Decizia nr. 352 din 02.07.2013

05.07.2013


Trimiteteţi articolul prin email title=


 privind somarea S.C. RIDZONE COMPUTERS S.R.L.,
 cu sediul în PLOIEŞTI, str. Democraţiei nr. 28A, Spaţiul de lucru nr. 2, Construcţia C1, parter, jud. Prahova, CUI 14954665,

 pentru postul ROMÂNIA TV
 BUCUREŞTI, Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

 Întrunit în şedinţă publică în ziua de 2 iulie 2013, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare, în baza reclamaţiei înregistrată cu numărul 6288/30.05.2013, cu privire la jurnalele informative „România de la 13.00” și „România de la 18.00”, difuzate de postul de televiziune ROMÂNIA TV în data de 23.04 .2013.

 Postul de televiziune ROMÂNIA TV aparţine radiodifuzorului S.C. RIDZONE COMPUTERS S.R.L., (licenţa audiovizuală nr. S-TV 281.3/09.06.2011, decizia de autorizare nr. 1779.0/09.06.2011 şi reautorizare nr. 1779.1-2/01.11.2011 eliberată la data de 28.02.2012).

 În urma analizării raportului de monitorizare şi a vizionării înregistrării emisiunii, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. RIDZONE COMPUTERS S.R.L. a încălcat prevederile art. 64 alin. (1) lit. b) și ale art. 65 alin. (1) lit. a) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările ulterioare.

 Potrivit dispoziţiilor din Codul audiovizualului: - art. 64 alin. (1): În virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii:
 b) informarea cu privire la un fapt sau un eveniment să fie corectă, verificată şi prezentată în mod imparţial şi cu bună-credinţă. - art. 65 alin. (1): În emisiunile de ştiri şi dezbateri, radiodifuzorii trebuie să respecte următoarele reguli:
 a) rigoare şi acurateţe în redactarea şi prezentarea ştirilor;

 În fapt, postul de televiziune România TV, a difuzat în data de 23.04.2013, în cadrul emisiunilor informative de la orele 13.00 și 18.00, o știre, în cadrul căreia s-a specificat faptul că o fabrică de mezeluri din judeţul Alba ar fi folosit, la producerea parizerului, hârtie igienică şi carne provenind de la animale decedate.

 Redăm din raportul de monitorizare conținutul celor două ediții informative:

  România de la 13.00
 Prezentatoare: Hârtie igienică, ingredient în parizerul de porc. Un muncitor care făcea reparaţii la o fabrică de mezeluri din Alba face mărturisiri şocante, el ne povesteşte că a fost martor la fabricarea parizerului pentru care ingredient de bază era hârtie igienică, în plus muncitorul spune că a văzut cum porcii vii erau transportaţi la un loc cu animalele moarte.
 A fost difuzat un material în care au fost prezentate diverse imagini dintr-o hală unde se fabricau mezeluri, imaginile erau blurate şi însoţite de o declaraţie din off a presupusului martor: O muncitoare care avea două baxuri de hârtie igienică, am văzut cum ridica cuva aia, a băgat o dată unghia în baxul ăla, unghia numai şi apoi a aruncat acolo în malaxor. Baxul cu totul l-a băgat? Da. Domnule doctor, ăştia sunt morţi, ce faceţi cu ei? Practic îi duceau la preparat. I-au încărcat în tir, în tirul care i-a încărcat şi pe cei vii. Mă gândesc că acolo îi duceau, nu am mai văzut până acum aşa ceva...cu hârtie igienică şi cu....

 A fost dată legătura corespondentului RTV care a oferit următoarele detalii:
 Aceste dezvăluiri au fost făcute de către un angajat al unei firme de construcţii care executa lucrări de reparaţii la respectiva fabrică de mezeluri din judeţul Alba. Bărbatul povestea cum angajatele de acolo au pus în malaxorul în care se prepara compoziţia pentru parizer, două baxuri de hârtie igienică cu tot cu ambalajul de carton. Mai mult decât atât, bărbatul spune că se foloseşte în mezeluri şi carnea de la animalele moarte, pentru că a văzut cum au fost încărcaţi într-un tir cu porcii care trebuiau duşi la abator şi şase porci morţi. În momentul în care el l-a întrebat pe medicul veterinar din zonă ce se întâmplă cu acei porci acesta i-ar fi răspuns, cine vrei să îi mănânce, eu?
 A intrat în direct prin telefon Horia Timiş, directorul DSP Alba pentru a vorbi despre măsurile ce le va lua instituţia pe care o conduce. Acesta a afirmat că instituţiile competente s-au autosesizat şi va urma o anchetă. A mai amenţionat că informaţiile avute până în acel moment infirmă faptul că fabrica respectivă s-ar găsi pe teritoriul judeţului Alba.

  România de la 18.00
 Prezentator: Hârtie igienică în farfurie. Un muncitor care a lucrat la o fabrică de mezeluri din Alba face mărturisiri şocante, el povesteşte că a văzut cu ochii lui cum este folosit ingredientul minune la producerea parizerului, autorităţile sunt acum în alertă.
 A fost difuzat acelaşi material ca în ştirea din grupajele informative precedente, care a cuprins o declaraţie din off a presupusului martor. Au fost luate mai multe interviuri unor consumatori aflaţi într-un centru comercial, aceştia manifestându-şi revolta faţă de incidentul prezentat în ştire.

 În cadrul ştirii a fost difuzat şi un fragment din declaraţia făcută de şeful DSP, Horia Timiş, în care acesta a menţionat că este în curs de desfăşurare o anchetă legată de cazul semnalat.
 Voce din off: Mai mulţi producători de mezeluri au fost verificaţi, deocamdată societatea de care vorbeşte muncitorul nu a fost identificată.
 În legătură cu difuzarea acestor ediţii de ştiri, petentul, ne precizează că potrivit directorului DSP Alba, Horia Timiş, în urma unei anchete a tuturor autorităţilor din judeţ s-a dovedit că ştirea era falsă, că nu a existat nicio reclamaţie la OPC, Prefectură, DSP, DSV sau oriunde altundeva, iar publicaţii din toată ţara au preluat informaţia. Astfel, știrea prezentată de postul România TV, conform căreia o fabrică de mezeluri din județul Alba ar fi folosit, la producerea parizerului, hârtie igienică şi carne provenind de la animale decedate s-a dovedit a nu fi reală.

 Analizând conținutul știrii prezentate în edițiile informative din 23.04.2013, ale radiodifuzorului, membrii Consiliului au apreciat că radiodifuzorul S.C. RIDZONE COMPUTERS S.R.L. nu a respectat obligaţia legală de a verifica informaţia, anterior difuzării acesteia, premisa legală fiind aceea că publicul trebuie să beneficieze de o informare corectă şi obiectivă.

 Raportat la aspectele prezentate anterior, membrii Consiliului au apreciat că difuzarea de către postul Realitatea TV a ediţiilor informative de la orele 13.00 şi 18.00 din ziua de 23 aprilie 2013 s-a făcut cu încălcarea prevederilor art. 64 alin. (1) lit. b) din Codul audiovizualului, întrucât postul nu a verificat informaţiile, ceea ce a condus la o dezinformare a publicului şi la afectarea nejustificată a i maginii unor societăți comerciale din județul Alba, care au ca obiect de activitate prelucrarea cărnii.

 De asemenea, Consiliul a considerat că radiodifuzorul nu a respectat nici dispozițiile art. 65 alin. (1) lit. a) care prevăd că în emisiunile de ştiri şi dezbateri, radiodifuzorii trebuie să respecte următoarele reguli, respectiv, rigoare şi acurateţe în redactarea şi prezentarea ştirilor. Astfel, membrii Consiliului au apreciat că asemenea informaţii neverivicate sunt de natură să creeze confuzie şi pot genera panică în rândul persoanelor care au consumat astfel de produse alimentare.

 Consiliul a apreciat că radiodifuzorul nu a respectat obligaţia legală de a verifica informaţia, anterior difuzării acesteia, premisa legală fiind aceea că publicul trebuie să beneficieze de o informare corectă şi obiectivă.

 Faţă de aceste aspecte, ţinând cont de criteriile de individualizare prevăzute la art. 90 alin. (4) din Legea audiovizualului, membrii Consiliului au propus şi au votat sancţionarea radiodifuzorului cu somaţie publică.

 În temeiul dispoziţiilor art. 91 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor art. 15 din aceeaşi lege,

 Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea

 DECIZIE:

 Art. 1: Radiodifuzorul S.C. RIDZONE COMPUTERS S.R.L., titular al licenţei audiovizuale nr. S-TV 281.3/09.06.2011, al deciziei de autorizare nr. 1779.0/09.06.2011 şi reautorizare nr. 1779.1-2/01.11.2011, este sancţionat cu somaţie publică pentru încălcarea prevederilor art. 64 alin. (1) lit. b) și art. 65 alin. (1) lit. a) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările ulterioare. -Art. 2: În conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Legea audiovizualului, prezenta decizie poate fi atacată direct la secţia de contencios administrativ a curţii de apel, fără a fi necesară formularea unei plângeri prealabile, în termen de 15 zile de la comunicare.
 Art. 3: Potrivit dispoziţiilor art. 93¹ alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, aveţi obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text:

 "Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de televiziune ROMÂNIA TV cu somaţie publică, întrucât în cadrul edițiilor informative difuzate în ziua de 23 aprilie 2013 a prezentat o știre în cadrul căreia s-a specificat faptul că o fabrică de mezeluri din judeţul Alba ar fi folosit, la producerea parizerului, hârtie igienică şi carne provenind de la animale decedate. Potrivit Codului audiovizual, radiodifuzorii au obligaţia ca informarea publicului cu privire la un fapt sau un eveniment să fie corectă, verificată şi prezentată în mod imparţial şi cu bună-credinţă și de asemenea, să manifeste rigoare şi acurateţe în redactarea şi prezentarea ştirilor."

 Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.