Decizia nr. 411 din 25.07.2013

30.07.2013


Trimiteteţi articolul prin email title=


 Întrunit în şedinţă publică în ziua de 25 iulie 2013, Consiliul Naţional al Audiovizualului a supus dezbaterii sesizarea înregistrată la CNA sub nr. 6705/11.06.2013, precum şi raportul de monitorizare referitor la spotul ING pentru asigurările de viaţă derulat pe posturile de televiziune.

 Redăm din raportul de monitorizare descrierea spotului în cele două variante difuzate:

 "Varianta integrală (30 secunde) începe cu un sac peticit din care ies nişte jucării de pluş – un urs şi un iepure.
 Ursul: Cum spuneam, copiii au nevoie cel mai mult de dragostea ta, iar de jucării ne ocupăm noi.
 Din sac iese un roboţel care spune: Încheiaţi un plan financiar până la 12 iulie şi puteţi câştiga un sac fără fund cu jucării.
 Iepuraşul: Adică un număr infinit şi incomensurabil de jucării?
 Jucăriile încep să fredoneze refrenul: „Un sac fără fund cu jucării, de la ING”
 Jucăriile poartă un afiş/banner pe care e scris cu caractere mari: ingpentrucopii.ro.
 Spre finalul refrenului, imaginea se focalizează pe peticele sacului, dintre care unul are sigla ING, iar pe altul scrie ASIGURĂRI DE VIAŢĂ. În partea de jos a ecranului, cu caractere mici, de culoare albă, este trecut mesajul: Promoţie valabilă până la data de 12 iulie 2013. Detalii pe interro_liens_callback.„-”Varianta scurtă reprezintă ultimele 10 secunde ale spotului în varianta integrală, de la cântecelul „Un sac fără fund cu jucării, de la ING” până la final."

 Consiliul a vizionat spotul şi a constatat că acesta încalcă prevederile art. 29 alin. (2) lit. a) din Legea audiovizualului, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi pe cele ale articolelor 93 şi 104 din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare. Potrivit dispoziţiilor art. 29 alin. (2) din Legea audiovizualului, "comunicările comerciale audiovizuale trebuie să nu provoace nicio daună morală, fizică sau mentală minorilor şi, în special:
 a) să nu instige în mod direct minorii să cumpere un produs sau serviciu, prin exploatarea lipsei de experienţă ori a credulităţii acestora;".

 Potrivit Codului audiovizualului:
 art. 93 - „Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale.”
 art. 104 - „Sunt interzise publicitatea şi teleshoppingul în care se utilizează practici comerciale înşelătoare sau practici comerciale agresive.”

 În raport de prevederile legale menţionate şi având în vedere opiniile exprimate de Consiliul Român pentru Publicitate (RAC), membrii Consiliului au constatat că spotul de promovare ING a conţinut afirmaţii de natură să inducă în eroare publicul minor, public care a constituit „ţinta” mesajului de promovare, publicitatea având un caracter înşelător.

 În esenţă, Consiliul a apreciat că o informaţie precum cea promovată în spot cu privire la sacul de jucării ce „nu are fund” nu este una veridică, dar că ea este de natură să influenţeze comportamentul copiilor, pentru care o astfel de ofertă poate fi deosebit de „tentantă”.

 Scopul normei prevăzute la art. 29 alin. (2) lit. a) din Legea audiovizualului este acela de a proteja copiii de efectele pe care o astfel de publicitate le poate avea asupra acestei categorii de public, având în vedere că minorii nu au o reprezentare corectă a realităţii şi sunt uşor influenţabili. De asemenea, ei au o capacitate redusă de a discerne, consecinţă a vârstei fragede şi a lipsei de experienţă.

 Faţă de aceste aspecte, membrii Consiliului consideră că difuzarea spotului publicitar ING a fost făcută cu încălcarea regulilor unei informări corecte a publicului şi ale unei competiţii corecte, precum şi cu prejudicierea interesului superior al minorului.

 Pentru aceste considerente, cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune intrarea în legalitate în privinţa spotului publicitar ING, în sensul ca, în situaţia reluării dfiuzării lui, promovarea să respecte condiţiile specifice comunicărilor comerciale prevăzute de legislaţia audiovizuală.