Decizia nr. 304 din 28.04.2011

28.04.2011


Trimiteteţi articolul prin email title=

privind amendarea cu 10.000 lei a SOCIETĂŢII ROMÂNE DE TELEVIZIUNE,
BUCUREŞTI, Calea Dorobanţi nr. 191, sector 1 CUI RO8468440

pentru postul de televiziune TVR 1

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 28 aprilie 2011, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare cu privire la emisiunea „Ne vedem la TVR” difuzată în ziua de 16 aprilie 2011, de către postul de televiziune TVR 1.

Postul public de televiziune TVR 1 aparţine SOCIETĂŢII ROMÂNE DE TELEVIZIUNE (licenţa audiovizuală nr. TV 340/03.11.2005, decizia de autorizare nr. 1268.0/15.03.2007).

În urma analizării raportului de monitorizare şi vizionării înregistrării emisiunii, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat prevederile art. 139 din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizualre.

Potrivit dispoziţiilor invocate, publicitatea, pozitivă sau negativă, în legătură cu partide politice, oameni politici, mesaje politice este interzisă, cu excepţia perioadelor de campanie electorală.

În fapt, în ziua de 16 aprilie 2011, în intervalul orar 17.00-18:40, postul de televiziune TVR 1 a difuzat emisiunea de divertisment “Ne vedem la TVR”, moderată de dna. Marina Almăşan-Socaciu, avându-l ca invitat pe dl. Gheorghe Flutur, preşedintele Consiliului Judeţean Suceava. Emisiunea a fost prezentată ca fiind realizată în coproducţie cu Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului şi cu sprijinul Consiliului Judeţean Suceava, „undeva pe lângă Gura Humorului” în zona Bucovinei.

Emisiunea a fost difuzată și în reluare, marţi 19 aprilie 2011, cu începere de la orele 10.00, fiind dedicată promovării tradiţiilor şi obiceiurilor de Paşte din Bucovina, precum şi a potenţialului turistic al zonei.

Pe parcursul emisiunii, au fost difuzate reportaje realizate la mânăstiri sau în comune din Bucovina, în care au fost prezentate şi interviuri cu oameni politici din zonele respective, precum: Nicu Rusu – primar comuna Rîşca (PDL), Cătălin Tomaşciuc – primar comuna Mânăstirea Humorului (PDL), Vasile Juravle – primar comuna Straja (PDL).

De asemenea, în cadrul rubricii „Amintiri de Paşte din Bucovina” în care personalităţi născute în Bucovina au vorbit despre tradiţiile şi obiceiurile bucovinene de Paşte, au fost transmise şi interviuri ale unor oameni politici precum Cătălin Nechifor – deputat PSD Suceava şi Mircea Irimescu – deputat PNL Suceava.

În emisiune, printre invitaţi, au fost prezenţi Emil Boc, prim-ministrul României, şi Elena Udrea, ministrul dezvoltării regionale şi turismului, care au vorbit despre Sărbătorile Pascale, dar şi despre realizările şi proiectele cu finanţare europeană derulate de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului pentru zona Bucovinei.

Redăm din raportul de monitorizare: „Emil Boc: Bună ziua! Şi mulţumesc pentru invitaţie! Sunt aici împreună cu mai mulţi colegi miniştri în Bucovina. Am fost în Botoşani. Astăzi în Suceava, acum la Gura Humorului. Pentru a pune pe drum bun absorbţia fondurilor europene. Iar aici sunt exemple care pot fi urmate de întreaga ţară în materia aducerii banilor europeni la noi acasă.
(...) Elena Udrea: Noi ne străduim să aducem în Bucovina şi investiţii pentru că aşa cum spuneţi, spiritul, tradiţiile aici sunt extraordinare, însă turiştii când vin au nevoie de drumuri, au nevoie de cazare, au nevoie de agrement şi încercăm să facem lucrurile acestea. Astăzi am semnat, în Gura Humorului, un alt proiect pe finanţare europeană pentru străzile din Gura Humorului, dar avem aici foarte multe proiecte, iar cei din Bucovina ştiu că am venit în doi ani de mandat de ministru de multe ori să mai aduc bani pentru câte un proiect important pentru ei. Inclusiv ce se–ntâmplă, această promovare a Sărbătorilor de Paşte în Bucovina, se face cu bani de la Ministerul pe care îl conduc, bani europeni, gestionaţi de noi şi, uitaţi, că se dovedesc utili aceşti bani, chiar şi când este vorba de promovare nu numai când este vorba de investiţii. Tot în Bucovina, şi cu asta nu mai vorbim despre investiţii, am reuşit să construim şi pârtii de schi, construim drumul Victoriei Lipan şi încercăm să legăm vechiul cu noul, într-un mix care să fie atrăgător pentru turişti.
Emil Boc: (...) Dacă domnul Flutur e pe aici nu mă miră. E în stare să facă orice şi să pună în valoare orice lucru tradiţional care valorifică potenţialul zonei. Şi, uitaţi, şi programul acesta, Paşte în Bucovina, este un program susţinut inclusiv din bani europeni şi face foarte mult bine ţării, face foarte mult bine turismului, face foarte mult bine religiei, bisericii, fiecărui român care trebuie să aibă ocazia să petreacă câteva zile frumoase de Paşte într-o atmosferă extraordinară”

În urma vizionării înregistrării, membrii Consiliului au apreciat că deşi emisiunea era destinată, în principiu, promovării turistice a zonei Bucovinei şi informării publicului cu privire la aceasta, participarea unor personalităţi politice a creat o conjunctură favorabilă acestora şi a dat emisiunii un caracter de promovare politică.

Având în vedere că pe parcursul emisiunii au fost difuzate şi o serie de interviuri cu persoane cu funcţii politice sau administrative la nivel local sau central, membrii Consiliului au constatat că au fost încălcate dispoziţiile art. 139 din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, întrucât, în acest moment, România nu se găseşte într-o perioadă de campanie electorală, astfel încât nu pot fi difuzate materiale cu caracter publicitar la adresa unui partid sau a unor oameni politici.

Potrivit dispoziţiilor legale invocate, publicitatea, pozitivă şi negativă, în legătură cu partide politice, oameni politici, mesaje politice este interzisă, cu excepţia perioadelor de campanie electorală.

De asemena, membrii Consiliului au constatat că modalitatea în care au fost prezentate informaţiile privind diferitele proiecte cu finanţare europeană derulate în zona Bucovinei, au constituit, în fapt, mesaje cu caracter politic, acestea fiind difuzate cu încălcarea reglementărilor din domeniul audiovizualului, depăşind limitele unei informări generale sau a promovării potenţialului turistic al Bucovinei, beneficiarul promovării, printr-un plus de imagine, fiind PD-L, prin reprezentanţii săi de frunte, Emil Boc, Elena Udrea şi Gheorghe Flutur.

Având în vedere aceste considerente, membrii Consiliului au propus sancţionarea radiodifuzorului SOCIETATEA ROMÂNĂ DE TELEVIZIUNE cu suma de 10.000 lei.

Supusă la vot, propunerea de amendare cu suma de 10.000 lei a SOCIETĂŢII ROMÂNE DE TELEVIZIUNE pentru nerespectarea prevederilor legale privind publicitatea politică, a fost adoptată cu respectarea condiţiilor de legalitate prevăzute de art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

În temeiul dispoziţiilor art. 91 alin. (1) şi (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, coroborate cu ale art. 144 alin. (2) şi (3) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare,

Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea

DECIZIE:

Articol unic: Radiodifuzorul SOCIETATEA ROMÂNĂ DE TELEVIZIUNE, titular al licenţei audiovizuale nr. TV 340/03.11.2005 şi al deciziei de autorizare nr. 1268.0/15.03.2007, pentru postul de televiziune TVR 1, se sancţionează cu amendă în cuantum de 10.000 lei pentru încălcarea prevederilor art. 139 din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual.


Către,

SOCIETATEA ROMÂNĂ DE TELEVIZIUNE
BUCUREŞTI, Calea Dorobanţi nr. 191, sector 1 CUI RO8468440

pentru postul de televiziune TVR 1

Vă înaintăm, alăturat, Decizia C.N.A. nr. 304/28.04.2011 privind amendarea cu 10.000 lei a radiodifuzorului SOCIETATEA ROMÂNĂ DE TELEVIZIUNE, pentru postul TVR 1 şi vă atenţionăm că, potrivit dispoziţiilor art. 93^1 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, radiodifuzorul are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text:

„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de televiziune TVR 1 cu amendă de 10.000 lei, întrucât, în cadrul emisiunii „Ne vedem la TVR” difuzată în ziua de 16 aprilie 2011, a făcut publicitate unor oameni şi partide politice, încălcând prin aceasta dispoziţiile legale potrivit cărora publicitatea politică este permisă numai în perioada campaniilor electorale.”

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.