Decizia nr. 306 din 20.06.2013

20.06.2013


Trimiteteţi articolul prin email title=

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 20 iunie 2013, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare, reclamaţia înregistrată la CNA sub nr. 5072/25.04.2013, precum şi punctul de vedere formulat de Comitetul Etic al Consiliului Român pentru Publicitate (RAC) prin adresa 177/14.06.2013, înregistrată la CNA sub nr. 5072PDVP/17.06.2013, cu privire la spotul publicitar „Über Nuts” difuzat în perioada 14 – 20.04.2013 de posturile de televiziune Pro TV, Kanal D, AXN şi National Geografic.

Membrii Consiliului au mai luat în discuţie spotul publicitar în cadrul şedinţei publice din data de 25.04.2013, cu privire la care s-a decis amânarea analizării conţinutului, apreciindu-se că este necesar să se solicite punct de vedere de la Comitetul Etic al RAC.

Potrivit raportului de monitorizare, spotul publicitar „Über Nuts” a fost difuzat în două variante, având următorul conţinut:

1. Spot Über Nuts-15.04.2031-21.15-Kanal D
„Tânără în salopetă: Îţi place, nu? Eu zic că orice über man are nevoie de un über buldozer ca ăsta. Über lamă de oţel de 4 metri şi 46 tone de forţă brută… motorizare diesel de 375 de cai, 2700 presiune în pistoane. Ţi-am lăsat numărul meu de telefon pe aici, pe undeva. La fiecare comandă fermă, eşti cu un pas mai aproape de marele premiu: o pungă mare, mare, mare de alune Über Nuts. Mai multe comenzi, mai multe şanse de câştig.
Voce din off: Über Nuts. Gustul über alles.
Spotul începe cu imaginea unui buldozer mare şi galben, aflat într-o hală. Din spate, se apropie o tânără purtând, peste bluza mulată pe bust, o salopetă cu o bretea desfăcută şi începe să prezinte caracteristicile buldozerului. O vedem mângâind lama acestuia, în cabina de comandă şi apoi, folosindu-se de unul dintre pistoanele buldozerului, simulează o mişcare de dans la bară. În cele din urmă, tânăra coboară de pe utilaj şi scoate din salopetă o pungă de alune Über Nuts, care, după spusele sale, poate fi câştigată comandând un astfel de buldozer. Imaginea de final se concentrează pe punga de alune, însoţită de textul Gustul über alles. Pe ecran mai apare numărul de telefon 021.207.00.17.”

2. Spot Über Nuts-cenzurat-16.04.2031-20.41- Pro TV
„Tânără în salopetă: U cu două puncte deasupra provine din limba germană şi se pronunţă ü. Buzele se rotunjesc ca pentru „u”, în timp ce noi rostim „i ”. Ü, ü. Über Nuts.
Voce din off: Über Nuts. Ce-i bun nu se obţine uşor.
Spotul ne prezintă o tânără ce poartă, peste bluza mulată pe bust, o salopetă cu o bretea desfăcută, având pe fundal imaginea unui buldozer mare şi galben, ţinând un mini curs de pronunţie în germană. În timp ce tânăra ne explică pronunţia lui ü, pe ecran se derulează următorul mesaj: Varianta necenzurată pe: Facebook şi Youtube. După explicaţie, fata deschide o pungă de alune Über Nuts şi începe să mănânce iar la final, camera de concentrează pe punga de alune, pe ecran apărând textul Gustul über alles. (n.n. partea cenzurată este cea în care tânăra mângâie lama buldozerului, în cabina de comandă şi apoi, folosindu-se de unul dintre pistoanele acestuia, simulează o mişcare de dans la bară).”

În şedinţa publică din 20.06.2013, în urma vizionării şi analizării spotului publicitar „Über Nuts”, membrii Consiliului au constatat că acesta a fost difuzat cu încălcarea prevederilor art. 93 din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

Conform dispoziţiilor invocate, comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale.

Membrii Consiliului au constatat că varianta spotului „Über Nuts”, în care este menţionat un număr de telefon şi în care se face referire la posibilitatea câştigării „marelui premiu” a fost difuzată cu încălcarea prevederilor legale referitoare la respectarea dreptului publicului la informare corectă, principiu prevăzut expres la art. 93 din Codul audiovizualului.

Astfel, în cadrul variantei menţionate a spotului se afirmă: „Ţi-am lăsat numărul meu de telefon pe aici, pe undeva. La fiecare comandă fermă, eşti cu un pas mai aproape de marele premiu: o pungă mare, mare, mare de alune Über Nuts. Mai multe comenzi, mai multe şanse de câştig.”

Membrii Consiliului au constatat că modalitatea de prezentare a spotului este una echivocă, care nu asigură o informare corectă a publicului în ceea ce priveşte produsul promovat, putând crea percepţia falsă că „marele premiu” oferit ar putea fi câştigat la „fiecare comandă fermă” a boldozerului ale cărui caracteristici sunt descrise în spot.

În acest sens, prin punctul de vedere exprimat, Comitetul Etic al RAC a stabilit că în ceea ce priveşte spotul în care se menţionează un număr de telefon ce se poate apela pentru detalii despre campanie, încalcă prevederile articolului 1.3 din Codul de Practică în Publicitate elaborat de RAC, potrivit cărora comunicarea trebuie să evite orice afirmaţie sau reprezentare care ar putea înşela consumatorii, inclusiv prin omisiune, sugerare, ambiguitate ori exagerare.

Faţă de aceste aspecte, Consiliul consideră că spotul publicitar „Über Nuts”, varianta în care este menţionat numărul de telefon, nu asigură o informare a publicului conformă cu dispoziţiile art. 93 din Codul audiovizualului, potrivit cărora comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de informare corectă a publicului.

Pentru aceste considerente, cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune intrarea în legalitate în privinţa spotului publicitar „Über Nuts”, în sensul ca, în situaţia reluării difuzării lui, acesta să fie transmis cu respectarea prevederilor referitoare la publicitate din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.