Decizia nr. 287 din 13.06.2013

13.06.2013


Trimiteteţi articolul prin email title=

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 13 iunie 2013, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare, reclamaţia înregistrată la CNA sub nr. 5223/29.04.2013, precum şi punctul de vedere formulat de Comitetul Etic al RAC prin adresa 173/06.06.2013, înregistrată la CNA sub nr. 5233PDVP/07.06.2013, cu privire la spotul publicitar de promovare a cremei cosmetice „Ivyss”, difuzat în lunile aprilie şi mai 2013 de posturile de televiziune Pro TV, Antena 1, Antena 3, Kanal D, Realitatea TV, Prima TV şi România TV.

În urma vizionării şi analizării spotului publicitar, membrii Consiliului au constatat că acesta a fost difuzat cu încălcarea prevederilor art. 93, 101, 104 şi 105 alin. (1) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

Conform dispoziţiilor invocate:
Art. 93 - Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale.
Art. 101 – Este interzisă orice formă de promovare a unor produse sau a unor servicii care sugerează publicului ori îl instigă să renunţe la alte produse sau servicii similare ori asemănătoare identificabile.
Art. 104 – Sunt interzise publicitatea şi teleshoppingul în care se utilizează practici înşelătoare sau practici comerciale agresive.
Art. 105 alin. (1) – Publicitatea sau teleshoppingul care se referă la o ofertă specială trebuie să indice, în mod clar şi neechivoc, perioada de valabilitate a ofertei în care se aplică preţul special sau alte condiţii specifice ori, dacă este cazul, faptul că oferta specială se referă la stocul de bunuri sau pachetul de servicii disponibil.

Potrivit raportului de monitorizare, spotul publicitar „Ivyss”, difuzat în data de 15.04.2013, la ora 09.51, de postul KANAL D, a avut următorul conţinut:
„Ioana, 44 de ani: Am 44 de ani şi sunt foarte mândră de cum arăt. Cred că fiecare femeie îşi doreşte să fie frumoasă şi mai tânără decât este.
Lorena, 38 de ani: Nici înainte prietenii nu ştiau prea bine ce vârstă am, când sunt născută, dar de când folosesc crema Ivyss, au început să mă întrebe: măi, dar parcă eşti mai luminoasă, parcă te privim altfel, eşti mai sigură pe tine. Cred că ăsta este efectul cremei Ivyss.
Voce din off: Care este ingredientul anti-rid cel mai puternic folosit astăzi în industria cosmetică? Extractul din melc, un ingredient natural 100%, ce se regăseşte ca substanţă de bază în crema Ivyss. Această substanţă reconstruieşte, pur şi simplu, cochilia dură a melcului. Asupra pielii umane, ce conţine celule similare, efectele sunt miraculoase.
Ioana: Ştiţi cu toţii că melcul este un animăluţ mic, mic, mic, care face nişte paşi mici, mici, mici, dar siguri şi calcă, efectiv, ridurile, în cazul nostru, prin această cremă, da? Dar efectul este vizibil, ridurile sunt estompate foarte bine (n.n. pe ecran apare scris: atenuează ridurile) şi apare acest aspect de faţă catifelată (n.n. pe ecran apare scris: ten cu aspect tânăr) şi, într-adevăr, pot spune că atunci când plec dimineaţa, sunt mulţumită de ceea ce văd în oglindă.
Lorena: Faţă de celelalte creme pe care le-am folosit până acum, crema Ivyss mi s-a părut deosebită prin faptul că foloseşte elemente naturale, intră uşor în piele, se absoarbe rapid (n.n. pe ecran apare scris: intră imediat în piele; se absoarbe rapid). Folosesc crema Ivyss zilnic: când mă trezesc, mă spăl pe faţă şi încep să-mi aplic crema, cu un mic masaj; asta e un truc ca să scap mai repede de riduri.
Voce din off: În scurt timp de la aplicare, vei vedea rezultate extraordinare (n.n. pe ecran apare scris: rezultate extraordinare). Crema Ivyss cu extract din melc estompează vizibil ridurile adânci, acneea, cicatricile, petele datorate vârstei sau expunerii prelungite la soare (n.n. pe ecran apare scris: reduce: ridurile; acneea; cicatricile; petele). În plus, formula sa este îmbogăţită cu ulei de jojoba ce are structura similară cu sebumul creat în mod natural de piele, având, astfel, un puternic efect de hidratare.
Ioana: Dacă te uiţi la ochii unei femei, primul semn de îmbătrânire sunt ridurile în jurul ochilor, gurii, pe gât şi decolteu, dar folosind o cremă bună, nu mai e nevoie nici de make-up, nici de fond de ten ca să acoperi imperfecţiunile (n.n. pe ecran apare scris: aspect impecabil fără make-up; fără imperfecţiuni). Nu mai este nevoie să folosesc mai multe produse de îngrijire şi, deci, să cheltuiesc mai mulţi bani (n.n. pe ecran apare scris: reduci costurile). Eu folosesc crema Ivyss cu extract de melc dimineaţa, înainte să plec la birou şi seara, după demachiere (n.n. pe ecran apare scris: se foloseşte zilnic; dimineaţa şi seara).
Lorena: După ce am folosit Ivyss, în primul rând am observat cum ridurile de pe frunte au început, încet-încet, să dispară (n.n. pe ecran apare scris: ridurile se atenuează), tenul parcă mi s-a părut mai plăcut la atingere (n.n. pe ecran apare scris: aspectul de ten gras dispare). Aveam probleme înainte cu transpiraţia feţei; această problemă a dispărut.
Mariana Tudorache, cercetător ştiinţific chimist, creator de produse cosmetice: Melcul are capacitatea de a-şi regenera pielea sau cochilia foarte rapid, prin eliminarea unei secreţii ce conţine un complex de substanţe ca: alantoină, proteine, vitamine, colagen, elastină. Datorită compoziţiei sale valoroase, acest concentrat prezintă o acţiune identică asupra epidermei umane, dată fiind asemănarea structurală a celor două tipuri.
Voce din off: Acum nu mai este nevoie să foloseşti câte un produs pentru fiecare problemă a tenului tău. Alege crema Ivyss cu extract din melc şi ulei de jojoba, cu efect 5 în 1: curăţă tenul încărcat; reduce ridurile şi întinereşte pielea; redă elasticitatea; calmează iritaţiile; hidratează şi protejează împotriva soarelui şi a frigului (n.n. pe ecran apare scris: curăţă tenul; reduce ridurile; redă elasticitatea; calmează iritaţiile; hidratează).
Ioana: Am fost la şedinţă zilele trecute şi băiatul meu vine şi-mi spune: mami, ai fost cea mai frumoasă, eşti cea mai frumoasă mămică din lume. Lucrul ăsta a fost extraordinar, m-a uns pe suflet şi cred că un mic aport l-a avut crema Ivyss (n.n. pe ecran apare scris: păstrează un aspect tânăr). Lorena: Îmi place crema Ivyss pentru că este o cremă cu ingrediente naturale (n.n. pe ecran apare scris: ingrediente 100% naturale). Atunci când ai de ales între ceea ce găseşti pe piaţă, adică mai mult chimicale şi un produs natural, bineînţeles că-l vei alege cu inima deschisă pe cel natural (n.n. pe ecran apare scris: alege produse naturale).
Voce din off: Comandă acum crema Ivyss cu extract din melc şi ulei de jojoba, pentru doar 99 de lei şi primeşti gratuit al doilea produs! Foloseşte Ivyss zilnic, dimineaţa şi seara, şi poţi fi sigură că orice imperfecţiune dispare, la nivelul tenului tău!
Ioana, 44 ani: Imaginea contează foarte mult în ceea ce faci, în viaţa de zi cu zi şi în job-ul pe care-l practici. Nu am cuvinte să vă spun cum mă simt: mă simt mult mai tânără, mă simt bine, iar asta-mi dă încredere în mine.
Lorena, 38 ani: Ivyss, pentru mine, a însemnat o schimbare, mai multă încredere în mine. Eu am folosit crema Ivyss şi am fost mulţumită de ea. O recomand tuturor, o recomand prietenelor, o recomand mamei. Indiferent de vârstă, merită încercată.
Voce din off: Avem pentru tine cea mai tare ofertă! Sună şi comandă acum crema revoluţionară Ivyss cu extract din melc şi ulei de jojoba, profitând de o ofertă unică: cu doar 99 de lei, poţi achiziţiona două creme Ivyss la preţ de una, beneficiind de un tratament cosmetic prelungit. Economiseşti, astfel, 99 de lei. Numai dacă suni şi comanzi chiar acum. Atenţie, stocul este limitat!” În timp ce vocea din off explica importanţa extractului de melc, pe ecran se derulau imagini dintr-un laborator, unde persoane în halate albe preparau nişte probe dintr-o substanţă, pe care apoi le studiau la microscop. În partea de jos a ecranului, au fost afişate adresa de internet şi telefonul producătorului cremei (w w w.ivyss.ro; 021.301.72.78).
Spre sfârşitul spotului, în timp ce ni se aducea la cunoştinţă superoferta, pe ecran s-au prezentat imagini cu două cutii de cremă Ivyss-dintre care una în ambalajul de carton, însoţite de mesajele: superofertă; cremă antirid cu efect 5 în 1; 1+1 gratuit; 99 lei, testat dermatologic; 100% natural; fără parabeni, fără parafine; cremă antirid cu efect 5 în 1; superofertă; 1+1 gratuit; 99 lei; economiseşti 99 lei; stocuri limitate. În partea de jos a ecranului, au fost afişate adresa de internet şi telefonul producătorului cremei (interro_liens_callback; 021.301.72.78).

Analizând conţinutul spotului menţionat, membrii Consiliului au constatat că acesta a fost difuzat cu încălcarea principiilor de informare corectă a publicului şi de concurenţă loială, principii expres prevăzute la art. 93 din Codul audiovizualului.

Membrii Consiliului au constatat că afirmaţia potrivit căreia „ingredientul antirid cel mai puternic folosit astăzi în industria cosmetică este extractul din melc, un ingredient natural 100%, ce se regăseşte ca substanţă de bază în crema Ivyss”, este de natură să inducă în eroare publicul, în calitatea lui de consumator, cu privire la veridicitatea caracteristicilor şi efectelor cremei „Ivyss”, creând aparenţa că, în comparaţie cu alte produse cosmetice din aceeaşi gamă, ar avea în compoziţie cel mai puternic ingredient cu efect antirid şi că „în scurt timp de la aplicare, vei vedea rezultate extraordinare”.

Or, principiile de informare corectă a publicului şi de asigurare a unei concurenţe loiale trebuie să guverneze orice comunicare comercială audiovizuală, în speţă, publicitate şi teleshopping.

În scopul protecţiei intereselor consumatorilor şi realizării unei competiţii loiale între comercianţi, legislaţia audiovizualului interzice publicitatea şi teleshoppingul în care se utilizează practici înşelătoare sau practici comerciale agresive, în conformitate cu prevederile art. 104 din Codul audiovizualului.

În acest sens, prin punctul de vedere exprimat, Comitetul Etic al RAC a stabilit că în ceea ce priveşte afirmaţiile privind caracteristicile produsului, declaraţia „ingredientul antirid cel mai puternic folosit astăzi în industria cosmetică: extractul de melc” încalcă prevederile articolelor 1.3 a), 2. c) şi 5.1 din Codul de practică în Publicitate elaborat de RAC.

Membrii Consiliului consideră că modul în care este realizat spotul analizat poate induce publicului telespectator ideea potrivit căreia ar trebui să se renunţe la produsele cosmetice similare în favoarea celui promovat, fapt ce contravine dispoziţiilor art. 101 din Codul audiovizualului. Legislaţia audiovizuală ce reglementează publicitatea şi teleshoppingul, interzic orice formă de promovare a unui produs prin care se sugerează publicului să renunţe la alte produse similare.

În cadrul spotului au fost făcute mai multe afirmaţii care descriau avantajele achiziţionării cremei „Ivyss”, care nu ar mai justifica cumpărarea unor alte creme cosmetice comercializate pe piaţă, beneficiile constând în „reducerea costurilor” şi alegerea unu produs natural, compartiv cu celelalte cosmetice din aceeaşi gamă care ar conţine „mai mult chimicale”.

„Nu mai este nevoie să folosesc mai multe produse de îngrijire şi, deci, să cheltuiesc mai mulţi bani (n.n. pe ecran apare scris: reduci costurile). Acum nu mai este nevoie să foloseşti câte un produs pentru fiecare problemă a tenului tău. Alege crema Ivyss cu extract din melc şi ulei de jojoba, cu efect 5 în 1: curăţă tenul încărcat; reduce ridurile şi întinereşte pielea; redă elasticitatea; calmează iritaţiile; hidratează şi protejează împotriva soarelui şi a frigului (n.n. pe ecran apare scris: curăţă tenul; reduce ridurile; redă elasticitatea; calmează iritaţiile; hidratează).
Îmi place crema Ivyss pentru că este o cremă cu ingrediente naturale (n.n. pe ecran apare scris: ingrediente 100% naturale). Atunci când ai de ales între ceea ce găseşti pe piaţă, adică mai mult chimicale şi un produs natural, bineînţeles că-l vei alege cu inima deschisă pe cel natural (n.n. pe ecran apare scris: alege produse naturale).

De asemenea, membrii Consiliului au constatat că spotul a fost difuzat şi cu încălcarea dispoziţiilor art. 105 alin. (1) din Codul audiovizualului, întrucât nu au fost prezentate informaţii clare cu privire la perioada de valabilitate a ofertei la care se făcea referire în conţinutul spotului de promovarea a produsului „Ivyss”.

Astfel, deşi în spot se menţiona că este vorba de o „superofertă”, „cea mai tare ofertă”, „o ofertă unică: cu doar 99 de lei, poţi achiziţiona două creme Ivyss la preţ de una”, membrii Consiliului au constatat că în spot nu s-a făcut nicio menţiune cu privire la perioada de valabilitate a acestei oferte, iar faptul că o singură dată pe parcursul spotului s-a precizat că oferta este în „limita stocului” nu este de natură să înlăture obligaţia respectării dispoziţiilor legale incidente.

Faţă de aceste aspecte, Consiliul consideră că numai respectarea prevederilor legale invocate poate asigura, pe de o parte, o informare corectă şi completă a publicului telespectator, iar, pe de altă parte, o competiţie loială între diferiţi furnizori care promovează astfel de produse pe posturile de televiziune.

Pentru aceste considerente, cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune intrarea în legalitate în privinţa spotului publicitar de promovare a cremei cosmetice „Ivyss”, în sensul ca acesta să fie difuzat cu respectarea prevederilor referitoare la publicitate din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.