Decizia nr. 347 din 13.05.2014

16.05.2014


Trimiteteţi articolul prin email title=


 Către,
 S.C. ANTENA 3 S.A.
 Şos. Bucureşti-Ploieşti nr. 25-27, sector 1, C.U.I. R15971591

 pentru postul ANTENA 3-NEWS & CURRENT AFFAIRS

 Decizia nr. 347/13.05.2014
 privind obligaţia radiodifuzorului S.C. ANTENA 3 S.A. de a acorda dreptul la replică Administraţiei Prezidenţiale

 Întrunit în şedinţă publică în ziua 13 mai 2014, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat reclamaţiile înregistrate sub nr. 1947/13.02.2014 cu privire la emisiunea „Sinteza zilei” din 12.02.2014 şi numerele 2012 şi 2013 din 14.02.2014 cu privire la emisiunile „Esenţial” şi „Sinteza zilei” din 13.02.2014, difuzate de postul de televiziune ANTENA 3, reclamaţii formulate de Administraţia Prezidenţială, prin care aceasta a sesizat Consiliul cu privire la o serie de „acuzaţii defăimătoare şi neadevărate la adresa Preşedintelui României, domnul Traian Băsescu, potrivit cărora şeful statului ar fi colaborat cu Securitatea”.
 Postul de televiziune ANTENA 3 - NEWS&CURRENT AFFAIRS aparţine radiodifuzorului S.C. ANTENA 3 S.A. (licenţa audiovizuală S-TV nr. 76.3/16.12.2003 şi decizia de autorizare nr. 882.0-2/24.06.2005).
 În urma analizării rapoartelor de monitorizare şi a reclamaţiilor formulate, membrii Consiliului au decis obligarea radiodifuzorului S.C. ANTENA 3 S.A. la difuzarea unui drept la replică, în condiţiile prevăzute de dispoziţiile Codului audiovizualului
 Consiliul a constatat că emisiunile au fost difuzate cu încălcarea dispoziţiilor art. 40 alin. (1) şi art. 64 alin. (1) lit. b) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, pcu modificările şi completările ulterioare, potrivit cărora: art. 40 (1) - În virtutea dreptului la propria imagine, în cazul în care în programele audiovizuale se aduc acuzaţii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susţinute cu dovezi, iar persoanele acuzate au dreptul să intervină pentru a-şi exprima punctul de vedere; dacă acuzaţiile sunt aduse de furnizorul de servicii media audiovizuale, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars; în situaţia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere, trebuie să se precizeze acest fapt.
 art. 64 (1) - În virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii:
 b) informarea cu privire la un fapt sau un eveniment să fie corectă, verificată şi prezentată în mod imparţial şi cu bună-credinţă.

 Potrivit raportului de monitorizare, emisiunea „Sinteza zilei” din 12.02.2014 i-a avut ca invitaţi pe domnii: Bogdan Teodorescu, Radu Tudor şi Mugur Ciuvică. Titlurile ediţiei: Băsescu vrea război civil şi 10 întrebări pentru Traian Băsescu.
 Redăm din raport:
 "Mihai Gâdea: …Haideţi să terminăm însă cu întrebările pe care le-aş fi adresat preşedintelui pentru că mi se pare important. Întrebarea a patra: „Când aţi condamnat comunismul v-aţi referit şi la perioada când eraţi informator al Direcţiei a IV-a a Departamentului Securităţii Statului, conform documentelor MApN? Sau la perioada când eraţi subsecretar de stat numit direct de Elena Ceauşescu?” Documentul, vă rog. (se difuzează pe ecran documentul enunţat) Vedeţi dumneavoastră aici, MApN, domnului general locotenent Gheorghe Rotaru, director general al Direcţiei Generale de Informaţii a Apărării. Şi aici scrie aşa. Dacă documentul ăsta minte, eu nu aş crede. Zice aşa: din studiul acestuia a rezultat că Băsescu Traian, născut la data de 04.11.1951, a fost colaborator al organelor de contrainformaţii militare pe timpul cât era elev al Institutului de Marină, având dosarul numărul 3990/09.11.1973.
 Mugur Ciuvică: Nu minte în niciun caz. Şi documentul a ajuns… Bine, de cât de dibaci de mult s-au chinuit să îl caute cei de la CNSAS de pe vremuri a ajuns întâi la mine o copie şi am făcut-o publică, după aia a ajuns şi la ei. Şi mi-au răspuns, că am spus: aveţi documente, analizaţi şi spuneţi-mi cum e. Sunt trei rânduri de documente: ăsta, registrul de la PCR şi o filă dintr-un registru al securităţii. Au zis că da, documentele arată că a fost colaborator al securităţii în perioada cutare. Deci oficial de CNSAS că a fost turnător, cum îi place lui să zică. A fost turnător, e oficial, e pe site-ul, pe grupul.ro, cred că e şi pe site-ul CNSAS pe undeva, ar fi trebuit să publice asta.
 Mihai Gâdea: O aduceţi mâine seară, vă rog?
 Mugur Ciuvică: Sigur că da. Şi acolo scrie: a fost turnător, dar nemaiexistând dosarul 3990, că într-un document figurează chiar că a fost distrus de pe vremea lui Ceauşescu, nu putem să dăm aia şi deci nu a făcut poliţie politică din punctul nostru de vedere, că nu putem să demonstrăm că a făcut poliţie politică. Deci el are verdict de la CNSAS că a fost turnător, dar că nu a făcut poliţie politică pentru că nu mai are dosarul. Şi probabil că de aia o face acum, ca să fim convinşi că a făcut şi poliţie politică, nu numai că a turnat la securitate.„-De asemenea, potrivit raportului de monitorizare, postul de televiziune ANTENA 3 a difuzat în data de 13.02.2014, emisiunea”Esenţial", prezenată de Alina Petrescu. Invitaţii ediţiei au fost Hanibal Dumitraşcu, psiholog şi Adrian Izvoranu directorul Confederaţiei Patronale din Industrie Servicii şi Comerţ.
 În prima parte a emisiunii, s-a discutat pe tema colaborării Preşedintelui Traian Băsescu cu Securitatea. S-a vorbit despre CNSAS, care, pentru a patra oară, a decis că dl. Traian Băsescu nu a colaborat cu Securitatea. Astfel, în acest context, Alina Petrescu a vorbit despre „spălarea” lui Traian Băsescu de către CNSAS. De asemenea, dl. Mugur Ciuvică a vorbit despre colaborarea d-lui Traian Băsescu cu Securitatea, de ofiţerul său de legătură, de faptul că Preşedintele a avut un dosar cu numărul 3990, care a fost distrus în 1979. Vom arăta, în continuare, titlurile afişate pe ecran: „Cum a minţit Băsescu în faţa instanţei; Băsescu, în permanentă legătură cu Securitatea; CNSAS îl scoate erou pe Băsescu”.

 Redăm din raportul de monitorizare:
 "Alina Petrescu: Traian Băsescu a fost din nou „spălat” astăzi de CNSAS, care a dat pentru a patra oară o decizie, potrivit căreia preşedintele nu a colaborat cu Securitatea. Decizia anunţată astăzi merge, însă, mult mai departe în procesul de albire al lui Băsescu, pentru că e publicată o notă, în care acesta povesteşte că nu a acceptat o şpagă de 1000 de dolari şi nici mobilarea gratuită a garsonierei sale. Grupul de Investigaţii Politice publică, însă, astăzi dovada că Traian Băsescu a minţit în faţa instanţei, atunci când a declarat şi citez: „Nu am avut legături cu persoane ce făceau parte din Securitate”. Domnul Mugur Ciuvică, Preşedintele Grupului de Investigaţii Politice este în legătură telefonică, directă cu noi (...). Cum reuşeşte, de fapt, CNSAS- ul în această încercare de albire, să dovedească faptul că Băsescu minte, din nou? Mugur Ciuvică: Da, e o chestie interesantă aşa şi chiar simpatică, în primul rând că CNSAS- ul a dovedit din nou acum, a mai dovedit şi în 2006, că Traian Băsescu a colaborat cu Securitatea. Aşa zice, chiar în textul deciziei, chiar descrie colaborarea lui Traian Băsescu cu Securitatea. Deci, cum dădea el note la Securitatea, cum vorbea el cu colonelul, locotenent- colonelul Şerbu, care era şeful Securităţii Portului Constanţa pe vremea aia şi cum locotenent-colonelul făcea note după discuţiile pe care le avea cu Traian Băsescu şi scria pe notă Traian, adică era la per tu cu el, nu era comandantul Băsescu (...). Deci, CNSAS- ul ne arată cum a colaborat, dar CNSAS- ul foloseşte chestia asta din lege. Prin lege, ei îi incriminează pe cei care au făcut poliţie politică sau au afectat prin colaborarea lor cu Securitatea drepturile şi libertăţile persoanelor. Or, sigur că în cazul ăsta nu sunt dovezi care să arate că prin turnătoriile lui, Traian Băsescu a afectat drepturile şi libertăţile vreunei persoane sau a făcut poliţie politică. Şi ăsta este ce primeşte el tot timpul de la CNSAS, că n-a făcut poliţie politică, nu că nu a fost turnător la Securitate, că scrie acolo că a fost trurnător. De exmplu, în cazul ăsta i-a turnat, nu ştiu, pe nişte belgieni care nu ştiu ce făceau ei cu vapoarele (...). Dar, ce am vrut eu să prezint, că de mult îl pândesc cu chestia asta şi acum am avut dovada evidentă şi oficială, faptul că Traian Băsescu a minţit. Ştiţi că prima dată când am prezentat eu documente despre turnătoriile lui la Securitate, am avut un proces cu el, e o poveste mai lungă. În procesul respectiv, Traian Băsescu a declarat, ceea ce aţi citat dumneavoastră mai devreme, că el nu a cunoscut securişti, că nu a avut de-a face cu securişti, că nu a luat legătura cu securişti, nici înainte, nici după Revoluţie. Or, în documentul ăsta de la CNSAS avem dovada, negru pe alb, nu numai că a colaborat cu Securitatea, dar a colaborat direct. El colabora direct cu şeful Securităţii din Portul Constanţa. Deci, Traian Băsescu a minţit în instanţă. Ceea ce e o minciună, că de-aia mi-am permis să fac aprecierea că nu este un mincinos simplu domnul Băsescu, ci este un mare mincinos, pentru că să minţi în instanţă, e o minciună mare. (...) E o minciună gravă asta. Eh, Traian Băsescu a minţit şi el în 2004 spunându-le doamnelor ălora de la tribunal, că el n-a avut niciodată legături cu Securitatea şi nici nu a cunoscut vreun securist. (...) Cei de la CNSAS, în decizia din 2006, pe care am prezentat-o şi atunci şi aici pe site- ul nostru, cei de la CNSAS spun ei oficial că au primit hârtia, că au hârtia de la... dintr-un... fotocopia dintr-un registru al Securităţii, care arată că dosarul 3990 din 1973 al lui Băsescu Traian a fost distrus, mi se pare în 1979. Deci, dosarul şi colaborarea lui cu Securitatea este evidentă. Sigur că a colaborat, că a avut dosar de colaborator. Între timp, însă, dosarul a dispărut complet, a fost distrus pe vremea lui Ceauşescu, că a fost un ordin al lui Ceauşescu, ca toate dosarele informatorilor care erau şi membri de partid să fie distruse, în aşa fel încât să nu existe decât o evidenţă, care să fie ţinută de secretarii de partid pe judeţ (...).„-În aceeaşi zi, de la ora 21:31, a fost difuzată emisiunea”Sinteza zilei ", iar invitaţii ediţiei au fost: Dana Grecu, Mugur Ciuvică, Mircea Badea, Adrian Ursu. Şi în această ediţie a fost dezbătut subiectul colaborării Preşedintelui Traian Băsescu cu Securitatea.
 În urma dezbaterilor, membrii Consiliului au considerat că afirmaţiile acuzatoare formulate de radiodifuzor la adresa Preşedintelui Traian Băsescu în ce priveşte colaborarea acestuia cu fosta Securitate nu au fost însoţite şi de un punct de vedere al acestuia ori al Administraţiei Prezidenţiale cu privire la problemele supuse dezbaterii publice, obligaţie prevăzută de art. 40 alin. (1) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare. Potrivit dispoziţiilor invocate, în virtutea dreptului la propria imagine, în cazul în care în programele audiovizuale se aduc acuzaţii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susţinute cu dovezi, iar persoanele acuzate au dreptul să intervină pentru a-şi exprima punctul de vedere; dacă acuzaţiile sunt aduse de furnizorul de servicii media audiovizuale, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars; în situaţia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere, trebuie să se precizeze acest fapt. De asemenea, Consiliul a apreciat că informaţiile de interes public supuse dezbaterilor au fost prezentate cu încălcarea dispoziţiilor art. 64 alin. (1) lit. b) din Codul audiovizualului, în sensul că acestea au fost difuzate fără respectarea principiilor imparţialităţii şi bunei-credinţe.

 Faţă de aceste aspecte, Consiliul a apreciat că postul ANTENA 3 a încălcat prevederile din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual referitoare la acordarea dreptului la replică. Apreciind că sesizările sunt întemeiate, membrii Consiliului au decis, cu respectarea art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, în temeiul prevederilor art. 62 din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare, ca radiodifuzorul S.C. ANTENA 3 S.A. să acorde dreptul la replică Administraţiei Prezidenţiale, în termenul şi cu respectarea condiţiilor prevăzute de Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.