Decizia nr. 386 din 22.05.2014

23.05.2014


Trimiteteţi articolul prin email title=


 Întrunit în şedinţă publică în ziua de 22 mai 2014, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat spotul publicitar „USL trăieşte” difuzat de posturile de televiziune. Potrivit raportului de monitorizare, spotul „USL trăieşte” a fost difuzat pe posturile de televiziune Antena 3, B1TV, România TV, TVR1, în zilele de 14.05.2014, respectiv 20.05.2014.
 În urma dezbaterilor ce au avut loc după vizionarea spotului, membrii Consiliului au constatat că acesta încalcă prevederile art. 93 din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.
 Potrivit dispoziţiilor invocate, comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale. Conform raportului de monitorizare, spotul „USL trăieşte” a fost difuzat în două variante, în calupul de publicitate electorală, cu următorul conţinut:

 • Spot „USL trăieşte” – varianta 1

 “Spotul video începe cu vocea şi imaginea domnului Victor Ponta, urmat de alte voci şi imaginile altor persoane care fac acelaşi gest. Scriu o scrisoare domnului Crin Antonescu prin care i se reaminteşte acestuia motivul înfiinţării USL, faptul că el (USL) încă trăieşte şi se încheie cu o voce din off cu sloganul de campanie al alianţei PSD-UNPR-PC: „Mândri că suntem români”.

 Text spot: Dragă Crin! Când am început proiectul nostru comun ne-am dorit ca toţi românii să aibă o viaţă europeană cu adevărat. Ne-am dorit o ţară cu salarii decente, cu spitale redeschise, şcoli moderne, pensionari fără grija zilei de mâine, demnitatea redată profesorilor, medicilor şi militarilor. Ne-am dorit ca formula „Să trăiţi bine” să nu mai fie spusă niciodată în bătaie de joc. Îi privesc pe cei din jur şi ştiu că şi ei cred ca şi mine că proiectul nostru e adevărat şi trăieşte. Trăieşte! Trăieşte! Trăieşte! Trăieşte! Trăieşte! Mândri că suntem români!”

 • Spot „USL trăieşte” - varianta 2

 “Pe un zid, apar scrise sub formă de grafitti, următoarele mesaje:
 în debutul spotului, uşor blurat, textul: USL trăieşte!, litera U fiind apoi tăiată;

 cu litere de culoare roşie şi albastră: Şi totuşi trăieşte!; 7,4 milioane; Trăieşte!

 Voce din off: Există proiecte care nu mor, care nu mor, care se cer împlinite. Unii renunţă. Te părăsesc, aleargă după himere, dar dacă proiectul e adevărat, dacă inamicul e cu adevărat comun, ai alături de tine mereu foarte mulţi oameni, ei îţi dau puterea să continui şi să vrei dreptate până la capăt.”

 În raport de conţinutul celor două spoturi analizate, membrii Consiliului au constatat că acestea au fost difuzate cu încălcarea principiului de informare corectă a publicului, principiu prevăzut expres la art. 93 din Codul audiovizualului.

 Astfel, membrii Consiliului au constatat că afirmaţia „USL trăieşte”, conţinută în ambele variante ale spotului, este de natură să inducă în eroare telespectatorii, în calitatea lor de votanţi la alegerile europarlamentare din 25 mai 2014, întrucât o astfel de afirmaţie nu este reală, în condiţiile în care alianţa electorală, care participă la campania electorală este alcătuită din PSD-UNPR-PC, iar alianţa USL nu este un competitor electoral, în componenţa în care a participat la campaniile anterioare.

 În aceste condiţii, membrii Consiliului au constatat că în spot se utilizează acronimul USL, care, în realitate, a aparţinut unei alte alianţe politice ce a participat la alegerile electorale anterioare, aspect ce poate crea confuzie în rândul electoratului şi poate afecta libertatea acestuia de a-şi forma o opinie fără influenţa unor factori externi negativi asupra procesului de vot, cu atât mai mult cu cât unul dintre partidele politice care a făcut parte din USL participă cu liste proprii la alegerile europarlamentare. În consecinţă mesajul transmis de alianţa electorală PSD-UNPR-PC induce în eroare electoratul, prin prezentarea unei situaţii nereale, a existenţei şi în prezent a alianţei politice Uniunea Social Liberală ca şi competitor electoral la alegerile europarlamentare.

 Faţă de toate aceste aspecte, membrii Consiliului au constatat că o astfel de promovare a unui spot prezentat în calupul de publicitate electorală este de natură a prejudicia dreptul publicului la informare corectă, care să-i permită exercitarea dreptului de vot în deplină cunoştinţă de cauză, pe baza unor informaţii reale şi prezentate în mod corect.
 Or, normele din domeniul audiovizualului prevăd imperativ că principiul de informare corectă a publicului trebuie să guverneze orice comunicare comercială audiovizuală, indiferent de forma sau de durata acesteia. Consiliul consideră că numai respectarea prevederilor legale poate asigura o informare corectă şi completă a publicului telespectator şi o competiţie loială între competitorii electorali care participă la campania electorală pentru alegerea membrilor din România în Parlamentul European.

 Pentru aceste considerente, cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune intrarea în legalitate în privinţa spotului publicitar „USL trăieşte”, în sensul ca acesta să respecte condiţiile specifice comunicărilor comerciale prevăzute de legislaţia audiovizuală.