Decizia nr. 358 din 02.07.2013

05.07.2013


Trimiteteţi articolul prin email title=


 privind somarea S.C. RADIO STIL S.R.L.
 cu sediul în DEJ, str. Avram Iancu nr. 11B, jud. Cluj


 pentru postul de radio STIL FM
 str. Mihai Viteazu nr. 3, DEJ, jud. Cluj

 Întrunit în şedinţă publică în data de 2 iulie 2013, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Serviciul Inspecţie, în baza reclamaţiei înregistrate la CNA sub nr. 6427/06.06.2013, cu privire la emisiunea “Revista Presei Someşene” difuzată în data de 05.06.2013 de postul STIL FM.

 Postul de radio STIL FM din DEJ aparţine radiodifuzorului S.C. RADIO STIL S.R.L. (licenţa audiovizuală nr. R 462.2/04.05.2004, decizia de autorizare nr. 733.0/14.10.2004 şi reautorizare nr. 733.1/13.09.2012).

 În urma dezbaterilor ce au avut loc după analizarea raportului de monitorizare şi a audierii înregistării emisiunii, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. RADIO STIL S.R.L. a încălcat prevederile art. 29 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului nr. 504/2002 cu modificările şi completările ulterioare.

 Potrivit dispoziţiilor invocate, comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele condiţii:
 a) să poată fi uşor identificate ca atare, comunicările audiovizuale cu conţinut comercial mascat fiind interzise;

 În fapt, postul STIL FM difuzează emisiunea „Revista presei Someşene”, de luni până vineri, începând cu ora 12.00. Genul emisiunii: pamflet. În cadrul ediţiei din 5 iunie 2013, prezentată de jurnaliştii Irina Maxim şi Răzvan Căucean au fost comentate articole de actualitate preluate de pe site-ul Someşeanul.ro, în legătură cu cele mai noi evenimente ce au avut loc în judeţele Cluj, Maramureş, Sălaj şi Bistriţa-Năsăud.

 Cei doi prezentatori au citit şi comentat diverse articole cu privire la comunicatele Inspectoratului Judeţean de Poliţie din Maramureş, Sălaj (accidente, furturi, persoane reţinute în urma unor infracţiuni etc.), dar şi cu privire la sportul clujean.

 În timpul emisiunii a fost difuzat un calup de publicitate, în cadrul căruia s-a făcut reclamă, printre altele, şi Cofetăriei Lemnul Verde din Dej.

 Spotul pentru Cofetăria Lemnul Verde a avut următorul conţinut:

 „A fost odată ca-n poveşti
 A fost ca niciodată,
 Un loc ce-i spunea
 Lemnul Verde în Dej,
 Cofetăria cea mai adorată.
 Şi azi ea te aşteaptă-n prag
 La fel ca întotdeauna,
 Să guşti bucăţi din Paradis,
 Cofetăria Lemnul Verde-i numai una”.

 „Cofetăria Lemnul Verde din Dej, str. 1 Mai nr. 7, primeşte comenzi pentru torturi personalizate cu poze şi imagini diferite pentru copii, torturi pentru nunţi şi botezuri şi pentru diferite evenimente. Cofetăria Lemnul Verde prepară prăjituri fără premixuri, fără conservanţi, folosind cele mai bune ingrediente naturale. La comenzile de prăjituri pentru nunţi, transportul este gratuit. Poţi savura delicioasele preparate acum şi la cofetăria din incinta Iulius Mall. Informaţii la telefon 0264211349, 0744554501. Cofetăria Lemnul Verde- plăcerile nu au sfârşit.”

 După difuzarea grupajului de publicitate, cei doi prezentatori au comentat şi un articol în legătură cu traficul de ţigări din Ucraina, context în care au făcut referire şi la confetăria „Lemnul Verde”, care a constituit obiectul spotului de publicitate difuzat anterior în timpul emisiunii.

 Redăm din raport:
 „Irina Maxim: ...ei îşi merită banii, îşi merită salariul, ăştia de la punctul de trecere a frontierei pentru că ei fac toată ziua câte una alta, noi ne merităm cafelele pe care le primim câteodată de la serviciu, de fapt nici n-am băut aici la Stil FM vreo cafea. Am băut? Dar mai avem un pic şi mergem la „Lemnul Verde” şi bem o cafea imediat şi o să fie totul bine şi frumos.”

 Cu ocazia zilei de naştere a unui cititor fidel al site-ului Someşeanu.ro, prezentatorii i-au urat acestuia „La mulţi ani”, împrejurare în care l-au invitat la cofetăria „Lemnul Verde” pentru a bea un suc şi a mânca o prăjitură.

 Cităm din raport:
 „Răzvan Căucean: ...Noi, cei de la Revista Presei Someşene, mai exact eu şi Irina am vrut să îţi facem o surpriză, să te sunăm şi să îţi urăm, în direct, La mulţi ani, pentru că suntem, în direct, la Revista Presei Someşene pe Radio Stil. Alin (persoana sunată): Mulţumesc frumos. Răzvan Căucean: ...Ce faci munceşti? Si de ziua ta? Şi mai pe după masă ce faci? Irina Maxim: dacă tot e ziua ta, mai pe după masă te aşteptăm şi pe tine la „Lemnul Verde” poate ne faci şi nouă un suc, ceva, sau facem noi, sau vedem... Alin (persoana sunată): Spune te rog acuma că am ieşit afară de unde lucrez. Răzvan Căucean: Spunea Irina, că dacă tot e ziua ta, poate ne faci cinste cu o prăjitură, ceva, la „Lemnul Verde”, mai târziu. Alin (persoana sunată): Să ajung acasă, îs plecat la Bistriţa. Răzvan Căucean: Stai liniştit, nu e nicio problemă. Irina Maxim: Am glumit, am glumit, nu avem nevoie, că după aia zice lumea că cerşim prăjituri pe nu ştiu pe unde şi aşa noi am vrut doar să îţi spunem La multi ani. Am ştiut că este ziua ta astăzi, trăiască facebook-ul... atâta doar vroiam să îţi spunem, La mulţi ani!” La finalul emisiunii, cei doi prezentatori şi-au luat rămas bun de la radioascultători, invitându-i la cofetăria „Lemnul Verde” pentru a bea o cafea.

 Exemplificăm din raport: Răzvan Căucean: Aceasta a fost ediţia de azi a Revistei Presei Someşene. Mâine vă reauziţi doar cu Irina. Irina Maxim: Mâine îmi fac de cap, sunt singură pe aici, mă lasă ăsta micu singură. Răzvan Căucean: Noi ne vedem la „Lemnul Verde”, la o cafea, pentru cine vrea să vină. Irina Maxim: Masa, dansul şi felicitările la „Lemnul Verde” (râde). (...)”.

 În raport de conţinutul prezentat, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat prevederile privind regimul juridic al publicităţii în cadrul serviciilor de programe.

 Astfel, Consiliul a apreciat că, deşi în cadrul unui grupaj publicitar difuzat în timpul emisiunii „Revista presei Someşene”, radiodifuzorul a făcut publicitate cofetăriei “Lemnul Verde” în condiţiile stabilite de legislaţia audiovizuală, ulterior difuzării acestui calup publicitar, prezentatorii au făcut publicitate mascată la aceeaşi cofetărie.

 Membrii Consiliului consideră că prin menţionarea de către cei doi prezentatori a denumirii prestatorului de servicii, respectiv a cofetăriei “Lemnul Verde”, de mai multe ori, în timpul emisiunii (de exemplu, i-a invitat la această cofetărie, atât pe un ascultător care îşi sărbătorea ziua de naştere, să bea un suc şi să mănânce o prăjitură, cât şi pe radioascultătorii postului STIL FM să bea o cafea), radiodifuzorul nu a respectat condiţiile legale de difuzare a publicităţii, publicitate care trebuie să fie uşor de identificat şi să fie separată de conţinutul editorial.

 Or, reprezentarea prin cuvinte sau imagini a bunurilor, serviciilor, numelui, mărcii ori activităţilor unui producător de bunuri sau servicii în cadrul programelor, în cazul în care o astfel de reprezentare este destinată de către furnizorul de servicii media audiovizuale unor scopuri publicitare nedeclarate şi poate induce în eroare publicul cu privire la natura sa, reprezintă o comunicare audiovizuală cu conţinut comercial mascat, astfel cum aceasta este definită la art. 1 pct. 16 din Legea audiovizualului.

 Procedând în această manieră, radiodifuzorul a făcut publicitate mascată cofetăriei “Lemnul Verde”, fapt ce contravine prevederilor art. 29 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului, potrivit cărora comunicările comerciale trebuie să poată fi uşor identificate de public, ca atare, comunicările audiovizuale cu conţinut comercial mascat fiind interzise.

 Consiliul Naţional al Audiovizualului consideră că difuzarea oricărei informaţii către publicul telespectator trebuie să se facă în mod obiectiv şi corect, cu respectarea principiilor ce trebuie să guverneze o comunicare comercială audiovizuală, fără transformarea acesteia într-una cu conţinut comercial mascat pentru un produs, o marcă, firmă sau un prestator de servicii.

 Faţă de aceste considerente, ţinând cont de criteriile de individualizare prevăzute la art. 90 alin. (4) din Legea audiovizualului, membrii Consiliului au propus şi au votat sancţionarea radiodifuzorului cu somaţie publică.

 În temeiul dispoziţiilor art. 90 alin. (1) lit. g) şi alin. (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor art. 15 din aceeaşi lege,

 Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea

 DECIZIE:

 Art. 1: Radiodifuzorul S.C. RADIO STIL S.R.L., titular al licenţei audiovizuale nr. R 462.2/04.05.2004, al deciziei de autorizare nr. 733.0/14.10.2004 şi reautorizare nr. 733.1/13.09.2012, pentru postul de radio STIL FM din DEJ, jud. Cluj, se sancţionează cu somaţie publică de intrare de îndată în legalitate pentru încălcarea dispoziţiilor art. 29 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

 Art. 2. În conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Legea audiovizualului, prezenta decizie poate fi atacată direct la secţia de contencios administrativ a curţii de apel, fără a fi necesară formularea unei plângeri prealabile, în termen de 15 zile de la comunicare.

 Art. 3. Potrivit dispoziţiilor art. 931 alin. (1) şi (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, radiodifuzorul are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 6.00 - 14.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text:

 „Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de radio STIL FM cu somaţie publică, întrucât în cadrul emisiunii „Revista presei Someşene”, difuzată în data de 5 iunie 2013 a făcut publicitate mascată în favoarea unei cofetării, fapt interzis de prevederile art. 29 din Legea audiovizualului.
 Potrivit dispoziţiilor invocate, comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să poată fi uşor identificate ca atare, comunicările audiovizuale cu conţinut comercial mascat fiind interzise.”

 Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.