Decizia nr. 385 din 18.07.2013

23.07.2013


Trimiteteţi articolul prin email title=


 Întrunit în şedinţă publică în ziua de 18 iulie 2013, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat reclamaţia nr. 6071/24.05.2013, precum şi raportul întocmit de Direcţia Monitorizare cu privire la spotul de promovare a suplimentului alimentar „Celadrin”, de postul de televiziune ETNO TV.

Potrivit raportului de monitorizare, în intervalul 16.45-18.00, de luni până vineri, postul ETNO TV difuzează emisiunea „Sănătate înainte de toate”. În ediția difuzată în ziua de 23 mai 2013, în care a fost prezentat suplimentul alimentar „Celadrin”, pe parcursul acesteia, a fost difuzat de trei ori în același calup publicitar un spot având următorul conţinut:
 Voce din off: „Celadrin are efecte deosebit de rapide și sigure în redobândirea și menținerea sănătății și mobilității articulațiilor. Reduce disconfortul articular, muscular sau de la nivelul coloanei vertebrale, ajută la formarea normală a lichidului sinovial din articulații și menținerea sănătății cartilajului articular. Celadrin este deosebit de util tuturor categoriilor de vârstă. Disponibil sub formă de capsule și cremă. Comnadă-l acum online pe interro_liens_callback sau în magazine naturiste și farmacii. Acesta este un supliment alimentar. Citiți cu atenție prospectul. Aceste produse nu sunt destinate persoanelor sub 16 ani! Consultați medicul înainte de a urma dieta.”

Pe ecran, în timpul derulării spotului, au fost prezentate cele două cutii de Celadrin, capsule și cremă; un cercetător observând ceva la microscop; încheietura genunchiului, peste care s-au suprapus cele două cutii de Celadrin; emblema FIMS (Organizația Internațională a Medicinei Sportive); un atlet aflat în alergare, filmat de la pulpe în jos; două persoane vârstnice mergând, mai întâi, pe biciclete iar apoi stând pe vine și ținându-se pe după umeri în grădină, în timp ce priveau o floare. Pe ecran a fost afișată, adresa de site interro_liens_callback, de unde poate fi comandat acest produs.

Analizând conţinutul spotului pentru substanța activă „Celadrin”, membrii Consiliului au constat că acesta este difuzat cu încălcarea prevederilor articolelor 93 și 130 alin. (1), lit. a) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual.

Potrivit art. 93, comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale.

Conform art. 130, alin. (1), lit. a), este interzisă difuzarea de publicitate şi teleshopping la produse şi tratamente naturiste, care, după caz, nu sunt însoţite de avertizarea, sonoră şi scrisă: „Produs neatestat medical”.

 Astfel, suplimentul alimentar „Celadrin” este prezentat în spotul publicitar ca fiind „deosebit de util tuturor categoriilor de vârstă”, după care în continuarea spotului, se precizează că „aceste produse nu sunt destinate persoanelor sub 16 ani!”.

Membrii Consiliului au constatat că, prin modalitatea contradictorie de promovare făcută acestui supliment alimentar, publicul nu a fost informat corect cu privire la vârsta de la care poate fi utilizat acest produs, încălcând astfel prevederile art. 93 din Codul audiovizualului.

De asemenea, Consiliul a constatat că prezentarea suplimentului alimentar „Celadrin”, despre care s-a afirmat în cadrul ediției din 23 mai 2013 a emisiunii „Sănătate înainte de toate” că este natural 100%, nu a respectat dispozițiile art. 130 din Codul audiovizualului, în sensul că promovarea acestui produs naturist în spotul publicitar nu a fost însoţită de avertizarea, sonoră şi scrisă: „Produs neatestat medical”.

Pentru aceste considerente, cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare,
 Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune intrarea de îndată în legalitate în privinţa spotului publicitar de promovare a produsului “Celadrin”, în sensul ca acesta să fie transmis cu respectarea regimului difuzării publicităţii din domeniul audiovizualului.