Decizia nr. 33 din 20.01.2009

20.01.2009


Trimiteteţi articolul prin email title=

privind amendarea cu 10.000 lei a S.C. OCRAM TELEVIZIUNE SRL,
cu sediul în BUCUREŞTI, B-dul Hristo Botev nr. 23, sector 3
CUI 15994676

pentru postul de televiziune OTV
B-dul Magheru nr. 28-30, et. 6, sector 1, BUCUREŞTI

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 20 ianuarie 2009, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat reclamaţiile nr. 18486 şi 18554 din 15.12.2008, 18567 şi 18575 din 16.12.2008, 18640, 18642, 18641 şi 18684 din 17.12.2008, 18912 şi 18913 din 22.12.2008, 19038/29.12.2008, 19048/30.12.2008, precum şi raportul întocmit de Direcţia Monitorizare privind ediţii ale emisiunilor „Se întâmplă acum” şi „Dan Diaconescu Direct”, difuzate în perioada 12 decembrie 2008 - 11 ianuarie 2009 de postul de televiziune OTV.

Postul de televiziune OTV aparţine S.C. OCRAM TELEVIZIUNE SRL (licenţă audiovizuală nr. S-TV 78.1/05.02.2004 şi decizia de autorizare nr. 620.0/01.04.2004).

Analizând raportul întocmit de Direcţia Monitorizare şi vizionând emisiunile monitorizate, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat prevederile art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi pe cele ale art. 15 alin. (2) lit. a) şi art. 43 alin. (1) lit. c) din Decizia C.N.A. nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului, difuzarea în cadrul serviciilor de programe de televiziune şi de radiodifuziune a programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare sau datorită mijloacelor tehnice necesare recepţiei, minorii nu au acces audio sau video la programele respective.

Conform dispoziţiilor invocate din Codul audiovizualului:

"Art. 15 (2) - În intervalul orar 06.00 -22.00, nu pot fi difuzate emisiuni care conţin:

a) detalii sau metode de sinucidere ori de automutilare.

Art. 43 (1) - Radiodifuzorii nu pot difuza:

(...)

c) imagini care exploatează sau scot în evidenţă traumele sau traumatismele unei persoane.„Membrii Consiliului au constatat că, în perioada 12 decembrie 2008 - 11 ianuarie 2009, postul de televiziune OTV a difuzat mai multe ediţii ale emisiunilor”Se întâmplă acum„şi”Dan Diaconescu Direct" cu încălcarea gravă a legislaţiei audiovizuale referitoare la protecţia copiilor în cadrul serviciilor de programe, precum şi a celor referitoare la protecţia demnităţii umane.

Emisiunile monitorizate au tratat subiectul sinuciderii unei tinere de 18 ani din Suceava, Diana Maloş. Pe parcursul lor, au fost prezenţi în studio numeroşi invitaţi şi s-a luat legătura prin telefon cu multe persoane, îndeosebi din anturajul tinerei, cât şi cu telespectatori, care nu aveau legatură directă cu cazul.

În acest context, s-au lansat diferite ipoteze, potrivit cărora, găsirea fetei atârnând în ştreang nu ar fi fost rezultat al sinuciderii, ci al omorârii ei. Mama tinerei a participat, prin telefon, la numeroasele ediţii, fiind una din cele mai vehemente susţinătoare a faptului că fata ei a fost omorâtă. De asemenea, au fost câteva seri în care femeia s-a aflat în studioul emisiunii „Dan Diaconescu Direct”, la Bucureşti.

Diana Maloş a fost adesea numită prezentatoare OTV. În realitate, în urma vizionării emisiunilor, s-a putut deduce că tânăra a participat doar la câteva emisiuni ale postului, precum şi la un concurs de frumuseţe - „Miss Plaja”, difuzat sub egida OTV.

Astfel cum rezultă din raportul de monitorizare, postul de televiziune OTV a prezentat, în mod repetat, la ore la care copiii au acces neîngrădit la programele audiovizuale, imagini cu fata în ştreang, dar şi părţi ale trupului decedatei din sicriu. Aproape seară de seară, în emisiunea Dan Diaconescu Direct", s-a difuzat un clip muzical, în care au fost inserate imagini cu poze ale Dianei Maloş din timpul vieţii, dar şi din ştreang, melodie care, se presupune, că era preferata decedatei.

Având în vedere aceste aspecte, membrii Consiliului au constatat că postul de televiziune OTV a dezbătut, cu o insistenţă nejustificată de vreun interes public, în două emisiuni, una difuzată după-amiaza, în intervalul orar 17.10 - 19.15 („Se întâmplă acum”), iar cealaltă („Dan Diaconescu Direct”), începând cu orele serii (19.37, 20.08 sau, după caz, 20.20) şi continuând târziu în noapte, tragedia petrecută în această familie, difuzând în mod repetat, la ore accesibile tuturor categoriilor de public, imagini, de cele mai multe ori neblurate, cu tânăra care s-a sinucis, atârnând de copacul unde a fost găsită spânzurată, precum şi cu ea în sicriu.

Redăm din raportul de monitorizare al emisiunii „Se întâmplă acum”, din ziua de 15 decembrie 2008:

„Emisiunea s-a difuzat în intervalul orar: 17.08-19.18, în direct şi a fost prezentată de dl. Tudor Barbu. Semnul de avertizare afişat pe ecran a fost AP, pe parcursul întregii emisiuni. Titlul emisiunii a fost:”Sinucidere perfectă în locul unei crime obişnuite?!" Invitaţi în studio au fost: Manuel Kermani, Denisa Mihu - o amică de-a Dianei Maloş şi Cristian Prisecaru, cascador.

Au fost difuzate, în emisiune, imagini cu tânăra spânzurată în ştreang:

1) imagini cu tânăra din ştreang, de la distanţă - exemple: repere orare: 17.29, 17.33, 17.35, 17.36, 17.37, 17.39, 17.40, 17.59, 18.20, 18.21, 18.34-18.42, 18.44-18.57, 19.06, 19.07;

2) 17.42, 17.43, 17.44, 17.46, 17.48, 17.49 sunt prezentate imagini din apropiere, cu cadavrul din ştreang - uşor blurate, însă se putea remarca chipul şi ţinuta fetei aflată în ştreang;

3) cadre cu părţi din cadavru aflat în coşciug, poză cu urechea decedatei, rana din spatele urechii, neblurată: 17.50, 17.51, 17.52, 17.53, 17.54, 18.13, 18.14, 18.42-18.44.„În aceeaşi modalitate s-au desfăşurat şi ediţiile din zilele de 16 şi 17 decembrie 2008 ale emisiunii”Se întâmplă acum", emisiune care se difuzează în direct, în intervalul orar 17.10 - 19.00 (sau, după caz, 19.20), în sensul că, pe parcursul lor, au fost prezentate, în mod repetat, din diferite unghiuri, aceleaşi imagini cu tânăra spânzurată, atârnând de copac.

Sub acest aspect, membrii Consiliului au constatat că producţia audiovizuală menţionată a fost încadrată greşit şi difuzată într-un interval orar necorespunzător în raport de conţinutul său, fapt ce contravine prevederilor art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului. Acest lucru a avut drept consecinţă nerespectarea măsurilor de protecţie a copiilor în cadrul serviciilor de programe, prevăzute de legislaţia audiovizuală.

Imaginile cu trupul neînsufleţit al Dianei Maloş, atârnând de ştreang, în copac, au fost transmise, în aceeaşi modalitate, şi în cadrul ediţiilor din zilele de 12, 13, 14, 16, 17 şi 24 decembrie 2008 ale emisiunii „Dan Diaconescu Direct”, începând cu ora 19.37 sau, după caz, 20.08.

În aceste condiţii, membrii Consiliului au constatat că transmiterea, sub forma unui serial, a unui material audiovizual în care au fost prezentate astfel de imagini şocante, prin natura lor, au putut afecta dezvoltarea fizică, mentală şi morală a minorilor. Difuzarea unei emisiuni cu un astfel de conţinut, la o oră accesibilă copiilor, încalcă principiul interesului supeior al acestuia statuat de întreaga legislaţie privitoare la drepturile copilului, legislaţie în care normele din domeniul audiovizualului constituie o parte importantă.

În afară de încălcarea prevederilor art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului, Consiliul a constatat că radiodifuzorul nu a respectat nici dispoziţiile din Codul audiovizualului privitoare la protecţia copiilor, întrucât, în ediţia din ziua de 15 decembrie 2008, a emisiunii „Se întâmplă acum”, au fost discutate metode de sinucidere, fapt ce contravine dispoziţiilor art. 15 alin. (2) lit. a) din Codul audiovizualului care dispun că, în intervalul orar 06.00 - 22.00 nu pot fi difuzate emisiuni care conţin detalii sau metode de sinucidere.

Exemplificăm din raportul de monitorizare:

"La un moment al emisiunii, invitatul Manuel Kermani a vorbit despre sinucidere, iar în acest context Tudor Barbu a intervenit şi a vorbit despre anumite metode la care apelează sinucigaşii.

Manuel Kermani: O fată tânără, aşa dulce, are o grămdă de variante de sinucidere, adică o fată, cel mai apropiat lucru, sunt...
Tudor Barbu: Pastilele.
Manuel Kermani: Pastile, medicamente, ceva, dacă unul vrea să se sinucidă, e emoţiune momentană, după, trece după jumătate de oră, mai ales că fete tinere...
Tudor Barbu: Am vrut să discut astăzi, poate o să dicutăm într-o emisiune viitoare cu un expert în suicid, nu-i dau numele, unul dintre marii experţi ai României, am discutat pe telefon cu el, care mi-a şi spus azi: "Tudor, spânzurătoarea de genul celei, pe care o avem în imagini, nu asta, o să dăm imagini, este pe locul 4, chiar 5 în statisticile noastre. O femeie, cum spune Manuel, apelează, în primul rând, în primul rând la droguri, pastile, la droguri, la parte chimică, pastile, otrăvuri, lichide...
Manuel Kermani: Aruncă sub maşină, tren...A doua...
Tudor Barbu: A doua, este tăierea venelor, celebra poveste cu femeia care şi-a tăiat venele. A treia, suicidul de care spune Manuel, foarte corect, se aruncă în faţa trenului, în faţa metroului, nu învăţăm pe nimeni, noi vorbim din statistici, binenţeles că n-are niciun sens ..."

Faţă de aceste aspecte, Consiliul a considerat ca fiind deosebit de grav faptul că postul de televiziune OTV a recurs la o astfel de abordare a tematicii sinuciderii, detaliindu-se subiectul la o oră la care copiii au acces nerestricţionat la programele audiovizuale. S-a avut în vedere faptul că dezvoltarea fizică, mentală şi morală a minorilor poate fi afectată, fiind cunoscut că discernământul lor este redus şi că aceştia au tendinţa de a imita cu uşurinţă comportamentul adulţilor, neavând reprezentarea deplină a unui astfel de gest.

În ediţia din 14 decembrie 2008 a emisiunii „Dan Diaconescu Direct”, începând cu ora 21.08, invitatul din studio, dl. Cezar Matei, pornind de la supoziţia că tânăra s-ar fi sinucis, a încercat să facă o aşa-zisă „reconstituire” privind modul în care s-a legat tânăra în copac, folosindu-se de un ştreang. Deşi invitatul emisiunii a spus ca fata a fost ucisă, a simulat, cu ajutorul frânghiei, cum s-ar fi legat de gât Diana, în ipoteza sinuciderii (reper orar 21.13).

De asemenea, în emisiunea „Dan Diaconescu Direct” din ziua de 16 decembrie 2008, unul din invitaţi, dl. Cezar Matei, a făcut o simulare cu un ciocan, făcându-se că îl loveşte pe invitatul Petrică Gheorghe, pentru a demonstra modul în care a căpătat Diana rana după ureche (reper orar: 21.21).

Membrii Consiliului au constatat şi faptul că unele dintre emisiunile monitorizate au fost difuzate cu încălcarea prevederilor privind respectarea demnităţii umane prevăzute la art. 43 alin. (1) lit. c) din Decizia C.N.A. nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare. Astfel, s-a avut în vedere că radiodifuzorul a difuzat în mod nejustificat imagini ale familiei îndurerate şi ale rudelor acesteia, aflate în momente de grea suferinţă legate de acest eveniment, fapt ce nu poate fi acceptat într-un program audiovizual, nici din punct de vedere legal şi nici moral. Sub acest aspect, exemplificăm din raportul de monitorizare al ediţiei din data de 15 decembrie 2008 a emisiunii „Se întâmplă acum”:

"După ce s-au arătat imagini cu părţi ale cadavrului din coşciug, invitatul emisiuniii, Manuel Kermani, a avut următoarea reacţie:
Manuel Kermani: Mai bine nu punem imaginea asta la ora asta.
Tudor Barbu: Să nu punem imaginile alea...
Manuel Kermani: La ora asta.
Tudor Barbu: Nu sunt imagini, sunt imagini care manifestă respectul faţă de ea, nu-s imagini, nu arătăm, după cum vezi, nu o arătăm pe ea, arătăm doar momentele triste, azi a fost înmormântarea ei (...)."

Aşadar, moderatorul emisiunii, dl. Tudor Barbu, deşi avertizat de un invitat al emisiunii că imaginile de la înmormântare nu ar putea fi difuzate, a continuat să o facă, deşi cunoştea şi domnia-sa că un astfel de demers contravine prevederilor din domeniul audiovizualului menţionate.

De asemenea, pe parcursul emisiunii „Se întâmplă acum” din data de 17 decembrie 2008, ecranul a fost splitat în două, iar în partea de jos a ecranului a fost prezentată înmormântarea Dianei Maloş, în intervalul orar 17.59-18.52.

Membrii Consiliului au constatat că reportaje de la înmormântarea Dianei Maloş au fost difuzate şi în cadrul emisiunii „Dan Diaconescu Direct” din ziua de 28 decembrie 2008, insistându-se pe reacţiile emoţionale ale mamei victimei.

Faţă de aceste aspecte, postul de televiziune OTV avea obligaţia legală, dar şi morală, de a nu difuza astfel de imagini care scot în evidenţă trauma unor persoane în momente dificile.

În concluzie, membrii Consiliului au considerat că, prin mediatizarea unui astfel de caz, la o oră la care copiii au acces la vizionarea programelor audiovizuale, radiodifuzorul nu a ţinut cont de obligaţia instituită în sarcina sa de a asigura protecţia acestora în programele audiovizuale, având în vedere lipsa de maturitate a acestora şi de discernământul lor redus. Acest fapt a condus la posibilitatea ca dezvoltarea fizică, mentală şi morală a copiilor să fie grav afectată, în condiţiile în care televizorul constituie un factor important în informarea şi educarea telespectatorilor minori.

Având în vedere toate aspectele acestui caz, membrii Consiliului au apreciat, la vizionarea în şedinţă publică a emisiunilor, că subiectul nu era de interes public justificat şi că nu exista nicio legătură semnificativă şi clară între viaţa privată şi de familie a persoanei şi interesul public justificat şi că, în egală măsură, prezentarea lui a fost de natură a prejudicia minorii.

Faţă de aceste aspecte şi ţinând cont de faptul că radiodifuzorul a fost sancţionat anterior, în mod repetat, pentru încălcarea dispoziţiilor din legislaţia audiovizuală privind protecţia copiilor în cadrul serviciilor de programe, precum şi a celor referitoare la protecţia demnităţii umane, membrii Consiliului au propus amendarea radiodifuzorului cu suma de 10.000 lei.

Supusă la vot, propunerea de amendare a fost adoptată cu respectarea condiţiilor de legalitate prevăzute de art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

În temeiul dispoziţiilor art. 162 alin. (2) şi (3) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare coroborate cu cele ale art. 91 alin. (1) şi (3), precum şi a art. 90 alin. (1) lit. g) şi alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea

DECIZIE:

Articol unic: Radiodifuzorul S.C OCRAM TELEVIZIUNE SRL, având licenţa audiovizuală nr. S-TV 78.1/05.02.2004 şi decizia de autorizare nr. 620.0/01.04.2004 pentru postul de televiziune OTV, se sancţionează cu amendă în cuantum de 10.000 lei pentru încălcarea prevederilor art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi pe cele ale art. 15 alin. (2) lit. a) şi art. 43 alin. (1) lit. c) din Decizia C.N.A. nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.


Către

S.C. OCRAM TELEVIZIUNE SRL
B-dul Hristo Botev nr. 23, sector 3
BUCUREŞTI, CUI 15994676

pentru postul de televiziune OTV
B-dul Magheru nr. 28-30, etaj 6, sector 1 BUCUREŞTI

Vă înaintăm, alăturat, Decizia C.N.A. nr. 33/20.01.2009 privind amendarea cu 10.000 lei a radiodifuzorului S.C. OCRAM TELEVIZIUNE SRL şi vă atenţionăm că, potrivit dispoziţiilor Deciziei C.N.A. nr. 52/2003, aveţi obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text:

„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul OTV cu amendă în cuantum de 10.000 lei, întrucât, în perioada 12 decembrie 2008 - 11 ianuarie 2009, a dezbătut în emisiunile „Se întâmplă acum” şi „Dan Diaconescu Direct”, cu o insistenţă nejustificată de vreun interes public şi la ore accesibile copiilor, cazul sinuciderii tinerei Diana Maloş din Suceava, dezbateri care au fost însoţite de imagini neblurate cu trupul neînsufleţit al tinerei, fapt de natură să afecteze dezvoltarea fizică, mentală şi morală a copiilor.

Modul de mediatizare a cazului, conţinutul discuţiilor, precum şi difuzarea imaginilor cu caracter şocant au condus la încălcarea Legii audiovizualului, potrivit căreia difuzarea unor astfel de programe se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare sau datorită mijloacelor tehnice necesare recepţiei, minorii nu au acces audio sau video la programele respective.

De asemenea, au fost prezentate, în intervalul orar 17.00 - 19.00, în mod detaliat, metode de sinucidere, fapt ce contravine Codului audiovizualului. Astfel, în intervalul orar 06.00 - 22.00, nu pot fi difuzate emisiuni care conţin detalii sau metode de sinucidere ori de automutilare, acestea fiind de natură a afecta dezvoltarea copiilor care pot imita cu uşurinţă comportamentul adulţilor."

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.