureşti-Ploieşti, nr. 25-27, sector 1 BUCUREŞTI

Vă înaintăm, alăturat, Decizia C.N.A. nr. 462/28.06.2011 privind amendarea cu 5.000 lei a radiodifuzorului S.C. ANTENA TV GROUP S.A. pentru postul de televiziune Antena 1 şi vă atenţionăm că, potrivit dispoziţiilor art. 93^1 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, aveţi obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text:

„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de televiziune ANTENA 1 cu amendă de 5.000 lei întrucât, în unele ediţii ale emisiunii „În gura presei”, difuzate în perioada martie – mai 2011, de la ora 10.00, realizatorul a folosit un limbaj injurios şi cu accente violente, fapt ce contravine dispoziţiilor din Codul audiovizualului.”

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.