Decizia nr. 412 din 25.07.2013

30.07.2013


Trimiteteţi articolul prin email title=

 Întrunit în şedinţă publică în ziua de 25 iulie 2013, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare, sesizările înregistrate la CNA sub nr. 7406/28.06.2013, 7406rev/05.07.2013, precum şi punctul de vedere formulat de Comitetul Etic al RAC prin adresa nr. 232C/08.07.2013, înregistrată la CNA sub nr. 7406PDVP/08.07.2013, cu privire la spotul publicitar „Skoda”, difuzat în perioada 21-28.06.2013 de posturile de televiziune Pro TV şi Realitatea TV.

În urma vizionării şi analizării spotului publicitar, membrii Consiliului au constatat că acesta a fost difuzat cu încălcarea prevederilor art. 93 şi 94 lit. a) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

Conform dispoziţiilor invocate:

  • art. 93: Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale.
  • art. 94: În scopul unei informări corecte, orice informaţie sau avertizare conţinută într-o comunicare comercială audiovizuală se difuzează astfel încât aceasta să fie clar percepută de public, în special prin asigurarea următoarelor măsuri:
     a) să fie prezentată static, lizibil şi pe o durată suficientă, în cazul informaţiei difuzate sub formă de videotext; dimensiunea caracterelor trebuie să fie de minimum 17 puncte în format SD, definiţie standard, respectiv 32 în format HD, înaltă definiţie.

Potrivit raportului de monitorizare, spotul publicitar „Skoda” a fost difuzat pe posturile de televiziune Pro TV (în data de 28.06.2013, ora 07.46) şi Realitatea TV (în data de 21.06.2013, ora 20.33), spot care a avut următorul conţinut:
 „Voce 1: Viaţa e plină de momente uimitoare. Profită de ele cu noua ofertă Skoda prin programul remat. Modele Skoda începând de la 4.480 de euro plus TVA. Voce 2: Skoda simply clever. Ca imagini, apar pe rând:
 o maşină Skoda;
 o fetiţă;
 o familie cu doi copii în interiorul unei maşini;
 primul carton având sigla Skoda în colţul din dreapta sus şi textul:
 Modelele SKODA
 (scris mic) de la 4.480 Euro (scris mic) + TVA
 Vino în showroom şi descoperă ofertele!
 (scris mic) *Preţul este valabil pentru modelul Citigo, echipare Active 1.0 MPI /60 CP
 (scris mic) * Oferta este valabilă până la data de 20.11.2013 în cadrul Programului de Stimulare a Înnoirii Parcului Auto Naţional 2013.
 ultimul carton cu sigla Skoda şi textul: SKODA SIMPLY CLEVER.”

Membrii Consiliului au constatat că spotul publicitar a fost difuzat cu încălcarea prevederilor legale referitoare la respectarea dreptului publicului la informare corectă şi asigurarea unei concurenţe loiale, principiu prevăzut expres la art. 93 din Codul audiovizualului.

Astfel, membrii Consiliului au constatat că informaţiile referitoare la preţul de achiziţie a autorurismelor Skoda au fost scrise cu litere de dimensiuni mici, situaţie în care publicul nu a putut fi informat în mod corect în privinţa condiţiilor de comercializare a autoturismelor promovate în spotul publicitar. În această situaţie, publicul a fost în imposibilitatea de a percepe cu uşurinţă şi claritate informaţiile titrate pe ecran, informaţii de natură a afecta alegerea consumatorilor sau de a condiţiona opţiunea de cumpărare a acestora, având în vedere că, de exemplu, modelul Citigo, echipare Active 1.0 MPI /60 CP costă „4.480 Euro + TVA”, aşa cum se afirmă în spot, în timp ce varianta cea mai dotată (1.0 MPI – 75 CP, 5 uşi, echipare Elegance) costă 11.055 euro, iar în funcţie de lista de opţionale pot fi adăugate sume importante la aceste valori, după cum reiese din informaţiile postate pe un site de specialitate (http://www.capital.ro/detalii-artic...).

Având în vedere aceste aspecte, Consiliul a constatat că, astfel cum a fost difuzat, spotul publicitar analizat nu asigură o informare corectă a telespectatorilor, întrucât aceştia nu pot percepe informaţiile prezentate sub formă scrisă în cadrul materialelor de promovare.

Or, potrivit dispoziţiilor art. 94 din Codul audiovizualului, în scopul unei informări corecte, orice informaţie sau avertizare conţinută într-o comunicare comercială audiovizuală se difuzează astfel încât aceasta să fie clar percepută de public, în special prin asigurarea următoarelor măsuri:
 a) să fie prezentată static, lizibil şi pe o durată suficientă, în cazul informaţiei difuzate sub formă de videotext; dimensiunea caracterelor trebuie să fie de minimum 17 puncte în format SD, definiţie standard, respectiv 32 în format HD, înaltă definiţie.
 De altfel, sub aceste aspecte, reprezentantul Comitetului Etic al RAC, prezent la şedinţa publică, a precizat că, în forma în care a fost difuzat, spotul „Skoda” încalcă prevederile art. 1.3 lit. b) şi art. 16.1 din Codul de de Practică în Publicitate elaborat de RAC, potrivit cărora: „Comunicarea trebuie să evite orice afirmaţie sau reprezentare care ar putea înşela consumatorii, inclusiv prin omisiune, sugerare, ambiguitate ori exagerare, în special în ceea ce priveşte valoarea produsului şi preţul total plătit de consumator, precum şi modalitatea de calcul a preţului. Dacă preţul este menţionat într-o comunicare, acesta trebuie să se refere strict la produsul descris sau promovat prin comunicarea respectivă.”

 Faţă de aceste aspecte, Consiliul consideră că în forma difuzată, spotul publicitar „Skoda”, nu asigură o informare a publicului conformă cu dispoziţiile art. 93 şi 94 din Codul audiovizualului, potrivit cărora comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de informare corectă a publicului şi de asigurare a unei concurenţe loiale, prin prezentarea clară a oricărei informaţii sau avertizări conţinute într-o comunicare comercială.

 Consiliul consideră că numai respectarea prevederilor legale invocate poate asigura, pe de o parte, o informare corectă şi completă a publicului telespectator, iar, pe de altă parte, o competiţie loială între diferiţi furnizori care promovează astfel de produse pe posturile de televiziune.

 Pentru aceste considerente, cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune intrarea în legalitate în privinţa spotului publicitar „Skoda”, în sensul ca, în situaţia reluării difuzării lui, acesta să fie transmis cu respectarea prevederilor referitoare la publicitate din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.